drzewa tropy zwierząt.pdf

(1953 KB) Pobierz
6
„JAK RÓŻNORODNY
JEST ŚWIAT PRZYRODY.
ZOBACZ!
KAŻDY JEST INNY
– KAŻDY JEST POTRZEBNY”
CELE OGÓLNE:
• rozwijanie wrażliwości zmysłowej
• rozwijanie pasji poznawania zjawisk przyrodniczych
• rozbudzanie poczucia więzi z otaczającym światem przyrody
• zdobywanie umiejętności samodzielnego prowadzenia obserwacji
• kształtowanie umiejętności służących zdobywaniu wiedzy
• kształtowanie umiejętności pracy zespołowej.
CELE OPERACYJNE:
Przewidywane osiągnięcia – uczeń potrafi:
• samodzielnie prowadzić obserwacje przyrodnicze
• zilustrować różnorodność sylwetek drzew
• prowadzić wnikliwe obserwacje posługując się lupą
• dostrzec i wymienić różnice w wyglądzie kory i pędów wybranych gatunków
drzew
• porównać pąki i blizny liściowe dwóch wybranych gatunków drzew
• wymienić zasady obserwacji tropów
• rozpoznać charakterystyczne cechy tropów pospolitych gatunków zwierząt
• porównać tropy pospolitych gatunków zwierząt
• zinterpretować ślady zwierząt
• opisać budowę gniazda ptasiego
• zilustrować różnorodność gniazd
• wymienić różnice w budowie gniazd ptasich
• umiejętnie pracować w grupie.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• zimowe pędy drzew
• lornetki, lupy
• materiały plastyczne.
Literatura dla nauczyciela:
Buchner M. „Śladami zwierząt”. Przewodnik. Multico. Warszawa 1994.
Chmielewski W. „Tropy i ślady zwierząt”. Wydawnictwo PTTK „Kraj”. Warszawa 1984.
Godet J. „Drzewa i krzewy – rozpoznawanie gatunków”. Multico Warszawa 1997.
Mowszowicz J. „Przewodnik do oznaczania drzew i krzewów krajowych i aklimatyzowanych”. WSiP Warszawa 1979.
Ohnesorge G. Scheiba B. Uhlenhaut K. „Ślady i tropy zwierząt”. Multico. Warszawa 1997.
Praca zbiorowa. „Ptaki – materiały dla nauczycieli”. MTO Kraków 2002.
„Przewodnik do rozpoznawania roślin i zwierząt na wycieczce”. Multico. Warszawa 1996.
48
819265402.015.png 819265402.016.png 819265402.017.png 819265402.018.png 819265402.001.png
PRZYGOTOWANIE DO ZAJĘĆ
Scenariusz składa się z trzech części, na których pełną realizacje trzeba przezna-
czyć więcej niż jeden dzień zajęć. Można też zdecydować się tylko na jedną lub dwie
części.
Przed realizacją tematu trzeba wybrać miejsce, w którym rosną drzewa różnych ga-
tunków z dostępnymi gałęziami – tak by uczniowie mogli dosięgnąć pędów i z bliska
im się przyjrzeć.
Na obserwacje tropów warto wybrać się w dzień po świeżych opadach śniegu
i w miejsce mało uczęszczane przez ludzi – tam tropy będą widoczne.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Etap wprowadzający
Zajęcia w klasie
1. Rozmowa kierowana „Po czym rozpoznajemy kolegów z daleka i z bliska?”
Uczniowie odpowiadają na pytania:
– Po czym rozpoznajemy kolegów z daleka? (wzrost, sylwetka, kolor włosów, ubra-
nie, sposób poruszania itp.), a jakie cechy wyglądu widzimy z bliska? (szczegóły:
kolor i kształt oczu, nosa, ust, kształt dłoni – palców, paznokci)
– Co mówi wygląd o człowieku? W jakim jest wieku, zdrowy czy chory, wesoły czy
smutny, zdenerwowany, przestraszony? Z wyglądu można odczytać co mu się
przydarzyło.
2. Zabawa „Rozpoznaj kim jestem”.
Jedno dziecko lub kilkoro chowa się za zasłoną (parawanem) i pokazuje tylko dłoń
lub czubek głowy, but, a zadaniem pozostałych uczniów jest rozpoznanie, kto się scho-
wał za zasłoną.
Etap realizacji
Zajęcia w terenie
Rozmowa kierowana „Czy zimą przyroda jest całkowicie uśpiona?”
Również zimą można śledzić życie roślin i zwierząt. Obserwując wygląd drzew – z daleka,
z bliska – podobnie jak obserwując wygląd ludzi, można się dużo o nich dowiedzieć.
Życie zwierząt można poznawać, śledząc ich tropy i ślady.
CZĘŚĆ I – Drzewa
1. Obserwacje i ćwiczenia „Z daleka – z bliska – przez lupę – trzy kroki do
poznania drzewa”.
Kiedy drzewo nie ma liści można obserwować inne cechy jego wyglądu widoczne
z daleka i z bliska. Nauczyciel wybiera kilka drzew różnych gatunków i wspólnie z ucznia-
mi prowadzi obserwacje i ćwiczenia w trzech etapach:
a) z daleka „Rozpoznajemy sylwetki drzew”
Uczniowie obserwują drzewa, odpowiadając na pytania:
49
819265402.002.png 819265402.003.png 819265402.004.png 819265402.005.png 819265402.006.png
– Drzewo jest wysokie czy niskie? „Grube” czy „chude”?
– Jak są ułożone gałęzie – w górę, w dół, czy prostopadle do pnia? Czy można wy-
różnić główne konary (najgrubsze)? Jaki kształt ma korona drzewa? Jest dłuższa
czy krótsza od pnia?
– Czy drzewo jest zdrowe, czy chore? Jest „wesołe” czy „smutne”?
Rysunki na śniegu i zabawy ruchowe „Jakim jestem drzewem – naśladuję i ry-
suję moje drzewo”.
Rozpoznajemy korę drzew – klasa I Szkoła Podstawowa nr 1 w Szczawie – wychowawczyni Bożena Talar
b) z bliska „Rozpoznajemy korę drzewa”
Uczniowie przyglądają się korze, dotykają i określają jej kolor i fakturę (gładka, szorst-
ka, łuszczy się, z bliznami itp.)
„Przebijanka” – „kalkowanie” kory: każdy uczeń przykłada kartkę papieru do kory
i dokładnie pokrywa miękkim ołówkiem, na odwrocie podpisuje nazwę drzewa;
Obserwujemy pąki i blizny liściowe – klasa I Szkoła Podstawowa nr 2 w Lubomierzu – wychowawczyni Grażyna Nowak
50
819265402.007.png 819265402.008.png
c) przez lupę „Pąki i blizny liściowe” (Zał. 1–7)
Uczniowie obserwują przez lupę pąki liściowe dwóch wybranych gatunków drzew i po-
równują, odpowiadając na pytania:
– Jakiej są wielkości, który jest większy?
– Jakiego są koloru? Czy cały pąk jest jednolitego koloru, czy ma kilka barw?
– Jaki mają kształt, do czego podobny? (np.: wrzecionowaty u buka, jajowaty u lipy itp.)
– Jakie są w dotyku? (gładkie, szorstkie, lepkie)
– Czy mają włoski, gruczoły?
– W jaki sposób rosną na pędzie? (odstające czy przytulone; na trzoneczku lub bez-
pośrednio na gałązce)
– Jakiej są wielkości blizny liściowe? Co przypomina ich kształt? (rogalik, podkowa,
półkole itp.)
– Jakie szczegóły blizny widać przez lupę? (kropki, przecinki itp.)
Wniosek: Choć z daleka wszystkie drzewa w zimie wyglądają podobnie,
w rzeczywistości bardzo się różnią. Podobnie, jak każdy człowiek ma inne rysy
twarzy tak każde drzewo ma inne gałązki i pączki. By to zauważyć trzeba
przyglądać im się z bliska.
Po ćwiczeniach nauczyciel ścina kilka pędów i zabiera do klasy. Przyniesione gałązki
włożone do naczynia z wodą można później obserwować, jak rozwijają liście,
a nawet kwiaty (dot. drzew owocowych)
CZĘŚĆ II – Ślady i tropy
1. Rozmowa kierowana „Jak obserwować życie zwierząt w zimie?”
Zwierzęta trudno zobaczyć z bliska, ponieważ boją się ludzi. Zimą można się o nich
dużo dowiedzieć odczytując ślady i tropy, które są jak listy pisane na śniegu! Uczymy
się je czytać – zostajemy tropicielami!
2. Ćwiczenia „Uczę się jak zostać tropicielem”
Każdy uczeń odbija na śniegu ślad buta i porównuje z innymi. Jest mniejszy, czy
większy? Wąski, czy szeroki? Jaki kształt ma obcas itp.?
Uczniowie ustawiają się w szeregu i idą krokiem wolnym, szybkim, biegną, a na-
stępnie porównują wygląd śladów w zależności od szybkości poruszania (głębo-
kość tropu oraz długość kroków)
Najniższe i najwyższe dziecko w klasie idą obok siebie w jednym tempie – reszta
uczniów porównuje długość kroków odbitych na śniegu
Nauczyciel dzieli uczniów na 2 grupy: „Zwierzyna” i „Tropiciele”;
Zwierzyna ma zadanie oddalić się, zmieniając dowolnie tempo i kierunki marszu (za-
trzymuje się, siada, zostawia znaki bytności np. jedzenia); Tropiciele w tym czasie mają
zasłonięte oczy. Kiedy zwierzyna się ukryje, Tropiciele idąc po śladach opowiadają
co się wydarzyło: w jakim kierunku i tempie szła Zwierzyna, gdzie się zatrzymywała,
co jadła itp.
Zabawę można poprowadzić przydzielając dowolnie wybrane role np. zwierząt: tropie-
ni to myszy lub kuropatwy, a tropiciele to lisy lub łasice. Przeprowadzenie tego ćwicze-
nia mogą ułatwić i uatrakcyjnić odpowiednie atrybuty np. maski symbolizujące daną
postać.
51
819265402.009.png 819265402.010.png 819265402.011.png 819265402.012.png
Czytamy listy od zwierząt – klasa I Szkoła Podstawowa nr 1 w Szczawie – wychowawczyni Bożena Talar
2. Obserwacje „Czytamy listy od zwierząt” (Zał. 8–11)
Praca w grupach 3–4 osobowych. Każda grupa otrzymuje wybraną powierzchnię śniegu
– nauczyciel obrysowuje ją patykiem lub ogradza sznurkiem (uwaga – nie zadeptać
śladów!)
a) Uczniowie obserwują wszystkie znaki na śniegu i odpowiadają na pytania:
– Ile różnych zwierząt tędy szło?
– Które ślady są duże, a które małe?
– Które zwierzę się spieszyło, a które szło powoli?
b) Każda grupa obserwuje dokładnie ślady i tropy jednego wybranego zwierzę-
cia i odpowiada na pytania:
– Jaki kształt ma trop?
– Jaką długość i szerokość ma trop, ile jest palców?
– Czy są odbite pazury?
– Czy zwierzę szukało pożywienia i czy zostawiło ślady żerowania?
– Skąd przyszło i dokąd podążyło?
Najprawdopodobniej znajdziemy trop psa i kota – dobry model do porównań wielko-
ści, kształtu i sposobu poruszania. Trop kota przypomina kwiatek – jest okrągły
w zarysie, palce są owalne, nie ma odciśniętych śladów pazurów.
Trop psa jest znacznie większy, zazwyczaj głębszy (z uwagi na większą masę zwierzę-
cia), palce psa są bardziej wydłużone, wyraźnie odbite pazury.
Wniosek: Każde zwierzę zostawia ślady obecności. Każdy z nas, kto ma
oczy szeroko otwarte może zostać tropicielem i odczytać na śniegu zapis
wydarzeń.
52
819265402.013.png 819265402.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin