święta.doc

(80 KB) Pobierz
3

3. ŚWIĘTA, ŚWIĘTA ( 21- 31.XII.09 )

 

CELE OGÓLNE:

  • Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej, kultywowanie tradycji związanych ze świętami;
  • Wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych, rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę i plastykę;
  • Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;

 

 

SPOSOBY REALIZACJI TREŚCI PROGRAMOWYCH

 

CELE OPERACYJNE

Dziecko:

 

1. Określanie nastroju Świąt Bożego Narodzenia na podstawie ilustracji i podejmowanych wypowiedzi.

- opisywanie ilustracji, zwracanie uwagi na podejmowanie wypowiedzi wielozdaniowych, nadawanie tytułu ilustracji;

- dzielenie się spostrzeżeniami i tradycjami wyniesionymi z domu rodzinnego;

- recytacja wiersza T. Chudego: „Idą święta” wspólnie z nauczycielem;

- zabawa orientacyjno- porządkowa: „ Dzieci do mnie” z elementami czworakowania;

 

 

2. „Dzwonki i dzwoneczki”- zabawa dydaktyczna, wyodrębnianie elementów ze zbioru.

- oglądanie i określanie kształtu bombek i ozdób choinkowych, wyodrębnianie dzwoneczków, segregowanie ze względu na wielkość;

- przeliczanie, porównywanie ilości elementów w zbiorach;

- słuchanie dźwięków, jakie wydają dzwoneczki, rozróżnianie dźwięków wysokich i niskich;

- tworzenie akompaniamentu z dzwonków przy muzyce;

- wspólny taniec z wykorzystaniem dzwonków: „gwiazdeczki”;

 

 

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.

- kultywuje tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia ( 17 );

- pełni rolę słuchacza i osoby mówiącej ( 19 );

- dzieli się wiadomościami na temat życia w rodzinie ( 17 );

- odpowiada na zadawane pytania ( 18 );

- uczestniczy w tworzeniu dekoracji ( 19 );

- dąży do zrozumienia i przeżywania wartości moralnych ( 16 );

- uczestniczy we wspólnych zabawach integracyjnych ( 16 );

 

2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.
Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.

- pełni dyżury ( 19 );

- porządkuje miejsce pracy ( 19 );

 

3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.

- wypowiada się zdaniami złożonymi ( 26);

- potrafi formułować dłuższe wypowiedzi ( 26 );

- układa tytuł do ilustracji ( 24);

- wypowiada się w czasie przeszłym i przyszłym ( 26 );

 

4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia

- uczestniczy w zabawach rozwijających myślenie przyczynowo- skutkowe

( 34 );

- układa historyjki obrazkowe ( 37 );

- podaje przyczynę i skutek danych zdarzeń ( 37 );

- tworzy skojarzenia do podanych słów ( 37 );

- rozwija myślenie przyczynowo- skutkowe ( 37 );

- rozwiązuje zagadki logiczne ( 36 );

 

5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

- uczestniczy w zabawach orientacyjno- porządkowych ( 60 )

- kształtuje prawidłową postawę ciała ( 59 );

- samodzielnie ubiera się i rozbiera do ćwiczeń ( 61 );

- uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych ( 60 );

- uczestniczy w zabawach z elementami rywalizacji ( 60 );

 

6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.

- bezpiecznie posługuje się nożyczkami ( 63 );

- bezpiecznie korzysta ze sprzętu sportowego ( 63 );

- informuje nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących obawy ( 63 );

-

 

7. Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem.

- improwizuje za pomocą słowa i ruchu ( 53 );

 

8. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec.

- uczestniczy w zabawach rytmicznych przy muzyce ( 49 );

- wykorzystuje naturalne elementy perkusyjne ( 48 );

- wykonuje akompaniamenty do piosenek na instrumentach perkusyjnych

( 48);

- uczy się i śpiewa piosenki z całą grupą ( 48 );

- dostrzega zmiany w wysokości dźwięków ( 50 );

- rytmicznie porusza się przy muzyce ( 49 );

 

9. Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne.

- wyraża swoje emocje poprzez barwy ( 51 );

- maluje akwarelami z użyciem palców lub pędzla ( 52 );

- odczuwa radość z tworzenia ( 52 );

 

10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.

- uczestniczy w zabawach konstrukcyjno- technicznych ( 55 );

- samodzielnie używa wybranych narzędzi ( 54 );

- przeżywa radość z pozytywnych efektów swoich działań ( 55 );

 

11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.

 

12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
- poznaje zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy ( 42 );

- poznaje zagrożenia dla środowiska przyrodniczego wynikającego z niszczycielskiej działalności ludzi ( 45 );

 

 

13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.

- łączy przedmioty na podstawie cechy percepcyjnej: kształt i wielkość ( 39 );

- rozróżnia błędne liczenie od poprawnego ( 39 );

- posługuje się liczebnikami w aspekcie kardynalnym i porządkowym ( 40 );

- rozwiązuje zadania tekstowe na temat znanych sytuacji ( 40 );

- dodaje i odejmuje z wykorzystaniem zbiorów zastępczych ( 40 );

 

14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

- posługuje się różnymi materiałami plastycznymi ( 29 );

- wyodrębnia w słowach sylaby i głoski ( 28 ) ;

- liczy głoski i sylaby w słowach ( 28 );

- rozwija koordynację wzrokowo- ruchową ( 31 );

- nabywa płynności ruchów rąk ( 31 );

- rozwija wyobraźnię przestrzenną ( 32 );

 

15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.

- poznaje charakterystyczne zwyczaje dotyczące innych państw ( 22 );

 

1. Rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo- skutkowego z wykorzystaniem historyjki obrazkowej: „skąd się biorą choinki?”.

- słuchanie opowiadania o drodze choinki z lasu do domu;

- układanie ilustracji w odpowiedniej kolejności;

- wiązanie ze sobą treści poszczególnych obrazków;

- zabawa rytmiczna: „stroimy choinkę” przy dźwiękach wysokich i niskich;

- zabawy słowne: „kiedy choinka jest smutna, a kiedy wesoła?”, podawanie przykładów rozweselenia drzewka;

 

2. 25- minutowy zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami wyczucia przestrzeni, płynności ruchów i współpracy z partnerem.

 

 

1. Poszerzanie wiedzy na temat tradycji obchodzenia świąt i wigilii, zachęcanie do podejmowania wypowiedzi.

- rozwiązywanie zagadek słownych dotyczących potraw wigilijnych, analiza i synteza słuchowa wyrazów, podział na głoski i sylaby;

- określanie ilości sylab i głosek w wyrazach poprzez ruchy ciała: klaskanie, tupanie, skakanie;

- oglądanie ilustracji przedstawiającej stół wigilijny, opowiadanie o przygotowaniach do wigilii w domu rodzinnym;

 

2. Wspólne śpiewanie kolęd i pastorałek.

- przypomnienie słów i melodii popularnych kolęd i pastorałek;

- wspólny śpiew przy muzyce, składanie sobie świątecznych życzeń;

 

 

1. Reagowanie na zmianę tempa w muzyce, słuchanie nagrań muzyki polskiej i światowej o tematyce świątecznej.

- wypowiedzi o swoich przeżyciach związanych ze świętami, otrzymanymi prezentami;

- zabawa naśladowcza: „spóźniony Mikołaj”, powtarzanie gestów prezentowanych przez nauczyciela;

- zabawa dydaktyczna: „podróż Mikołaja po świecie”, słuchanie nagrań kolęd w różnych językach, witanie się z kolegami różnymi sposobami;

 

2. Praca plastyczna: „Co było w worku św. Mikołaja?.

- doskonalenie zmysłu wzroku i wyobraźni, podawanie przykładów prezentów w oparciu o kształt worka;

- rozpoznawanie i różnicowanie kształtów ze względu na wielkość i grubość;

- tworzenie własnych ilustracji, malowanie farbami akwarelowymi prezentów od Mikołaja;

 

1. Przeliczanie kartek z użyciem liczebników głównych i porządkowych, zabawa dydaktyczna: „ile kartek ma listonosz?”.

- swobodne wypowiedzi dzieci na temat tradycji wysyłania kartek świątecznych z życzeniami;

- zabawa przy muzyce: „powiedz mi coś miłego”, reagowanie na przerwę w muzyce;

- układanie kartek świątecznych, przeliczanie z użyciem liczebników głównych i porządkowych;

- układanie kartek według podanych zadań tekstowych, wykonywanie działań na dodawanie i odejmowanie;

 

2. „Noworoczne życzenia- wykonywanie kartek kojarzących się z nadejściem Nowego Roku”.

- zapoznanie ze sposobem wykonania pracy;

- przygotowanie warsztatu pracy;

- wycinanie i naklejanie poszczególnych elementów według własnej inwencji twórczej;

- wymyślanie i zapisywanie życzeń z pomocą nauczyciela;

 

1. Zabawy muzyczno- ruchowe przy piosence: „Żegnaj stary roku”.

- ćwiczenia słowne: „jak wygląda stary, a jak nowy rok”, tworzenie skojarzeń i porównań;

- podawanie sposobów żegnania starego i witania nowego roku;

- słuchanie nagrania piosenki, określanie tempa i nastroju;

- wspólna zabawa przy muzyce tanecznej;

- nauka piosenki małymi fragmentami metodą ze słuchu;

 

2. Doskonalenie sprawności manualnej i umiejętności wycinania, wykonanie serpentyn z papieru kolorowego.

- zabawa orientacyjno- porządkowa: „marmurki”;

- praca plastyczna: „serpentyny”, wycinanie i łączenie kółek z papieru kolorowego, wystawa prac;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH 

 

L.p.

Rodzaj ćwiczeń

Sposób realizacji

1.

Ćwiczenie orientacyjno - porządkowe

Dzieci w rozsypce, taniec w rytm muzyki. Muzyka przestaje grać i słychać jedno uderzenie w bębenek – dzieci szybko zwijają się w kłębek. Wznowienie muzyki, a gdy przestaje grać i słychać dwa uderzenia w bębenek dzieci prezentują leżenie przodem, łokcie oparte o podłogę i pokazują grę na fujarce.

 

2.

Zabawa ożywiająca

Swobodne bieganie w dowolnych kierunkach z obrotami i podskokami z towarzyszeniem żywej muzyki. Na przerwę w muzyce piękny ukłon i pozostanie w bezruchu do chwili, gdy muzyka znowu zacznie grać.

 

3.

Ćwiczenie wyczucia przestrzeni

Rysowanie w przestrzeni lub na podłodze dowolnej figury geometrycznej, a następnie skakanie jednonóż lub obunóż po obwodzie znacznie powiększonej figury.

 

4.

Ćwiczenie płynności ruchów w napięciu i rozluźnieniu

Lekkie uderzenie w tamburyno – dzieci poruszają się wysoko na palcach, lekko wirując. Głośne uderzenie – dzieci wykonują energiczne ruchy całym ciałem, przechodzą z pozycji wysokich do niskich.

5.

Ćwiczenia wyczucia własnego ciała

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin