Scenariusz zabawy dydaktycznej
przeprowadzonej w Przedszkolu nr 54
w Bielsku – Białej
Prowadząca : Bogusława Biedroń
Data prowadzonych zajęć : 16.04.2010r.
Grupa wiekowa : 5, 6 - latki
Temat kompleksowy : „W Akademii Dobrych Manier”
Temat zabawy : „Niesforne literki”- zabawa dydaktyczna wspomagająca
przygotowanie do nauki czytania.
Cele ogólne :
· Kształcenie gotowości dzieci do nauki czytania
· Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i rozróżniania liter podobnych „p, b, d”
· Usprawnianie słuchu fonemowego
Cele szczegółowe :
Dziecko:
· Słucha uważnie wiersza
· Próbuje określić zachowania „literek”
· Nazywa zapamiętane litery
· Porównuje wygląd trzech liter podobnych „p, b, d”
· Próbuje nazwać omawiane litery
· Przyporządkowuje litery do odpowiedniej planszy
· Podaje nazwy rozpoczynające się na podane litery
· Stosuje zwroty grzecznościowe podczas zabawy
· Dobiera wyraz do odpowiedniej planszy
· Ocenia prawdziwość wypowiadanych wyrażeń odpowiednim ruchem
· Stosuje się do obowiązujących w zabawie prawideł
Środki dydaktyczne :
· Tablice korkowe, litery, wyrazy, tekst wiersza „Abecadło” J. Tuwima
Przebieg zabawy :
· Wysłuchanie wiersza „Abecadło” J. Tuwima
· Rozmowa na temat prawdopodobnych przyczyn „upadku”
· Podawanie nazw zapamiętanych z wiersza liter
· Prezentacja liter podobnych „p, b, d” – ich porównanie i nazywanie
· „Niesforne literki” – prezentowanie tablic oznaczonych literami. Losowanie kartonika z literą. Podczas recytowania kolejnych liter alfabetu literki wygłupiają się. Na hasło „alfabet” dzieci ustawiają się przy odpowiedniej planszy i zmieniają swoje zachowanie na poprawne. Podają wyrazy rozpoczynające się na wskazaną literę. Wymieniają się literkami miedzy grupami używając zwrotów grzecznościowych. Zabawa rozpoczyna się od nowa.
· „Dopasuj wyraz”- wybór wyrazu i dopasowanie go do planszy z odpowiednią literą. Odczytywanie wyrazów przez dzieci zdolne.
o „Prawda czy fałsz?”- dzieci reagują ruchem na zdania prawdziwe i fałszywe typu „b jak balon”, „b jak papuga”. Na „tak „ – klaszczą, na „nie”- podskakują
Prawidła:
o Litery dopasowuje się do tablic oznaczonych literą wzorcową
o Dzieciom mającym trudności w dopasowaniu liter pomaga oznaczenie kartoników – otwór nad literą
o W razie kłopotów z podawaniem wyrazów rozpoczynających się na podaną głoskę, nauczyciel naprowadza dziecko poprzez zagadkę
o Podczas zabaw obowiązują zasady dobrego zachowania się
justina_przedszkolanka