Język polski - arkusz dla słabo słyszących.pdf

(284 KB) Pobierz
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
UZUPEŁNIA ZESPÓŁ NADZORUJĄCY
miejsce
na naklejkę
z kodem
PESEL
K OD UCZN IA
EGZAMIN
W KLASIE TRZECIEJ GIMNAZJUM
CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA
JĘZYK POLSKI
Instrukcja dla ucznia
1. Sprawdź, czy zestaw zadań ma 11 stron (zadania 1–22).
Brak stron lub inne błędy zgłoś nauczycielowi.
2. Czytaj uważnie wszystkie teksty i zadania.
3. Rozwiązania zadań zapisuj długopisem lub piórem z czarnym tu-
szem/atramentem. Nie używaj korektora.
4. W arkuszu znajdują się różne typy zadań.
Do niektórych zadań są podane cztery odpowiedzi: A, B, C, D. Tylko jedna
z nich jest poprawna. Wybierz ją i zaznacz znakiem , np.:
KWIECIEŃ 2012
A.
B.
C.
D.
5. W niektórych zadaniach zdecyduj, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe
i zaznacz znakiem
wybraną odpowiedź, np.:
Czas pracy:
do 135 minut
lub
T
N
P
F
6. Jeśli się pomylisz, otocz znak
kółkiem i zaznacz inną odpowiedź, np.:
A.
B.
C.
D.
7. Pozostałe zadania wykonuj zgodnie z poleceniami.
Rozwiązania zadań otwartych zapisuj czytelnie i starannie w wyznaczonych
miejscach. Pomyłki przekreślaj.
8. Pisząc odpowiedzi do zadań, możesz wykorzystać miejsce opatrzone napi-
sem Brudnopis . Zapisy w brudnopisie nie będą sprawdzane i oceniane.
Powodzenia!
GH-P7-122
818952057.059.png 818952057.070.png 818952057.081.png 818952057.092.png 818952057.001.png 818952057.010.png 818952057.011.png 818952057.012.png 818952057.013.png 818952057.014.png 818952057.015.png 818952057.016.png 818952057.017.png 818952057.018.png 818952057.019.png 818952057.020.png 818952057.021.png 818952057.022.png 818952057.023.png 818952057.024.png 818952057.025.png 818952057.026.png 818952057.027.png 818952057.028.png 818952057.029.png 818952057.030.png 818952057.031.png 818952057.032.png 818952057.033.png 818952057.034.png 818952057.035.png 818952057.036.png 818952057.037.png 818952057.038.png 818952057.039.png 818952057.040.png 818952057.041.png 818952057.042.png 818952057.043.png 818952057.044.png 818952057.045.png 818952057.046.png 818952057.047.png 818952057.048.png 818952057.049.png 818952057.050.png 818952057.051.png 818952057.052.png 818952057.053.png 818952057.054.png 818952057.055.png 818952057.056.png 818952057.057.png 818952057.058.png 818952057.060.png 818952057.061.png 818952057.062.png 818952057.063.png 818952057.064.png
Przeczytaj tekst „Ze słowników” i wykonaj zadania 1. 3.
w olontariusz osoba pracująca gdzieś dobrowolnie, bezpłatnie, np.: opiekująca się nieule-
czalnie chorymi lub niepełnosprawnymi ludźmi. Praca ta nie dotyczy związków rodzinnych,
koleżeńskich i przyjacielskich. Dzięki swej pracy wolontariusz zyskuje satysfakcję 1 , wiedzę
i umiejętności, nowych przyjaciół
Na podstawie: http://pl.wikipedia.org/wiki/Wolontariat
1 satysfakcja – poczucie dumy, zadowolenia, np.: z dobrze wykonanej pracy
altruista – osoba kierująca się dobrem innych, skłonna do poświęceń, niesamolubna, pozba-
wiona egoizmu
materialista – człowiek, dla którego ważne są tylko korzyści materialne, czyli pieniężne,
majątkowe
Na podstawie: Słownik języka polskiego PWN , Warszawa, 1998.
Zadanie 1.
Oceń, czy zdania są prawdziwe. Zaznacz T (tak) lub N (nie).
Wolontariusz otrzymuje zapłatę za swoją pracę.
T
N
Pomoc własnej babci jest wolontariatem.
T
N
Zadanie 2.
Którymi wyrazami z ramki należy uzupełnić poniższe zdania?
egoista
altruista
wolontariusz
materialista
1. Krzysiek zawsze myśli tylko o sobie i swoich potrzebach – to …………………….. .
2. Tomek w każdy czwartek chodzi do Domu Dziecka i czyta dzieciom bajki – to
………………………. .
3. Dla Jacka ważne są tylko pieniądze – zawsze najpierw pyta, ile zarobi za swoją pracę –
to ………………………... .
4. Robert interesuje się problemami innych, zawsze jest gotowy do pomocy – to
………………………... .
Wybierz odpowiedź A, B, C lub D, w której wyrazy zostały dopasowane zgodnie z kolej-
nością zdań.
A. materialista, egoista, altruista, wolontariusz
B. wolontariusz, altruista, egoista, materialista
C. materialista, altruista, wolontariusz, egoista
D. egoista, wolontariusz, materialista, altruista
Strona 2 z 11
818952057.065.png 818952057.066.png 818952057.067.png 818952057.068.png 818952057.069.png 818952057.071.png 818952057.072.png 818952057.073.png 818952057.074.png 818952057.075.png 818952057.076.png 818952057.077.png 818952057.078.png 818952057.079.png 818952057.080.png 818952057.082.png 818952057.083.png 818952057.084.png 818952057.085.png 818952057.086.png 818952057.087.png
Zadanie 3.
Zdecyduj, które przysłowie najlepiej opisuje człowieka altruistę.
A. I ostatnim kęsem chleba podzielić się z bratem trzeba.
B. Nie samym chlebem człowiek żyje.
C. Apetyt rośnie w miarę jedzenia.
D. Głodnemu chleb na myśli.
Przeczytaj tekst – fragment książki Petera Heppa i wykonaj zadania 4. 8.
Książka Petera Heppa to wspomnienia człowieka, który jest głuchy od urodzenia, a około 30.
roku życia stracił całkowicie
wzrok.
Ale
zawsze stara się pomagać słabszym
i niepełnosprawnym.
Zaproponowano mi wygłoszenie w języku migowym referatu 1 dotyczącego ludzi głucho-
niewidomych. Zgodziłem się natychmiast. Mój wykład trwał około dwudziestu minut. Za-
kończyłem go podsumowaniem tematu: „Co my, niesłyszący, możemy zrobić dla głuchonie-
widomych?”. I dodałem cytat z teologa i filozofa Romano Guardini: „Piękna i wspaniała jest
mowa rąk. Bóg nam ją dał po to, aby mogły przemówić nasze dusze”.
Organizacje niesłyszących zapraszały mnie i prosiły o pomoc w organizacji Dni Kultury
Głuchych w Dreźnie. Zostałem obarczony wieloma honorowymi funkcjami 2 , tak wśród głu-
chych, jak i niewidomych. Nie robiłem tego, aby się wybić. Miałem na sercu wyłącznie dobro
głuchoniewidomych. Chętnie podejmowałem się 3 odpowiedzialnych zadań, jeśli mogły przy-
czynić się do poprawy ich sytuacji. Nigdy nie kierowałem się osobistymi ambicjami. Powie-
rzono mi funkcje przewodniczącego komisji specjalnej do spraw niesłyszących i głuchonie-
widomych, działającej przy Niemieckim Związku Głuchych.
W Berlinie, w trakcie jednego ze spotkań, podeszła do mnie kobieta.
Piotrze, mam na imię Natalia. Prawie nic nie widzę, chciałam popełnić samobójstwo.
Koleżanka opowiedziała mi o twoim wykładzie. Jego treść dodała mi odwagi. Bardzo ci dzię-
kuję. Ty pokazałeś mi, że nawet będąc głuchoniewidomym, można prowadzić wartościowe
życie.
Na podstawie: Peter Hepp, „Świat w moich dłoniach” , Wydawnictwo Credo, Katowice 2008.
1 referat – wykład, przemówienie
2 zostać obarczonym funkcjami – dostać wiele zadań, mieć dużo obowiązków
3 podejmować się – zgadzać się na wykonanie
Zadanie 4.
Dokończ poniższe zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź.
Książka Petera Heppa Świat w moich dłoniach jest
A. powieścią przygodową.
B. pamiętnikiem autora.
C. opowiadaniem fantastycznym.
D. referatem dotyczącym głuchoniewidomych.
Strona 3 z 11
Zadanie 5.
W ramce zapisano zdania wyjaśniające, jak należy rozumieć poniższy cytat. Które
z nich jest nieprawdziwe? Zaznacz przy nim F (fałsz).
„Piękna i wspaniała jest mowa rąk. Bóg nam ją dał po to, aby mogły przemówić nasze dusze”.
1. Mowa rąk oznacza tu język migowy.
F
2. Język migowy jest darem od Boga.
F
3. W języku migowym nie możemy wyrazić myśli i uczuć.
F
4. „Nasze dusze” znaczy tu: to, co w nas dobre, niematerialne.
F
Zadanie 6.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź.
Zwrot „wybić się” w tym tekście znaczy:
A. podskoczyć i oderwać się od ziemi.
B. zrobić karierę i zdobyć sławę.
C. odrzucić piłkę w zamierzonym kierunku.
D. popchnąć i uderzyć kogoś.
Zadanie 7.
Wyjaśnij zaimki podkreślone w zdaniach. Wybierz odpowiedni wyraz, który jest zastę-
powany przez zaimek, i zaznacz odpowiedź.
Piotrze, mam na imię Natalia. Koleżanka opowiedziała o twoim wykładzie. Jego treść dodała
mi odwagi.
A. wykładu
B. Natalii
C. Piotra
1.
twoim
A / B / C
2.
jego
A / B / C
mi
3.
A / B / C
Wybierz poprawne dopasowanie i zaznacz odpowiedź.
A. 1A, 2B, 3C
B. 1B, 2C, 3A
C. 1C, 2A, 3B
D. 1C, 2B, 3A
Strona 4 z 11
818952057.088.png 818952057.089.png 818952057.090.png 818952057.091.png 818952057.093.png 818952057.094.png 818952057.095.png 818952057.096.png 818952057.097.png 818952057.098.png 818952057.099.png 818952057.100.png 818952057.101.png 818952057.102.png 818952057.002.png 818952057.003.png 818952057.004.png 818952057.005.png 818952057.006.png 818952057.007.png 818952057.008.png
 
Zadanie 8.
Wybierz odpowiedź, w której wszystkie określenia (nazwy) pasują do osoby Petera.
A. egoista, leniwy, obojętny, niechętny do pomocy
B. altruista, zarozumiały, karierowicz, odpowiedzialny
C. gotowy do pomocy, materialista, pracowity, egoista
D. interesuje się problemami innych, altruista, pracowity, odpowiedzialny
Przeczytaj tekst – fragment utworu „Katarynka 1 ” Bolesława Prusa i wykonaj zadania
9.–14.
A. Każdy szczegół mieszkania pana Tomasza miał wartość arty-
styczną. Zmieniał on meble, kupował obrazy. Stworzył u siebie
galerię sztuk pięknych. Organizował wieczory koncertowe.
B. Pan Tomasz miał swoje dziwactwa. Oto – nienawidził kata-
ryniarzy i katarynek. Gdy mecenas 2 usłyszał na ulicy katarynkę,
tracił humor. On, człowiek spokojny, łagodny, cichy, wpadał
w gniew i krzyczał na pierwszy odgłos katarynki.
C. Z drugiej strony podwórza, wprost okien pana Tomasza znaj-
dował się lokal 3 . Sprowadziły 4 się tam dwie panie z małą, może
ośmioletnią dziewczynką. Były tam sprzęty ubogie. Dziewczyn-
ka zwykle siedziała przy oknie. Na podwórzu była straszna ci-
sza, dziewczynka nie słyszała śpiewu ptaków ani szumu drzew.
Pan Tomasz nigdy nie widział, ażeby dziecko to śpiewało lub biegało po pokoju, nie widział
nawet uśmiechu na jego ustach. Na strych i do piwnicy też nie wolno było dziewczynce scho-
dzić.
D. – Ona nie widzi! Biedne dziecko! – Gdybym mógł dla niej coś zrobić? – myślał pan Tomasz.
E. Pewnego dnia na podwórzu, pod samym oknem pana Tomasza odezwała się katarynka!
Pan Tomasz postanowił zwymyślać 5 kataryniarza najgorszymi wyrazami. Wtem usłyszał
dziecięcy głos. Spojrzał naprzeciwko. Mała niewidoma dziewczynka tańczyła po pokoju,
klaszcząc w ręce. Jej blada twarz zarumieniła się, usta się śmiały.
F. Mecenas zwrócił się do stróża 6 : – Będę ci płacił, abyś co dzień wpuszczał 7 katarynki. Na-
stępnie wziął kalendarz, wyszukał listę lekarzy i zapisał na kartce adresy kilku okulistów.
Biedne dziecko!... Powinienem był zaopiekować się nim już dawno.
Na podstawie: Bolesław Prus, Katarynka, Kraków 2005.
1 katarynka – instrument muzyczny używany dawniej przez muzykantów ulicznych, czyli kataryniarzy
2 mecenas – adwokat, osoba pracująca w sądzie
3 lokal – mieszkanie
4 sprowadzić się – zacząć mieszkać
5 zwymyślać – skrytykować, nakrzyczeć
6 stróż – dozorca, osoba sprzątająca podwórze
7 wpuszczać – zgodzić się, aby ktoś wszedł do środka
Strona 5 z 11
818952057.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin