Rachunek kosztów logistycznych Wykł3(1).docx

(18 KB) Pobierz

Rachunek kosztów logistycznych

Wykł: 3              12-11-2011

 

Rachunek kosztów pełnych rozdzielczych

Rachunek kosztów pełnych rozdzielczych, nazywamy również rozdzielczym rachunkiem kosztów występuje w różnych postaciach. Charakterystyczną cechą tego rachunku jest podział (rozdzielenie) kosztów na części z góry uznaną za uzasadnioną (wzorcową) i na część powyżej lub poniżej kosztów uzasadnionych

 

Rachunek kosztów zmiennych

Rachunek kosztów zmiennych jest oparty na podziale kosztów na koszty zmienne i stałe, przy czym jako kryterium podziału przyjmuje się stopień reagowania kosztów na zmiany skali działalności

W rachunku tym wyodrębnia się w sposób uproszczony koszty zmienne (proporcjonalne) i koszty stałe (pozostałe)

Istotne jest realizowanie w tym rachunku zasady ostrożnej wyceny, gdyż wszystkie produkty (wyrobu gotowe, półfabrykaty, produkcja w toku) i świadczenia wewnętrzne są wyceniane w kosztach zmiennych, natomiast koszty stałe są przenoszone w całości do rachunku zysków i strat.

Rachunek kosztów docelowych:

Podstwaą konstrukcji tych kosztów są przyjęte założenia:

·         długookresowe osiąganie wyniku przez przedsiębiorstwo stanowi cel dla procesu kształtowania kosztów,

·         Zmienne decyzyjne występujące w procesie planowania, realizowanym w fazie przygotowania produktu stanowią parametry kształtowania kosztów.

·         Przedmiotem procesu kształtowania kosztów są ustalone z góry koszty produktu.

Podstawowym zadaniem rachunku kosztów docelowych jest tworzenie w fazie powstawania produktu jego kosztów założonych (wyznaczonych jako cel) oraz kontrola i zapewnienie dotrzymania tych kosztów w procesie wytwarzania i sprzedaży produktu na rynku. Rachunek ten wpływa na proces planowania kosztów produktu już w fazie jego przygotowywania, aby kształtować poziom kosztów produktu zapewniającego uzyskanie założonego wyniku przedsiębiorstwa w długim okresie.

 

Koszty złożone

W zakres kosztów złożonych wchodzą koszty indywidualne (bezpośrednie) produktu i koszty pośrednie, blisko związane z produktem (np. koszty zużycia materiałów bezpośrednich mogą być powiększone o koszty logistyki).

Różnica rachunku kosztów docelowych od innych systemów i odmian rachunku kosztów.

·         umożliwia oddziałwyanie na koszt produktu w średnim i długim okresie

·         jest zintegrowany z cyklem „życia produktu”

·         służy kształtowaniu koszstów w fazie przygotowania produktu

·         jest zorientowany na rynek konsumenta

·         uwzględnia zachowania ludzkie, a także sprzyja tworzeniu systemu motywacyjnego

·         jego przedmiotem są koszty założone produktu, stanowiące graniczną, dopuszczalną wielkość gwarantującą przedsiębiorstwu osiągnięcie wyniku w długim okresie

·         koszty założone dla produktu, jego funkcje użytkowe i komponenty są objaśniane za pomocą funkcji kosztów.

·         koszt produktu jest wielkością objaśnioną przez cenę rynkową i oczekiwany wynik przedsiębiorstwa w długim okresie.

Koszty zgodności i niezgodności:

·         Koszty zgodności ponoszone w celu osiągnięcia zgodności produktu z oczekiwaniami klientów – wkład do sukcesów przedsiębiorstwa i są to:

o       profilaktyki i koszty oceny a nich

§         koszty błędów czyli  - szkolenia, uświadamianie,

§         koszty oceny zgodności ze standardem, kotrole, rewizje itd.

koszty niezgodności to :

·         koszty błędów zewnętrznych

·         koszty błędoów wewnętrznych

·         koszty przekroczenia wymagań

 

Koszty zgodności

·         rozeznanie wymagań konsumenta

·         współpracy z klientem

·         planowania bepizeczeństwa produktu

·         tworzenia bezpieczeństwa obsługi

·         opracowania i nformacji o produkcie

·         szkoleń i tworzenie świadomości dotyczącej jakości

·         dokumentowania uwalania się od odpowiedzialności

·         oznakowanie i prezentacja

·         utrzymanie środków na wycofanie podczas wykrycia wad

·         rejestrowanie i analiza sygnałów zachowania produktu na rynku

·         koszt współpracy z ubezpieczycielem

Koszty niezgodności:

·         koszty niezgodności

·         koszty wydłużenia cyklu produkcji

·         niejawnych kontroli

·         awarii przestojów

·         rejestrowania skarg zażaleń

·         dodatkowych badań

·         poinformowania opinii publicznej

·         wycofania produktu z rynku

·         odszkodowań

·         utrata lojalności

·         utrata renomy

·         odbudowa prestiżu i zaufania.

KOSZY ZARZĄDZANIA W PRZEDSIĘBIORSTWIE:

1.      Płaszczyzna analizy kosztów przedsiębiorstwa

Analizę kosztów przedsiębiorstwa można rozważać w płaszczyźnie mikro- i makroekonomicznej oraz w ujęciu retr- prospektywnym.

Koszty – w szczególności w gospodarce rynkowej – sa obszarem, na krórym koncenturje się uwaga menedżerów z wielu powodów.

Z punktu widzenia zarządzania źródłami finansowania przedsiębiorstwa

Nakłady na wytwarzanie porduktu lub świadczenie usługi określają skalę zapotrzebowania na środki finansowe umożliwiające prowadzenie działalności gospodarczej.

Z punktu widzenia rentowności działalności

zarówno koszty wytwarzania produktów i świadczenia usług, jak i inne koszty determinują wynik finansowy przedsiębiorstwa

Z punktu widzenia konkurencyności produktów i usług przedsiębiorstwa

ich wysokość, struktura, i zasadność mają znaczenie dla polityki cenowej przedsiębiorstwa, pomimo tego, że zasadniczo ceny dyktowane są przez cały rok.

Z punktu widzenia polituki podatkowej przedsiębiorstwa.

koszty są instrumentem wpływania na wymiar podatku dochodowego, co sprawia, że w tej perspektywie stają się sczególnym obszarem zarządzania.

 

EX POST / EX ANTE

Koszty można analizować w ujęciu ex post lib ex ante

Analiza retrospektywna kosztów w perspektywie mikor – i makroekonomicznej pozwala na eliminowanie błędów popełnionych w przyszłości, sprzja poszukiwaniu roziwązań reorganizacyjnych lib pozwalających na wprowadzenie do przedsiębiorstwa nowych działań i sposobów organizacji, dzięki którm można optymalizować koszty. Ostatenczie sprzyja osiąganiu trwałego wzrostu sprzedaży i trwałemu utrzymaniu niezbędnego przy tym poziomie kosztów

Analiza prospektywna kosztów wymaga jednak wizji działań i tworzenia przyszłościowych strategii w zakresie kluczowych elementów łańcucha wartości, o którym mowa dalej, a także metodycznego wsparcia umożliwiającego ich implementację.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin