132-133.doc

(76 KB) Pobierz

10.1.              NATURA PAMIĘCI

A.              Termin pamięć odnosi się do dynamicznych mechanizmów związanych z zachowywaniem i wydobywa­
niem informacji pochodzących z przeszłego doświadczenia.

B.              Pamięć o przeszłości pomaga nam lepiej rozumieć teraźniejszość i przewidywać przyszłość.

10.2.              NIEZWYKŁE ZJAWISKA PAMIĘCIOWE

A.              Amnezja oznacza poważne ubytki pamięci.

1.  Amnezja następcza ma miejsce wówczas, gdy człowiek nie pamięta tego, co zaszło od czasu trauma-
tycznego wydarzenia, które wywołało amnezję.

2.  Amnezja wsteczna ma miejsce wówczas, gdy człowiek nie pamięta tego, co działo się przed trauma-
tycznym wydarzeniem, które wywołało amnezję.

3.  Amnezja dziecięca oznacza niezdolność do przypomnienia sobie wydarzeń z wczesnego okresu życia.

B.              Mnemonista to człowiek wykazujący zadziwiająco wysoki poziom pamięci dzięki posługiwaniu się specjal­
nymi technikami pamięciowymi. Znany mnemonista S., badany przez Aleksandra Łurię, miał praktycznie nie­
ograniczoną pamięć tego, czego nauczył się w laboratorium. K. Anders Ericsson i jego współpracownicy wy­
kazali, że na mnemonistów można wyćwiczyć zwykłych ludzi.

C.              W celu zwiększenia zapamiętywania informacji można stosować mnemotechniki - specjalne-sposoby
              pomagające' W"doskOhalenlU"pamięci."dsta"mnem'otechnik'wraz-z-przykladamrich-zastosowania-jest-

przedstawiona w tabeli 10.1.


; jTechnika

Opis

Przykład

Metoda haków (Metoda kołków)

Skojarz każde nowe stówo ze stowem z wcześniej za­pamiętanej listy. .

Przykładem takiej listy mogą być słowa z dziecinnego wierszyka w rodzaju; Raz to zraz, dwa to pchla, trzy to psy, cztery ordery, pięć to zięć'.

Metoda miejsc (Meftoda toć/)

Wyobraź sobie, że odby­wasz jakąś drogę, mijając kolejno dobrze ci znane punkty orientacyjne, po­wiąż z nimi elementy, któ­re masz zapamiętać.

Odbądź w myśli drogę prowadzącą przez kolejne miejsca i wy­obraź sobie; świstaka podgryzającego korzenie drzewa, stói stojący na chodniku, statuę w kształcie ołówka w środku fontanny. Przebywając tę drogę ponownie, odnajdziesz w pamięci kolejne obrazy i odpowiadające im stówa.

Akronimy

Utwórz stówo lub wyraże­nie, którego kolejne litery pomogą ci zapamiętać in­ne stówa czy pojęcia.

Na przykład słowo AGA ułatwiłoby ci zapamiętanie nazw trzech mnemotechnik opartych na tworzeniu powiązań znaczeniowych (Akronimy, Grupowanie, Akrostychy), a słowo HOL - trzech spo­śród pozostałych czterech, opartych na wyobrażeniach wzroko­wych (Haki, Ogniwa, Loci)*.

Akrbstychy       -1

Utwórz zdanie, które po­może ci zapamiętać kolej-, ne elementy.

Żeby zapamiętać melodię składającą się z kolejno po sobie nastę­...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin