14.09.2009
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
W KLASIE IV „a”
Imię i nazwisko prowadzącego: Małgorzata Cmela
Czas przeznaczony na realizację tematu: 45 minut.
TEMAT LEKCJI: Jak umieścić dialog w innym tekście?- pracaz zeszytem ćwiczeń.
CELE LEKCJI:
Na poziomie umiejętności:
· Uczeń potrafi stworzyć własny tekst i umieścić w nim dialog.
· Uczeń potrafi poukładać fragmenty tekstu tak, by powstał uporządkowany tekst.
· Uczeń potrafi powiedzieć, gdzie szukałby informacji by dowiedzieć się, co to jest komiks.
Na poziomie wiadomości:
· Uczeń wie, jak umieścić dialog w innym tekście.
· Uczeń wie, co to jest komiks.
Na poziomie postaw:
· Uczeń jest wdrażany i motywowany do dbałości o estetykę i etykę komunikacji językowej.
MATERIAŁY: ćwiczenia do języka polskiego (kl. IV „Między nami”), krzyżówka.
METODA: pogadanka heurystyczna, krzyżówka.
FORMA PRACY: praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Czynności
Nauczyciela
Ucznia
Umiejętności
Kluczowe
Zaangażowanie
-Nauczyciel wita się z klasą i informuje o celach lekcji;
- Nauczyciel mówi: Na poprzednich lekcjach mówiliśmy sobie: Co to jest dialog, jak zapisać dialog? Dzisiaj poćwiczymy tę wiedzę w praktyce, a temat lekcji poznamy rozwiązując krzyżówkę (krzyżówka narysowana na tablicy).
- Nauczyciel prosi ucznia o przeczytanie rozwiązania.
- Zapiszmy sobie temat dzisiejszej lekcji: JAK UMIEŚCIĆ DIALOG W INNYM TEKŚCIE?-PRACA Z ZESZYTEM ĆWICZEŃ.
(uczniowie odpowiadają na pytania zadawane przez nauczyciela i zapisują je na tablicy)
- Jak umieścić dialog w innym tekście?
-uczniowie przepisują temat z tablicy.
-umiejętność kreatywnego, logicznego myślenia
- efektywne współdziałanie w grupie
- komunikacja: nauczyciel – uczeń
.
Badanie
- Nauczyciel prosi ucznia o rozdanie ćwiczeń.
- Nauczyciel prosi: Kwestii przypomnienia zróbmy sobie to króciutkie ćwiczenie, proszę o przeczytanie polecenia na głos.
-Nauczyciel prosi o wklejenie ćwiczenia do zeszytu.
-Nauczyciel pyta: Co to jest komiks?
komiks [ang.], historyjka obrazkowa opatrzona tekstem (ograniczonym do wypowiedzi bohaterów), zwykle o charakterze sensacyjnym, także humorystycznym; wydawana w formie broszury, książki obrazkowej lub zamieszczana w czasopismach./źródło: Encyklopedia PWN/
-Gdzie szukałbyś informacji na temat komiksu?
- W komiksie są także dialogi, czy są one jakoś oznaczone?
- Uczniowie wykonują polecenie nauczyciela.
- Uzupełnij luki:
1. Dialog to inaczej rozmowa.
2. Każdą wypowiedź w dialogu zaznaczamy za pomocą myślnika.
3. Zwykle zapis dialogu zaczynamy od nowej linii.
-Uczniowie wykonują polecenie.
- Przykładowa odpowiedź: Komiks to historyjka obrazkowa, w której wypowiadają się postacie
- Informacji można szukać w encyklopedii.
- Dialogi w komiksie są wpisane w chmurki.
- poprawność językowa
- komunikacja: nauczyciel- uczeń
- mówienie
Prezentacja
-Nauczyciel prosi: Otwórzcie teraz zeszyty ćwiczeń na stronie 16.
-Po prawej stronie macie komiks, który, zaraz będziemy uzupełniać.
-Uczniowie wykonują polecenie nauczyciela.
- przetwarzanie informacji
Przekształcanie
- Nauczyciel prosi: Przeczytaj polecenie do ćwiczenia 1.
-Przeczytajcie sobie te akapity, spróbujcie ponumerować je tak, aby powstał uporządkowany tekst i zaraz wspólnie sobie to sprawdzimy.
- Nauczyciel prosi: Proszęo przeczytanie polecenia do ćwiczenia 2.
-Przeczytaj teraz polecenie do ćwiczenia 3.
- Pierwsze 2 akapity zrobimy wspólnie na tablicy, resztę będziecie robić sami. Jeśli będziecie mieć jakieś pytania to je zadawajcie.
-Wybrany uczeń czyta polecenie na głos: Ponumeruj fragmenty tak, aby powstał uporządkowany tekst.
AKAPITY 5,3,6,4,1,2.
-Uczniowie odczytują tekst w prawidłowej kolejności.
- a)Dopasuj rysunki do akapitów. Wpisz w kółka odpowiednie numery. b) Ułóż wypowiedzi poszczególnych bohaterów i wpisz je w odpowiednie dymki na rysunkach.
- Wykorzystując tekst z ćwiczenia 1. i wypowiedzi bohaterów z ćwiczenia 2., napisz własną wersję legendy. Pamiętaj o tym, żeby oddzielić odpowiednimi znakami interpunkcyjnymi słowa narratora od wypowiedzi bohaterów. Nie zapomnij wyodrębnić akapitów.
- łączenie teorii z praktyką
- stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce
Podsumowanie
-Nauczyciel mówi:
Mam nadzieję, że po dzisiejszej lekcji już wiecie jak zapisuje się dialog w innych tekstach.
- Na zadanie domowe macie dokończyć pisać tą legendę
JEŚLI WYSTARCZY CZASU POROZMAWIAĆ Z UCZNIAMI NA TEMAT KOMIKSU.
CZY CZYTACIE KOMIKSY?
JAKIEGO GATUNKU LUBICIE?
JAKIE KOMIKSY MOGLIBYŚCIE POLECIĆ KOLEŻANKOM I KOLEGOM, DLACZEGO?
- Uczniowie zapisują zadanie domowe.
-stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce
-samokształcenie
-mówienie
1. Zapis dialogu zaczynamy od nowej…
2. Główna bohaterka opowieści „Lew, czarownica i stara szafa”.
3. Tytuł naszego podręcznika do języka polskiego.
4. Nazwisko autora wiersza „Pamiątka z wakacji”.
5. Aby pięknie czytać trzeba…
6. Znak to też…
7. Jak nazywała się kraina z opowieści Lewisa.
8. Inaczej rozmowa.
9. Czym zaznaczamy wypowiedź osoby w tekście?
10. Miejsce, w którym ogląda się filmy.
11,12.Znak to symbol graficzny,…i…
13. Osoba mówiąca w opowiadaniach.
14. Co padało w Narnii?
1._ _ _ _ _
2._ _ _ _ _
3._ _ _ _ _ _ _ _ _ _
4. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
5. _ _ _ _ _ _ _
6. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
7. _ _ _ _ _ _
8. _ _ _ _ _ _
9. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
10._ _ _ _
11. _ _ _ _ _ i _ _ _ _
12. _ _ _ _ _ _ _ _
13. _ _ _ _ _
Hasło:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
Uzupełnij luki.
1 . …………….. to inaczej rozmowa.
2. Każdą wypowiedź w dialogu zaznaczamy za pomocą ………………… .
3. Zwykle zapis dialogu zaczynamy od nowej ………………….. .
INSPIRACJE