4_dzieci_odkrywaja_przyrode.pdf

(8359 KB) Pobierz
4 Dzieci odkrywaja przyrode
Dzieci odkrywajà
i badajà przyrod´
109973557.002.png
DROGA DO MOJEGO
PRZEDSZKOLA
Grupa wiekowa: 5 – 6-latki.
Cele
Dziecko:
• zdobywa orientacj´ w terenie,
• wymienia narzàdy zmys∏ów (oko, ucho, nos, r´ka),
• wykorzystuje zmys∏y (np. s∏uch, w´ch, dotyk) do obserwacji Êrodowiska.
Metody: pokaz, obserwacja, w∏asne doÊwiadczenia, dzia∏alnoÊç plastyczna, elementy peda-
gogiki zabawy.
Materia∏y: ilustracje przedstawiajàce kilka scen, przedmiotów, jakie dzieci spotykajà najcz´-
Êciej w drodze do przedszkola, ma∏e kartki papieru, d∏uga kartka papieru wyci´ta z papieru
szarego, symbole przedstawiajàce narzàdy zmys∏ów (oko, ucho, r´ka, nos) na czterech
du˝ych arkuszach papieru i wi´ksza iloÊç na ma∏ych kartkach, pocztówki, zdj´cia swojej
miejscowoÊci.
Przebieg zaj´ç
I Cz´Êç wst´pna
1. „Maszerujà dzieci drogà” – zabawa z piosenkà inscenizowana ruchem.
2. „Moje miasto” – rozmowa na podstawie przyniesionych pocztówek, zdj´ç miasta lub osie-
dli, w których dzieci mieszkajà.
3. Komentujà to co widzà, zadajà pytania dotyczàce niektórych miejsc.
II Cz´Êç g∏ówna
1. Droga z domu do przedszkola.
Nauczycielka rozk∏ada ilustracje ró˝nych przedmiotów, rzeczy, które dzieci mogà spotkaç
w drodze do przedszkola, np. budynki (bloki, domy, sklepy, dworzec PKP, PKS), ulice,
samochody, drzewa, zwierz´ta, p∏ot itp. Po kilku minutach zach´ca do rozmowy:
Przypomnijcie sobie tras´, jakà ka˝de z was przebywa z domu do przedszkola.
2. Co widzimy, s∏yszymy, czujemy?
Jaki znaczek mo˝emy wymyÊliç, aby oznaczaç rzeczy, które:
- widzimy (oko),
- czujemy (nos),
- których dotykamy (r´ka).
Nauczycielka prezentuje rysunki oka, r´ki, nosa.
3. Zabawa metodà pedagogiki zabawy „Gimnastyka”.
„Gimnastyka dobra sprawa, dla nas wszystkich to zabawa.
R´ce w gór´, w przód i w bok, sk∏on do przodu, w gór´ skok.
G∏owa, ramiona, kolana, pi´ty – kolana, pi´ty, kolana, pi´ty.
Poradnik instruktora Programu ekozespo∏ów w edukacji elementarnej
4.1
109973557.003.png
G∏owa, ramiona, kolana, pi´ty –oczy, usta, uszy, nos.
G∏owa, ramiona, kolana, pi´ty – kolana, pi´ty, kolana, pi´ty.
G∏owa, ramiona, kolana, pi´ty –oczy, usta, uszy, nos.
4. U∏o˝enie wspólnej drogi do przedszkola z wykorzystaniem ilustracji.
Oznakowanie symbolami przedstawiajàcymi narzàdy zmys∏ów.
• Teraz wspólnie u∏o˝ymy drog´ do przedszkola, np. Marysi. Ka˝dà ilustracj´ znaczymy
odpowiednim symbolem narzàdu zmys∏u, mo˝e to byç: nos, oko, r´ka, ucho. Musimy si´
zastanowiç i pomyÊleç, czy rzeczy, przedmioty, które Marysia spotyka po drodze przede
wszystkim widzi, czy s∏yszy, czuje, czy dotyka. Praca z ca∏à grupà.
5. Praca indywidualna.
Na stolikach stojà pojemniki ze znakami narzàdów zmys∏u (ucho, oko, r´ka, nos).
Ka˝de dziecko na mniejszych kartkach papieru ma za zadanie narysowaç kilka scen widy-
wanych na swojej drodze do przedszkola.
Na ka˝dej ilustracji, zgodnie z ustalonym kodem, umieszczajà znak oznaczajàcy zmys∏
pobudzony w przedstawionej sytuacji. Niektóre sceny mogà pobudzaç ró˝ne zmys∏y (np.
samochód – oko, ucho, nos itp.).
6. Wypowiedzi dzieci na temat w∏asnych prac. Ka˝de z nich przykleja swojà drog´ na d∏u˝-
szych paskach papieru.
III Zakoƒczenie
Prezentacja prac w „Kàciku dla rodziców” pod tytu∏em „Droga do mojego przedszkola”.
Ewa Fura
Oddzia∏ Przedszkolny
w Szkole Podstawowej nr 2
Ruciane - Nida
4.2
Dzieci odkrywajà i badajà przyrod´
109973557.004.png
UZDRAWIAMY DRZEWA
Cele
Dziecko:
• prowadzi obserwacje drzew wokó∏ szko∏y,
• wykonuje rysunki drzew,
• wymienia przyczyny niszczenia drzew (choroby, owady, wiatr, piorun, wandalizm, zanie-
czyszczenie),
• stara si´ zrozumieç przyczyny pogarszania si´ stanu drzew w najbli˝szej okolicy,
• ma ÊwiadomoÊç, ˝e ludzie sà cz´Êciowo odpowiedzialni za degradacj´ niektórych gatunków
drzew,
• próbuje opracowaç propozycje polepszenia stanu zdrowotnego drzew w swojej okolicy.
Metody: rozmowa, obserwacja bezpoÊrednia, zaj´cia praktyczne.
Materia∏y: kartki bloku rysunkowego, kredki, o∏ówki.
Przebieg zaj´ç
1. Prosimy dzieci, ˝eby pokaza∏y, jak zachowujà si´, gdy sà chore.
2. Przypominamy dzieciom, ˝e drzewa tak˝e ˝yjà i mogà równie˝ chorowaç. Po czym pozna-
my takie drzewa?
3. Zaj´cia w terenie. Udajemy si´ na krótki spacer wokó∏ przedszkola (szko∏y) i prosimy dzie-
ci, aby wskaza∏y drzewa, które ich zdaniem, sà chore, a nast´pnie je narysowa∏y.
4. W klasie (na Êcianie) wywieszamy rysunki wykonane przez dzieci.
5. Pytamy dzieci, dlaczego ich zdaniem drzewa, które zobaczy∏y, sà chore. Co mog∏o znisz-
czyç drzewa? (choroby, owady, wiatr, piorun, wandalizm, zanieczyszczenia). Co mo˝na
zrobiç, aby chroniç drzewa przed dalszym chorowaniem? Czy mo˝emy powstrzymaç
owady przed atakowaniem pnia i liÊci? Czy mo˝emy zadbaç, aby mniej by∏o wandalizmu
i zanieczyszczeƒ? Jak to zrobiç?
6. Prosimy dzieci o przepisanie odpowiedniej kuracji w celu utrzymania drzew w zdrowiu.
Recepty, w formie propozycji, co nale˝y wykonaç, sà nast´pnie zapisane lub narysowane
na rysunku ich drzewa.
7. Proponujemy dzieciom, aby zawiesi∏y rysunki drzew w ró˝nych miejscach w swojej okoli-
cy. Umieszczajàc je, na przyk∏ad w samochodzie mogà s∏u˝yç jako przypomnienie, ˝e
lepiej jest chodziç pieszo, jeêdziç rowerem lub autobusem, gdy jest to tylko mo˝liwe.
8. Mo˝emy zach´ciç dzieci do napisania petycji do w∏adz miasta (gminy) w celu poprawienia
komunikacji publicznej i zbudowania Êcie˝ek rowerowych.
9. Warto tak˝e zorganizowaç dla innych dzieci, rodziców i pracowników szko∏y spotkanie,
np. z pracownikiem wydzia∏u (referatu) ochrony Êrodowiska na temat: Jak opiekowaç si´
roÊlinami wokó∏ nas?
Bibliografia
Learnig for Sustainable Future, Teachers Centre: Classroom & Online Activities, Thematic
Activities: Air, Sick Trees , www.schoolnet.ca, www.lsf-lst.ca
Alicja Szarzyƒska, Zdzis∏aw Stan Nitak
Poradnik instruktora Programu ekozespo∏ów w edukacji elementarnej
4.3
109973557.005.png
4.4
Dzieci odkrywajà i badajà przyrod´
109973557.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin