17. DOM DZIECKA JAKO ŚRODOWISKO WYCHOWAWCZEDOM DZIECKA jest placówką opiekuńczo-wychowawczą, socjalizacyjną, która dzieciom i młodzieży pozbawionym trwale lub okresowo opieki i rodziny własnej zastępuje rodzinę, zapewnia opiekę i wychowuje, odpowiednie do potrzeb warunki rozwoju, przygotowuje do samodzielnego życia. DO ZADAŃ PLACÓWKI W SZCZEGÓLNOŚCI NALEŻY: - zapewnienie warunków prawidłowego rozwoju psychofizycznego( stworzenie warunków sprzyjających prawidłowemu i wszechstronnemu rozwojowi wychowanków przez zaspokojenie na właściwym poziomie ich potrzeb biologicznych, poznawczych i innych) - zapewnienie odpowiednich warunków mieszkaniowych, całodziennego wyżywienia, zaopatrzenia w bieliznę, odzież i inne przedmioty osobistego użytku, w tym zabawki - zapewnienie opieki pielęgnacyjnej i w razie potrzeby konsultacji i opieki lekarskiej - wdrażanie wychowanków do przestrzegania zasad współżycia społecznego- rozpoznanie sytuacji zagrożeń i zaburzeń zachowania oraz opracowanie i realizacja indywidualnego planu pracy z dzieckiem oraz planu pracy opiekuńczo-wychowawczej- udzielenie wszechstronnej pomocy w zakresie realizacji obowiązku szkolnego oraz zapewnienie warunków do dalszego kształcenia - usamodzielnienie wychowanków ( pomoc wychowankom w uzyskaniu pracy zawodowej i mieszkania oraz rozpoczęcia samodzielnego życia - współpraca z rodziną, utrzymanie więzi emocjonalnej z rodziną w celu tworzenia warunków jego powrotu do rodziny - współpraca z ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi w celu pozyskiwania dla wychowanków jego powrotu do rodziny - pozyskiwanie rodzin zaprzyjaźnionych w celu lepszego zaspokojenia potrzeb emocjonalnych dzieci oraz dostarczanie wychowankom modelu zdrowej rodziny - pomoc i wsparcie dla ofiar przemocy domowej - organizowanie specjalistycznego poradnictwa - współpraca z lokalnymi służbami pomocy dziecku i rodzinie -w realizacji powyższych zadań współpraca z MOPR-em oraz policją i społecznością lokalnąDO WYPEŁNIENIA SWYCH ZADAŃ DOMY DZIECKA MAJĄ: - celowo ukształtowaną strukturę organizacyjną -przyznane przez państwo środki materialne - odpowiednio wykwalifikowany zespół wychowawców, a także grupy innych pracownikówW Domu Dziecka zatrudnia się: -pracowników pedagogicznych: dyrektora, zastępcę dyrektora, nauczycieli-wychowawców, pedagoga, psychologa -pracowników administracji -pracowników medycznych Charakter i zasady działania tej instytucji określa jej statut nadany przez MEN. Nadzór nad działalnością DD pełnią właściwe terenowo władze oświatowe, one też mają prawo tworzenia tych placówek i ich likwidacji Wychowankowie DD to zazwyczaj „sieroty społeczne”. Ich rodzice mają przeważnie zawieszoną, ograniczoną bądź odebraną władzę rodzicielską z powodu rażącego zaniedbywania dzieci, demoralizowania ich, nieudolności wychowawczej bądź niemożności zapewnienia im przynajmniej dostatecznych warunków rozwoju. Sprawia to, że wobec większości swych wychowanków DD muszą wypełnić nie tylko funkcje opiekuńczo-wychowawcze, ale również kompensacyjne, reedukacyjne i resocjalizacyjne. Organizacja DD: 1. wychowankowie placówki podzieleni sa na grupy koedukacyjne: a) dzieci przedszkolno-młodszoszkolne b)dzieci szkolne c)młodzież funkcjonuje w samodzielnych mieszkaniach komunalnych poza placówką w grupach, będących jej filiami, maksymalnie w 8-osobowej grupie usamodzielnienia oraz maksymalnie 5-osobowej grupie pod nadzorem . Do grupy usamodzielnienia kierowana jest młodzież rekrutująca się z wychowanków domu macierzystego lub innej placówki na zasadzie dobrowolności lub diagnozy psychologiczno-pedagogicznej zespołu, przed usamodzielnieniem. Wychowankowie tej grupy przy pomocy wychowawcy realizują swój program wychowawczy, np. samodzielnie dysponują określonym budżetem, robią zakupy, gotują, załatwiają sprawy w urzędach itp. 2. dobór wychowanków do pozostałych grup uwarunkowany jest kryterium wiekowym oraz zasadą nie rozdzielnia rodzeństw 3. rejon każdej z grupy jest wyraźnie wydzielony, przy pokojach mieszkalnych znajdują się grupowe pokoje dziennego pobytu oraz łazienki i aneksy kuchenne Wychowankowie DD 1. Wychowankami DD mogą być dzieci i młodzież w wieku od 3 do 18 lat 2. Wychowanek, który ukończył 18 lat ale nadal kontynuuje naukę może za zgodą zarządu miasta zostać w DD do 24 lat 3. Do DD nie przyjmuje się: a) upośledzonych umysłowo b) chronicznie chorych wymagających stałej opieki i pomocy c) uzależnionych od środków odurzających i psychotropowych d) mających orzeczenie o zakładzie wychowawczym lub poprawczym 4. Wychowankowie dostają tez kieszonkowe 5. Wychowankowie mają prawo do kontaktu z rodziną własną lub zaprzyjaźnioną na zasadach określonych przez sąd 6. DD jest zobowiązany do usamodzielnienia pełnoletnich wychowanków placówki 7. Prawa i obowiązki wychowanka określa Karta Praw i Obowiązków, ustalana i weryfikowana przez cała społeczność 8. Pobyt wychowanka w DD ustaje z powodu: - orzeczenia sądu o zakończeniu pobytu dziecka w DD - powrotu dziecka do rodziców - zakwalifikowania wychowanka do innej formy placówki
- usamodzielnienia 9. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w DD stały zespół rekwalifkacyjny ocenia zasadność dalszego pobytu dziecka i kieruje do sądu rodzinnego 10. W razie samowolnego opuszczenia placówki lub nie zgłoszenia się wychowanków z wyznaczonym terminie po usprawiedliwionej nieobecności zastępca dyrektora DD:a) nadzoruje postępowanie wyjaśniające b) powiadamia o tym fakcie rodziców, policję i sąd Pobyt w DD powinien pomóc wychowankom w osiągnięciu celów: a) bycie dobrym człowiekiem i obywatelem Polski, który troszczy się o dobro innych i dba o własny rozwój b) uzyskanie wykształcenia przynajmniej na poziomie zawodowym c) zdobycie i utrzymanie pracy d) założenie szczęśliwej rodziny
aska901