DOM DZIECKA JAKO ŚRODOWISKO WYCHOWAWCZE.doc

(30 KB) Pobierz
17

17. DOM DZIECKA JAKO ŚRODOWISKO WYCHOWAWCZE

DOM DZIECKA jest placówką opiekuńczo-wychowawczą, socjalizacyjną, która dzieciom i młodzieży pozbawionym trwale lub okresowo opieki i  rodziny własnej zastępuje rodzinę, zapewnia opiekę i wychowuje, odpowiednie do potrzeb warunki rozwoju, przygotowuje do samodzielnego życia.             
DO ZADAŃ PLACÓWKI W SZCZEGÓLNOŚCI NALEŻY:             
- zapewnienie warunków prawidłowego rozwoju psychofizycznego( stworzenie warunków sprzyjających prawidłowemu i wszechstronnemu rozwojowi wychowanków przez zaspokojenie na właściwym poziomie ich potrzeb biologicznych, poznawczych i innych)             
- zapewnienie odpowiednich warunków mieszkaniowych, całodziennego wyżywienia, zaopatrzenia w bieliznę, odzież i inne przedmioty osobistego użytku,  w tym zabawki             
- zapewnienie opieki pielęgnacyjnej i w razie potrzeby konsultacji i opieki lekarskiej             
- wdrażanie wychowanków do przestrzegania zasad współżycia społecznego
- rozpoznanie sytuacji zagrożeń i zaburzeń zachowania oraz opracowanie i realizacja indywidualnego planu pracy z dzieckiem oraz planu pracy opiekuńczo-wychowawczej
- udzielenie wszechstronnej pomocy w zakresie realizacji obowiązku szkolnego oraz zapewnienie warunków do dalszego kształcenia             
- usamodzielnienie wychowanków ( pomoc wychowankom w uzyskaniu pracy zawodowej i mieszkania oraz rozpoczęcia samodzielnego życia             
- współpraca z rodziną, utrzymanie więzi emocjonalnej z rodziną w celu tworzenia warunków jego powrotu do rodziny             
- współpraca z ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi w celu pozyskiwania dla wychowanków jego powrotu do rodziny             
- pozyskiwanie rodzin zaprzyjaźnionych w celu lepszego zaspokojenia potrzeb emocjonalnych dzieci oraz dostarczanie wychowankom modelu zdrowej rodziny             
- pomoc i wsparcie dla ofiar przemocy domowej             
- organizowanie specjalistycznego poradnictwa             
- współpraca z lokalnymi służbami pomocy dziecku i rodzinie             
-w realizacji powyższych zadań współpraca z MOPR-em oraz policją i społecznością lokalną
DO WYPEŁNIENIA SWYCH ZADAŃ DOMY DZIECKA MAJĄ:             
- celowo ukształtowaną strukturę organizacyjną             
-przyznane przez państwo środki materialne             
- odpowiednio wykwalifikowany zespół wychowawców, a także grupy innych pracowników
W Domu Dziecka zatrudnia się:             
-pracowników pedagogicznych: dyrektora, zastępcę dyrektora, nauczycieli-wychowawców, pedagoga, psychologa             
-pracowników administracji             
-pracowników medycznych             
Charakter i zasady działania tej instytucji określa jej statut nadany przez MEN. Nadzór nad działalnością DD pełnią właściwe terenowo władze oświatowe, one też mają prawo tworzenia tych placówek i ich likwidacji             
Wychowankowie DD to zazwyczaj „sieroty społeczne”. Ich rodzice mają przeważnie zawieszoną, ograniczoną bądź odebraną władzę rodzicielską z powodu rażącego zaniedbywania dzieci, demoralizowania ich, nieudolności wychowawczej bądź niemożności zapewnienia im przynajmniej dostatecznych warunków rozwoju. Sprawia to, że wobec większości swych wychowanków DD muszą wypełnić nie tylko funkcje opiekuńczo-wychowawcze, ale  również kompensacyjne, reedukacyjne i resocjalizacyjne.             
Organizacja DD:             
1. wychowankowie placówki podzieleni sa na grupy koedukacyjne:             
a) dzieci przedszkolno-młodszoszkolne             
b)dzieci szkolne             
c)młodzież funkcjonuje w samodzielnych mieszkaniach komunalnych poza placówką w grupach, będących jej filiami, maksymalnie w 8-osobowej grupie usamodzielnienia  oraz maksymalnie 5-osobowej grupie pod nadzorem . Do grupy usamodzielnienia kierowana jest młodzież rekrutująca się z wychowanków domu macierzystego lub innej placówki na zasadzie dobrowolności lub diagnozy psychologiczno-pedagogicznej zespołu, przed usamodzielnieniem. Wychowankowie tej grupy przy pomocy wychowawcy realizują swój program wychowawczy, np. samodzielnie dysponują określonym budżetem, robią zakupy, gotują, załatwiają  sprawy w urzędach itp.             
2. dobór wychowanków do pozostałych grup uwarunkowany jest kryterium wiekowym oraz zasadą nie rozdzielnia rodzeństw              
3. rejon każdej z grupy jest wyraźnie wydzielony, przy pokojach mieszkalnych znajdują się grupowe pokoje dziennego pobytu oraz łazienki i aneksy kuchenne             
Wychowankowie DD             
1. Wychowankami DD mogą być dzieci i młodzież w wieku od 3 do 18 lat             
2. Wychowanek, który ukończył 18 lat ale nadal kontynuuje naukę może za zgodą zarządu miasta zostać w DD do 24 lat             
3. Do DD nie przyjmuje się:             
a) upośledzonych umysłowo             
b) chronicznie chorych wymagających stałej opieki i pomocy             
c) uzależnionych od środków odurzających i psychotropowych             
d) mających orzeczenie o zakładzie wychowawczym lub poprawczym             
4. Wychowankowie dostają tez kieszonkowe             
5. Wychowankowie mają prawo do kontaktu z rodziną własną lub zaprzyjaźnioną na zasadach określonych przez sąd             
6. DD jest zobowiązany do usamodzielnienia pełnoletnich wychowanków placówki             
7. Prawa i obowiązki wychowanka określa Karta Praw i Obowiązków, ustalana i weryfikowana przez cała społeczność             
8. Pobyt wychowanka w DD ustaje z powodu:             
- orzeczenia sądu o zakończeniu pobytu dziecka w DD             
- powrotu dziecka do rodziców             
- zakwalifikowania wychowanka do innej formy placówki             

- usamodzielnienia             
9. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w DD stały zespół rekwalifkacyjny ocenia zasadność dalszego pobytu dziecka i kieruje do sądu rodzinnego             
10. W razie samowolnego opuszczenia placówki lub nie zgłoszenia się wychowanków z wyznaczonym terminie po usprawiedliwionej nieobecności zastępca dyrektora DD:
a) nadzoruje postępowanie wyjaśniające             
b) powiadamia o tym fakcie rodziców, policję i sąd                           
Pobyt w DD powinien pomóc wychowankom w osiągnięciu celów:             
a) bycie dobrym człowiekiem i obywatelem Polski, który troszczy się o dobro innych i dba o własny rozwój             
b) uzyskanie wykształcenia przynajmniej na poziomie zawodowym             
c) zdobycie i utrzymanie pracy             
d) założenie szczęśliwej rodziny             
 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin