Transformacje obiektów.docx

(177 KB) Pobierz

Transformacje obiektów

Transformacje obiektów


Po narysowaniu dowolnego obiektu, mozemy go poddawac wielu róznym transformacjom.

1.Musimy jednak zaznaczyć interesujący nas obiekt przy pomocy wskaźnika  [Obrazek: 897c6e8bba6d63cf.jpg]
(tak naprawdę to możemy wskazać obiekt dowolnym narzędziem, lecz nie polecam tego, gdyz niechcący możemy sobie narysować np. elipse).

2.Na obwodzie obiektu pojawi sie 8 czarnych kwadratów zwanych uchwytami zaznaczenia.

[Obrazek: 71b703e24fc689ab.jpg]



3.Gdy chwycimy wskaźnikiem za dowolne miejsce obiektu, to mozemy go przesunac w dowolne miejsce.  Znak "X" znajdujący sie w srodku obiektu pozwala na przesuwanie obiektu gdy jest wybrane dowolne narzedzie. Natomiast uchwyty pozwalaja na skalowanie obiektu, czyli zmiane jego rozmiaru.

4.Podczas skalowania mozemy sledzic jego aktualne rozmiary na pasku narzędzi. Gdy potrzebujesz dokladnie określić rozmiar danego obiektu to najlepiej jest skorzystać z paska narzędzi 
[Obrazek: b31003ba4e0e3aac.jpg]

Pola "x" i "y" pozwalaja na dokladne okreslenie polozenia obiektu na kartce - wartość "x=0,0 mm" i "y=0,0 mm" punkt 0,0 na linijce, gdyby linijka nie byla widoczna to mozesz ja włączyć z menu górnego Widok / Linijki.

5.Dwa nastepne pola umożliwiają dokladne okreslenie rozmiarów obiektu. Mozesz tez okreslic nowe proporcje obiektu w procentach.

Kłódka  - [Obrazek: 9c7fb40ef9eb5766.jpg]-"Skalowanie nieproporcjonalne"- pozwala okreslic, czy zmiana jednej wartosci pociagnie za soba proporcjonalna zmianę przeciwnej wartosci.
Np. gdy klódka jest wciśnięta (widać, ze jest otwarta) i wpiszesz nowa szerokość obiektu, to wysokość obiektu nie ulegnie zmianie, ale gdy klódka jest zamknięta to zmiana szerokosci pociągnie za soba adekwatna zmiane wysokości.
Podobnie tez dla wartosci procentowych. Mozesz tez zmieniac rozmiary obiektu o ich wielokrotnosc przy pomocy klawisza Ctrl.

Gdy przesuwasz jeden z uchwytów z wcisnietym klawiszem Ctrl, to zwiekszasz rozmiar o 100%, 200%, 300% itd.

Jeżeli będziesz przeciągał któryś o uchwytów poprzez obiekt "na druga" strone to utworzysz lustrzane odbicie obiektu. Nie zapomnij o klawiszu Ctrl, gdyz nie zachowasz oryginalnych rozmiarów.

[Obrazek: OBROT.gif]


Gdy klikniemy na zaznaczony obiekt ponownie to uzyskamy mozliwosc pochylania i obracania obiektów. Chwycenie za któraś z "prostych" strzałeczek pozwoli nam pochylić obiekt. Pochylanie obiektu z przytrzymanym klawiszem Ctrl, pozwala na modyfikacje co 15 stopni. Strzeleczki "zakręcone" pozwalaja natomiast obracać obiekt.
Analogicznie, z klawiszem Ctrl możemy obracać o wielokrotność 15 stopni. Środek obrotu obiektu znajduje sie w samym srodku obiektu i jest oznaczony małym kołeczkiem z czarna kropka. Jeżeli chcemy mozemy zmienić jego polozenie na dowolne inne (nawet lezace poza obiektem). Gdy podczas przesuwania środka obrotu przytrzymamy klawisz Ctrl, to przesuniemy go do jednego z 9 punktów (narożniki, środki boków i środek obiektu).

Przy obracaniu obiektów bardzo przydatne może sie tez okazać pole kata obrotu na pasku narzędzi  [Obrazek: 5f0d7510f81f6131.jpg]
gdzie na bieżąco mozemy kontrolować wartość obrotu. Możemy także sami wpisać konkretna wartość obrotu.

[Obrazek: c3e011e9baeb7d22.jpg]

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin