Stereotypy na temat kobiet.doc

(251 KB) Pobierz
Spis treści

 

Spis treści

 

Wstęp………………………………………………………………………3

Rozdział I  ………………………………………………………………5

Stereotypy- definicja, powstanie, zależności

1.1 Definicja Stereotypów.              5

1.2 Powstawanie stereotypów.              6

1.3 Wpływ środków masowego przekazu na powstawanie stereotypów.              8

1.4 Podejście do stereotypów.              8

1.5 Zależność pomiędzy stereotypami, uprzedzeniami a dyskryminacją.              10

Rozdział II………………………………………………………………13

STANOWISKO UE WOBEC DYSKRYMINACJI KOBIET

2.1Normy ue w zakresie ochrony pracowniczej kobiet.              13

2.2 Zakaz dyskryminacji              13

2.3 Równość wynagrodzenia               15

2.4 Ochrona macierzyństwa .              15

2.5 Praca w nocy oraz w warunkach niebezpiecznych i szkodliwych.              17

Rozdział III              ……………………………………………………………..19

STEREOTYP KOBIET

3.1" Brutetki, blondynki, ja wszystkie was dziewczynki całować chce…"kilka słów o stereotypach kobiecego wyglądu               20

3.1.1.  "Rozmawaiają dwie blondynki…"              20

3.1.2.  "dziewczyny lubią brąz"              22

3.1.3.  "rude włosy- płomień co nie parzy".              23

3.1.4. Badania rzetelności sterotypu i jego wpływ na społeczeństwo.              24

3.2"Matka Polka" i "Kura domowa" czyli tradycyjny wizerunek matki i żony.26

3.3 Uwaga! "baba za kierownicą"               28

3.4. Teściowa              29

  

 

    

 

Rozdział IV              ……………………………………………………………..38

3.1 Charakterystyka badanych             

3.2 Wyniki badań             

3.3 Analiza wyników badań             

Zakończenie…………………………………………………………..

Spis tabel i rysunków…………………………………………….             

Bibliografia…………………………………………………………..             

Załącznik………………………………………………………………             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WSTĘP:

 

Droga pełna samochodów w pewnym momencie jakiś nieostrożny kierowca popełnia błąd, nagle w dziesiątkach aut pada hasło : „pewnie baba”. To właśnie wytworzony przez mężczyzn stereotyp kobiety nie posiadającej wrodzonej umiejętności prowadzenia samochodu, a przecież kobiety tak samo jak mężczyźni idą na kurs prawa jazdy, zdają na tym samych warunkach egzamin.  Mężczyźni posiadają wrodzony talent, którego nam ze względu na fakt bycia kobietą nie został dany. Oczywiście jest to stwierdzone tylko przez mężczyzn i nie należy brać go sobie do serca, gdyż nie od dziś wiadomo, że lepszymi kierowcami są kobiety.

              Tematem naszej pracy jest „ Stereotypy dotyczące kobiet jako dyskryminacja płciowa” , poprzez przeprowadzone badania chcemy wykazać jak czynniki takie jak płeć, miejsce zamieszkania i wykształcenie mają wpływ na kształcenie się stereotypów wpływających na życie kobiet.

Stereotypy dotyczące płci  są wynikiem powielania poglądów kulturowych, które obowiązują w danym społeczeństwie. Ludzie z łatwością popadają w pewne stereotypowe tendencje, które często odbijają się na wielu płaszczyznach.  Przykładowo pogląd umiejscawiający kobietę w kuchni otoczonej gromadką dzieci wpływa na brak zaufania pracodawców w momencie obsadzania wysokich stanowisk. Natomiast mężczyzną przypisuje się wiele cech dobrych, które pozwalają im w życiu zawodowym na zajmowanie wyższych stanowisk.

Źródła stereotypów należy upatrywać w postawie ludzi wobec świat, to właśnie my sami je wykształciliśmy. Dawniej kobiety w zupełności były uzależnione od mężczyzn,  symbolizowało to ich słabość oraz brak mocno zakorzenionego „ja”.

Celem pracy jest opisanie istniejących w naszym społeczeństwie stereotypów oraz ich wpływu na dyskryminacje kobiet. W  pracy zwróciliśmy również uwagę na prawodawstwo Unijne przeciwdziałające dyskryminacji kobiet.

Praca została podzielona na cztery części, każda z nich ma za zadanie przybliżyć nas do tematu i udowodnić postawioną przez nas tezę, czyli ukazanie iż stereotypy dotyczące kobiet istnieją w społeczeństwie Polskim, a co gorsza ten zniekształcony obraz kobiety będzie funkcjonował jeszcze przez lata głównie w świadomości mężczyzn.

Rozdział pierwszy poświęcony jest wprowadzeniu do tematu, wyjaśnienie podstawowych zagadnień oraz naświetleniu problemu. W tym miejscu chcemy zaznaczyć wpływ środków masowego przekazu na tworzenie się stereotypów.

Rozdział drugi pokazuje jak UE przeciwdziała dyskryminacji kobiet, w jaki sposób dba o to by kobiety i mężczyźni mieli równe prawa na rynku pracy i w życiu społecznym np. poprzez promocję życia rodzinnego, opartego na podziale obowiązków między kobietą a mężczyzną.

Trzecia część pracy to humorystyczne opisanie funkcjonujących w naszym społeczeństwie stereotypów dotyczących kobiet.

Rozdział czwarty to opracowane przez nas wyniki przeprowadzonej ankiety, które ukazują zależności pomiędzy płcią, wykształceniem i miejscem zamieszkania, a kształtowaniem się stereotypów. 

W pracy wykorzystano zróżnicowane metody badawcze, takie jak opracowanie zgromadzonych materiałów, jednak za główną uznaliśmy przeprowadzoną ankietę . Zapytaliśmy respondentów m.in. o to czy znają jakieś stereotypy i czy można się ich wyzbyć, które z funkcjonujących w naszym społeczeństwie są najbardziej popularne. Zebrane wyniki z zaangażowaniem opracowaliśmy uzupełniając  o wnioski. Celem przeprowadzonej ankiety jest przedstawienie czynników wpływających na kształtowanie się stereotypu kobiety

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        Rozdział I

Stereotypy- definicja, powstanie, zależności

 

1.1 Definicja Stereotypów.

 

Stereotypy są to procesy myślowe, które tworzą portrety społeczne w głowach, umysłach. Jest to najbardziej tradycyjne ujęcie pochodzące z psychologii społecznej. Stereotypy istnieją również z punktu widzenia osób będących ich obiektem. Problemy spowodowane przez stereotypy zazwyczaj przenoszą się na społeczeństwo, wtedy ich skutki są jeszcze bardziej szkodliwe, bo dyskryminują całą grupę społeczną.[1]

Według Gardnera członka danej grupy etnicznej „może zmartwić odkrycie, że kilka osób w większej społeczności żywi pewne przekonania na temat grupy, do której należy, jednak rzeczywiście poważnie skutki pojawiają się wtedy […], gdy owe przekonania są stosunkowo rozpowszechnione w owej społeczności.” [2]

Pojęcie stereotypów można ujmować w dwóch wzajemnie uzupełniających się perspektywach, pełne zrozumienie procesu stereotypizacji wymaga przyjęcia obu punktów widzenia. Z jednej strony, stereotypy funkcjonują w umyśle określonej jednostki, z drugiej strony, stanowią część punktu widzenia całej struktury społecznej.[3]

 

Pewnie wiele osób zastanawiało się skąd wzięło się określenie stereotyp, samo słowo pochodzi od nazwy pierwszej kopii formy drukarskiej od druku wypukłego. Jako pierwszy tego sformułowania użył Walter Lippmann, w celu opisania ludzkiej skłonności do postrzegania osób lub przedmiotów w bardzo bliskoznaczny sposób (mających podobne cechy). Lippmann uważał, że każdy ma w głowie „umysłowy obraz” świata nas otaczającego, obrazy te można porównać do szablonów, dzięki którym ludzie próbują uprościć sobie często niejednoznaczne informacje płynące ze świata zewnętrznego.

Teoria Lippmanna okazała się prekursorska pod wieloma względami. Uściślił on genezę procesu stereotypizacji „przejmujemy to, co zdefiniowała już za nas kultura, i zwykle spostrzegamy to, co przejęliśmy w formie stereotypów ukształtowanych przez kulturę” Stereotypy przedstawiają nam, które z informacji pochodzących od społeczeństwa należy dostrzegać a które nie. Najczęściej tak się zdarza, iż stereotypy, które już istnieją bardziej przyciągają uwagę ludzi, zaś te, które nie są z nimi zgodnymi odrzucają od razu. [4]

              Według P. Sztompki stereotyp to „jednostronny, upraszczający, wyidealizowany obraz własnej zbiorowości (autostereotyp) i równie jednostronna, upraszczająca i negatywna wizja zbiorowości obcych (w skrajnym przypadku traktowanych, jako wrogie).” [5]

 

 

1.2 Powstawanie stereotypów.

 

              Badacze porównali działanie ludzkiego mózgu z działaniem komputera, w którym połączyli funkcje działania ludzkiego mózgu i komputera, działają one na podobnej zasadzie. Nasz mózg ma zdolność do klasyfikacji, czyli analizuje wszystko, co znajduje się wokół niego, wyłapuje podobne obiekty. Proces ten jest niezależny od jakiejkolwiek nauki (dzieci posiadają również tę cechę), jest powszechny u każdego człowieka. Badacze musieli, więc zmienić pogląd, iż stereotypizacja przebiega ze względu na „lenistwo” ludzi, którzy intelektualnie bądź moralnie są na niskim poziomie. Dzięki temu odkryciu stereotypy zostały uznane za efekt procesu poznawczego.[6]

Z powstaniem stereotypu wiąże się również pojęcie kategoryzacji, które powoduje wyszukiwanie u ludzi podobnych cech, które posiadają bądź nie oni sami. Powoduje to u nas, iż rozpoznajemy kolory włosów, a co za tym idzie nadajemy człowiekowi z odmiennymi cechami, dodatkowe cechy charakteru, które powinien mieć.[7]

Kiedy na ulicy spostrzegamy nową nieznaną nam osobę analizujemy ja pod względem kilku kategorii: rasy, płci oraz wieku. Są to podstawowe kryteria pierwszej oceny oraz kategoryzacji innego człowieka. Cechy te są najbardziej czytelne do rozpoznania oraz niosą w sobie najwięcej podstawowych informacji. Dzięki tym cechom możemy przypisać konkretne zachowania członkom poszczególnych grup społecznych. Kategorie te możemy nazwać podstawowymi lub pierwotnymi – ponieważ nadają one istotny wpływ na interpretacje spotkanej osoby. Kategoryzacja wpłynęła tak mocno w nasz mózg, że spotykając człowieka kategoryzujemy go automatycznie. Coser uważa, że nie wszystkie stereotypy są przywoływane automatycznie, kiedy myślimy o księgowej mamy jej wyobrażenie, jednak, kiedy spotykamy ją nie ilustrują się nam wszystkie stereotypy, do których należy dana osoba (płci, rasy, wieku). [8] O kategoryzacji można mówić, kiedy cały zbiór jest postrzegany, jako jakaś grupa, mająca wspólne cechy. Części indywidualne nie odgrywają dużej roli a cechy całej grupy stają się poszczególnymi cechami jej członków. Dzięki takiej kategoryzacji traci się informacje szczegółowe o indywiduach zyskuje się dodatkową informację o całej grupie. Kategoryzacja działa na zasadzie segregacji informacji poprzez dostrzeżenie różnic i podobieństw. Działa to na zasadzie przypisania pewnej osobie cech, których ona najczęściej nie posiada.[9]

              Psychologowie już dawno stwierdzili fakt, że dzieci przyjmują wiele informacji, postaw i wartości ze świata otaczającego je. Głównym strumieniem, z którego czerpią są jednak rodzice. Dzięki ich postawom dzieci uczą się norm i postępowań, nagród i kar społecznych. Badacze w poszukiwaniu genezy stereotypów wielokrotnie przyglądali się roli rodziców w zaszczepianiu stereotypów u dzieci. Zdaniem Allporta[10] „istnieje ścisły związek między uprzedzeniami rodziców a kształtowaniem się podobnych postaw u dzieci”. Allport uważał, że  wymagający rodzice, nieuznający sprzeciwu, dążą, by ich dzieci dostosowały się do ich poglądów, które często powodują uprzedzenia. Ten badacz uważał, iż należy inaczej spojrzeć na celowe wpajanie stereotypów. Rodzice uczą dzieci, jakie postawy powinny przybierać, uczą ich swoich wartości a co za tym idzie wpajają im stereotypy i uprzedzenia. Zdaniem Allporta „uprzedzenia nie zostały wpojone przez rodziców, ale przejęte przez dziecko ze skażonej atmosfery domowej”. [11]

Dzieci spotykają się w szkołach z innymi dziećmi, które mają wpojone inne stereotypy i uprzedzenia. Dziecko, które ma kontakt z innymi w bardzo łatwy sposób chłonie nowe stereotypy, które wpływają na jego światopogląd. W przyszłości takie dziecko, które zostanie rodzicem będzie wpajać swojemu potomstwu nowe uprzedzenia i stereotypy. Ewolucja stereotypów i uprzedzeń występuje pokoleniowo tworząc całkiem nowe.[12]

 

 

1.3 Wpływ środków masowego przekazu na powstawanie stereotypów.

 

We współczesnym świecie większość stereotypów przekazywana jest za pomocą mass mediów takich jak Internet, telewizja, gazety, ulotki, telegazeta, kino, radio. Rozwój konsumpcjonizmu tworzy „morze informacyjne”, po którym stereotypy przemieszczają się bardzo swobodnie. Stereotypy są nabywane, kupowane, sprzedawane w nakładach przekraczających miliardy. Codziennie w programach telewizyjnych, na stronach internetowych, w audycjach radiowych są przemycane stereotypy, które mają wpływ na myślenie o innych narodowościach, rasach, płciach czy nawet grupach zawodowych.

Przez mass media stereotypy trafiają od jednostki do całych grup społecznych. Wielu badaczy podjęło się tematu kodyfikacji stereotypów w mediach. Są również tacy, którzy śledzą przedstawiane portrety grup społecznych w mediach, samo środowisko badaczy często przedstawiane jest za pomocą wielu stereotypów. Media są bardzo potężne w kreowaniu wizerunku grup społecznych i muszą stosować wyważone informacje tak, aby nie przenosić stereotypów. [13]

Świat jest zbyt duży, by można było samemu sprawdzić wszystkie informacje, które z niego płyną oraz te, które są przekazywane przez mass media. Powoduje to, że ludzie muszą korzystać z obrazów społeczeństwa przedstawionych przez media. Przykład: jeśli Japończyk nigdy nie widział afroamerykanina, przyjmuje za obraz jego zachowań, informacje przedstawione w jakimś filmie. Powstaje problem kiedy media tracą swoją wiarygodność i ciężko odróżnić, które informacje podawane przez nie są realne, a które zafałszowane. [14]

 

1.4 Podejście do stereotypów.

 

              ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin