KONSPEKT LEKCJI Z JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE V SZKOŁY PODSTAWOWEJ
TEMAT: Szczęście czy bogactwo? Charakteryzujemy głównych bohaterów opowieści Marka Twaina pt. „Królewicz i Żebrak”.
CELE:
Uczeń:
· charakteryzuje główne postacie opowiadania czyli Toma Canty (żebraka) i Edwarda Todora (księcia),
· określa prawidłowo pragnienia bohaterów opowiadania,
· dostrzega związki między uczuciami a środowiskiem, w którym mieszkają główni bohaterowie,
· dostrzega prawdziwe wartości i priorytety w życiu człowieka,
· wyraża własne zdanie i uzasadnia je.
METODY PRACY:
· dyskusja,
· pogadanka,
· praca z książką,
· wypełnianie karty pracy ucznia.
FORMY PRACY:
· indywidualna, zbiorowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
· lektura szkolna: Mark Twain „Królewicz i Żebrak”,
· karta pracy ucznia.
PRZEBIEG LEKCJI
FAZA WPROWADZAJĄCA:
· Czynności organizacyjne: sprawdzanie listy obecności.
· Nawiązanie do pracy domowej zadanej na poprzedniej lekcji, dotyczącej zaznaczenia w książce Marka Twaina „Królewicz i Żebrak” fragmentów opisujących głównych bohaterów lektury.
FAZA REALIZUJĄCA:
· Czytanie przez uczniów krótkich fragmentów z tekstu dotyczących opisu Toma Canty (żebraka) i Edwarda Todora (księcia).
· Wypisywanie cech charakterystycznych obu postaci i świata który ich otacza za pomocą mapy graficznej znajdującej się na karcie pracy (zadanie 1).
· Czytanie cech charakterystycznych bohaterów lektury (z wypełnionej karty pracy) przez wybranych uczniów (maksymalnie 5 osób).
· Odpowiadanie uczniów na pytania:
1. Jakie marzenia miał żebrak, a jakie królewicz?
2. Czy spełnienie pragnień uszczęśliwiło chłopców??
· Pogadanka na temat rodzin obu chłopców. Ukazanie kontrastu dwóch światów (bogaty i biedny) - dyskusja między uczniami.
Pytania zadawane uczniom przez nauczyciela:
1. Gdzie mieszkał Tom Canty? Jak wyglądał jego dom?
2. Gdzie mieszkał Książe Edward Todor? Jak wyglądał jego dom?
3. Jak zachowywała się rodzina obu chłopców? Jak ich traktowała?
· Rozwiązywanie przez uczniów krzyżówki zawierającej pytania dotyczące znajomości treści lektury- sprawdzenie nabytej wiadomości uczniów (krzyżówka znajduje się na karcie pracy ucznia- zadanie 2).
FAZA PODSUMOWUJĄCA:
· Odpowiedź uczniów na pytanie zawarte w temacie (w odniesieniu co całego przebiegu lekcji): szczęście czy bogactwo?
· Wnioski z lekcji: z przebiegu całej lekcji uczniowie powinni wyciągnąć wnioski, dotyczące tego, że często biedniejsi ludzie są szczęśliwsi niż bogaci, a życie bogatych ludzi jest często bardziej smutne niż ludzi biedniejszych.
· Ocena najaktywniejszych uczniów.
INSPIRACJE