Joanna Wąsik
Plan pracy opiekuńczo- wychowawczej na miesiąc marzec
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze:
· Zapoznanie dzieci z tradycjami związanymi z Dniem Kobiet.
· Zapoznanie dzieci z rolą kobiety we współczesnym świecie i rodzinie.
· Zwrócenie uwagi na pomoc w pracach domowych przez mężczyzn- przeciwdziałanie stereotypom.
· Zapoznanie wychowanków ze sposobem składania życzeń, wręczania kwiatów i prezentów.
· Utrwalenie wiadomości związanych z Unią Europejską.
· Zapoznanie uczniów z położeniem geograficznym, walutą i kulturą Wielkiej Brytanii, w ramach cyklu „ Europa da się lubić.
· Zapoznanie dzieci z Wielkanocnymi tradycjami.
· Kształtowanie szacunku dla tradycji narodowych i ludowych.
· Przypomnienie o zasadach kulturalnego zachowania się przy stole.
· Zwrócenie uwagi na cechy charakterystyczne wczesnej wiosny.
· Zachęcanie dzieci do wiosennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu.
· Kształtowanie szacunku do otaczającej nas przyrody.
· Zachęcanie dzieci do obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie, w zależności od pory roku.
Zajęcia z kultury żywego słowa
Zajęcia ruchowe
Zajęcia umuzykalniające
Zajęcia plastyczne
Wspomaganie procesu dydaktycznego szkoły
3-7.03 KWIATKI DLA PAŃ
Ø Pogadanka na temat znaczenia i roli kobiety w rodzinie i współczesnym świecie
Ø Nauka wierszy okoliczności owych
z okazji Dnia Kobiet
Ø Zabawy ruchowe z wykorzystaniem piłek
Ø Spacer na świeżym powietrzu
Ø Zabawa
w podchody
Ø Nauka piosenki „ Dzień Kobiet”
Ø Wystukiwanie rytmu za pomocą różnych instrumentów muzycznych
Ø Praca plastyczna
- wykonanie laurki techniką dowolną
Ø Wykonanie z patyczków do szaszłyków i kolorowej bibuły kwiatków dla Pań
Ø Wykonanie naszyjnika ze spinaczy
Ø Pisanie krótkiego opowiadania
Pt. „ Być kobietą” - rozwijanie wyobraźni, oraz znajomości zasad ortografii i gramatyki
Ø Rozwiązywanie rebusów i łamigłówek
- ćwiczenie logicznego myślenia, spostrzegawczości
10-14.03.08 EUROPA DA SIĘ LUBIĆ- WIELKA BRYTANIA
Ø Pogadanka na temat
- Co wiem, o Wielkiej Brytanii?
- zwrócenie uwagi, że głową państwa jest królowa, że Wielka Brytania jest Monarchią
Ø Rozmowa o zwyczajach panujących w Anglii, o Angielskie pogodzie
Ø Swobodna inscenizacja pt. „ Herbatka z królową”
- układanie dialogów
Ø Zabawy ruchowe
- „Ciociu babka,
Berek”, „Mamo, mamo, ile kroków do Ciebie?”
Ø Słuchanie Angielskich piosenek
Ø Wykonanie rysunku pt. Jak wyobrażam sobie Anglię?
Ø Wyklejanie kawałkami materiału flagi Wielkiej Brytanii
Ø Nauka zwrotów grzecznościowych w języku angielskim
- utrwalenie wiadomości
Ø Rozwiązywanie krzyżówek
- ćwiczenie pamięci, utrwalenie wiadomości z różnych dziedzin
17-21.03.08 TRADYCJE WIELKANOCNE
Ø Czytanie i omówienie wiersza ks. J.Twardowskiego „ Na Wielkanoc”
Ø Rozmowa o zwyczajach Wielkanocnych naszego regionu i innych regionów Polski a także na świecie
Ø Zabawa ruchowa
„ Jedzie rowerek”
Ø Zabawy z wykorzysta niem skakanki
Ø Zajęcia muzyczne
- Jaka to melodia?
Ø Wykonanie pisanek różnymi technikami
Ø Przygotowanie dekoracji wielkanocnymi w postaci kurczaczków, zajączków, z kolorowego papieru i patyków do szaszłyków
Ø Wykonanie wielkanocnych pocztówek
Ø Redagowanie życzeń wielkanocnych wypisywanych na kartach pocztowych
24-28.03.08 JUŻ WIOSNA
Ø Czytanie wierszy D. Gellner o tematyce wiosennej, pogadanka na temat zawartych w nich treści dotyczących cech tej pory roku
Ø Spacer po okolicy w poszukiwaniu pierwszych oznak wiosny, topienie marzanny
Ø Zabawy ruchowe z wykorzystaniem chusty animacyjnej
Ø Ścieżka zdrowia na świeżym powietrzu
Ø Nauka piosenki M. Grechuty- „ Wiosna, wiosna, ach to Ty!”
Ø Wysłuchanie utworu Vivaldiego
z cyklu „ Cztery Pory Roku - Wiosna”
Ø Zajęcia plastyczne- wykonanie kukły Marzanny
ze skrawków materiałów i słomy
Ø Wyklejanie sylwetki bociana i żaby plasteliną i/ lub bibułą
Ø Rozwiązywanie zagadek o tematyce wiosennej
Ø Omawianie wiosennych roślin, wyszukiwanie informacji
w atlasie
i podręczniku
Ø Podkreślanie rzeczowników w tekście
„ Przyjście wiosny” J. Brzechwy
croche-lika