podstawa pedagogiki 19.11.10.docx

(18 KB) Pobierz

                         Diagnoza współczesności                                                  Prognozy edukacyjne

 

I.                     

 

1.     

Problem postępu naukowo techn.

-brak kontroli nad postępem

- zjawisko „luki ludzkiej”

 

1.      Przygotowanie do życia w świecie zmian i zawieranie „luki ludzkiej”

- ku edukacji nastawionej na uczenie się innowacyjne

2.      Efekty postępu nauk- techn.

- globalizacja i integracja świata

Tworzenie organizacji międzynarodowych i zmiana stosunku do państwa i narodu

2.- Idea edukacji skierowanej na świat w dialogu z Innym i kształtowanie świadomości narodowej i szerszej

- problemy ery elektronicznej Marconiego

- doświadczanie mozaikowatej hiperrzeczywistości

- koncepcje edukacyjne

 

„granice wzrostu” – czy nie powinno się kontrolować granic wzrostu ?

Luka ludzka- zjawisko spowodowane rozszerzającym się dystansem, pomiędzy przygotowaniem do świata a skomplikowaniem świata

 

Bogdan Suchodolski – prof. UW; przez lata stanowił kanał przenikania do Polski tego co dzieje Się z pedagogiką na Zachodzie.

Raport- „uczyć się bez granic” – reprezentować postawę (uczyć się)

Trzeba budować nową postawę, żeby wybiegać wyobraźnią w przyszłość na bazie informacji jakie są, żeby wyprowadzać refleksje co będzie dalej a nie tylko jasności co i jak zrobić. Żeby się interesować i angażować. Otwierać się na wiedzę.

 

„Uczyć się” – reprezentować postawę wobec wiedzy (informacji)

zachowawczo

innowacyjnie

*adaptacja (przystosowanie do tego jak jest)

* antycypacja (przewidywanie jak być może); nawiązywanie do solidarności z czasem; przyjęcie się wiedzą, wyciąganie krytycznych wniosków i działań, przeżywanie tego.

 

*bierność

* uczestniczenie

 

 

3 komponenty postawy :

-wiedza

-emocje (nasze nastawienie)

- behawioryzm

 

Marshall mc. Luhan – „żyjemy w globalnej wiosce”

 

 

 

 

 

Marconi – (radio) – pojawił się TV. Zmieniło relacje społeczne, wpłynęło na całego człowieka. Nie ma treningu poszukiwania i dążenia. Nie ma wspólnej całości, ale jakieś wydarzenia- mozaika – ulatnia się. Niepewność ale nie zachęca do zagłębiania się bo za dużo informacji. Humanist

 

Era Gutenberga- wszystko od początku do końca poznawać (księga)

Poziomy międzykulturowej świadomości (R.G. Hanvey)

 

poziom

Typ świadomości

Sposób uzyskiwania informacji

Typowa interpretacja informacji

I.

Świadomość powierzchownych i najbardziej wyraźnych cech kulturowych innego społeczeństwa

Turystyka, lekcje geografii, literatura piękna itp.

 

Nieprawdopodobne, egzotyczne, dziwaczne

II.

Świadomość subtelnych i znaczących cech kulturowych innego społeczeństwa

Sytuacja konfliktu kulturowego

Nieprawdopodobne, irracjonalne, frustrujące

III.

Analiza intelektualna

Wiarygodne, możliwe do poznania, zastanawiające

IV.

Świadomość form i sposobów kulturowego odczuwania ludzi żyjących w innym społeczeństwie

Kulturowe zanurzenie się, przeżywanie innej kultury

Wiarygodne, możliwe do subiektywnego przeżycia.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin