152-153.doc

(39 KB) Pobierz

c.              morfemów, fonemów, składni, leksykonu, dyskursu.

d.              morfemów, fonernów, słownika, składni, dyskursu.

3.              Dziecko powiedziało .mi", żeby zakomunikować, że chce dostać z powrotem swoją butelkę. Ml"
jest przykładem

a.              mowy telegraficznej.

b.              fonemu.

c.              holofrazy.

d.              gaworzenia.

i

4.              Zgodnie z szeroko akceptowanym poglądem na przyswajanie języka jest on rezultatem

a.              istnienia nabytego mechanizmu przyswajania języka.

b.              zależności między bodźcami i reakcjami.

c.              interakcji natury i środowiska dokonującej się poprzez sprawdzanie hipotez.

d.              obserwacji i internalizacji wzorców mowy dorosłych.

5.              Wszystkie spośród niżej wymienionych właściwości są cechami charakterystycznymi języka, z wy­
jątkiem

a.              dynamiczności.

b.              zrozumiałości.

c.              twórczości.

d.              umowności.

6.              Semantyka bada

a.              kulturę i jej wpływ na język.

b.              pochodzenie słów.

c.              to, jak słowa są organizowane w znaczące zdania.

d.              znaczenia stów.

7.              Zgodnie z teorią prototypów o tym, czym jest dany obiekt, decydujemy na podstawie

a.              "porównywania jego cecnZnailepśźymjdealńym' egzemplarzem"             

b.              jego znaczników semantycznych.

c.              cech wspólnych wszystkim egzemplarzom danej kategorii.

d.              jego podobieństwa do wielu reprezentacji konkretnych przedmiotów.

8.              John Searle uwzględnił w swojej teorii aktów mowy wszystkie poniższe typy, z wyjątkiem

a.              stwierdzeń.

b.              deklaracji.

c.              zobowiązań.

d.              informacji.              f '

9.              Pogląd, zgodnie z którym system językowy determinuje w znacznym stopniu nasze procesy myśle­
nia, określa się jako

a.              nihilizm językowy.

b.              myślenie idiografiozne.

c.              relatywizm językowy.

d.              uniwersalizm.

B. UZUPEŁNIJ KAŻDE Z PONIŻSZYCH ZDAŃ, WSTAWIAJĄC'ODPOWIEDNIE SŁOWO LUB SŁOWA.
10. Na              składa się cały repertuar morfemów, jakim dysponuje jednostka.


j 11. Organizacja słów w znaczące struktury zdaniowe nazywa się             

i

i j 12              pojawia się na wczesnym etapie przyswajania mowy, gdy niemowlę zaczyna wy-

próbowywać różne formy ekspresji wokalnej.

,              x

              , tłumaczy błędy tym, że dziecięce definicje

13.              Jedno z wyjaśnień hipergeneralizacji,             

obiektów uwzględniają zbyt mało cech.

14.            Przeciwko teorii wyjaśniającej przyswajanie języka naśladowaniem przemawia występowanie
                  , wskutek której dziecko produkuje nowe akty mowy.

15.            Opisem struktury, funkcji i wzajemnych relacji słów w języku zajmuje się              .

16..

_ zakłada, że reprezentacje różnych języków są wspólnie magazynowane w pamię-

17. Noam Chomsky twierdzi, że struktura powierzchniowa zdania jest wyprowadzana z leżącej u jej
podłoża struktury głębokiej za pośrednictwem             

; l 18. Milcząco przyjmowane zasady, które pomagają ludziom w rozmowie, to             

' j 19. Najwcześniejszą formą mowy, w której używane są charakterystyczne dla danego języka fonemy,
J..1              jest              ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin