1. POZNAJEMY ZAWODY ( 1.III.- 5.III.2010 )
CELE OGÓLNE:
SPOSOBY REALIZACJI
CELE OPERACYJNE
Dziecko:
1. Poznawanie zawodów wykonywanych w najbliższym środowisku w oparciu o ilustracje.
- słuchanie wiersza E. Waśniowskiej: „kim będę”, rozmowa na temat treści wiersza;
- układanie kodu obrazkowo- literowego w oparciu o przedstawiony wzór, analiza i synteza słuchowa wyrazów na poziomie głoski;
- rundka słowna w kole: „co robią moi rodzice”, opowiadanie o zawodach wykonywanych przez najbliższych;
- zagadki pantomimiczne: „co to za zawód”;
2. Twórcza zabawa plastyczna: „Zawody przyszłości” z wykorzystaniem różnych materiałów plastycznych.
- ćwiczenia klasyfikacyjne: wyszukiwanie atrybutów do poszczególnych zawodów;
- zapoznanie ze sposobem wykonania pracy;
- praca plastyczna z zastosowaniem techniki collage- „kim będę w przyszłości?”;
- wystawa prac w kąciku dla rodziców;
1. Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych, wyszukiwanie produktów o określonym kształcie.
- słuchanie wiersza D. Gellnerowej: „Sam”, poznanie możliwości samodzielnego wyboru towaru;
- rozmowa na temat rodzajów sklepów, rozpoznawanie przedmiotów na podstawie opisu słownego;
- zabawa dydaktyczna: „figury geometryczne”, wskazywanie produktów spożywczych i wyszukiwanie w nich kształtów figur geometrycznych;
- układanie sylwet według wartości malejącej i wzrastającej, przeliczanie z użyciem liczebników porządkowych;
- zabawa ruchowa: „dziwne zakupy” z elementami rywalizacji, doskonalenie celności i zręczności;
2. Zabawa tematyczna: „zakupy”;
- wyznaczenie określonych ról, przydzielenie zadań do wykonania;
- tworzenie makiety sklepu, układanie produktów zgodnie z podaną liczbą;
- zabawa w sklep, zwracanie uwagi na posługiwanie się liczebnikami porządkowymi;
- liczenie na konkretach, przeliczanie monet- krążków, dodawanie i odejmowanie;
1. Rozpoznawanie i prawidłowe nazywanie kolorów podstawowych i pochodnych, tworzenie zbiorów.
- rozmowa kierowana na temat zawodu malarza;
- nazywanie przedstawionych kolorów, rundka słowna: „czerwony jak…”, wyszukiwanie skojarzeń;
- zabawa rytmiczna przy muzyce: „malujemy świat”, doskonalenie płynności ruchów i koordynacji wzrokowo- ruchowej;
- ćwiczenia w zakresie liczenia i klasyfikowania przedmiotów w zbiorach, układanie zgodnie z poleceniami z użyciem określeń: „o jeden więcej, mniej …”;
2. Praca plastyczna: „ w pracowni malarskiej”.
- przygotowanie materiałów do pracy;
- wykonywanie dowolnego obrazka poprzez dziurkowanie styropianu;
- malowanie kostki styropianowej za pomocą wałka, odbijanie ilustracji na kartce;
- wystawa prac dzieci;
1. Kształtowanie postaw prozdrowotnych, zapoznanie z pracą lekarza.
- przedstawienie scenki improwizacyjnej : „Ola u lekarza”;
- rozmowa z dziećmi na temat wizyty gościa;
- poznanie nazw specjalistów lekarskich z wykorzystaniem ilustracji;
- zabawa ruchowa : „spacer dla zdrowia”;
- analiza i synteza słuchowa wyrazów, losowanie karteczek z ilustracjami części ciała;
- rozwiązanie krzyżówki z hasłem zdrowie;
- karty pracy: „w gabinecie lekarskim”
2. 25- minutowy zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
1. Poznanie niebezpieczeństw związanych z samodzielnym korzystaniem ze sprzętów domowych bez opieki dorosłych, poznanie pracy strażaka.
- słuchanie opowiadania: „Jak Wojtuś został strażakiem”;
- układanie historyjki obrazkowej według kolejności zdarzeń;
- rozmowa na temat niebezpieczeństw wynikających z samodzielnego korzystania z niektórych sprzętów;
- zabawa orientacyjno- porządkowa: „Uwaga”;
2. Przypomnienie numerów alarmowych, ćwiczenia zręcznościowe z elementami rywalizacji.
- dopasowywanie ilustracji strażaka, policjanta i lekarza do pojazdów i numerów alarmowych;
- zagadki słowne: „kto to jest?”;
- ćwiczenia zręcznościowe z elementami rywalizacji w drużynach;
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawach i sytuacjach zadaniowych.
- przestrzega wspólnie ustalonych umów i zasad ( 17 );
- czynnie uczestniczy w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie ( 17 );
- współdziała podczas zabaw, gier i tańców integracyjnych ( 18 );
- odpowiada na zadawane pytania i formułuje własne ( 18 );
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie do utrzymywania ładu i porządku.
- pełni dyżury ( 19 );
- porządkuje miejsce pracy ( 19 );
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci
- wypowiada się zdaniami złożonymi ( 26 );
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
- uczestniczy w zabawach sprzyjających koncentracji uwagi ( 35 );
- włącza wyobrażenia do działań manipulacyjnych ( 36 );
- rozwija myślenie twórcze ( 36 );
- tworzy ciąg skojarzeń ( 37 );
- układa historyjki obrazkowe ( 37 );
- łączy czynność ze skutkiem ( 37 );
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci
- utrwala orientację w schemacie ciała ( 59 );
- uczestniczy w zabawach ruchowych ( 60 );
- uczestniczy w zabawach z elementami rywalizacji ( 60 );
- dostrzega rolę lekarza w dbaniu o zdrowie ludzi ( 61 );
6. Wdrażanie dzieci do dbałości o dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
- bezpiecznie korzysta ze sprzętów sportowych ( 62 );
- poznaje sytuacje zagrażających bezpieczeństwu: zabawy źródłami ognia i samowolnego korzystania z urządzeń elektrycznych ( 63 );
- zdobywa wiedzę na temat instytucji dbających o bezpieczeństwo ludzi ( 62 );
7. Wychowanie przez sztukę- dziecko widzem i aktorem.
- określa zachowanie fikcyjnych bohaterów ( 54 );
8. Wychowanie przez sztukę- muzyka, śpiew, pląsy i taniec.
9. Wychowanie przez sztukę- różne formy plastyczne.
- nazywa barwy podstawowe i pochodne ( 51 );
- miesza barwy i nazywa powstałe ( 51 );
- maluje farbami plakatowymi z użyciem pędzla i wałka ( 52 );
- poznaje różne techniki plastyczne ( 52 );
- odczuwa radość z tworzenia ( 52 );
10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
- samodzielnie organizuje stanowisko pracy ( 54 );
11. Pomaganie dzieciom rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;
- łączy przedmioty w grupy na podstawie cechy percepcyjnej ( 39 );
- porównuje liczebność zbiorów ( 39 );
- rozróżnia błędne liczenie od poprawnego ( 39 );
- posługuje się liczbami w aspekcie kardynalnym i porządkowym ( 40 );
- dodaje i odejmuje w zakresie 10 ( 40 );
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
- wskazuje różnice na obrazkach ( 27 );
- układa złożone kompozycje z figur geometrycznych ( 27 );
- segreguje dane symbole graficzne według przyjętego kryterium ( 27 );
- wyodrębnia w słowach sylaby i głoski ( 28 );
- wyodrębnia w słowach głoski: w nagłosie, wygłosie i śródgłosie ( 28 );
Umiejętnie odczytuje znaczenia i symbole ( 29 );
- wykonuje ćwiczenia rozwijające orientację przestrzenną ( 29 );
- czyta wyrazy w sposób całościowy ( 29 );
- rozwija sprawność całego ciała ( 30 );
- właściwie gospodaruje przestrzenią kartki ( 31 );
- nabywa płynności ruchów rąk ( 31 );
- rozumie wybrane znaki umowne ( 31 );
- rozwija koordynacje wzrokowo- ruchową ( 31 );
- wykonuje prace plastyczne różnymi technikami ( 30 );
- rozwija wyobraźnię przestrzenną ( 32 );
15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
- podaje informacje na temat zawodów wykonywanych przez rodziców ( 16 );
- poznaje pracę osób zatrudnionych w najbliższym środowisku ( 20 );
iwopaczko