o bajkach.doc

(27 KB) Pobierz
Klasyczne bajki odzierane są bowiem z całej warstwy symbolicznej, a nierzadko także i z refleksyjnej

http://www.obywatel.org.pl/index.php?module=subjects&func=printpage&pageid=97&scope=page

 

Klasyczne bajki odzierane są bowiem z całej warstwy symbolicznej, a nierzadko także i z refleksyjnej. Banalizacji ulega język, czyli wartości leksykalne. Także sama treść klasycznych opowieści nie pozostaje bez zmian

 

Zarówno bajki animowane jak i fabularne filmy dla dzieci budowane są w oparciu o jednolitą koncepcję konstruowania dialogów, tekstów (analogicznych z tekstami seriali komediowych czy filmów akcji), przebiegu "fabuły" (bardziej trafne byłoby użycie słowa - akcji), lecz także tak drugorzędnych kwestii, jak mimika aktorów czy nawet sposób poruszania.
W efekcie, niezależnie czy to Herkules, Sindbad, Alladyn, Smurf, Gumiś czy inna disneyowsko-bajkowa postać - wali ona do nas z ekranu tekstami rodem z ulic Nowego Jorku XX wieku. Świadczy to nie tylko o banalizacji warstwy tekstowej, wyrugowaniu z niej języka charakterystycznego dla epoki historycznej lub kręgu kulturowego, lecz nade wszystko o upowszechnieniu jednolitego dla całego globu języka reklam, płytkiego "sitcomowego" humoru czy infantylnych puent rodem z "kina akcji".
Filmy animowane i fabularne różnią się od siebie najczęściej już tylko nazwą. Pomijając cechy indywidualne głównych bohaterów (muskulatura, kolor skóry i długość włosów), trudno odróżnić fabularnego Herkulesa od Sindbada czy Robin Hooda. W tego typu filmach zunifikowane zostały nawet cechy bohaterów. Zawsze jest to zestaw: siły, sprytu, infantylnej dobroduszności, cwaniackiego języka i zdawkowego humoru.

 

Wynikiem tego jest kreowanie na siłę coraz nowszych przygód poszczególnych bohaterów bajek. Zatraca się tym samym pierwotny przekaz i fabułę mitologicznych opowieści.

 

Bajki kształtują u dzieci pogląd na świat,

 

polegające na kształtowaniu charakterów dzieci i młodych ludzi, przysposabiania ich do życia we współczesnym świecie.

 

Rafał Qba Jakubowski

 

http://www.lodz.semestr.pl/2,727.html

wpływ bajek na rozwój psychologiczny dzieci

 

http://www.mp34.nemo.pl/Dla%20rodzicow/wplyw%20czytania%20na%20ozwoj%20dziecka.htm

wpływ bajek na rozwój dziecka-pisane językiem potocznym

 

http://www.film.gildia.pl/_vp_tworcy/marek_hendrykowski/slownik_terminow_filmowych

slowni term film

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin