Uwaga: proszę zastanowić się przed zaznaczeniem właściwej odpowiedzi - każde skreślenie = 0
1. [...] państwo to nie festyn ludowy [...] w każdym państwie siedzą przynajmniej dwa państwa, które się zwalczają: państwo ubogich i państwo bogatych [...] zadaniem rozumnego prawodawcy musi być likwidacja owego podziału [...]. Autorem tej koncepcji jest: a/ Arystoteles, b/ św. Augustyn, c/ Platon.
2. [...] człowiek jest zwierzęciem politycznym, jest istotą społeczną [...] do współżycia z innymi się narodził [...] najlepszym ustrojem jest z konieczności taki, w ramach którego każdy bez wyjątku najlepiej się czuje i szczęśliwie żyje [...]. Autorem tego stwierdzenia jest: a/ Sokrates, b/ Arystoteles, c/ św. Augustyn.
3. Kto jest autorem pojęć: państwo ziemskie, państwo niebieskie/Boże?: a/ św. Tomasz, b/ Benedykt XVI, c/ św. Augustyn.
4. Jakie prawo obowiązuje w szyickiej koncepcji państwa: a/ koraniczne tzw. prawo szariatu, b/ świeckie, c/ mieszane.
5. Pojęcie święta wojna /dżihad/ to: a/ 6 filar islamu, b/ zmagania z żądzami/słabościami ciała spychającymi wiernego z drogi prostej ku Bogu, b/ obowiązek walki z najeźdźcami i zabijania ich, c/ obowiązek prześladowania najeźdźców, d/ terroryzm, czyli zabijanie niewinnych.
6. Podaj głównych twórców następujących nurtów w socjologii: a/ pozytywizmu.....................b/ ewolucjonizmu ........................... c/ psychologizmu................................d/ materializmu historycznego.......................e/ socjologizmu.......................f/ humanizmu....................
7. Podaj autorów książek: a/ Kurs filozofii pozytywnej..................b/ Książę..................c/ Kapitał...............d/Państwo................e/ Polityka..................f/ Zasady metody politycznej...............
Zasady socjologii.......................g/ Gospodarka i społeczeństwo.......................h/ Koran................
8. Co oznaczają pojęcia solidarność mechaniczna i solidarność społeczna? Podaj ich autora:
........................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
9. Wymień przynajmniej dwa znane w świecie nazwiska polskich socjologów.....................................................................................................................................
10. W tzw. chicagowskiej szkole ekologicznej główny akcent położono na: a/ badania terenowe, b/ badania związane ze skutkami urbanizacji, c/ socjologię miasta, d, globalne ocieplenie, e/ globalizm.
11. Społeczeństwo obywatelskie to: a/ społeczność lokalna, b/ obywatele państwa, c/ doskonały ustrój.
12. Tyle wolności powinien mieć obywatel na ile to możliwe, a tyle ograniczeń na ile to konieczne - to definicja a/ państwa totalitarnego, b/ liberalnego/ c/ konserwatywnego, d/ doskonałego ustroju wedle I. Kanta i G. Hegla.
13. Jakiekolwiek surowe prawo i jego rygorystyczne stosowanie nie są w stanie usunąć istniejącego zła, jeżeli warunki społeczne i gospodarcze pozostają nie zmienione na lepsze[...]. Autorem tej mądrości jest: a/ Platon, b/ Sokrates, c/ Jan Paweł II, d/ T. Moore.
14. „Człowiek człowiekowi wilkiem”, wojna wszystkich ze wszystkimi; autorem tych sądów jest: a/ T. Hobbes, b/ J. Lock, c/ I. Kant.
15. Podaj definicję imperatywu kategorycznego i praktycznego I. Kanta.............................................
....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
16. Nauka i wynalazki są środkami do odzyskania raju utraconego. Podaj autora tego stwierdzenia: a/
W. James, b/ św. Augustyn, c/ Fr. Bacon.
Pozytywizm
„Ojciec” = August Comte (1798 - 1857)
= tylko dysponując pełną syntezą nagromadzonej wiedzy przez nauki ścisłe i przyrodnicze, ludzkość będzie mogła tak rozpoznawać swoją kondycję, iż uchroni się w przyszłości od katastrof typu Wielka Francuska Rewolucja i wojny, które w jakiś sposób wywołała; synteza ta - obejmująca matematykę, astronomię, fizykę, chemię i biologię stworzy podstawy do „fizyki społecznej”, ostatecznie nazwanej socjologią, która z kolei składa się ze statyki społecznej = diagnozowanie stanu istniejącego (społecznego) i dynamikę, która będzie tworzyć programy harmonijnego, bezpiecznego i coraz bardziej szczęśliwego stanu społecznego;
główne dzieło: Kurs filozofii pozytywnej; w ten sposób socjolog stanie się nowym „kapłanem” dbającym o właściwą kondycję ludzkości;
prawo trzech stadiów cywilizacyjnego rozwoju ludzkości:
teologiczny (religijny), metafizyczny (filozoficzny) i pozytywny, kiedy to ostatecznie z filozofii wyłonią się nauki adekwatnie badając rzeczywistość przyrodniczo-materialną i społeczną.
Socjologia w tym ujęciu miałaby być w pewnym sensie „nową konkretną filozofią społeczną” badającą fakty społeczne (mierząc je) ze ścisłością matematyczną i nauk przyrodniczych; socjologia staje się zatem
królową nauk
Koncepcja Comte`a spotkała się zarówno z aprobatą jak i zaciekłą krytyką;
odpowiedzią będzie m.in. socjologia ewolucjonistyczna (głównie w wydaniu Herberta Spencera),
psychologizm i psychosocjologia (głównie w wydaniu Gustave`a Le Bona i Gabriela Tarde`go),
socjologizm głównie w wydaniu Emile Durkheima i Ludwika Gumplowicza (polskiego Żyda)
historyzm i formalizm i socjologia humanistyczna ( Maxsa Webera i innych),
materializm historyczny (nawiązujący do koncepcji Karola Marksa),
pragmatyzm społeczny, głównie w wydaniu Williama Jamesa,
amerykańskie systemy socjologiczne, a m.in. chicagowska szkoła ekologiczna i jej pochodne;
Ewolucjonizm H. Spencera (1820 - 1903)
n nawiązanie do biologicznej teorii ewolucyjnej Karola Darwina, (powstaje krytykowane pojęcie m.in. „darwinizmu społecznego”, jak sądzę mocno obecnego w naszej rzeczywistości społecznej = prawie każdy z nas poszukuje właściwej, dla siebie najlepszej „niszy społecznej”;
n poszukiwanie uniwersalnych, (a więc powszechnie obowiązujących) praw rozwoju społecznego m.in. metodą archeologiczno-historyczną badającą w różnych czasach i miejscach tego samego człowieka, ale na różnym poziomie rozwoju (ewolucjonistyczna metoda porównawcza);
n rzeczywistość ludzka jako część przyrody podlega tym samym prawom, a zatem powinniśmy ją badać na sposób właściwy naukom przyrodniczym (ta sama przyczyna + taki sam skutek);
n społeczeństwo jest całością = zmiana w jakiejkolwiek dziedzinie wywoła zmianę w całości (prawo współwystępowania zjawisk i prawo następstwa) = ostatecznie następuje zmiana globalna;
n zmiana = postęp;
n instytucje społeczne: rodzina (instytucja tzw. domowa), instytucje obrzędowe ( głównie kościelne np. chrzest i ślub), jako środki cementowania społeczeństwa, instytucje polityczne, instytucje zawodowe (społeczny podział pracy) i przemysłowe;
n wykształcenie komunikacji symbolicznej (np. język, pismo),
n dwa zasadnicze typy społeczne: militarny i przemysłowy (industrialny), w pierwszym dominuje regulacja prawna pozytywna (nakazowa co wolno) jest centralne jednolite kierownictwo, które ustala normy postępowania (obowiązki), a w drugim negatywna (wyliczająca sprawy i czynności) zakazane (władza „rozproszona”) = co prawo nie zakazuje to wolno robić; np. u nas zapłodnienie in vitro;
n czynniki ewolucji społecznej: głównie presja demograficzna i środowiska przyrodniczego życia
socjolozka88