1szlak_chasydzki_chelm_PL.pdf

(1638 KB) Pobierz
160155014 UNPDF
Chełm
SZLAK CHASYDZKI
160155014.009.png
02 |
Chełm | wstęp | 03
Fundacja Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego założona została w marcu ���� roku przez
Związek Gmin Wyznaniowych Żydowskich w RP (ZGWŻ) oraz Światową Organizację Żydowską
ds. Restytucji (WJRO).
Naszym celem jest ochrona reliktów kulturowego dziedzictwa Żydów w Polsce. Priorytetem
Fundacji jest ochrona cmentarzy: we współpracy z innymi organizacjami i osobami prywatnymi
doprowadziliśmy do upamiętnienia, ogrodzenia i uratowania przed zniszczeniem kilkudziesięciu
cmentarzy żydowskich (m.in. w Zakopanem, Kozienicach, Mszczonowie, Kłodzku, Iwaniskach,
Strzegowie, Dubience, Kolnie, Iłży czy Wysokiem Mazowieckiem). Działania Fundacji obejmują
także rewitalizację szczególnie ważnych i wartościowych zabytków dziedzictwa żydowskiego.
Do takich obiektów należą m.in. synagogi w Zamościu, Kraśniku i Rymanowie.
Nasza działalność na rzecz ochrony dziedzictwa nie ogranicza się jednak wyłącznie do opieki
nad poszczególnymi obiektami; równie ważna jest dla nas dbałość o poszerzanie wiedzy na temat
historii Żydów, którzy przez wieki współtworzyli dziedzictwo kulturowe Polski.
Do najistotniejszych działań edukacyjnych Fundacji należy skierowany do młodzieży program
„Przywróćmy Pamięć” ���.�����.����.��, w którym uczestniczy ponad ��� szkół z całej Polski,
a także multimedialny portal internetowy POLIN – Dziedzictwo Polskich Żydów ���.�����.���.��,
który prezentować będzie historię społeczności żydowskich z ���� miejscowości z całej Polski.
Jednym z najważniejszych przedsięwzięć Fundacji jest projekt Szlak Chasydzki.
Szanowni Państwo,
Publikacja ta poświęcona jest historii społeczności żydowskiej Chełma i jest jedną z serii
broszur opowiadających o losach Żydów w miejscowościach należących do Szlaku Chasydzkiego
– projektu, który od ���� roku realizowany jest przez Fundację Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego.
Szlak Chasydzki to trasa wiodąca śladami Żydów z południowo-wschodniej Polski, a wkrótce
także zachodniej Ukrainy. Partnerami Fundacji w realizacji projektu jest już �� gmin z terenów
Podkarpacia i Lubelszczyzny, w których zachowały się bezcenne ślady wielowiekowej obecności
polskich Żydów: Baligród, Biłgoraj, Chełm, Cieszanów, Dębica, Dynów, Jarosław, Kraśnik, Lesko,
Leżajsk, Lublin, Przemyśl, Ropczyce, Rymanów, Sanok, Tarnobrzeg, Ustrzyki Dolne, Wielkie Oczy,
Włodawa i Zamość.
Szlak Chasydzki przebiega przez atrakcyjne tereny południowo-wschodniej Polski, m.in. Roztocze
i Bieszczady, i łączy miejscowości, w których znajdują się zarówno imponujące synagogi, jak
i zapomniane dziś często cmentarze żydowskie, na których nierzadko znaleźć można nagrobki
pochodzące z XVIII, XVII, a nawet XVI w. Wiele z tych cmentarzy jest wciąż odwiedzanych przez
chasydów przybywających z całego świata.
W ramach projektu Fundacja Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego wspiera jednostki samorządu
terytorialnego i organizacje pozarządowe w ochronie i promocji wielokulturowego dziedzictwa
ich miejscowości, a także stymuluje tworzenie trwałych partnerstw międzysektorowych na rzecz
rozwoju turystyki proilowanej.
Szlak Chasydzki daje wielu miejscowościom szansę na zaistnienie na mapie turystycznych atrakcji
Polski – oprócz powszechne znanego Zamościa, wpisanego na listę Światowego Dziedzictwa
Kultury UNESCO, na Szlaku leżą także ośrodki często omijane przez turystów, nieświadomych
atrakcji, jakie kryją.
Serdecznie zapraszamy na wyprawę Szlakiem Chasydzkim!
więcej informacji o działaniach Fundacji Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego:
���.����.��
���.�����.����.��
���.�����.���.��
Monika Krawczyk | Dyrektor Generalny
160155014.010.png
Chełm | Szlak Chasydzki | 05
Dlaczego „Szlak Chasydzki”?
Polska przez stulecia była domem wielu pokoleń Żydów; na jej terenie miał miejsce bezprecedensowy
rozkwit kultury żydowskiej, a także myśli religijnej i piśmiennictwa. To właśnie tutaj w XVIII w. naro-
dził się chasydyzm, jeden z najważniejszych nurtów, jakie kiedykolwiek powstały w ramach judaizmu.
Szczególnie wielu zwolenników zyskał on na wschodnich ziemiach Rzeczypospolitej, m. in. na terenach,
przez które przebiega dziś Szlak Chasydzki.
Tradycyjnie przyjmuje się, że twórcą chasydyzmu ( chassid po hebrajsku znaczy „pobożny”) był Izrael
ben Eliezer z Międzyboża na Podolu, znany jako Baal Szem Tow. Chasydzi wyznawali pogląd, że
religijność nie może się ograniczać jedynie do ścisłego przestrzegania nakazów i zakazów judaizmu,
a nawet – że ich zbyt restrykcyjne przestrzeganie oddala człowieka od Boga. Stąd silny akcent kła-
dziono na duchowy wymiar religii i na emocjonalne przeżywanie wiary.
Chasydzi gromadzili się wokół cadyków ( cadik to po hebrajsku „sprawiedliwy”), charyzmatycznych
przywódców duchowych, z których każdy proponował szczególny sposób przybliżenia się do Boga
– określoną metodę studiowania Tory i innych pism religijnych, a także odprawiania poszczególnych
praktyk. W XIX w. godność cadyka stała się dziedziczna – powstawały całe ich dynastie, których
nazwy pochodziły od miejscowości, gdzie mieścił się dwór cadyka.
W rocznicę śmierci cadyka – jorcajt – chasydzi gromadzą się przy jego grobie, wierząc, że w ten dzień
dusza cadyka nawiedza miejsce spoczynku, modlą się i zostawiają przy grobie niewielkie karteczki
z wypisanymi prośbami, zwane kwitłech . Tradycja ta jest wciąż żywa – do grobów cadyków do dziś
regularnie przybywają chasydzi z całego świata.
Wiele miejscowości należących do Szlaku Chasydzkiego było ważnymi ośrodkami chasydyzmu. Dwory
cadyków znajdowały się w Cieszanowie, Dębicy, Dynowie, Lesku, Leżajsku, Lublinie, Przemyślu, Rop-
czycach, Rymanowie i Tarnobrzegu (a dokładniej – w pobliskim Dzikowie). Najważniejszym niegdyś
ośrodkiem chasydyzmu na ziemiach polskich był Leżajsk, gdzie działał słynny cadyk Elimelech. W po-
zostałych miejscowościach Szlaku mieszkali chasydzi związani z cadykami z innych miast i wsi – co nie
umniejsza jednak atrakcyjności położonych tam zabytków dziedzictwa żydowskiego.
← Nowa synagoga
160155014.011.png
Chełm | Szlak Chasydzki | 07
BIAŁORUŚ
Włodawa
Szlak Chasydzki – najciekawsze obiekty
WOJ. MAZOWIECKIE
WOJ. LUBELSKIE
B������ – cmentarz, założony na początku XVIII w.
B����� – cmentarz, założony w XIX w.
C��� – tzw. nowa synagoga z początku XX w.; cmentarz, założony w XV w., jeden z najstarszych
zachowanych cmentarzy żydowskich w Europie.
C������� – synagoga z końca XIX w., cmentarz założony w XIX w.
D���� – synagoga wzniesiona w końcu XVIII w., cmentarz założony na przełomie XVII i XVIII w.
D���� – cmentarz założony prawdopodobnie w XVIII w., miejsce spoczynku cadyka Cwi Elimelecha
Szapiro z Dynowa (����-����).
J���� – dwie XIX-wieczne synagogi oraz cmentarz, założony na początku XVIII w.
K����� – zespół synagogalny, na który składają się dwie bożnice: XVII- i XIX-wieczna; tzw. nowy
cmentarz, założony w połowie XIX w.
L���� – synagoga wzniesiona w XVII w. oraz założony w XVI w. cmentarz, jeden z najstarszych
zachowanych cmentarzy żydowskich w Europie.
L����� – cmentarz, założony w XVII w., miejsce spoczynku cadyka Elimelecha z Leżajska (����-����),
miejsce pielgrzymek chasydów z całego świata.
L����� Jesziwat Chachmej Lublin – Uczelnia Mędrców Lublina, wzniesiona w ���� jako największa
religijna uczelnia żydowska na świecie; tzw. stary cmentarz, założony XVI w., miejsce spoczynku
cadyka Jakuba Icchaka Horowitza, zwanego „Widzącym z Lublina” (����-����); tzw. nowy cmentarz,
założony na początku XIX w.
P������� – tzw. nowa synagoga, wzniesiona na początku XX w.; tzw. nowy cmentarz, założony na
początku XIX w., największy cmentarz żydowski w województwie podkarpackim.
R������� – cmentarz, założony w XVIII w.
R����� – barokowa synagoga z XVII w. oraz cmentarz, na którym spoczywa cadyk Menachem
Mendel z Rymanowa (����-����).
S��� – synagoga stowarzyszenia Jad Charuzim , wzniesiona w XIX w.; synagoga sadogórska, wznie-
siona w dwudziestoleciu międzywojennym; tzw. nowy cmentarz, założony w XIX w.
T�������� – cmentarz założony na początku XX w., miejsce spoczynku cadyka Eliezera Horowitza
z Dzikowa (zm. ����).
U������� D���� – cmentarz żydowski, założony w XVIII w.
W������ O��� – synagoga z początku XX w.; cmentarz żydowski, założony w XVIII w.
W��� – barokowy zespół synagogalny z drugiej połowy XVIII w.
Z���� – słynna renesansowa synagoga, wzniesiona na początku XVII w.; tzw. nowy cmentarz,
założony w ���� r.
UKRAINA
Lublin
Chełm
Kraśnik
WOJ. ŚWIĘTOKRZYSKIE
Zamość
Tarnobrzeg
Biłgoraj
WOJ. PODKARPACKIE
Leżajsk
Cieszanów
Rzeszów
Dębica
Ropczyce
Wielkie Oczy
Jarosław
Przemyśl
UKRAINA
Dynów
WOJ. MAŁOPOLSKIE
Sanok
Rymanów
Szlak Chasydzki
Lesko
Ustrzyki Dln.
Baligród
SŁOWACJA
160155014.012.png 160155014.001.png 160155014.002.png 160155014.003.png 160155014.004.png 160155014.005.png 160155014.006.png
08 |
Chełm | historia | 09
Nowa synagoga
Nowa synagoga
Nowa synagoga, stan obecny
Wszystkie drogi prowadzą do Chełma,
Gdyż cały świat to jeden wielki Chełm
Isaac Bashevis Singer
Rozwój społeczności żydowskiej
W XVI w. Chełm był już znanym ośrodkiem handlowym leżącym na szlaku łączącym ziemie polskie
z Morzem Czarnym. Chełmscy kupcy żydowscy handlowali w tym czasie nie tylko w rodzinnym mieś-
cie, ale także na wielkich jarmarkach w Lublinie. Dokumenty z ���� r. wspominają Jehudę Aharona
z Chełma, zwanego także „doktorem żydowskiego prawa”, który przez króla Zygmunta Starego
mianowany został poborcą podatkowym dla całej ziemi chełmskiej. Sam tytuł „doktora prawa”
wskazywałby, że Jehuda Aharon mógł być także rabinem.
Pierwszy spis żydowskich mieszkańców Chełma pochodzi z ���� r. W mieście zarejestrowano wówczas
�� domów żydowskich, w których mieszkało ��� osób (dla porównania: w Lublinie istniały w tym
czasie �� domy żydowskie). Żydzi prowadzili w Chełmie rozległe interesy – m.in. pożyczali pieniądze
prawosławnemu biskupowi chełmskiemu. Pozwala to wnioskować, że społeczność i kahał były dość
zamożne, a stosunki pomiędzy ludnością żydowską i chrześcijańską układały się względnie pomyśl-
nie. Z tego czasu pochodzi też przekaz mówiący o tym, że chrześcijańska służąca Jehudy Aharona
urodziła mu dziecko – zostało ono ochrzczone w wierze prawosławnej, a ojciec zadbał o uposażenie
syna. W Chełmie dochodziło jednak także do wydarzeń tragicznych – w ���� r. do synagogi wtargnął
uzbrojony chrześcijanin imieniem Tymosz, który ranił czterech Żydów.
Murowana synagoga istniała w Chełmie już w I połowie XVI w. Zgodnie z lokalną tradycją funkcję
bożnicy miał pełnić budynek, który wcześniej stanowił własność zakonu dominikanów, a następnie
został przez nich sprzedany kahałowi; tradycja ta również wskazuje na dość dobre relacje żydowsko-
chrześcijańskie. XVI-wieczna synagoga, zwana starą, mieściła się przy obecnej ul. Szkolnej i została
zniszczona w czasie II wojny światowej.
Chełm to miasto w województwie lubelskim, położone na Wyżynie Lubelskiej nad rzeką Uherką,
dopływem Bugu, liczące dziś blisko �� tysięcy mieszkańców.
Pierwsi Żydzi w Chełmie
Nie wiadomo dokładnie, kiedy Żydzi pojawili się w Chełmie. Nie wiadomo też, kiedy Chełm stał się
miejscem akcji wielu żydowskich dowcipów i historyjek: „mędrcy z Chełma”, jak ironicznie określano
mieszkańców miasta, są zresztą nie tylko bohaterami tradycyjnych żartów, ale pojawiają się także
w literaturze i sztuce. Ta szczególna sława spowodowała, że wiele osób na świecie uznaje dziś Chełm
za miejsce mityczne, które istnieje jedynie w tradycji, a nie w rzeczywistości – tymczasem Chełm był
przez wieki jedną z najważniejszych gmin żydowskich na ziemiach polskich.
Według żywej jeszcze na początku XX w. legendy, najstarszy nagrobek na chełmskim cmentarzu
żydowskim miał liczyć ok. ��� lat, co oznaczałoby, że kahał (religijna gmina żydowska) istniał
w Chełmie już w XIII w. – byłby wówczas o dwa wieki starszy od słynnego kahału lubelskiego. Pierw-
sze potwierdzone informacje o osadnictwie żydowskim w mieście pochodzą jednak dopiero z wieku
XV, kiedy to w dokumentach pojawiają się zapisy dotyczące zamożnych żydowskich kupców. Około
���� r. na chełmskim cmentarzu żydowskim odnaleziono nagrobek pochodzący z ���� r.
160155014.007.png 160155014.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin