DATA ZAJĘĆ: 20.05.2009 r
PROWADZĄCY: Kamila, Dominika
SZKOŁA: Zespół Szkół Projektowania i Stylizacji Ubioru
KLASA: II TF
MIEJSCE LEKCJI: pracownia fryzjerska
SPECJALIZACJA: technik usług fryzjerskich [514/02]
TEMAT: Kondycja, regeneracja i ochrona włosów.
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 7 godzin
LICZBA UCZNIÓW: 14
CELE OGÓLNE:
- zapoznanie uczniów z przepisami BHP i ochrony przeciwpożarowej
- kształtowanie prawidłowych postaw, nawyków, postępowań z klientem
CELE OPERACYJNE:
- uczeń zna przepisy BHP i ochrony przeciwpożarowej
- uczeń nabył prawidłowe nawyki, przyzwyczajenia, wie jak postępować z klientem
CELE POZNAWCZE:
- zapoznanie się uczniów z preparatami, metodami, rodzajami i zasadami kondycjonowania, regeneracji i ochrony włosa
- uczeń powinien wiedzieć jakie preparaty należy zastosować do różnego rodzaju włosów
CELE WYCHOWAWCZE:
- budzenie odpowiedzialności za pracę, którą się wykonuje, a także związanego z nią zadowolenia klienta
- branie odpowiedzialności za swoją pracę oraz preparaty, na których się pracuje
CELE KSZTAŁCĄCE:
- uczeń powinien umieć rozpoznać strukturę włosa klientki
- uczeń powinien umieć wykorzystać odpowiednie kosmetyki do kondycjonowania, regenerowania i ochrony włosa
- wyrobienie umiejętności dobierania środków do podanych zabiegów i wykonania usługi na włosach
METODY:
- pogadanka
- pokaz z wyjaśnieniem
- wykonanie ćwiczenia
- dyskusja
- burza mózgów
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- stanowiska pracy wraz z wyposażeniem
- zestaw przyborów fryzjerskich
- profesjonalna aparatura fryzjerska (nawilżacze – hair spa, sauna)
- kosmetyki i preparaty fryzjerskie, np. odżywki, balsamy, kondycjonery
- bielizna fryzjerska
- modelka lub główka treningowa
- książka
l.p.
Czynności nauczyciela
Czynności ucznia
Metody nauczania
1.
Przywitanie uczniów
Przywitanie nauczyciela
Pogadanka
2.
Sprawdzenie obecności
Zgłaszają się według listy obecności
3.
Sprawdzenie przygotowania uczniów do zajęć – sprawdzenie bielizny ochronnej i przyborów
Zakładają bieliznę ochronną, zajmują miejsca przy stanowiskach, wyjmują potrzebne przybory
Treść lekcji
Czynności
ucznia
Zapoznaje uczniów z przepisami BHP i ochrony przeciwpożarowej
Uważnie słuchają nauczyciela
Zapisuje temat na tablicy. Wymienia główne umiejętności, które uczniowie mogą zdobyć w trakcie zajęć
Zgłaszają oczekiwania odnośnie tego, co chcą się podczas zajęć nauczyć
Nawiązanie do ogólnych wiadomości o włosach
a) Budowa włosa i skóry głowy
b) Rodzaje włosów
Wyjaśnia, jakie są rodzaje włosów i jak je rozpoznać oraz jak dopasować preparaty do różnych rodzajów włosów
Zapisują notatkę w zeszycie przedmiotowym
Wyjaśnienie
4.
Nawiązanie do wiadomości z poprzednich zajęć
a) Sposoby regeneracji, kondycjonowania i ochrony włosów
Zadaje pytania, a w razie potrzeby uzupełnia braki wiedzy ucznia.
Ad. a) Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło Sposoby regeneracji, kondycjonowania i ochrony włosów
Odpowiadają na pytania, wysłuchują odpowiedzi kolegów i uzupełniają wypowiedzi.
Ad. a) Uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują pierwsze skojarzenia na temat: Sposobów regeneracji, kondycjonowania i ochrony włosów
Burza mózgów
5.
Omówienie pracy w dniu dzisiejszym
1. Stan włosów a regeneracja, kondycja i ochrona włosów
2. Działanie, zasady stosowania i rodzaje preparatów do regeneracji, kondycji i ochrony włosów
3. Skład i forma preparatów do regeneracji, kondycji i ochrony włosów
4. Metody i zasady regeneracji, kondycji oraz ochrony włosów
Przypomnienie 4 podstawowych kategorii włosów i nauka doboru preparatów do poszczególnych rodzajów włosów.
Wyjaśnienie pojęć:
- kondycjonowanie
- ochrona
- regeneracja
Zapoznanie się z aktywnymi substancjami stosowanymi w preparatach kondycjonujących, regeneracyjnych i ochronnych, z ich działaniem na włosy oraz z dostępnymi na pracowni produktami.
Zapoznanie się z ogólnym składem środków kondycjonujących, regeneracyjnych i ochronnych, z formą występowania oraz przeznaczenia wyżej wymienionych preparatów.
Zapoznanie się z metodami, zasadami kondycjonowania, regeneracji i ochrony włosów ( czyszczenie mechaniczne, czyszczenie chemiczne, masaż).
Wykorzystując umiejętności uczniów dotyczących regeneracji, kondycji i ochrony włosów ustala z nimi plan przebiegu zajęć.
Ad. 1,3,4 Przekazuje uczniom wiedzę na dane tematy.
Ad. 2 Pokazuje preparaty i wyjaśnia ich działanie.
Zapisują notatki w zeszytach przedmiotowych na podstawie wykładu nauczyciela.
Ćwiczenie
6.
Podanie kryteriów ocen.
Podaje wymagania i określa kryteria pozyskania poszczególnej oceny.
Zgłaszają ewentualne wątpliwości.
Opis
7.
dankow