Diagnoza współczesności Prognozy edukacyjne
I.
1. Problem postępu naukowo techn.
-brak kontroli nad postępem
- zjawisko „luki ludzkiej”
1. Przygotowanie do życia w świecie zmian i zawieranie „luki ludzkiej”
- ku edukacji nastawionej na uczenie się innowacyjne
2. Efekty postępu nauk- techn.
- globalizacja i integracja świata
Tworzenie organizacji międzynarodowych i zmiana stosunku do państwa i narodu
2.- Idea edukacji skierowanej na świat w dialogu z Innym i kształtowanie świadomości narodowej i szerszej
- problemy ery elektronicznej Marconiego
- doświadczanie mozaikowatej hiperrzeczywistości
- koncepcje edukacyjne
„granice wzrostu” – czy nie powinno się kontrolować granic wzrostu ?
„Luka ludzka”- zjawisko spowodowane rozszerzającym się dystansem, pomiędzy przygotowaniem do świata a skomplikowaniem świata
Bogdan Suchodolski – prof. UW; przez lata stanowił kanał przenikania do Polski tego co dzieje Się z pedagogiką na Zachodzie.
Raport- „uczyć się bez granic” – reprezentować postawę (uczyć się)
Trzeba budować nową postawę, żeby wybiegać wyobraźnią w przyszłość na bazie informacji jakie są, żeby wyprowadzać refleksje co będzie dalej a nie tylko jasności co i jak zrobić. Żeby się interesować i angażować. Otwierać się na wiedzę.
„Uczyć się” – reprezentować postawę wobec wiedzy (informacji)
zachowawczo
innowacyjnie
*adaptacja (przystosowanie do tego jak jest)
* antycypacja (przewidywanie jak być może); nawiązywanie do solidarności z czasem; przyjęcie się wiedzą, wyciąganie krytycznych wniosków i działań, przeżywanie tego.
*bierność
* uczestniczenie
3 komponenty postawy :
-wiedza
-emocje (nasze nastawienie)
- behawioryzm
Marshall mc. Luhan – „żyjemy w globalnej wiosce”
Marconi – (radio) – pojawił się TV. Zmieniło relacje społeczne, wpłynęło na całego człowieka. Nie ma treningu poszukiwania i dążenia. Nie ma wspólnej całości, ale jakieś wydarzenia- mozaika – ulatnia się. Niepewność ale nie zachęca do zagłębiania się bo za dużo informacji. Humanist
Era Gutenberga- wszystko od początku do końca poznawać (księga)
Poziomy międzykulturowej świadomości (R.G. Hanvey)
poziom
Typ świadomości
Sposób uzyskiwania informacji
Typowa interpretacja informacji
Świadomość powierzchownych i najbardziej wyraźnych cech kulturowych innego społeczeństwa
Turystyka, lekcje geografii, literatura piękna itp.
Nieprawdopodobne, egzotyczne, dziwaczne
II.
Świadomość subtelnych i znaczących cech kulturowych innego społeczeństwa
Sytuacja konfliktu kulturowego
Nieprawdopodobne, irracjonalne, frustrujące
III.
Analiza intelektualna
Wiarygodne, możliwe do poznania, zastanawiające
IV.
Świadomość form i sposobów kulturowego odczuwania ludzi żyjących w innym społeczeństwie
Kulturowe zanurzenie się, przeżywanie innej kultury
Wiarygodne, możliwe do subiektywnego przeżycia.
gusko_i