jak umieścić dialog w innym tekście. konspekt.doc

(57 KB) Pobierz
14

14.09.2009

 

KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO

W KLASIE IV „a”

 

 

Imię i nazwisko prowadzącego: Małgorzata Cmela

Czas przeznaczony na realizację tematu: 45 minut.

 

 

TEMAT LEKCJI: Jak umieścić dialog w innym tekście?- praca
z zeszytem ćwiczeń.

 

CELE LEKCJI:

Na poziomie umiejętności:

·         Uczeń potrafi stworzyć własny tekst i umieścić w nim dialog.

·         Uczeń potrafi poukładać fragmenty tekstu tak, by powstał uporządkowany tekst.

·         Uczeń potrafi powiedzieć, gdzie szukałby informacji by dowiedzieć się, co to jest komiks.

 

Na poziomie wiadomości:

·         Uczeń wie, jak umieścić dialog w innym tekście.

·         Uczeń wie, co to jest komiks.

 

Na poziomie postaw:

·         Uczeń jest wdrażany i motywowany do dbałości o estetykę i etykę komunikacji językowej.

 

MATERIAŁY: ćwiczenia do języka polskiego (kl. IV „Między nami”), krzyżówka.

 

METODA: pogadanka heurystyczna, krzyżówka.

 

FORMA PRACY: praca zbiorowa.

 

 

Etapy lekcji

Czynności

Nauczyciela

Czynności

Ucznia

Umiejętności

Kluczowe

Zaangażowanie

-Nauczyciel wita się z klasą
i informuje o celach lekcji;

- Nauczyciel mówi:
Na poprzednich lekcjach mówiliśmy sobie: Co to jest dialog, jak zapisać dialog? Dzisiaj poćwiczymy tę wiedzę w praktyce, a temat lekcji poznamy rozwiązując krzyżówkę (krzyżówka narysowana
na tablicy).

 

- Nauczyciel prosi ucznia
o przeczytanie rozwiązania.

- Zapiszmy sobie temat dzisiejszej lekcji: JAK UMIEŚCIĆ DIALOG W INNYM TEKŚCIE?-PRACA
Z ZESZYTEM ĆWICZEŃ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(uczniowie odpowiadają na pytania zadawane przez nauczyciela
i zapisują je na tablicy)

 

- Jak umieścić dialog w innym tekście?

-uczniowie przepisują temat
z tablicy.

-umiejętność kreatywnego, logicznego myślenia

- efektywne współdziałanie w grupie

- komunikacja: nauczyciel – uczeń

.

Badanie

- Nauczyciel prosi ucznia
o rozdanie ćwiczeń.

- Nauczyciel prosi: Kwestii przypomnienia zróbmy sobie
to króciutkie ćwiczenie, proszę
o przeczytanie polecenia na głos.

 

 

 

-Nauczyciel prosi o wklejenie ćwiczenia do zeszytu.

 

-Nauczyciel pyta: Co to jest komiks?

komiks [ang.], historyjka obrazkowa opatrzona tekstem (ograniczonym do wypowiedzi bohaterów), zwykle o charakterze sensacyjnym, także humorystycznym; wydawana
w formie broszury, książki obrazkowej lub zamieszczana
w czasopismach./źródło: Encyklopedia PWN/

 

-Gdzie szukałbyś informacji
na temat komiksu?

 

- W komiksie są także dialogi,
czy są one jakoś oznaczone?

- Uczniowie wykonują polecenie nauczyciela.

- Uzupełnij luki:

1. Dialog to inaczej rozmowa.

2. Każdą wypowiedź w dialogu zaznaczamy za pomocą myślnika.

3. Zwykle zapis dialogu zaczynamy od nowej linii.

 

-Uczniowie wykonują polecenie.

 

 

- Przykładowa odpowiedź: Komiks to historyjka obrazkowa, w której wypowiadają się postacie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Informacji można szukać
w encyklopedii.

 

- Dialogi w komiksie są wpisane
w chmurki.

- poprawność językowa

- komunikacja: nauczyciel- uczeń

- mówienie

 

Prezentacja

-Nauczyciel prosi: Otwórzcie teraz zeszyty ćwiczeń na stronie 16.

 

-Po prawej stronie macie komiks, który, zaraz będziemy uzupełniać.

-Uczniowie wykonują polecenie nauczyciela.

 

- przetwarzanie informacji

 

Przekształcanie

- Nauczyciel prosi: Przeczytaj polecenie do ćwiczenia 1.

-Przeczytajcie sobie te akapity, spróbujcie ponumerować je tak, aby powstał uporządkowany tekst i zaraz wspólnie sobie
to sprawdzimy.

 

 

- Nauczyciel prosi: Proszę
o przeczytanie polecenia
do ćwiczenia 2.

 

 

 

-Przeczytaj teraz polecenie
do ćwiczenia 3.

 

 

 

 

 

 

- Pierwsze 2 akapity zrobimy wspólnie na tablicy, resztę będziecie robić sami. Jeśli będziecie mieć jakieś pytania
to je zadawajcie.             

-Wybrany uczeń czyta polecenie
na głos: Ponumeruj fragmenty tak, aby powstał uporządkowany tekst.

 

AKAPITY 5,3,6,4,1,2.

-Uczniowie odczytują tekst
w prawidłowej kolejności.

 

- a)Dopasuj rysunki do akapitów. Wpisz w kółka odpowiednie numery. b) Ułóż wypowiedzi poszczególnych bohaterów i wpisz je w odpowiednie dymki
na rysunkach.

- Wykorzystując tekst z ćwiczenia 1. i wypowiedzi bohaterów z ćwiczenia 2., napisz własną wersję legendy. Pamiętaj o tym, żeby oddzielić odpowiednimi znakami interpunkcyjnymi słowa narratora
od wypowiedzi bohaterów. Nie zapomnij wyodrębnić akapitów.

 

- łączenie teorii
z praktyką

- stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce

 

Podsumowanie

-Nauczyciel mówi:

Mam nadzieję, że po dzisiejszej lekcji już wiecie jak zapisuje
się dialog w innych tekstach.

 

- Na zadanie domowe macie dokończyć pisać tą legendę

 

 

JEŚLI WYSTARCZY CZASU POROZMAWIAĆ Z UCZNIAMI NA TEMAT KOMIKSU.

CZY CZYTACIE KOMIKSY?

JAKIEGO GATUNKU LUBICIE?

JAKIE KOMIKSY MOGLIBYŚCIE POLECIĆ KOLEŻANKOM I KOLEGOM, DLACZEGO?

 

 

 

 

 

- Uczniowie zapisują zadanie domowe.

-stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce

-samokształcenie

-mówienie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.      Zapis dialogu zaczynamy od nowej…

2.      Główna bohaterka opowieści „Lew, czarownica i stara szafa”.

3.      Tytuł naszego podręcznika do języka polskiego.

4.      Nazwisko autora wiersza „Pamiątka z wakacji”.

5.      Aby pięknie czytać trzeba…

6.      Znak to też…

7.    Jak nazywała się kraina z opowieści Lewisa.

      8.    Inaczej rozmowa.

      9.              Czym zaznaczamy wypowiedź osoby w tekście?

10.              Miejsce, w którym ogląda się filmy.

11,12.Znak to symbol graficzny,…i…

13.                Osoba mówiąca w opowiadaniach.

14.   Co padało w Narnii? 

 

1._ _ _ _ _

2._ _ _ _ _

3._ _ _ _ _ _ _ _ _ _

4. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

5. _ _ _ _ _ _ _

6. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

7. _ _ _ _ _ _

8. _ _ _ _ _ _

9. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

10._ _ _ _

11. _ _ _ _ _ i _ _ _ _

12. _ _ _ _ _ _ _ _

13. _ _ _ _ _

 

 

 

 

 

Hasło:

                    1   2     3                       4    5     6   7    8    9   10 11        12  13   14  15   16  17

 

 

18    19 20   21   22  23        24  25  26  27  28  29 30

 

 

 

 

Uzupełnij luki.

 

1 . …………….. to inaczej rozmowa.

2.  Każdą wypowiedź w dialogu zaznaczamy za pomocą ………………… .

3.  Zwykle zapis dialogu zaczynamy od nowej ………………….. .

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin