Wykonywanie zadań.doc

(66 KB) Pobierz
Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami. § 8 ust. 2 pkt .4 e

Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania  w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami.                             § 8 ust. 2  pkt .4 e

 

Zadaniem szkoły jest wypełnianie trzech podstawowych funkcji: dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Sama szkoła nie jest w stanie sprostać tym zadaniom. Nieodzowną staje się współpraca z innymi osobami, instytucjami samorządowymi czy innymi podmiotami. W związku z tym podczas stażu na nauczyciela dyplomowanego starałam się w sposób aktywny współpracować            z takimi instytucjami jak: Miejsko – Gminna Biblioteka Publiczna, Nadleśnictwo Suchedniów, Samorządowe Przedszkole, Suchedniowski Ośrodek Kultury czy lokalną gazetą.

 

1. Współpraca z Miejsko – Gminną Biblioteką Publiczną

– prowadzenie lekcji bibliotecznych , rozbudzanie zainteresowań czytelniczych.

                                                                                                                                  Rozwijając zainteresowania czytelnicze swoich uczniów współpracuję                        z MiejskąGminną Biblioteką Publiczną w Suchedniowie.                                                                                10 maja 2007 dzieci obejrzały wystawę prac plastycznych  uczniów                             o specjalnych potrzebach edukacyjnych z Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Skarżysku- Kam.                                                                                                                                   W marcu 2009r. w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”  pracownicy biblioteki przeczytali dzieciom wiersze J. Tuwima oraz zapoznali dzieci                            z księgozbiorem i pomieszczeniami, znajdującymi się w bibliotece.                                      Natomiast w kwietniu 2009r.  moi uczniowie uczestniczyli w zajęciach                             w MiejskoGminnej Bibliotece Publicznej na temat „ Zasady korzystania                      z księgozbioru i katalogów dla najmłodszych”. Obejrzeli również wystawę                  H. Sienkiewicza – literaturę i inspirację, przygotowaną przez Zespół Szkół                 im. H. Sienkiewicza w Suchedniowie.                                                                                  W maju 2009 roku z okazji akcji „Poczytajmy razem” dzieciom czytali znani suchedniowianie.

Efekty:

Lekcje biblioteczne rozbudziły wśród uczniów zainteresowania czytelnicze, zachęciły do kontaktu z książką. Dzieci chętniej i częściej czytały książki, co wpłynęło na poprawę techniki czytania. Uczniowie   uświadomiły sobie, że przy lekturze można ciekawie spędzić czas i wspaniale się bawić.

2.   Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną   w zakresie zapewnienia uczniom pomocy.

Dzieci, u których zaobserwowałam nieprawidłowości rozwojowe kieruję na badania do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Skarżysku – Kam.

Efekty:

  Dzięki wskazówkom pracowników poradni praca wyrównawcza          

  z dzieckiem zostaje ukierunkowana i przynosi oczekiwane rezultaty.  

 

3.Współpraca z Nadleśnictwem – organizowanie pogadanek , akcji , mających na celu kształtowanie właściwego stosunku do przyrody.

Dnia 10 października 2006 roku w dniu „Święta drzewa” odbyło się z udziałem leśnika porządkowanie lasu i segregowanie zebranych odpadów do odpowiednich pojemników.                                                                                   W październiku również moja klasa odbyła bardzo ciekawe zajęcie edukacyjne w lesie, które poprowadziła pani leśnik. Przez całą zimę uczniowie  dokarmiali okoliczne ptaki. Natomiast w marcu 2007 roku wybraliśmy się na wycieczkę do Nadleśnictwa, gdzie dzieci zapoznały się  z pracą leśnika „ za biurkiem”. Poznały metodę powiadamiania Nadleśnictwo  o niebezpiecznych sytuacjach     w lesie. W Nadleśnictwie gościliśmy nieraz i oglądaliśmy interesujące filmy przyrodnicze, np. „Zwierzęta leśne”, „Wiosna w parku Drawieńskim”.                                                                                                             1 czerwca 2007 roku wraz z koleżanką i naszymi klasami odbyłyśmy wycieczkę do „Leśnej Klasy”, w której dzieci wysłuchały ciekawych opowieści                          o najbardziej popularnych zwierzętach naszych lasów oraz obejrzały ciekawe eksponaty.  Miłym akcentem tego spotkania było wspólne ognisko, połączone                 z  pieczeniem kiełbasek i otrzymaniem od Nadleśnictwa książek o tematyce przyrodniczej.  W ramach akcji „ Cała Polska czyta dzieciom” odwiedziliśmy Nadleśnictwo, gdzie leśnik przeczytał dzieciom ciekawe historie o życiu dzików. W ramach  współpracy  z Nadleśnictwem uczniowie z mojej klasy brali udział w konkursach plastycznych,  organizowanych przez Nadleśnictwo,                              w których zdobywali nagrody, wyróżnienia.

Efekty: 

W wyniku tych spotkań uczniowie wiedzą na czym polega praca  leśnika, mają dla niej szacunek, poszerzyli swoje wiadomości                      o środowisku naturalnym, poznali różne gatunki drzew i umieją je rozróżniać,  nauczyli się szanować las, rośliny i zwierzęta, które w nim żyją, wiedzą jak należy zachować się w lesie, by nie wyrządzać szkód jego mieszkańcom. Podniosła się świadomość ekologiczna dzieci, które od tego momentu stały się prawdziwymi przyjaciółmi przyrody.

4. Współpraca  z Samorządowym Przedszkolem – organizowanie cyklu zajęć mających na celu łagodzenia stresu , związanego z rozpoczęciem kariery szkolnej dzieci.

  Współpraca ta obejmuje wzajemne kontakty uczniów z przedszkolakami podczas organizowania imprez, przedstawień i lekcji. Pozwala to dzieciom przedszkolnym wcześniej poznać szkołę, do której będą uczęszczać                           w przyszłości. Wspólne integracyjne zajęcia i przedstawienia, w których brały udział zaproszone przedszkolaki to:                                                                                         1. „ Wakacyjne rady”- czerwiec 2007r.                                                                                           2. „Czy chcesz się ze mną zaprzyjaźnić?”- grudzień 2007r.                                                                                    3. „Tradycje i zwyczaje wielkanocne” – marzec 2008r.                                                                                         4. Teatrzyk „Kopciuszek”- kwiecień 2008r.                                                                    5. Spotkanie integracyjne w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom” –      listopad 2008r. 

Efekty:                                                                                                           

Podejmowane zadania służyły kształtowaniu właściwego stosunku do młodszych i słabszych kolegów. Wizyty w przedszkolu sprawiały maluchom wiele radości, a występy dla przedszkolaków przyniosły uczniom wiele satysfakcji. W efekcie tej współpracy przedszkolaki poznali szkolę i w pewnym  stopniu rolę ucznia, co zniwelowało niektórym dzieciom stres związany z rolą pierwszoklasisty.

 

5. Współpraca z organizacjami ekologicznymi  w celu popularyzowania wiedzy o przyrodzie  i podnoszenie świadomości ekologicznej uczniów.

   Dzieci są bacznymi obserwatorami tego wszystkiego, co się wokół nich dzieje, są pełnowartościowymi partnerami dorosłych w walce o ochronę środowiska. Poprzez dzieci można oddziaływać na zachowania dorosłych, zwłaszcza rodziców. W związku z tym powstał program przyrodniczo- ekologiczny                     „I ty możesz zostać ekologiem” i zostałam koordynatorem „Konkursu Wiedzy            o odpadach” zorganizowanym przez Utylizatora  w październiku 2006 roku. Nawiązałam też współpracę z panią w Urzędzie Gminnym do spraw ochrony środowiska, którą zaprosiłam do naszej szkoły i która, pokazała nam ciekawą prezentację multimedialną o segregowaniu odpadów.                                                        W każdym roku szkolnym włączam się wraz z uczniami w akcję „Sprzątanie świata” oraz obchody „Dnia Ziemi.” Już od kilku lat w kwietniu uczniowie mojej klasy przygotowują uroczystą akademię ekologiczną, która ma na celu uświadomienie uczniom naszej szkoły, że bez wody, czystego powietrza                        i zieleni życie na Ziemi nie jest możliwe.                                                                       W październiku 2006 roku odbyliśmy ciekawą wycieczkę do oczyszczalni ścieków, w której dzieci poznały technologię oczyszczania ścieków oraz dowiedziały się, jak właściwie  i oszczędnie używać wody w swoich domach.

Efekty:                                                                                                                             

W wyniku tych działań uczniowie znają pojęcie „ekologia” i wiedzą,              że człowiek jest nieodłącznym elementem przyrody, która jest mu bliska, bez której nie mógłby istnieć oraz jak ważne jest dla zdrowia czyste powietrze. Potrafią wymienić przyczyny zanieczyszczenia i niszczenia środowiska naturalnego, mają świadomość ,że Ziemię trzeba chronić każdego dnia, a nie tylko od święta. Rozumieją potrzebę troski                     o środowisko naturalne. Znają i rozumieją pojęcia ekologiczne: odzysk              i recykling. Troszczą się o tereny zielone, segregują śmieci do specjalnie oznaczonych pojemników. Włączają się w każdą akcję mającą na celu dbałość o środowisko. Dzieci wiedzą, że obojętność wobec problemów ekologii doprowadzić może do zagłady naszej planety Ziemi. Ochrona środowiska naturalnego powinna być w interesie wszystkich ludzi na całym świecie.                                                                                                 

6.Współpraca z lokalną gazetą.

Od kilku lat współpracuję z  lokalną gazetą „suchedniowską”. Redaguję                       i dostarczam do druku niektóre ciekawostki z życia szkoły czy sprawozdania                       z uroczystości,  których  byłam organizatorką. W gazecie suchedniowskiej  ukazały się moje artykuły:                                                                                                1. W roku szkolnym 2006/2007 – „Ekologiczna Trójka” – sprawozdanie                       z konkursu ekologicznego, zorganizowanego przez Związek Międzygminny „Utylizator”.                                                                                                                            2. W roku szkolnym 2006/2007 –„Idea szlachetnego życia – drogowskazem suchedniowskich zuchów”. W artykule tym przybliżyłam lokalnemu społeczeństwu działalność mojej gromady zuchowej.                                                                                                            3. W roku szkolnym 2007/2008 –Mikołajki w Szkole podstawowej nr3 Opisałam ciekawe spotkanie z mikołajem, które przeżyli najmłodsi uczniowie naszej szkoły.                                                                                                                     4. W roku szkolnym 2007/2008 – „Być obecnym w kulturze i tradycji”  Pokazałam tutaj obrzęd bardzo ważny dla małego zucha, czyli Obietnicę Zuchową, która odbyła się przy współudziale rodziców dzieci i zaproszonych gości.                                                                                                                                  5. W roku szkolnym 2008/2009 – „Ślubowanie pierwszoklasistów w Trójce” oraz „Sto lat życzyć, to za mało, dwieście by się chciało....                                           Były to dwie, niezwykłe uroczystości dla moich wychowanków.                                                               6. W roku szkolnym 2008/2009 –„Obiecuję być dobrym zuchem”… - zdałam relację z przebiegu Obietnicy Zuchowej  i uroczystym spotkaniu                                            z gromadą „Małe jodełki” ze Szkoły Podstawowej  w Łącznej.                                                                           7. W roku szkolnym 2008/2009 –  „ Cała Polska czyta dzieciom”  - opisałam jak w szkole realizujemy program „ Czytające Szkoły”.    

Efekty:                                                                                                                     

Poprzez współpracę z lokalną gazetą promowałam szkołę w środowisku,  przybliżałam pracę i osiągnięcia uczniów naszej szkoły oraz informowałam lokalne społeczeństwo o najważniejszych  szkolnych wydarzeniach. 

 

7. Współpraca z  Suchedniowskim  Ośrodkiem  Kultury.   

                                                                                                                             W styczniu 2007r.  na podsumowanie Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy moi uczniowie wraz z kolegami z klasy III zaprezentowali przedstawienie teatralne „Karnawał u Smerfów” w Suchedniowskim Ośrodku Kultury. Dzieci wykazały się  nie tylko dużym talentem aktorskim i wokalnym ale również pokazały bogate stroje. Ten udany i wesoły występ bardzo podobał się publiczności.                                                                                                                W marcu 2007r. uczniowie z mojej klasy w Suchedniowskim Ośrodku Kultury brali udział w Wiośnie Teatralnej. Zaprezentowali wówczas przedstawienie pt. „Wiosna na świecie”. Dzieci odgrywały swoje role  z niezwykłym wprost wyczuciem i śmiałością. Wrażenia zostały wzmocnione wesołymi piosenkami           i pięknymi strojami.                                                                                               W ramach współpracy braliśmy udział w:                                                                                                       - oglądaniu spektakli teatralnych  - maj 2007r. „Król Ból”,                                                                   - zwiedzaniu wystaw fotograficznych, rysunkowych                                                    - oglądaniu spektakli filmowych – „Shrek3” (wrzesień 2007r.),  „Wyspa dinozaurów” ( kwiecień 2008 r. ), „Madagaskar 2” (maj 2009r.)

Efekty:                                                                                                                    

Powyższe działania sprawiły, że  uczniowie rozwijali swoje zainteresowania kulturą i mieli możliwość uczestniczenia w życiu kulturalnym naszego miasta,  a także poznali różne formy edukacji. Udział w występach  mobilizował uczniów do inwencji twórczej nad rolą, wpływał na bogacenie dziecięcych przeżyć estetycznych, wyzwalał pozytywne emocje związane  z występem dla publiczności, promował szkołę.

Aktywna i systematyczna współpraca z wieloma instytucjami i organizacjami                          w znacznym stopniu przyczyniła się do lepszego postrzegania szkoły                         w środowisku lokalnym. Rodzice z zainteresowaniem śledzili to, co działo się        w szkole z ich dzieckiem. Jeśli dziecko rozwijało się, wzbogacało swoją wiedzę, rozwijało zainteresowania, korzystało z niecodziennych zajęć dydaktycznych, a na dodatek osiągało sukcesy, to rodzice stawali się bardziej otwarci na potrzeby szkoły, a co najważniejsze wyrażali pozytywny sąd o naszych działaniach. Jeśli  ocenę tę stanowi ocena pozytywna, a zadowolenie rodziców duże, szkoła również odbierana jest pozytywnie i zyskuje w swoich kręgach większą liczbę uczniów.

   

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin