1. Myśleć strategicznie to myśleć o:
a) zysku
b) radykalnych zmianach w otoczeniu tworzących szanse i zagrożenia
c) udziale w rynku
2. Wizja i misja mają znaczenie ze względu na:
a) otoczenie przedsiębiorstwa
b) wnętrze przedsiębiorstwa
c) relacje między przedsiębiorstwem a klientami
3. Cele strategiczne dotyczą bardziej:
a) zaspokajania potrzeb klientów niż reagowania na pojawienie się nowych rynków zbytu
b) reagowania na nowe warunki konkurowania niż dywersyfikowania wertykalnego działalności
c) otoczenia przedsiębiorstwa niż jego wnętrza
4. Aby zbudować dobrą strategię należy bardziej:
a) zapewnić kontynuację działalności niż podejmować ryzyko
b) podejmować ryzyko niż być innowacyjnym
c) budować podstawy dla trwałej przewagi konkurencyjnej
5. W procesie tworzenia strategii działania antypacyjne polegają na:
a) wykorzystywaniu umiejętności przewidywania zmian w otoczeniu
b) umiejętności kojarzenia interesów indywidualnych z celami przedsiębiorstwa
c) dostosowywaniu strategii do posiadanych zasobów
6. Strategie jednostek funkcjonalnych mają na celu:
a) wspieranie strategii strategicznych jednostek biznesu
b) monitorowanie i kontrolowanie działalności tych jednostek
c) realizowanie funkcji wykraczających poza funkcje zarządzania
7. Celem tworzenia przedsiębiorstw wielobiznesowych jest:
a) możliwość zdobywania coraz to nowych rynków zbytu
b) możliwość zdobywania coraz to nowych klientów
c) możliwość osiągnięcia lepszego zwrotu z zainwestowanego kapitału
8. Strategie wyłaniające się mogą być strategiami:
a) zamierzonymi
b) planowanymi
b) realizowanymi
9. W historycznym rozwoju zarządzania strategicznego był taki okres w którym strategie tworzono na podstawie analiz statystycznych. Dla tego okresu charakterystyczne było:
a) planowanie finansowe
b) myślenie strategiczne
c) predykcja przyszłej sytuacji
10. O przewadze konkurencyjnej realizowanej ze względu na otoczenie decydują:
a) zasoby
b) wiedza
c) pozycja w sektorze
d) pozycja w grupie strategicznej
11. O konkurencyjności przedsiębiorstwa decydują:
b) pozycja w sektorze
c) pozycja na rynku zbytu
12. W analizie konkurencyjności przedsiębiorstwa renta ekonomiczna oznacza:
a) różnicę pomiędzy wartością oczekiwaną przez akcjonariuszy a wartością oczekiwaną przez interesariuszy
b) różnicę pomiędzy wynikami rzeczywistymi a oczekiwanymi przez akcjonariuszy
13. Na postawę konkurencyjną wpływają między innymi:
a) segmentacja rynków zbytu
b) zakres zróżnicowania produktów
c) skala wytwarzania
14. Analiza wpływu otoczenia na konkurowanie powinna uwzględniać:
a) siłę przetargową
b) charakter konkurencji
c) pozycję sektora na krzywej życia
15. O krzywej życia sektora decydują:
a) czynniki ekonomiczne
b) czynniki polityczne
c) czynniki socjo-kulturowe
d) wyniki finansowe osiągane przez firmy sektora
16. „Naturę” konkurowania określają następujące aspekty:
a) kim są nasi konkurenci
b) na jakich rynkach konkurujemy
c) co jest przedmiotem konkurowania
d) jaka jest intensywność konkurowania
17. O „naturze” konkurowania decydują między innymi”
a) konkurenci
b) struktura sektora
c) struktura klientów
d) stosowane narzędzia konkurowania („czym” konkurujemy)
18. Firma będąca monopolistą w sektorze , powinna podjąć działania odstraszające przed wejściem do sektora innej firmy wówczas, gdy:
a) od dłuższego czasu osiąga zysk monopolistyczny
b) zysk duopolistyczny jest niższy od zysku monopolistycznego
c) zysk duopolistyczny jest wyższy od kosztów działań odstraszających
19. Działania firmy A odstraszające firmę B przed wejściem do sektora powinny być:
a) powszechnie zauważalne
b) niewidoczne
20. Typowymi działaniami mającymi na celu uzyskanie przewagi w sektorach rozwiniętych są między innymi:
a) poprawa jakości produktów i serwisu
b) innowacje
c) kreowanie niższych kosztów u klientów stosujących „nasze” produkty
21. Typowe strategie mające na celu uzyskanie przewagi w sektorach schyłkowych to między innymi:
a) przywództwo technologiczne
b) strategia żniw
c) innowacje produktowe
d) szybkie wycofywanie się
22. Opłacalność różnicowania produktów jest tym większa, im:
a) koszty różnicowania są niższe niż możliwy do uzyskania wzrost ceny produktu
b) koszty różnicowania są niższe od kosztów wytwarzania produktów
c) koszty produktu są niższe od ceny zbytu produktu
23. Według koncepcji H. Mitzberga (tzw. 5 P) do cech strategii zaliczamy:
a) plan
b) podstęp
c) pozycja
d) perspektywa
24. Funkcje misji to:
a) koordynacyjna
b) dopasowująca
c) integracyjna
d) inspirująca
25. Siła przetargowa dostawców wynika z:
a) koncentracji dostawców
b) zagrożenia integracją „do przodu”
c) polityki państwa
d) ponoszenia kosztów zmiany dostawcy przez odbiorcę
26. Listę kluczowych czynników sukcesu firmy opiera się na kryteriach:
a) pozycja na rynku
b) rentowność i potencjał finansowy
c) image firmy i jej obecność na rynku
d) poziom organizacji i zarządzania
27. Czynnikami zewnętrznymi wypływającymi na organizację są:
a) kultura
b) zasoby rzeczowe
c) zasoby ludzkie
d) prawo
28. Źródłami finansowania wewnętrznego na pewno nie są:
a) kredyty długoterminowe
b) subwencje państwowe
c) emisja dodatkowych akcji
d) wygospodarowane zyski
29. Czynniki określające atrakcyjność sektora to:
a) sezonowość
b) wskaźnik wzrostu rynku
c) relatywny udział w rynku
d) wiedza o rynku i klientach
30. Metody analizy makro otoczenia to:
a) analiza KCS
b) punktowa ocena atrakcyjności sektora
c) mapa grup strategicznych
d) scenariusze procesów w otoczeniu
31. Metoda KCS pozwala:
a) wyznaczenie mocnych stron firmy
b) wyznaczenie scenariusza niespodziankowego
c) ocenę firmy na tle konkurentów
d) wyznaczenie słabych stron firmy
32. Koncepcja badania cyklu życia technologii wywodzi się z:
a) teorii rynku
b) teorii organizacji i zarządzania
c) teorii behawioralnej
d) teorii wojny
33. Czym różni się wizja strategiczna od misji:
a) perspektywą czasu
b) zawartością
c) każdą z nich kto inny opracowuje
34. Czy następujące twierdzenie jest słuszne: „wizja i misja to samo”:
a) tak
b) nie
c) niekiedy tak, a niekiedy nie
35. Elementami wizji w pierwszym rzędzie są:
a) spodziewany zysk
b) rodzaj biznesu, potrzeb klientów, wymagane umiejętności i kompetencje
c) oczekiwany zwrot z kapitału
36. Podstawami konkurowania w firmach niezdywersyfikowanych są
a) wysoki zysk
b) niskie koszty
c) zróżnicowanie produktów
37. Konkurencyjność firm nie zdywersyfikowanych podwyższa się poprzez:
a) dobre zarządzanie
...
albertwisnioch