Tezy na egzamin ze Starego Testamentu.doc

(138 KB) Pobierz
Tezy na egzamin ze Starego Testamentu – księgi mądrościowe

,,Tezy  na  egzamin  ze  Starego  Testamentu – księgi  mądrościowe.

Ks. Wiesław  Szlachetka

 

 

 

1. Mądrość  Izraela – terminologia, źródła,  definicja.

 

Trzecią  częścią  Biblii  hebrajskiej  (po  Torze  i  Prorokach)  stanowią  Pisma  (ketubim).  Kanon  chrześcijański  dzieli  Biblię  na  księgi  historyczne,  mądrościowe (dydaktyczne)  i  proroków. Do  ksiąg  dydaktycznych  zaliczamy  następujące  księgi:

-          Księga  Hioba;

-          Księga  Przysłów;

-          Księga  Koheleta  (Eklezjastes);

-          Księga  Pieśni  nad  pieśniami;

-          Księga  Mądrości

-          Księga  Syracha (Eklezjastyk);

-          Księga  Psalmów;

Określenie  mądrość w  kręgu  zainteresowań  Starego  Testamentu  odnosi  się  do  kilku  rzeczywistości.  Najpierw  oznacza  ono  pewną  cechę,  zaletę,  cnotę  przysługującą  człowiekowi,  który  dzięki  niej  bywa  nazywanym  mądrym  czy  mędrcem.  Dalej  mądrość  oznacza  pewien  nurt  myślowy  czy  prąd  teologiczny  w  starożytnym  Izraelu,  lub  pewną  klasę  społeczną  „mędrców”  podobnie  jak  prorocy  czy  kapłani.  Wreszcie  termin  ten  określa  pewną  grupę  pism  Starego  Testamentu,  które  nazywamy  księgami  mądrościowymi,  np.  Księga  Mądrości  Salomona.

 

Terminologia  mądrościowa:

-          chokma  - najogólniej  opisuje  mądrość  księga  przysłów rozdz. I;

-          musar – karność, samodyscyplina;

-          bimah – umiejętność;

-          heśkel – ogłada,  umiejętność  znalezienie  się  wśród  innych;

-          sedek – sprawiedliwość;

-          miszpah – praworządność;

-          meszarin – uczciwość;

-          omah – roztropność;

-          dah – wiedza;

-          mezimah – przezorność;

-          takulah – biegłość;

-          inah Jahwe – bojaźń  Boża,  bogobojność;

-          ezah – rada  umiejętności  dawania  rady;

Są  to  tylko  niektóre  określenia  mądrościowe  w  tych  sześciu  księgach.  Są  również  przeciwstawne , opozycyjne  określenia:

-          edilim  - opisuje  tych, którzy  gardzą  mądrością;

-          edisim – głupcy;

Mądrość  jawi  się  jako  dar  Boży,  przymiot  Boga,  wymiar  osobowy,  personifikacja  mądrości.  Nawiązuje  do  tej  mądrości  Jan  ewangelista  w  prologu  kiedy  mówi  o  logosie  i  następne  zdania,  słowo  wcielone,  osoba  Boska,  mądrość  pochodząca  od  Boga.

Wpływ  ksiąg  dydaktycznych.

Księgi  dydaktyczne  przygotowują  nas  do  przyjęcia  Nowego  Testamentu.

 

Źródła  mądrości  można  odkrywać  poprzez:

-          doświadczenie  życiowe – osobiste  (np. rachunek  sumienia , poznanie  co  jest  dobre  a  co  złe);

-          kontakty  między  ludzkie – podejmowanie  rozmów  na tematy  ważne  skutkują  poznaniem  mądrości;

-          tradycja – przekaz  mądrości;

-          osobista  refleksja – stawianie  pytań, studiowanie  mądrości,  zadawanie  pytań  egzystencjalnych, skąd  jestem?, pytania  o  byt;

-          Boże  objawienie – wymaga  zaufania;

 

2.  Izraelski  nurt  mądrościowy – mądrość  Salomona, mądrość  Izraela,  nauka  mądrości.

 

U  podstaw  nurtu  mądrościowego  jest  postać  króla  Salomona,  który  najpierw  modli  się  o  mądrość  i  tę  mądrość   otrzymuje.  On  jest  tym,  który  tworzy  przysłowia, maszal – porównanie, przysłowie.  Badają  one  trudniejszy  wątek  mądrości  i  przedstawiają  jej  łatwiejszą  formę.  Mówi  się,  że  Salomon jest  autorem około  trzech  tysięcy  przysłów. Cały  świat  nosi  blask  prawdy,  ukazywaniem  tego  blasku  jest  mądrość.  Wiedza  beż  mądrości  może  odwrócić  się  przeciwko  człowiekowi.  U  Salomona  ukazuje  się  interdyscyplinarność  wiedzy,  która  jest  mądrością  Bożą.  Różne  księgi  Starego  i  Nowego  Testamentu  nawiązują  do  Salomona.

              Drugim  etapem  mądrościowym  są  mędrcy,  tu  tradycją  staje  się  dwór  królewski,  władcy  mają  rządzić  i  zapisywać  wszystkie  mądrości.  Urzędnicy  dworscy  mają  być  przykładem  mądrości.  Po  niewoli  babilońskiej  zaczynają  powstawać  szkoły  -  bet  mitrasz  - domy  poszukiwań  (mądrości).  W  szkołach  tych  kształcono  głównie  mądrości  chłopców.  Na  bazie  tych  szkół  powstały  instytucje  uczonych  w  Piśmie.  Prawo  stało  się  narzędziem  zbawienia,  potem  z  tym  prawem  polemizuje  Jezus. W  swych  naukach  mówił,  że  nie  ma  zbawienia  przez  prawo  lecz  przez  wiarę.  Prawo  jest  pedagogiem,  który  prowadzi  do  nauczyciela  Chrystusa.

Nauka  mądrości.              

W  Izraelu  funkcjonowały  trzy  sposoby  nauczania  mądrości:

1.      Dom – formacja  domowa,  na  ojcu  a  także  na  matce  spoczywały  obowiązki  przekazywania  torah.  Opowiadali  to  co  sami  poznali,  wiedzieli,  widzieli,  mądrość  o  objawieniu,  przekazywanie  wiary.  Ten  obowiązek  wynika  z  natury  rodzicielskiej.  Jest  również  uzasadnienie  oddania  ojcu  i  matce  czci,  to  tak  jakby  oddawano  cześć  samemu  Bogu,  ponieważ  rodzice  uczestniczą  w  przekazywaniu  wiary;

2.      formacja  szkolna;

3.      formacja  pozaszkolna – oznacza  to,  że  zakończenie  szkoły  nie  oznacza  zakończenie  zdobywania  mądrości;

Z  mądrością  związana  jest  twórczość  literacka,  która  wyrażana  jest  poprzez  spisane  przysłowia.  Przysłowia  zbudowane  są  na  zasadzie  paralelizmów,  są  symoniczne,  syntetyczne,  równoległe. Charakteryzują  się  rytmiką,  stanowią  tematykę  do  refleksji.

Meszolin – przysłowia

Domar – nauki, słowo

Są  to  dłuższe  nauki,  pouczenia,  opowiadania  pouczające  np.  w  Księdze  Hioba.  Modlitwy  mędrców  Księga  Przysłów. Opowiadania  autobiograficzne -  kiedy  mędrcy  dzielą  się  ze  swym  doświadczeniem

Błogosławieństwa,  poematy np.  o  stworzeniu  świata. 

Mądrość  biblijna  nie  jest  odosobniona  w  Egipcie,  Mezopotamii,  Kanaanie  również  ukazują  się  refleksje  nad  mądrością.  Mądrość  ma  temat  ładu  w  świecie, stworzenia  świata.  Pisma  egipskie są  to  swoiste   instrukcje  dla  mających  pełnić  różne  funkcje  społeczne,  wskazówki  króla  dla  swojego  syna,  nauka  Amenenope.  Oprócz  tego  znajdziemy  sporo  pieśni,  dialogów,  skarg.  Poszukiwanie  mądrości  jest  zjawiskiem  uniwersalnym.  Mądrość  biblijna  jest  mądrością  Bożą.

 

3.  Rodzaje  literackie  w  zapisie  tradycji  mądrościowej.

 

Najbardziej  znamiennym  rodzajem  literackim  w  literaturze  sapiencjalnej  jest  maszal.  Rzeczownik  ten  pochodzi  od  rdzenia  māšal  o  znaczeniu  „być  podobnym”,  „uczynić  podobnym”,  oznacza  podobieństwo,  przypowieść. Występowała  bogata  palestra  różnych  odmian  maszalu,  wśród  tych  odmian  należy  wyliczyć  na pewno:  przypowieść,  przysłowie,  dowcipną  sentencję,  uroczystą  pieśń  o  tajemniczej  treści,  powiedzenia  satyryczne.  Wspólną  ich  cechą  jest  jakieś  porównanie  oparte  na  podobieństwie..  często  mówca  posługuje  zwykłym  zestawieniem  bez  słowa  wskazującego  na  porównanie,  jak  to  np.  „Zbierający  latem – syn  mądry;  śpiący  we  żniwa – syn  godny  pogardy” (K Prz 10,5). Najwięcej  tego  typu  przykładów  zawartych  jest  w  Księdze  Przysłów  i  Hioba.  Jest  prawie  pewne,  że  rodzaj  ten  podlegał  jakiejś  ewolucji  i  swój  szczytowy  okres  rozwoju  osiągnął  w  epoce  po  niewoli  babilońskiej.  W  Izraelu  ten  sposób  formułowania  mądrości  był  znany  w  czasach  przedbiblijnych.  Były  to  z  reguły  bardzo  krótkie,  proste,  ludowe  powiedzenia.  W  Księdze  Ezechiela  jest  przytoczone  przysłowie,  powiedzenie:  „Jaka  matka,  taka  córka”..  tenże  prorok  przytacza   inne  powiedzenie:  „Ojcowie  jedli  cierpkie  jagody, a  synom  cierpły  zęby”. Istotą  przysłowia  jest  to,  że  jest  zarazem  odpowiedzią  na  zaistniałą  okoliczność.  Z  biegiem  czasu  maszal  przybrał  formę  wypowiedzi  artystycznej,  poetyckiej.  Kazde  przysłowie,  samo  w  sobie  będące  wykończoną  formą  literacką,  ma  z  reguły  dobrze  dobrane  człony  (dwa  lub  trzy)  i  symetrycznie  zestawione  w  jakiejś  odmianie  paralelizmu,  jak  synonimiczny.  Szczególną  formą  są  przysłowia  numeryczne.

Czasem  krótkie  sentencje  są  łączone  w  większe  całości  tematyczne,  a  niekiedy  te  całości  są  tak  zwarte,  że  możemy  mówić  o  poematach  mądrościowych.  Jedność  kompozycyjna  takich  poematów jest  czasem  zewnętrznie  uwidoczniona  przez  związanie  z  alfabetem  hebrajskim.  Czasem  wystarczy,  że  poemat  ma  22 linie,  a  więc  tyle  ile  jest  liter  w  alfabecie  hebrajskim.  Tak  jest  w  Księdze  Przysłów 2.  jeszcze  wyraźniej  jest  to  uwidocznione    w  kompozycjach  akrostychicznych,  gdzie  każda  nowa  linia  poematu  zaczyna  się  od  kolejnej  litery  alfabetu  hebrajskiego.  Takim  poematem  jest  pochwała  dzielnej  kobiety  w  Księdze  Przysłów  31, 10 – 31;  Psalm  34.  w  Księdze  Hioba  autor  komponuje  większe  jednostki  jako  mowy  i  układa  je  tak,  ze  tworzą  coś  w  rodzaju  dysputy,  rozprawy.  Mędrzec  Kohelet  też  zdaje  się  dyskutować,  ale  jest  to  raczej  dyskusja  z  tezami  tradycyjnej  mądrości  aniżeli  z  konkretnymi  rozmówcami,  adwersarzami.  Na  zasadzie  dialogu  zbudowana  jest  Pieśń  nad  Pieśniami,  a  jej  mądrościowy  epilog  jest  refleksją  nad  potęgą  i  wartością  miłości  w  życiu  człowieka.  Autor  zebrał  i  ułożył  w  całość  pieśni,  dotyczące  miłości  kobiety  i  mężczyzny  pochodzące  z  różnych  środowisk.  Wśród  tych  poematów  szczególne  miejsce  zajmują  pieśni  opisujące,  podobne  do  znanych  z  literatury  arabskiej  poematów  wasf.  I  te  poematy  pełne  są  metafor  i  porównań,  których  znaczenia  trzeba  powoli  dociekać.  Co  bowiem  znaczy  porównanie  szyi  oblubienicy  do  wieży  Dawida  czy  jej  oczu  do  gołębi?

Jakąś  wspólną  cechą  tych  różnych  form  i  całych  ksiąg  mądrościowych  wydaje  się  być  zagadka.. mądrość  Salomona,  którą  podziwiała  królowa  Saby,  była  zdolnością  rozwiązywania  zagadek.  Starożytni  cenili  sobie  moc  słowa  i  ukrytego  w  nim  sensu,  więc  zdolność  rozwiązywania  zagadek

.

4.  Pozabiblijne  podłoże  mądrości  -  Egipt,  Mezopotamia,  Kanaan.

 

 

O  Salomonie  powiedziano,  że  jego  mądrość  była  taka,  jak  ludzi  Wschodu  i  Egiptu,  a  nawet  większa.  W  Izraelu  znana  była  i  ceniona  mądrość  Edomu,  Egiptu,  Babilonii  i  Arabii.

              Cywilizacja  egipska  jest  bardzo  stara,  bo  sięga  około  5500  lat  przed  Chrystusem. Około  w  3100  roku  przed  Chrystusem  pojawia  się  tutaj  pierwsza  dynastia  i  ten  system  dynastyczny  utrzymuje  się  przez  około  2500  lat,  aż  do  podboju  przez  Persów. Jak  naukowcy  potwierdzają,  to  egipcjanie  byli  narodem  bardzo  pragmatycznym,  akceptujących  prawdy  sprawdzone  w  praktyce.  Według  nich  to  co  było  pożyteczne,  skuteczne  czy  korzystne  było  dobre.  Od  najwcześniejszych  epok  rozprawy  dydaktyczne,  były  komponowane  przez  urzędników  w  celu  kształcenia  młodych  ludzi,  którzy  uczęszczali  do  szkoły  pisarzy  i  którzy  mieli  objąć  posady  w  służbie  państwowej.  Owe  przemowy  były  formułowane  jako  przemowy  ojca  do  syna,  która  to  forma  wkrótce  stała  się  obowiązująca  w  relacjach  nauczyciela  i  uczniów.  Oprócz  nauki  czytania  i  pisania  nauczyciele  uczyli  sposobów  skutecznego  przemawiania,  a  także  zasady  etycznego  postępowania  czy  reguł  etykiety  dworskiej.  W  formie  przekazu  dominowało  pouczenie,  instrukcja,  a  aforyzmy  stały  się  powszechne  dopiero  w  pouczeniach  demotycznych  zaczynających  się  w  epoce  perskiej.  Te  formy  znalazły  się  w  Księdze  Przysłów.  Mędrcy  egipscy  kładą  nacisk  na  umiejętność  wymowy  i  uczą,  jak  skutecznie  zabierać  głos,  pouczenia  również  dotyczą  różnych  kwestii  współżycia  z  ludźmi.  Tutaj  zasadniczą  rolę  odgrywają  prawda,  uczciwość,  hojność,  umiarkowanie,  mówienie  poprawne  i  w  odpowiednim  czasie,  właściwe  stosunki  z  urzędnikami (przełożonymi),  kobietami,  domownikami  i  przyjaciółmi.  Przeciwnie,  wszelka  wyniosłość  i  wszelki  brak  karności  psuje  ludzkie  relacje  i  sprowadza  różne  nieszczęścia.  Widać  tu  wyraźnie,  jak  moralność  wyższych  klas  społecznych  podlega  w  nauczaniu  mędrców  pewnej  demokratyzacji.   

W  Mezopotamii  szkoły  kwitły  już  w  III  tysiącleciu  przed  Chrystusem.  W  sumeryjskim  edubba (dom tabliczek)  kopiści  utrwalali  na  glinianych  tabliczkach  pismem  klinowym  różne  typy  literatury,  z  których  pewne  są  porównywalne  z  biblijną  twórczością  mądrościową. Do  literatury  Mezopotamii  należą  utwory  synajskie  i  akadyjskie:  dysputy,  bajki  pisane  pismem  klinowym.  Do  egipskich  instrukcji  dają  się  porównać  instrukcje  Szurupaka,  które  kierowały  rady  króla  do  swego  syna Ziusudry.  Podobne  w  stylu  są  akkadyjskie  Rady  mądrości, które  traktują  o  poprawnej  mowie,  unikaniu  złego  towarzystwa.  Jest  poznawaniem  świata,  przejawów  życia  ludzkiego,  hierarchii  wartości. Twórczość  Mezopotamii  znalazła  swoje  motywy  najczęściej  w  Księdze  Hioba  i  Koheleta  mówiące  o  cierpieniu  i  współczuciu.

Środowisko  Kanaanu.  Środowisko  fenickie  ,  środowisko  od  którego  Izrael  przejął  język,  przejęli  sporo  treści  mądrościowych.  Obecność  mądrości  w  innych  księgach  np. Rdz. Stworzenie  świata.  Ideał  władcy, króla  w  Egipcie Wj 34.  księga  Powtórzonego  Prawa  gdzie  spisane  jest  zawarcie  przymierza.  Również  księgi  narracyjne  epizod  dziejów  Dawida,  Księga  Estery,  w  księgach  prorockich  prorocy  przejmowali  formy  literackie,  alegorie,  przypowieści  itp.  także  apokaliptyka  Starego  Testamentu  w  księdze  Daniela,  Ezechiela.  Te  tradycje  współistniały  ze  sobą,  łączyło  te  tradycje  Boże  Objawienie,  różne  refleksje  nad  Bożym  Objawieniem.

Podsumowując  możemy  powiedzieć, że  Egipt  był  jednym  z  głównych  źródeł  mądrościowej  literatury    Izraela.  Sumerowie,  Babilończycy  i  Asyryjczycy  stworzyli  bardzo  bogatą  literaturę  mądrościową,  która  miała  wpływ  także  na  literaturę  Izraela.  Mogła  ona  także  mieć  dość  znaczący  wpływ  na  tworzącą  się  literaturę  izraelską.

 

5.  Księgi  madrościowe  a  inne  księgi  biblijne.

Jeśli  chcielibyśmy  określić mędrca,  to  wyłania  się  portret  człowieka  mądrego,  zdolnego, mistrza  w  różnych  dziedzinach  życia.  Ale  również  człowieka  wyposażonego  w  wiedzę  intelektualną,  umiejącego  wykorzystać  swój  zasób  wiedzy  w  kontrolowaniu  życia  i  postępowania  w  różnych  sytuacjach  życiowych.

Rysem  najbardziej  znamiennym  mądrości  hebrajskiej  jest  jej  praktyczny  charakter,  jej  związek  z  postępowaniem. Widać to  wyraźnie  częstego  występowania  w  pouczeniach  mądrości  terminu  „droga”,  hebrajskie  derek   czy  podobnego  terminu  „ścieżka życia”.  Ta  droga,  która  zachęca  mądrość,  prowadzi,  czy  też  raczej  zapewnia  sukces  w  życiu,  prowadzi  do  pełni  życia  w  pomyślności  i  przyjaźni  z  Bogiem.  Sama  ta  droga  to  ludzkie  postępowanie,  która  wciela  pouczenia  mędrców,  a  więc  uczciwość,  pilność,  samokontrola,  czy  poczucie  odpowiedzialności.

Innym  zjawiskiem  terminologicznym  wskazującym  na  etyczny  charakter  mądrości  biblijnej  jest  paralelne  występowanie  terminów:  mądry  czy  sprawiedliwy,  jak  też  kontrastowe  zestawienie:  mądry – głupi,  sprawiedliwy – występny.  Droga  wskazywana  przez  mędrców  często  pokrywa  się  z  Dekalogiem (np. ustawiczne  przestrogi  przed  cudzołóstwem),  ale  sporo  pouczeń  dotyczy  o  wiele  szerszego  zakresu,  zmierzając  do  uformowania  charakteru,  do  poprawnego  działania.  Nauczanie  mądrościowe  jest  też  bogatsze  w  motywację.  Gdy  Dekalog  odwołuje  się  do  autorytetu  Bożego  („Jam  jest  Pan  Bóg  twój  [...]  Nie  będziesz”,  to  mędrcy  rozbudowują  swe  motywacje  o  racje  rozumowe,  o  doświadczenia  codziennego  życia,  ukazując  z  jednej  strony  powodzenie  sprawiedliwych,  a  z  drugiej  opłakane  następstwa  życia  grzesznego (Ps1).  Słynny  opis  kuszenia  w  Księdze  Przysłów 7,  przewidując  z  góry  los  uwiedzionego,  co  motywuje  go  do  właściwego  postępowania. W  wielu  przysłowiach  zdaje  się  dominować  jakaś  prosta  pragmatyczna  mądrość „Zapłatę prawego  jest  życie,  zysk  niegodziwca  sprowadza  karę”  lub  „Bez  pożytku  są  skarby  niesprawiedliwie  nabyte,  lecz  sprawiedliwość  wybawia  od  śmierci”.  Mędrcy  niejednokrotnie  uciekają  się  do  specyficznej  motywacji,  niejednokrotnie  aby  osiągnąć  zamierzony  cel  dążą  do  określonego  własnego  interesu.  Dlatego  zarzuca  się  mędrcom  starotestamentalnym   interesowność  czy  wprost  eudajmonizm. 

Mędrcy  uczą  najpierw,  że  mądrość  jest  dla  ludzi  dostępna,  a  tym,  którzy  się  o  nią  starają,  przynosi  dobroczynne  owoce: „Szczęśliwy  kto  mądrość  osiągnął, człowiek,  który  nabył  rozwagi;  bo  lepiej  ją  posiąść  niż  srebro,  ją  raczej  nabyć  niż  złoto;  zdobycie  jej  lepsze  od  pereł,  nie  równe  jej  żadne  klejnoty”.  Ale  mądrość  oprócz  tych  dóbr  namacalnych,  jak  dostatek  i  długie  życie,  niesie  jeszcze  wiele  innych  wyższych  dóbr.

Wiele  wypowiedzi mędrców  zdaje  głosić  niemal  mechanistyczną  zasadę  odpłaty,  według,  której  postępowanie  mądre,  czyli  uczciwe,  zapewnia  długie  życie  i  dobrobyt  (jak  w  uzasadnieniu  czwartego  przykazania  Dekalogu Wj.20,12).  Mędrzec  mówi: „Bojaźń  Pańska  dni  pomnaża,  lecz  krótkie  są  lata  grzesznika”.

Dzięki  mądrości,  która  zaprojektowała  świat  i  włączyła  w  Boży  plan,  świat  nie  jest  plątaniną  ślepych  i  chaotycznych  sił,  lecz  ma  swój  ład,  swoją  historię,  zapoczątkowaną  stworzeniem,  i  swój  cel,  wyznaczony  w  planie  Bożym.  Świat  jawi  się  tutaj  jako  księga  Bożej  mądrości  i  ludzie  mogą  dzięki  usilnemu  poszukiwaniu  do  tej  mądrości  się  zbliżyć.  Mędrcy  Izraela  nie  byli  skazani  tylko  na  swój  własny  rozum,  gdyż  mieli  do  dyspozycji  pozytywne  objawienie  prorockie  i  pełne  cudownych  interwencji  dzieje  wybranego  narodu  i  w  swej  refleksji  mądrościowej  mogli  je  spożytkować.

      

6.  Księga  Przysłów -  charakterystyka  literacka  struktura.

 

Nazwa  księgi  w  oryginale  brzmi  „miszle szelomah – przysłowia  Salomona”. Septuaqinta : „Paroimiai  Salomontos – porównania  Salomona”. Natomiast  Wulgata  „Poroverbia  co  oznacza  Księga  Przysłów.  Ojcowie  Kościoła  dają  inną  nazwę  tej  księdze  „Sofija co w  języku greckim  oznacza  mądrość  lub  po  łacinie  „sapientia Salomonis – mądrość  Salomona”. Księga  odpowiada  zawartością  tej  nazwy  i  znajduje  to  uzasadnienie  w  X  rozdziale  i  XXV  mówiące,  ze  są  to  mądrości  Salomona.  Księga  ta  zawiera  również  nauki  innych  mędrców  np.  w  XXX  rozdziale  nauka  Agura.   

Budowa  księgi.     

1.  Pierwsza  część  stanowi  od  I  do  IX   rozdziału,  jest  wprowadzeniem,  wstępem;

2.      Rozdział  X,  są  przysłowiami  Salomona;

3.      Dwa  zbiory  mędrców  anonimowych 22,17 – 24,22 ;

4.      Inne  nauki  mędrców  anonimowych 24,23 – 34;

5.      Drugi  zbiór  przysłów  Salomona  25,1 – 29, 27;

6.      Wypowiedzi  Agura  30,1 – 14;

7.      Przysłowia  Liczbowe 30,15 – 33;

8.      Nauki  Lamuela  31,1 – 9;

9.      Poemat  o  dzielnej  niewieście 31, 10 – 31; 

 

7.  Księga  Przysłów -  treść.

 

Wprowadzenie,  najmłodsza  warstwa  księgi  powstała  w  momencie  redagowania  9  pierwszych  rozdziałów.  Możemy  tam  wyróżnić  dwa  punkty.  Pierwszy – polecenie  dzieła  rekomendacje,  autor  wskazuje,  że  jest  to  mądrość  Salomona.  Księga  ta  daje  poznać  tę  mądrość,  mądrość,  która  pogardza  głupcami. Drugi – właściwe  polecenie  tej  księgi. W  późniejszej  części  możemy  wyróżnić  formy  literackie:  napomnienia  do  słuchania  ojca  i  matki,  nauki  o  szkodliwości  postępowania  grzeszników,  nauki  dla  synów,  przestroga  przed  obcą  kobietą (uwodzicielka),  krótkie  napomnienia, sentencje.  Treść  tego  wprowadzenia:  wezwanie  napomnienia  do  słuchania  ojca  i  matki,  mądrość  się  przedstawia,  która  poszukuje  swoich  uczniów.  Charakterystyka  mądrości,  która  stoi  w  opozycji  do  grzechu,  grzech  jest  głupotą.  Kobieta  cudzołożna  jest  głupotą,  mądrość  daje  się  poznać  tym,  którzy  ją  pragną,  o  mądrość  należy  się  modlić.

Trzy  grupy przysłów  Salomona.

-          orzekające;

-          waloryzujące, wartościujące;

-          porównania;

przy  pomocy  zjawisk  przyrodniczych  mądrość  uczy  o  ładzie  moralnym.  Nauki  mędrców  anonimowych  są  to  wskazówki  środowiska  dworskie,  przestrogi  przed  korupcją,  intrygą,  chęcią  bogacenia  się  a  zachęcają  do  samodyscypliny,  karności.  Inne  nauki  mędrców  anonimowych  przestrzegają  przed  skutkami  lenistwa,  pouczenia  o  formach  napomnienia  religijnego, wezwania  do  szczególnej  więzi  z  Jahwe  i  Jego  prawem. Przy  pomocy  zjawisk  przyrodniczych  odsłania  się  duchowa  rzeczywistość.

              Nauki  Lemuela  przedstawiają  mądrość  poza  izraelską,  która  była  w  północnej  Arabii, matka  karci  wady  syna  i  przestrzega  przed  pijaństwem  i  rozwiązłością.

O  dzielnej  niewieście – ten  zbiór  jest  niezależnym  dziełem  literackim  pisany  wierszem  alfabetycznym.  Możemy  poznać  z  niego  ideał  kobiety  izraelskiej.

Kiedy  zestawimy  tę  księgą  z Nowym  Testamentem  to  widzimy  fragmenty  użyte  w: liście  świętego  Pawła  do  Rzymian 12, 20;  list świętego  Piotra 2, 17; list  świętego  Jana 1,8;  Apokalipsa .  Były  to  inspiracją  dla  Ojców  Kościoła. 

 

 

9.  Księga Hioba  -  autor,  czas  i  miejsce  powstania,  problem  struktury.

 

              Na  końcu  księgi  Septuaginta  identyfikuje  bohatera  Księgi  Hioba  z  postacią  Jobaba z Rdz36, 33,  ale  nie  ma  żdnych  podstaw  do  takiej  identyfikacji.  Prolog  jedynie  mówi  że  bohater  żył  na  wschodzie  i  jeden  raz  wymienia  kraj  Uz,  który  lamentacje  kojarzą  z  Edomem.  Krytycy  twierdzą,  że  autor  nie  mógł  napisać  tego  co  napisał  i  tak  napisać  jak  napisał,  jeżeli  sam  nie  przeżył  głębokiego  i  trwałego  cierpienia.  Toteż  wpływ  Hioba  na  literaturę  światową  jest  ogromny. Mądrościowy  charakter  Księgi  Hioba  każe  szukać  jej  autora  wśród  mędrców,  obznajomionych  zarówno  ze  zjawiskami  typowo  regionalnymi,  jak  i  problemami  powszechnie  dyskutowanymi.  Jest  pewne,  że  autor  ten  należał  do  intelektualnej  elity  swojej  epoki.  Ktoś  powiedział  o  nim,  że  był  po  Platonie  najbardziej  wykształconym  człowiekiem  starożytności.

              Czas  powstania  tej  księgi  nie  jest  do  końca  ustalona.  Wielu  uczonych  jest  zdania,  ze  księga  powstała  pomiędzy  VI  a  IV  wiekiem.  Ponieważ  brak  w  księdze  jakichkolwiek  odniesienie  do  wygnania  babilońskiego,  uczeni  skłaniają  się  do  daty  powygnańczej.  Na pewno  księga  powstała  przed  200  rokiem  przed  Chrystusem,  gdyż  znana  jest  Syracydesowi  i  żaden  z  krytyków  nie  podał  późniejszej  daty  jak  250  lat  przed  Chrystusem. Język  jakim  jest  zapisana  księga  jest  bardzo  trudnym  ze  wszystkich  Ksiąg  Starego  Testamentu.  Najpierw  w  tekście  hebrajskim  uderzają  liczne  arameizmy,  które  dotyczą  słownictwa,  gramatyki  składni  i  fonetyki.  Wiele  wyrażeń  jest  zapożyczonych  z  języków  semickich,  jak  arabski, akkadyjski  czy  ugarycki.  Te  pokrewne  języki  i  cywilizacje  oddziaływały  na  siebie  wzajemnie  i  wiele  tych  określeń  było  obecne  we  wczesnym  języku  aramejskim. Tak  więc  jeden  z  żydowskich  uczonych  Tur - Sinaj  twierdzi,  że  Księga  Hioba  została  przetłumaczona  z  wczesnego  języka  aramejskiego,  lecz nie  wcześniejszego  niż  z  VII  wieku  lecz  nie  późniejszego  niż  VI  wieku  przed  Chrystusem.  Wiele  wskazuje,  że  są  wygnańcy  żydowscy,  którzy  posługiwali  się  tym  językiem  w  Babilonii.  Tłumaczenia  dokonali  po  powrocie  wygnańców  na  Syjon.  Jest  to  język  bardzo  bogaty,  obfitujący  w  nie  spotykane  gdzie  indziej  słownictwo.

W  Księdze  Hioba  możemy  wyróżnić dwie  formy  literackie,  formę  prozatorską  -  prolog  i  zakończenie  natomiast   część główna    jest  napisana  w  formie  poematu.  Księga  ta  opisuje  człowieka  sprawiedliwego,  którego  dopadło  cierpienie.

Żadna  z  ksiąg  biblijnych  nie  jest  tak  zbudowana,  jak  Księga  Hioba,  która  zaczyna  się  i  kończy  sekcjami  prozą,  natomiast  trzon  tej  księgi  skomponowany  jest n w  formie  poetyckiej.  W  prologu  mamy  do  czynienia  z  postacią  tradycyjnie  pobożnego  i  cierpliwego  męża,  który  pomimo  wszystkich  nieszczęść  jakie  spadły  na  niego,  zachowuje  się  nienagannie  i  wciąż  błogosławi  Boga.  W  epilogu  mamy  natomiast  zganionych  przyjaciół  Hioba  jako  fałszywych  adwokatów  Boga  i  pochwałę  Hioba,  jako  mówiącego  prawdę  o  Bogu.  Choć  w  dialogu  widzimy  całkiem  innego  Hioba,  którego  gwałtowne  oskarżenia  miotane  przeciw  Bogu  obrażają  jego  pobożnych  przyjaciół,  usilnie  broniących  sprawiedliwych  rządów  Boga  w  świecie. Różnicę  możemy  także  zauważyć  w  określaniu  Boga:  proza  używa  imienia  Jahwe,  natomiast  w  poezji  występują  tytuły  El,  Eloah,  Elohim,  Szaddaj.  Dlatego  wielu  krytyków  uważa  prolog  i  epilog  jako  dodatki  redaktora.

Budowa  Księgi  Hioba:

1        prolog,  przedstawia  i  charakteryzuje  Hioba,  jego  stan;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin