próbny zamkor 2011 kartoteka.pdf
(
402 KB
)
Pobierz
664567180 UNPDF
am or
Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony
Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2011
1
KARTOTEKA ARKUSZA
Nr
zadania
Sprawdzana umiejętność
Standard
Zakres treści
ze standardu I
Liczba punktów za
czynność
Liczba punktów za
zadanie
PP PR
Uzasadnianie związków przyczynowo – skutkowych pomiędzy
prezentowanymi faktami.
III.3.5
III.3 a
1
2
1
Stosowanie zasad rozmieszczania elektronów na orbitalach do
zapisu skróconej koniguracji elektronowej.
I.1a)4
I.1
a
1
2
Opisywanie typowych właściwości chemicznych tlenków, w tym
zachowanie wobec zasad.
I.2b)2
I.2
d
1
1
3
Odczytywanie i interpretowanie informacji z układu okresowego
pierwiastków.
II.1b)1
II.1
a
3 x 1
3
III.1 b
5 wierszy – 3 pkt
3–4 wiersze – 2 pkt
2 wiersze – 1 pkt
0–1 wiersz – 0 pkt
3
4
Wyjaśnianie przebiegu zjawisk spotykanych w życiu
codziennym, posługując się wiedzą chemiczną.
III.1)2
a) Uzupełnianie brakujących informacji na podstawie rysunku
przedstawiającego doświadczenie.
II.2
II.2
d
1
3
5
b) Kwaliikowanie tlenku ze względu na zachowanie wobec
kwasu, zasady.
I.2b)4
I.2
d
1
c) Zapisywanie równania reakcji chemicznej na podstawie
graicznego opisu przemiany.
I.3a)4
I.3
d
1
a) Projektowanie doświadczenia pozwalającego na otrzymanie
wodorotlenku.
III.2)5
III.2
h
1
2
6
b) Zapisywanie obserwacji wynikających z doświadczenia.
II.4b)2
II.4
h
1
Z K
am or
Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony
Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2011
2
a) Dokonywanie selekcji i analizy informacji podanej w formie
tekstu o tematyce chemicznej.
II.3
II.3
d
1
3
7
b) Wykonywanie obliczeń chemicznych z zastosowaniem pojęć:
mol, objętość molowa gazów.
II.5b)2
II.5
c
2 x 1
Przewidywanie, jak zmieni się położenie stanu równowagi
reakcji chemicznej po zmianie stężenia reagentów, ciśnienia,
temperatury.
III.1)6
III.1
b
4 poprawne
odpowiedzi – 2 pkt
3, 2 odpowiedzi – 1 pkt
1, 0 odpowiedzi – 0 pkt
2
8
9
Klasyikowanie substancji chemicznych na podstawie opisu
reakcji chemicznych.
III.3)1
III.3 d
3 x 1
3
10
Zapisywanie równań reakcji chemicznych na podstawie
graicznego opisu procesu chemicznego.
I.3a)4
I.3
d
3 x 1
3
a) Wybieranie tych informacji, które są niezbędne do
uzasadnienia własnego poglądu.
III.3)4
III.3
b
1
2
11
b) Dokonywanie uogólnień i formułowanie wniosków.
III.3)6
III.3
a
1
a) Zapisywanie obserwacji wynikających z doświadczenia.
II.4b)2
II.4
d
1
2
12
b) Zapisywanie ciągu przemian na podstawie graicznego opisu
procesu chemicznego.
I.3a)5
I.3
d
1
13
Zapisywanie równań reakcji uznania substancji za kwas lub
zasadę według teorii Brönsteda.
I.3a)13
I.3
d
2 x 1
2
14
Wykonywanie obliczeń chemicznych związanych ze stężeniem
procentowym i rozpuszczalnością.
II.5d)1,3
II.5
f
2 x 1
2
a) Zapisywanie w formie równania procesu zachodzącego w
ogniwie.
I.3a)19
I.3
e
1
2
15
b) Obliczanie SEM ogniwa.
II.5e)1
II.5
e
1
Wykazanie się znajomością zasad bilansu elektronowego.
I.1h)4
I.1
h
1
2
16
Zastosowanie prawa zachowania ładunku oraz zasady bilansu
elektronowego do uzgadniania równania reakcji zapisanego
jonowo.
I.3a)1
I.3
h
1
17
Wykonywanie obliczeń chemicznych związanych ze stałą
dysocjacji, pH roztworu.
II.5f)2
II.5
d
2 x 1
2
Z K
am or
Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony
Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2011
3
18
Wykonywanie obliczeń chemicznych związanych z efektami
energetycznymi przemian.
II.5h
II.5
b
2 x 1
2
19
Narysowanie wzorów izomerów dla jednofunkcyjnych
pochodnych węglowodorów.
I.1i)5
I.1
g
1
1
20
Przewidywanie produktów reakcji na podstawie znanych
substratów i typu reakcji chemicznej.
I.1e)3
I.1
i
1
1
a) Zapisywanie równań reakcji charakterystycznych dla
poszczególnych grup węglowodorów.
I.3a)21
I.3
i
1
3
21
b) Opisywanie słowami przebiegu doświadczenia.
II.4b)1
II.4
i
1
c) Klasyikowanie przemiany chemicznej ze względu na typ
procesu.
I.1e)1
I.1
i
1
22
Zapisywanie równań reakcji chemicznych na podstawie
słownego opisu przemiany.
I.3a)4
I.3
i
1
1
a) Zapisywanie równań reakcji na podstawie podanego ciągu
przemian.
I.3a)5
I.3
i
3 x 1
4
23
b) Posługiwanie się poprawną nomenklaturą pochodnych
węglowodorów.
I.1i)1
I.1
i
1
24
Zapisywanie obserwacji wynikających z prezentowanego
doświadczenia.
II.4b)2
II.4
i
3 x 1
3
a) Zapisywanie obserwacji wynikających z prezentowanego
doświadczenia.
II.4b)2
II.4
i
2 x 1
3
25
b) Zapisywanie równań reakcji chemicznych na podstawie
graicznego opisu przemiany.
I.3a)4
I.3
i
1
26
Dokonywanie selekcji i analizy informacji.
II.3
II.3
i
1
1
27
Zapisywanie równań reakcji świadczących o amfoterycznym
charakterze związku.
I.3a)12
I.3
i
2 x 1
2
Z K
am or
Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony
Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2011
4
Zadania arkusza na poziomie rozszerzonym sprawdzają umiejętności opisane standardami wymagań egzaminacyjnych
w następujących proporcjach:
obszar standardu I – 25 pkt –
41,67%
obszar standardu II – 23 pkt –
38,33%
obszar standardu III – 12 pkt –
20%
Standard
Numer zadania
WIADOMOŚCI I ROZUMIENIE
I.1
Zdający zna i rozumie prawa, pojęcia i zjawiska chemiczne, posługuje
się terminologią i symboliką chemiczną.
1(1), 16(1), 19(1), 20(1), 21c(1), 23b(1) =
6 pkt
I.2
Zdający opisuje właściwości najważniejszych pierwiastków i związków
chemicznych oraz ich zastosowanie.
2(1), 5b(1) =
2 pkt
27(2) =
17 pkt
KORZYSTANIE Z INFORMACJI
II.1
Zdający odczytuje i analizuje informacje przedstawione w rożnych
formach.
3(3) =
3 pkt
II.2
Zdający uzupełnia brakujące informacje na podstawie analizy tablic
chemicznych, wykresów, tabel, schematów, rysunków i tekstów.
5a(1) =
1 pkt
II.3
Zdający selekcjonuje, porównuje informacje. 7a(1), 26(1) =
2 pkt
II.4
Zdający przetwarza informacje według podanych zasad. 6b(1), 12a(1), 22b(1), 24(3), 25a(2) =
8 pkt
II.5
Zdający wykonuje obliczenia chemiczne. 7b(2), 14(2), 15b(1), 17(2), 18(2) =
9 pkt
TWORZENIE INFORMACJI
III.1
Zdający wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe w zakresie
podobieństw i różnic we właściwościach.
8(2), 4(3) =
5 pkt
III.2
Zdający planuje eksperymenty i przewiduje obserwacje.
6a(1) =
1 pkt
III.3
Zdający interpretuje informacje oraz formułuje wnioski i uzasadnia
opinie.
1(1), 9(3), 11a(1), 11b(1) =
6 pkt
Z K
I.3
Zdający przedstawia i wyjaśnia zjawiska i procesy chemiczne.
5c(1), 10(3), 12b(1), 13(2), 15a(1), 16(1), 21a(1), 22(1), 23a(3), 25b(1),
Plik z chomika:
Ewelinka_Jaroch
Inne pliki z tego folderu:
próbny zamkor 2011.pdf
(1865 KB)
próbny zamkor 2011 odp.pdf
(1157 KB)
próbny zamkor 2011 kartoteka.pdf
(402 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin