W obronie czci świetego sakramentu - M. Dobrzanowski.txt

(675 KB) Pobierz
MARCIN  DYBOWSKI 




W OBRONIE 
CZCI DO 
NAJ�WI�TSZEGO 
SAKRAMENTU 
PRZECIWKO
KOMUNII
�WI�TEJ 
DO R�KI




FUNDACJA POMOCY ANTYK
�WYDAWNICTWO ANTYK�

Na ok�adce: zdj�cie Cudu Eucharystycznego w Lanciano.


ISBN 8387809-09-8



Wydanie pierwsze

Komor�w 1999


� Fundacja Pomocy Antyk

Redakcja: Augustyn Szczawi�ski

Fundacja Pomocy Antyk
�Wydawnictwo Antyk Marcin Dybowski�
Dzia� handlowy:
05�806 Komor�w, ul. Klonowa 10a
tel/fax (Warszawa) 7580359
email: antyk@pol.pl.
www.antyk.org.pl

Ksi�garnia, w kt�rej mo�na zamawia� ksi��ki Fundacji Antyk:
01-115 Warszawa, pl. Grzybowski 3/5
 


Spis tre�ci:
CZʌ� I OBRONA KONIECZNA	3
CHESTERTON ZAMIAST PRZEDMOWY	3
UWAGI WST�PNE	4
�REFORMACJA� ZA POMOC� ANTYKATOLICKICH MEDI�W	5
WA�NE PYTANIA	6
CZ�OWIEK ZAMIAST BOGA	6
OBCY	7
ZNAKI CZASU	8
WPROWADZENIE	10
FA�SZYWI ARCHEOLOGOWIE	11
NIE TYLKO PISMO �WI�TE	12
PRAWDA JEST WSZ�DZIE?...	13
OD ZAWSZE	14
ANATHEMA SIT!	17
CZYM JEST NIEOMYLNO��?	18
NAJ�WI�TSZY SAKRAMENT	20
OJCIEC �WI�TY O NAJ�WI�TSZYM SAKRAMENCIE	21
RZECZYWISTA OBECNO��	22
PRZEISTOCZENIE	23
ADORACJA I SZCZEG�LNE AKTY KULTU	23
UROCZYSTO�� I PROCESJA BO�EGO CIA�A	25
POSZANOWANIE DLA NORM LITURGICZNYCH	26
KONIECZNO�� SAKRAMENTU POKUTY PRZED KOMUNI� �WI�T�	26
NAJWI�KSZA �WI�TO�� - CUD MI�O�CI I WSZECHMOCY	27
PRAWDY NIEODWO�ALNE	27
NADPRZYRODZONE �WIADECTWA	28
POST EUCHARYSTYCZNY	33
NIEZWYK�E WIZJE	33
ZATRUTE �R�D�O	36
OTWARTA WOJNA Z WATYKANEM	36
BUNT CZ�OWIEKA �NOWOCZESNEGO�	37
PAN B�G - ALEGORI�?...	38
WOLNOMULARZE I ICH CELE	39
ZL�KNIENI ATEI�CI	40
ZMIENIONY PARADYGMAT KATOLICYZMU	40
NOWY WSPANIA�Y �WIAT BEZ KATOLICYZMU	41
NOWINKARZE WSZYSTKICH KRAJ�W ��CZCIE SI�!	41
A GDY NA MSZ� NIE PRZYJDZIE JU� �ADEN KSI�DZ�	49
�WI�TOKRADZTWO	55
SW�D SZATANA	57
KA�DA CZ�STKA - BOGIEM!	58
ODRODZENIE CZY SAMOZNISZCZENIE?	60
AKCJE �TYGODNIKA POWSZECHNEGO�	63
TEN PASKUDNY POLSKI KO�CIӣ	65
�TYGODNIK� PRZECIWKO PAPIE�OWI I PAPIESTWU	65
1994 - PIERWSZY ATAK WRA�LIWO�CI	67
1998 - DRUGI ATAK WRA�LIWO�CI	70
PERFIDNE CHWYTY Z DUCHEM SOBORU	76
OSTATNI SOB�R POWIEDZIA�	76
DEWOCYJNI INACZEJ	77
POLSKI BASTION	78
BRAKI W ARGUMENTACJI	78
ZNISZCZY� KAP�A�STWO I EUCHARYSTI�	80
ROLA RUCH�W I GRUP ODNOWY	83
SPECJALNIE WTAJEMNICZENI	83
WYBRANI?	84
W POGONI ZA LUTREM	89
FA�SZYWE ARGUMENTY �ZE STARO�YTNO�CI"	91
K�AMA�, K�AMA�, K�AMA�	95
PISMO �WI�TE	96
STARO�YTNO�� - FAKTY	98
WIEK DWUDZIESTY	107
MEMORIALE DOMINI	107
O CO ZATEM CHODZI?	111
ZAKO�CZENIE	112
CO CZYNI�?	112
ZESTAWIENIE ARGUMENT�W ZA I PRZECIW	115
CZʌ� II POBO�NO�� EUCHARYSTYCZNA	124
DUCHOWA KOMUNIA �WI�TA	126
PRZYGOTOWANIE DO KOMUNII �WI�TEJ	126
KAP�AN PRZED NAJ�WI�TSZYM SAKRAMENTEM	127
DZI�KCZYNIENIE	130
�WI�TO BO�EGO CIA�A	131
B�OGOS�AWIE�STWO NAJ�WI�TSZYM SAKRAMENTEM	131
WYSTAWIENIE NAJ�WI�TSZEGO SAKRAMENTU	131
PODNIESIENIE HOSTII W CZASIE MSZY �WI�TEJ	132
ADORACJA I CZTERDZIESTOGODZINNE NABO�E�STWO	132
WIATYK	133
ODPUSTY!	134
CZʌ� III MODLITWY	135
ZA �REFORMATOR�W"	137
O nawr�cenie b��dz�cych	137
Modlitwa do Boga Syna o wykorzenienie b��dnych nauk	137
NABO�E�STWO W DNIU PRZYJ�CIA KOMUNII �WI�TEJ	138
MOJE PRZYGOTOWANIE DO KOMUNII �WI�TEJ	141
MODLITWY PRZED KOMUNI� �WI�T�	145
Przed Komuni� �wi�t�	145
MODLITWY PO KOMUNII �WI�TEJ	146
Po Komunii �wi�tej	146
Dzi�kczynienie po Komunii �wi�tej	147
Przeb�aganie Zbawiciela utajonego w Naj�wi�tszym Sakramencie 	148
NAWIEDZENIE NAJ�WI�TSZEGO SAKRAMENTU O�TARZA	150
Modlitwa �w. Alfonsa	150
Hostio �wi�ta	151
CZʌ� IV ANEKSY	154
ANEKS I
TRADYCJA	156
ANEKS II
ZARZ�DZENIE KSIʯY BISKUP�W POLSKICH	160
ANEKS III
�WI�TA KONGREGACJA NAUCZA	163
ANEKS IV
INSTRUKCJA DYSCYPLINUJ�CA SZAFARZY �WIECKICH!	174
ANEKS V
PIOTR SKARGA	183
ANEKS VI
NABO�E�STWO DO NAJ�WI�TSZEGO SAKRAMENTU I CZE�� DLA PAPIE�A	185
ANEKS VII
CZ�STA KOMUNIA �WI�TA WED�UG �W. ALFONSA LIGUORI	187
ANEKS VIII
NAJKR�TSZE PODSUMOWANIE	197
ANEKS IX
KOMUNIA DO R�KI? NON POSSUMUS	198
ANEKS X
SEKTY  I  SEKCIARSTWO	208

























Chcia�bym poprosi� o przebaczenie - w imieniu w�asnym i was wszystkich, czcigodni i dro-
dzy Bracia w biskupstwie - za wszystko, co z jakiejkolwiek motywacji i z powodu jakiejkolwiek 
ludzkiej s�abo�ci, niecierpliwo�ci, zaniedbania, w wyniku tak�e jakiej� stronniczej, jednostronnej 
lub b��dnej interpretacji ustale� Soboru Watyka�skiego II, mog�o wywo�a� zgorszenie i niepok�j w 
kwestii dogmatu i czci nale�nej temu wielkiemu Sakramentowi. 
I prosz� Pana Jezusa, by�my unikali w przysz�o�ci w naszym traktowaniu tego �wi�tego Miste-
rium wszystkiego, co mog�oby os�abi� i zam�ci� w jakikolwiek spos�b uczucie czci i mi�o�ci u na-
szych wiernych. 
List Dominicae Cenae, 24 lutego 1980
W poczuciu bolesnej rzeczywisto�ci trzeba przyzna�, �e chrze�cijanie w du�ej mierze czuj� si� 
zagubieni, zmieszani, zak�opotani, a nawet rozczarowani. Pe�nymi gar�ciami rozrzucono idee prze-
ciwstawne prawdzie objawionej i nauczanej od zawsze; rozpowszechni�y si� prawdziwe herezje na 
polu dogmatycznym i moralnym, wywo�uj�c w�tpliwo�ci, zamieszanie, bunty; sfa�szowano tak�e li-
turgi�. Zanurzeni w relatywizmie intelektualnym i moralnym, a przez to w permisywizmie, chrze�cija-
nie s� kuszeni przez ateizm, agnostycyzm, iluminizm o mrocznej moralno�ci, przez chrze�cija�stwo 
socjologiczne, bez okre�lonych dogmat�w i bez moralno�ci obiektywnej. 
6 lutego 1981
 
Ojciec �wi�ty Jan Pawe� II



W HO�DZIE JEGO �WI�TOBLIWO�CI JANOWI PAW�OWI II Z OPATRZNO�CI BO�EJ 
PAPIE�OWI NA PAMI�TK� VII WIZYTY APOSTOLSKIEJ W OJCZY�NI

CZʌ� I
OBRONA
KONIECZNA


Chesterton zamiast przedmowy
Na rogu ka�dej ulicy mo�ecie spotka� cz�owieka, kt�ry wyg�asza blu�niercze i 
szalone twierdzenie o tym, �e by� mo�e si� myli [...].  
W szczeg�lno�ci [...] ludzie [...] wzdragaj� si� przed okropn� odpowiedzialno-
�ci� [...], jak� nas obci��yli praojcowie - o�mielaj�c si� na ten brawurowy krok, by 
sta� si� istotami ludzkimi. M�wi� o odpowiedzialno�ci za potwierdzenie prawdy na-
szej ludzkiej tradycji i przekazanie jej nast�pnym pokoleniom g�osem autorytatywnym 
i nie dr��cym ze strachu. To jest jedyny i odwieczny sens wychowania: by� na tyle 
pewnym, �e co� jest prawd�, aby odwa�y� si� to przekaza� [...]. 


KOMUNIA �WI�TA

USPRAWIEDLIWIENIE	2
UWAGI WST�PNE	
NAJWI�KSZA �WI�TO�� - CUD MI�O�CI	
POBO�NO�� EUCHARYSTYCZNA?	19
DAWNIEJ I DZI�? [JAK TO SI� MA NAZYWA�]	19
Polska pobo�no�� Eucharystyczna	19
Duchowa Komunia �wi�ta	19
Przygotowanie do Komunii �wi�tej	20
Komunia �wi�ta Kap�a�ska	21
Dzi�kczynienie	23
�wi�to Bo�ego Cia�a	24
B�ogos�awie�stwo Naj�wi�tszym Sakramentem	25
Wystawienie Naj�wi�tszego Sakramentu	25
Podniesienie Hostii w czasie Mszy �wi�tej	26
Adoracja Czterdziestogodzinne Nabo�e�stwo	26
Odpusty!	27
Nawiedzanie Naj�wi�tszego Sakramentu	28
CO W KULTURZE RELIGIJNEJ WYRA�A �R�KA� A CO �USTA�  - JESZCZE DO 	
NAPISANIA, ALE NA PODSTAWIE CZEGO?????? ERICSON
ZATRUTE �R�D�O	29
AKCJA TYGODNIKA POWSZECHNEGO	34
ROLA RUCH�W I GRUP ODNOWY	53
FA�SZYWE ARGUMENTY "ZE STARO�YTNO�CI"	64
Przyjrzyjmy si� staro�ytno�ci i przytoczmy fakty.	71
Czasy p�niejsze	76
SKUTKI DALSZE I BLI�SZE	81
CO CZYNI�?	83

UWAGI WST�PNE
Dla niekt�rych katolik�w nie ma wi�kszego znaczenia, jak b�d� otrzymywa� Komuni� 
�wi�t�: w spos�b tradycyjny, czy - jak zwyk�� rzecz - do r�ki. 
Mam wielk� nadziej�, �e lektura tej ksi��eczki zmieni ich zdanie. Co wi�cej, wp�ynie na 
rozw�j duchowy jej Czytelnik�w, poniewa� nie ma na tej ziemi �wi�to�ci ponad Eucharysti�. 
Wed�ug s��w ks. Piotra Skargi:
(...) W tym Sakramencie ju� nie, jako w innych, dary s� Boskie, ale sam w nim 
jest Pan dar�w, Jezus, B�g nasz, szczera i prawdziwa obecno�� Jego, musi si� na ser-
cu zdumiewa�, a usta zamyka�, i jako Eliasz widz�c Pana Boga w jaskini, p�aszczem 
twarz pokrywa�. Bo wielko�� majestatu nieogarniona pogromi nas, i rozum pomiesza, 
i mow� odejmie, i cz�owieka zdumia�ym i ledwie czuj�cym uczyni. (...) Naucz�e nas, 
Panie, jak o tym Sakramencie m�wi� mamy, jako� Ty Ko�ci� Tw�j nauczy� i Ducha 
prawdy jemu da�. B�d� w u�ciech naszych, aby�my Duchem ko�cielnym m�wili, a w 
g��boko�ci tych tajemnic Twoich nie poton�li: a to si� godzi powiedzie�, i do wiado-
mo�ci wybranych Twoich przynie��, jako mi m�wi� potrzeba ku zbudowaniu owiec i 
ludu Twego, i ku wielkiej chwale Twojej.  
W kwestjii tej nie chodzi wi�c tylko o sam majestat Komunii �wi�tej, ale tak�e o nasze zba-
wienie, sprawa bowiem dotyczy naszej religijno�ci, tego czy trwamy nie tylko w samej Prawdzie, 
lecz czy w prawdziwy spos�b oddajemy Jej cze��. Czy w naszym �yciu opieramy si� na fundamen-
cie bez, kt�rego nie ma  kt�rego nie ma ��ycia wiecznego�:
[kto spo�ywa Cia�o moje i Krew ...., kto nie b�dzie spo�ywa� ... ]�ycia wiecznego?
To jest chleb, kt�ry z nieba zst�puje: kto go spo�ywa, nie umrze. Ja jestem 
chlebem �ywym, kt�ry zst�pi� z nieba. Je�li kto spo�ywa ten chleb, b�dzie �y� na wieki. 
Chlebem, kt�ry Ja dam, jest moje cia�o za �ycie �wiata. 
A wi�c chodzi zar�wno o sam� �wi�to��, o nasz stosunek do Niej, ale te� i o nasze u�wi�ca-
nie si�, bez kt�rego nie ma zbawienia. 
Sprawowanie Naj�wi�tszego Sakramentu jest bowiem:
...szczytem, do kt�rego zmierza dzia�alno�� Ko�cio�a, i jednocze�nie jest �r�-
d�em, z kt�rego wyp�ywa ca�a jego moc. (...) Jest wi�c uprzywilejowanym miejscem 
dla katechezy Ludu Bo�ego. (...) Katecheza z natury swej jest zwi�zana z ca�ym 
sprawowaniem liturgii i sakrament�w, gdy� w�a�nie w sakramentach, a zw�aszcza w 
Eucharystii, Jezus Chrystus najpe�niej dzia�a w celu przemiany cz�owieka.  
Dlatego w�a�nie Msza �wi�ta sta�a si� obiektem ataku...
Ju� w �w. Ignacy (�107), ucze� samego �w. Jana Aposto�a!, wo�a�, aby nie s�ucha� ludzi, 
kt�rzy nam nie m�wi� o prawdziwym Jezusie Chrystusie. Bo oni:
 Stroni� od Eucharystii i od modlitwy, bo nie uznaj�, �e Eucharystia jest Cia-
�em naszego Zbawiciela Jezusa Chrystusa, tym cia�em, kt�re cierpia�o za nasze...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin