KOLOR1.pdf
(
14001 KB
)
Pobierz
K
O
L
O
R
Zadanie:
- Narysuj mandalę (obraz zawarty w kole) lub zrób Test Barwnych
Piramid i zinterpretuj wg różnych koncepcji
MANDALA
1. RYSOWANIE MANDALI
a) Znajdź lub stwórz prywatną przestrzeń w której nikt nie będzie Ci przeszkadzać. Cisza lub
muzyka, ew. świeca lub kadzidełko.
b) Usiądź wygodnie, zamknij oczy, odpręż umysł, uwolnij go od spraw tego dnia. Przeciągnij się.
Oddychaj głęboko, wyobraź sobie, że za każdym wdechem napięcia opuszczają Twoje ciało i
umysł
c) Skup uwagę na swoim wnętrzu. Być może zauważysz pewne kolory, kształty. Starając się jak
najmniej myśleć, instynktownie wybierz któreś z nich jako punkt wyjścia do Twojej mandali.
Jeśli nic nie ukazuje się przed Tobą- po prostu przejdź do następnego kroku.
d) Otwórz oczy. Kierując się swoją wewnętrzną wizją lub po prostu reagując na barwy kredek,
wybierz kolor od którego zaczniesz rysowanie mandali.
e) Narysuj okrąg.
f) Starając się jak najmniej myśleć zacznij wypełniać okrąg kolorem i formą, aż uznasz, że
mandala jest skończona.
g) Obracaj mandalą w różne strony, szukając najbardziej właściwego dla Ciebie ułożenia. Próbuj
nie patrzeć na brzegi papieru, patrz jedynie na sam rysunek (ew. wytnij mandalę). Gdy
znajdziesz już właściwe ułożenie zaznacz górę swojej mandali literką g.
h) Zapisz datę powstania mandali
i) Jeśli towarzyszy Ci uczucie, że nie wyczerpałeś uczucia, możesz rysować dalsze mandale. W
takim przypadku zaznacz ich kolejność.
j) Połóż swoją mandalę w odległości przynajmniej wyciągniętej ręki, tak, by literka g znalazła się
u góry
2. INTERPRETACJA MANDALI
a) Wyobraź sobie, że jesteś bardzo mały i chodzisz wewnątrz mandali jak w pomieszczeniu.
Zapytaj siebie jak Ci jest w Twym mandalicznym pokoju, gdzie jest Ci najbardziej/najmniej
wygodnie, jak z tej perspektywy wyglądają Twoje symbole.
b) Nadaj swojej mandali tytuł. Niech pojawi się po pierwszym skojarzeniu patrząc na mandalę z
odległości, przy najmniejszym zaangażowaniu myśli. Kiedy zajmujesz się serią mandali przed
próbą uchwycenia sensu całości- nadaj tytuł każdej mandali oddzielnie
c) Zrób listę kolorów w mandali od najbardziej dominującego do najsłabiej zaznaczonego. Zwróć
uwagę na kolor, którym narysowałeś okrąg oraz kolor w środku mandali. Nie zapominaj
również o kolorach pustych przestrzeni, w których prześwituje papier. Po każdym zapisanym
kolorze zapisz swoje skojarzenia: słowa, odczucia, wyobrażenia, wspomnienia, które
przychodzą Ci do głowy patrząc na dany kolor
d) Interpretacja mandali według symboliki koloru:
-
Punkt centralny
informuje o tym co w danym momencie jest najistotniejsze
-
Barwa obrysowania okręgu
stanowi granice ego
, czyli tego, jak widzimy siebie na
zewnątrz. Kolejną ogólną zasadą w interpretowaniu swojego dzieła, jest rozpatrywanie
okręgu jako podzielonego na część górną i dolną.
-
Barwy części górnej
symbolizują sferę świadomą,
część dolna
natomiast podświadomą.
Bywa, że spód mandali jest zupełnie czarny, wówczas można to zinterpretować jako
przestrzeń w ramach psychiki, do której nie mamy dostępu.
- Dominanta barwna
we wszystkich tworzonych mandalach, oraz
powtarzanie się kolorów
zasadniczych
, oznacza główne tendencje emocjonalne człowieka;
- Nieobecność podstawowego koloru
ukazuje stłumienie odpowiadających mu emocji.
- Kolor nałożony grubo
podkreśla jego przekaz, który wiąże się z silnymi emocjami
- Kolor nałożony lekkim pociągnięciem
wskazuje na niepewność, zmęczenie, powątpiewanie
lub smutek
-
Podczas rozważania
kolorów wtórnych
1
w mandalach zwraca się uwagę na symboliczne
znaczenia składających się na nie kolorów podstawowych, jak również znaczenia samych
kolorów wtórnych. I tak ostatecznym znaczeniem koloru purpurowego będzie synteza
znaczeń niebieskiego, czerwonego i purpurowego.
-
Kiedy
kolory komplementarne
(: żółty/fioletowy, pomarańczowy/niebieski,
czerwony/zielony) występują obok siebie w mandali mogą sugerować napięcie
przeciwieństw.
Każdy kolor ma swoją wartość afektywną. „nastrój pogodny zwiększa wrażliwość na kolor- natomiast ludzie
przygnębieni silniej reagują na kształt
. Dominacja koloru świadczy o podatności na bodźce zewnętrzne”.
Kolorom bladym
pokrywającym duże przestrzenie bez graduacji odpowiada pustka afektywna, brak
spontaniczności, rzucanie na papier plam
żywych kolorów
wiąże się ze zmiennością humoru. Kolory
zimne
oznaczają nastrój dysforyczny i introwersję,
kolory ciepłe
- euforię i ekstrawersję.
1
Kolory podstawowe:
żółty, niebieski, czerwony
Kolory wtórne:
powstałe z kolorów podstawowych
Kolory komplementarne (kontrastowe):
żółty/fioletowy, pomarańczowy/niebieski, czerwony/zielony
Interpretacja kolorów według interpretacji mandali S. Fincher
Plik z chomika:
myszirokez
Inne pliki z tego folderu:
CIAŁO.pdf
(802 KB)
KOLOR1.pdf
(14001 KB)
Nowe media1.pdf
(1015 KB)
PRZESTRZEŃ1.pdf
(6333 KB)
Inne foldery tego chomika:
arteterapia
ksiazki
stymulacja twórczości w oparciu o mechanizmy kompensacyjne
wykład2rok
wykłady 1 rok
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin