Temat: W zaczarowanym świecie baśni Jakuba i Wilhelma Grimm - Śpiąca Królewna.
1. Cele lekcji:
a) ogólne:
- wzbogacenie wiadomości o autorach baśni – Braciach Grimm
- zapoznanie uczniów z treścią utworu
- rozwijanie umiejętności formułowania planu wydarzeń
- utrwalanie pisowni wyrazów z „ó”
b) operacyjne:
Uczeń:
- dostrzega charakterystyczne cechy baśni
- umie korzystać z encyklopedii
- wymienia znane tytuły baśni Braci Grimm
- opisuje postaci pojawiające się w baśni
- gromadzi słownictwo dotyczące bohaterów
- odnajduje w tekście potrzebne mu informacje
- zna zasady pisowni z „ó”
2. Metody i formy pracy:
metoda: słowna, praca z tekstem, plan wydarzeń, tabela opisująca królewnę, portret pisarzy (załącznik)
formy: indywidualna, zbiorowa
3.Środki dydaktyczne:
- tekst baśni pt. Śpiąca królewna
- encyklopedia
- portret pisarzy
- krzyżówka przygotowana przez prowadzącą, tabela, zdania (załącznik)
4.Przebieg lekcji:
a) faza przygotowawcza:
Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie obecności, zadania domowego). Zapisanie tematu lekcji na tablicy. Z pomocą nauczyciela wyszukują notkę biograficzną pisarzy w encyklopedii. Nauczyciel głośno ją odczytuje. Prezentuje fotografię pisarzy. Odszukanie definicji baśni i zapisanie w zeszytach.
b) faza realizacyjna:
Nauczyciel odczytuje tekst baśni. Uczniowie streszczają utwór. Wspólnie z nauczycielem tworzą plan wydarzeń. Zapisują go do zeszytów. Kolejnym zadaniem, z jakim będą musieli się zmierzyć uczniowie, jest uzupełnienie tabelek, zawierających cechy królewny (załącznik). Każdy z uczniów otrzymuje tabelkę. Pracują w parach. Odczytanie wyników pracy każdej z par. W domu uczniowie wkleją tabelki do zeszytów. Prowadząca przygotowała zdania, utrwalające pisownie wyrazów z „ó”. Uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują po jednym zdaniu. Notują je w zeszytach.
c) faza podsumowująca:
W ramach podsumowania wiadomości zdobytych na zajęciach, uczniowie otrzymują do rozwiązania krzyżówkę (załącznik). Umieszczają ją w zeszytach.
Odczytują hasło.
Załączniki:
1.Zdania z „ó” :
- Królewna Różyczka była córką króla i królowej.
- Wróżka dotknęła różdżką główkę dziecka.
- W zamkowej komórce panował półmrok.
- Wkrótce krzewy dzikiej róży zaczęły piąć się w górę.
- Królewicz zobaczył na podwórzu śpiący dwór królewski.
2. Bracia Grimm (stoi Jakub – starszy z braci, siedzi Wilhelm)
3. Krzyżówka:
J
A
K
U
B
P
R
W
O
N
Ś
I
Ą
C
Ó
L
E
T
D
G
INSPIRACJE