Prawo finansowe
Finanse – zjawiska i procesy o charakterze pieniężnym ( pieniądz o charakterze przepływowym; strumienie pieniężne). Świat finansów jest bardzo skomplikowany i bardzo dynamiczny. Prawo nie nadąża za zmianami w świecie finansów ze względu na postęp technologiczny.
Publiczne
Zasoby przeznaczone dla ogółu
Zasoby pieniężne osób fizycznych i podmiotów gospodarczych
Podstawą funkcjonowanie państwa jest sektor prywatny (kapitalizm) a normy z zakresu prawa finansowego będą rozstrzygać i przepływie strumienie pieniężnych między tymi sektorami
Prawo finansowe:
- gałąź prawa regulująca stosunki pieniężne
- nie jest skodyfikowane
- bardzo rozległe
- podzielone na działy
- stosunek prawny z reguły nierównorzędny
Podział na:
Ø prawo budżetowe ( finansów publicznych)
Ø prawo podatkowe
Ø prawo celne
Ø oprawo dewizowe
Ø prawo bankowe
Ø prawo ubezpieczeniowe
Ø prawo finansowe podmiotów gospodarczych
Gospodarka finansowa (finanse) – zachodzące procesy, które odnoszą się do tworzenia, gromadzenia, dzielenia i wydatkowanie zasobów pieniężnych. Można mówić o gospodarce finansowej różnych podmiotów ( przedsiębiorstw, gospodarka budżetowa)
Polityka finansowe – osiąganie celów za pośrednictwem środków pieniężnych
Metody osiąganie celów (pozyskiwania środków):
§ metoda bezzwrotna – polega na nieodpłatnym i bezzwrotnym wyposażeniu podmiotów w środki pieniężne. Ta metoda ma zastosowanie głównie do sektora publicznego ( dziedziny: porządek publiczny i bezpieczeństwo, oświata, nauka, kultura)
§ metoda zwrotna ( kredytowa) – polega na tworzeniu, gromadzeniu i rozdzielaniu zasobów pieniężnych w taki sposób, że środki są oddawane do dyspozycji jednostkom na oznaczony czas z obowiązkiem zwrotu po upływie oznaczonego terminu. Metoda w odniesieniu do jednostek, które maja czasowe zapotrzebowanie na pieniądz. Stosowana głównie do jednostek sektora prywatnego i w określonych przypadkach do publicznego( np. państwo i jednostki samorządowe gdy wydatki publiczne będą przewyższać oczekiwane dochody emitują skarbowe lub komunalne papiery wartościowe – finansowanie przez gospodarstwa domowe, przedsiębiorstwa)
System finansowy- ogół zasad i instytucji finansowych stworzonych przez obowiązujące w danym państwie i w danym czasie prawo finansowe. Funkcjonuje on w każdym państwie (stosunki finansowe maja charakter z wszechogarniający); rożne jednostki sektora publicznego i prywatnego między którymi zachodzą ściśle określone relacje uregulowane przez normy prawne.
NORMY PRAWA FINANSOWEGO:
Konstrukcja – jest trójczłonowa
v hipoteza prawa finansowego składa się z 2 podstawowych części
- powołanie się na akt normatywny (źródło prawa) z którego wynika jej obowiązywanie
- powołanie się na stan faktyczny, który będzie uzasadniał zastosowanie dyspozycji
v dyspozycja prawa finansowego zawiera 2 elementy:
- przedmiot normy czyli określenie zachowania stanowiącego uprawnienie jednego podmiotu a zobowiązanie drugiego. Zachowanie tego drugiego podmiotu może być określone szczegółowo co do czasu, miejsca i sposobu jego wykonania
- określenie podmiotu – mamy podmiot uprawniony (podmiot czynny) i podmiot zobowiązany (podmiot bierny)
v sankcje w prawie finansowym
- maja przede wszystkim finansowy skutek
- cecha charakterystyczna jest to że nie występują bezpośrednio w normie ale są potraktowane zbiorczo w ustawie – kodeks karno-skarbowy
Charakter – imperatywno- atrybutywny – określają obowiązki i odpowiadające im prawa. Niektórzy uważają ,że mają charakter stymulacyjny ponieważ zachęcają do podjęcia określonych działań.
v ustrojowe – określające organizację, kompetencje oraz formy prawne ich realizacji przez organy państwowe administracji wyspecjalizowanej bądź administracji samorządowej
v materialne – tworzące uprawnienia i obowiązki podmiotów występujących na gruncie stosunków prawnych bądź bezpośrednio w drodze decyzji administracji wyspecjalizowanej
v proceduralne – określające reguły postępowania w procesie stosowania norm materialnych
Ekonomizacja prawa – związane jest to z faktem iż procesy ekonomiczne muszą być ujęte w ramy prawne. 3 schematy:
- tworzenie ogólnych norma prawnych mających charakter programowy i delegacyjny np. pojęcie samofinansowania
- budowanie norma wyjaśniających, kwalifikujących określone zdarzenie np. pojęcie dochodu, straty
- tworzenie norm nowych dla określonych zjawisk ekonomicznych np. zdefiniowanie środków trwałych
Korelacja praw i obowiązków – wygaśnięcie lub powstanie uprawnienie następuje na skutek zdarzeń, które są niezależne od woli ludzi i zachowań zależnych od woli ( te mogą być zgodne lub niezgodne z prawem). Zachowanie niezgodne pociąga za sobą sankcje.
I. organy państwowe i samorządu terytorialnego. Prawo finansowe różnicuje zakres ich kompetencji i zadań ale maja one prawo stanowienie norma prawnych. Wśród tych podmiotów szczególna role zajmuje Skarb Państwa.
Skarb Państwa – osoba prawna reprezentująca państwo w stosunkach gospodarczych w roli kasjera ( gdy obsługuje działalność budżetową) i w roli bankiera (gdy udziela pożyczek, wypuszcza obligacje, udziela gwarancji). Majątek Skarbu państwa jest posiadany i zarządzany przez różne jednostki organizacyjne ale najważniejsza pozycję zajmuje Minister Skarbu Państwa ( ustawa o urzędzie ministra SP), który zajmuje się prowadzeniem polityki w zakresie gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa
II. Osoby fizyczne i jednostki organizacyjne. Które posiadają określone uprawnienia i obowiązki w stosunkach finansowo-prawnych. Są to podmioty bierne.
Stosunki finansowo- prawne:
- charakteryzują się majątkowym charakterem uprawnień i obowiązków
- nierównorzędnośc podmiotów
- nierównorzędnośc interesów podmiotów
Konkretyzacja uprawnień i obowiązków następuje w postępowaniu finansowym w odniesieniu do konkretnej sytuacji.
Prawo finansów publicznych składa się na system finansowy państwa – czyli zbiór norm prawa finansowego, zasad gospodarki finansowej, których celem jest uregulowanie polityki finansowej państwa.
Na system finansowy państwa składa się:
Ø System budżetowy i jego elementy z zakresu finansów publicznych
Ø Instytucje i organa władzy publicznej zajmujące się gromadzeniem i wydatkowaniem środków na cele publiczne
Ø System bankowy
Ø System ubezpieczeniowy
Ø System przedsiębiorstw
System budżetowy określa:
Ø 1991 –1998 ustawa prawo budżetowe (już nie obowiązuje) cele tego aktu: dostosowanie starych instytucji do nowego ładu ekonomicznego
Ø Po wydaniu konstytucji i po 2. etapie reformy decentralizacyjnej ogłoszono nową ustawę
26.11.1998 – ustawa o finansach publicznych
W sposób kompleksowy reguluje ona kwestie związane z gospodarką budżetową i ogólne zasady funkcjonowania całego sektora finansów publicznych.
W ustawie tej nacisk położono na procedury, które miały zapewnić kontrolę związaną z wykorzystaniem środków pieniężnych na cele publiczne.
Zasady ogólne ustawy o finansach publicznych:
Ø Przejrzystość i jawność gospodarowania środkami publicznymi
Ø Zaostrzenie dyscypliny gospodarowania tymi środkami
Ø Stworzenie warunków do bardziej racjonalnego i celowego wykorzystywania środków publicznych
Akty prawne regulujące finanse publiczne:
Ø Konstytucja – określa ogólne zasady gospodarki budżetowej, podstawy systemu dochodów publicznych i ustroju Banku Centralnego, a także ogranicza do poziomu 60% PKB dopuszczalne rozmiary długu publicznego
Ø Ustawa o finansach publicznych – szczegółowo reguluje rozwiązania konstytucyjne. Jest to swoista „konstytucja finansów publicznych”.
Ø Akty prawne dotyczące sektora publicznego (rządowego i samorządowego):
o Ustawy ustrojowe dotyczące samorządów:
§ Ustawa o samorządzie gminnym
§ Ustawa o samorządzie powiatowym
§ Ustawa o samorządzie wojewódzkim
o Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z 13. 11.2003
Ø Wszystkie ustawy podatkowe
Ø Ustawa prawo zamówień publicznych
Procedura i tryb wydawania środków na cele użyteczności publicznej
Ø Ustawy budżetowe
Ø Uchwały budżetowe podejmowane przez jednostki samorządu terytorialnego wyznaczają obszar finansów lokalnych
Poza aktami prawnymi rangi ustawowej :
Ø Rozporządzenia na bzie ustaw – uszczegóławiają treść ustaw
Ø Zarządzenie Ministra Finansów do pracowników urzędowych skarbowych
Ustawa o finansach publicznych:
- problem dyscypliny finansów publicznych wyłączony z tej ustawy i na ten temat powstała nowa
Dział I
Zasady ogólne finansów publicznych
Rozdział 1
Podstawowe definicje
Rozdział 2
Jawność i przejrzystość finansów publicznych
Rozdział 3
Formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych
Rozdział 4
Zasady gospodarki finansowej podmiotów sektora finansów publicznych
Rozdział 5
Kontrola finansowa i audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych
Dział II
Państwowy dług publiczny
Zasady ogólne
Finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa
Procedury ostrożnościowe i sanacyjne
Ogólne zasady zaciągania zobowiązań przez inne niż Skarb Państwa podmioty
sektora finansów publicznych
Zasady i tryb emisji papierów wartościowych oraz zaciągania kredytów i pożyczek przez Skarb Państwa
Dział III
Budżet państwa
Podstawowe definicje i zasady
Opracowywanie i uchwalanie budżetu państwa
Zasady i tryb wykonywania ustawy budżetowej
Kasowa obsługa budżetu
Dział IV
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Opracowywanie i uchwalanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego
Wykonywanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego
Dział V
(uchylony)
Dział VI
Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe
Zmiany w przepisach obowiązujących
Przepisy przejściowe
Zasada jawności i przejrzystości finansów publicznych.
JAWNOŚĆ
Powszechna dostępność do danych na temat gromadzenia i wydatkowania środków, stanu finansowego.
Jawność ta jest realizowana poprzez:
- jawność sejmowej debaty budżetowej i jawność budżetowych debat samorządowych
- jawność sejmowej debaty nad sprawozdaniem z wykonania budżetu i debat samorządowych
- podawanie do publicznej wiadomości kwot dotacji które zostały udzielone z budżetu państwa i budżetu JST i zbiorczych danych dotyczących finansów publicznych przez ministra finansów
- udostępnianie corocznych sprawozdań dotyczących finansów i działalności jednostek należących do sektora finansów publicznych. Działają one w oparciu o plan finansowy
Wyłączenie jawności:
Dotyczy środków przeznaczonych na finansowanie działalności objętej tajemnicą państwową.
PRZEJRZYSTOŚĆ
- ujednolicenie zasad tworzenia projektu i uchwalania realizacji budżetu
- jednostki sektora finansów publicznych stosują jednakowe zasady rachunkowości wynikające z ustawy z 29.9.1994 o rachunkowości, w stosunku do której zostało wydane rozporządzenie ministra finansów, w którym ustala jednolity plan kont dla jednostek sektora finansów publicznych
- rozporządzenie ministra finansów na temat szczegółowych zasad klasyfikacji dochodów i Przechodów, wydatków i rozchodów jednostek sektora finansów publicznych
DŁUG PUBLICZNY
Odnosi się do niego zasada jawności.
Art. 12. 1. Minister Finansów ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski":1) kwotę:a) państwowego długu publicznego,b) niewymagalnych zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez podmioty sektora finansów publicznych,c) długu Skarbu Państwa,d) niewymagalnych zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Skarb Państwa,2) relacje do produktu krajowego brutto:a) kwoty państwowego długu publicznego,b) łącznej kwoty państwowego długu publicznego powiększonej o kwotę przewidywanych wypłat z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez podmioty sektora finansów publicznych do produktu krajowego brutto,c) kwoty długu Skarbu Państwa,d) łącznej kwoty długu Skarbu Państwa powiększonej o kwotę przewidywanych wypłat z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Skarb Państwa do produktu krajowego brutto.2. Ogłoszenie kwot, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest dokonywane w odniesieniu do:1) roku budżetowego - w terminie do dnia 31 maja roku następnego,2) pierwszej połowy roku budżetowego - w terminie do dnia 30 września tego roku.3. Ogłoszenie relacji, o których mowa w ust. 1 pkt 2, dokonywane jest dla stanu za rok budżetowy - w terminie do dnia 31 maja roku następnego.4. Podstawą obliczenia relacji, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jest wielkość produktu krajowego brutto ogłaszana przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
50 – 55%
Sanacyjne 55 – 60%
...
gosicka