Ks.Marek.Dziewiecki.-.Asertywnosc.i.empatia.a.wychowanie.pdf

(75 KB) Pobierz
Ks.Marek.Dziewiecki.-.Asertywnosc.i.empatia.a.wychowanie
Ks. Marek Dziewiecki
Asertywno ść i empatia a wychowanie
Rola asertywno ś ci w wychowaniu
JednymzwaŜnychzadańwychowawczychjestuczeniedzieciimłodzieŜypodstawowychkompetencji,które
umoŜliwiają budowanie pozytywnych i pogłębionych więzi międzyosobowych. Do takich kompetencji naleŜy
asertywnośćiempatia.WartoprzyjrzećsiębliŜejkształtowaniudojrzałychpostawwtymwzględzie,gdyŜjestto
zjawisko trudne wychowawczo i wieloaspektowe. Łatwo tu o niebezpieczne uproszczenia czy jednostronność
spojrzeń.
Asertywnośćoznacza zdolnośćczłowiekadoszczerego,zrównowaŜonegoiprecyzyjnegowyraŜaniawłasnych
myśli,przekonań,przeŜyćipragnień,wsposóbakceptowanyspołecznie,przyznającjednocześnieinnymludziom
prawo do czynienia tego samego. Asertywność to zdolność „wpuszczania” drugiego człowieka do naszego
niepowtarzalnego świata wewnętrznego, aby mógł on nas zrozumieć i uszanować, oraz aby mógł skorzystać z
bogactwanaszejhistoriiinaszejosobowości.Podstawątakrozumianejasertywnościjestmiłość.Wkontekście
asertywności miłość wyraŜa się poprzez zaufanie, Ŝe drugi człowiek potrafi zrozumieć i uszanować moje
przekonaniaiprzeŜycia,mojepotrzeby,prawaiideały,mojątoŜsamośćiwraŜliwość.
KaŜdy człowiek ma obowiązek poinformowania innych ludzi o tym, co chce, by oni w nim zrozumieli i
uszanowali. Sprawdzianem asertywności jest zdolność do adekwatnej obrony własnych praw i własnej
toŜsamości, przy jednoczesnym respektowaniu praw i toŜsamości innych ludzi. Chodzi tu, między innymi, o
trudnąniemaldlawszystkichsztukęmówienia"nie" wobliczupróśb,propozycjiczynaciskówzestronyinnych
osób. Z tego powodu jedna z podstawowych zasad asertywności brzmi: "masz prawo prosić mnie o wszystko,
czegochceszpodwarunkiem,Ŝeprzyznajeszmiprawodopowiedzenia:nie".Zaprzeczeniemasertywnościjest
sytuacja,wktórejdanaosobanieprzyznajesobieprawadotego,byszczerzemówićotym,comyśli,coczuje
czy czego pragnie. Zwykle taka postawa oznacza błędną próbę respektowania innych ludzi kosztem samego
siebie. Trudno taką osobę zrozumieć i uszanować. Trudno teŜ udzielić jej pomocy wychowawczej, gdyŜ nie
znamyjejmyśli,przeŜyć,potrzebczytrudności.Drugąformązaprzeczeniaasertywnościjestsytuacja,wktórej
danaosobamówiwprawdziespontanicznieiszczerzeowłasnychprzekonaniach,przeŜyciachczypragnieniach,
jednakczynitowsposóbbłędny,np.takagresywny,Ŝejejgłównymcelemniejestobronawłasnychpraw,lecz
np. szukanie zemsty, osądzanie i potępianie innych ludzi albo teŜ chęć odreagowania własnych napięć
psychicznychczyrozczarowań.
Popatrzmy na konkretny przykład. Oto nastoletni syn rozmawia z ojcem o swoich trudnościach w szkole.
Ojciecmówidoniegomocnopodniesionymgłosem.Wtejsytuacjibłędemzestronysynabyłobyudawanie,Ŝe
krzykojcamunieprzeszkadza.Drugimbłędembyłabyagresywnareakcjaistwierdzenienp.,Ŝeojciecjestźle
wychowany.Prawdopodobniedoprowadziłobytojedyniedoeskalacjikonfliktu.Tymczasemasertywnośćoznacza
sztukęszczeregomówieniaosamymsobiewyłączniepoto,bybronićswoichsłusznychprawipotrzeb,aniepo
to, by zaatakować drugą osobę! W omawianym przykładzie asertywna reakcja syna mogłaby mieć np. taką
formę:"gdytatanamniekrzyczy,tojamamtrudnościwrozmawianiuimamochotębuntowaćsię.Proszę,więc
tatę, by mówił do mnie ściszonym głosem". Dzięki takiej wypowiedzi ojciec ma szansę, by lepiej rozumieć
trudnościsyna,ajednocześnienieczujesiępotępionyczyzaatakowanyjegowypowiedzią.
PowyŜsze zasady asertywności powinni respektować wychowawcy w kaŜdym kontakcie z wychowankami.
Najczęstszym błędem są tutaj wypowiedzi, w których wychowawca osądza czy potępia wychowanka, zamiast
przedstawićswojemyśliczyprzeŜycia,związanezjegookreślonymzachowaniem.Wyobraźmysobiesytuację,w
której kilkunastoletnia córka wraca do domu później niŜ ustaliła to z mamą. Często rodzice reagują wtedy
agresją, potępianiem czy osądzaniem, np. poprzez wypowiedź typu: "jesteś zupełnie nieodpowiedzialna, źle
wychowanainiemoŜnatobieufać".Efektemtegotypureakcjijestczęstobuntczyagresywnaobronazestrony
wychowanków. Natomiast asertywna wypowiedź mamy w przytoczonym przykładzie mogłaby mieć np. taką
formę:„gdyspóźniaszsię,córeczko,tojabardzosięociebiemartwięiprzeŜywambolesnemyśli,Ŝestałocisię
cośzłego.Proszęcię,więcoto,byśnaprzyszłośćwracaładodomupunktualnie".Tegotypuwypowiedźznacznie
skuteczniej mobilizuje córkę do punktualnych powrotów w przyszłości, a ponadto stwarza jej szansę, by się
upewniła,ŜemamająkochaiŜetroszczysięojejlos.
Opisującipromującpostawyasertywneuwychowawcówiuwychowanków,współczesnapsychologiaułatwia
budowanie właściwej więzi wychowawczej, gdyŜ uczy obie strony wzajemnej otwartości i autentyczności.
Asertywność nie moŜe być jednak stosowana bezkrytycznie, a szczerość nie moŜe być uwaŜana za najwyŜszą
wartośćwrelacjimiędzywychowawcąawychowankiem,jaktosugerująniektórzypsycholodzy.Oczywistąjest
rzeczą,Ŝewrelacjiwychowawczejniepowinnobyćmiejscanakłamstwoczyobłudę.Nieznaczytojednak,Ŝe
obiestronypowinnymówićowszystkim,comyślą,coprzeŜywajączyczegopragną.Odnosisiętozwłaszczado
wychowawców.Wyobraźmysobie,jakimszokiemdladzieckabyłoby"szczere"stwierdzenietaty,Ŝepogniewał
sięonnamamę,czyŜejuŜjejniekocha.Albo"szczere"wyznanienauczycielawobecdzieci,Ŝedzisiajniemaon
ochotyichuczyć.Ozakresieszczerościiotwartościpowinnadecydowaćmiłośćiodpowiedzialność,aniesama
technicznasprawnośćwmówieniunatematwłasnychmyśliczyprzeŜyć.
Ponadto, promując asertywność, psychologia przecenia na ogół jej znaczenie w procesie wychowania. Dla
przykładuwielupsychologówsugeruje,Ŝewychowaniedoabstynencjiwwiekurozwojowympolegagłówniena
uczeniu dzieci i młodzieŜy, by asertywnie wyraŜały własne emocje, zwłaszcza te bolesne czy niepokojące.
Tymczasem jest to tylko część prawdy. Wychowanie nie polega jedynie na uczeniu wychowanków szczerego
wyraŜania własnych przeŜyć, lecz takŜe na uczeniu dojrzałej postawy wobec przeŜywanych emocji. Jest tu
miejsce na wyrabianie cierpliwości wobec nieuniknionego cierpienia oraz na szukanie i eliminowanie źródeł
niepokojów emocjonalnych. TakŜe wtedy, gdy wymaga to od wychowanka przemiany Ŝycia. Innymi słowy, nie
wystarczypomagaćwychowankowi,bynauczyłsięprawidłowokomunikowaćniepokojącegoemocje.Niemniej
waŜnąroląwychowawcyjestpomaganiewychowankowiweliminowaniuprzyczynniepokojącychgoprzeŜyćoraz
w cierpliwym znoszeniu bolesnych nastrojów, które są nieuniknione w Ŝyciu kaŜdego człowieka, a szczególnie
intensywnieodczuwanesąwłaśniewwiekurozwojowym.
Rola empatii w wychowaniu
Empatia to słowo, które zrobiło zawrotną karierę we współczesnej psychologii i pedagogice. Oznacza ono
szczególnego rodzaju wsłuchiwanie się w to, co mówi drugi człowiek. Słuchać empatycznie to wczuwać się w
świat myśli i przeŜyć drugiego człowieka, pozostając przy tym sobą, czyli nie tracąc własnej toŜsamości,
świadomości własnych myśli i odczuć emocjonalnych. Słuchanie empatyczne oznacza jakby wejście do
psychicznegomieszkaniadrugiejosoby,abyzobaczyćipoczuć,wjakimonojeststanieorazjakwyglądaświatz
tej perspektywy. Zaprzeczeniem empatii jest patrzenie na drugiego człowieka jedynie w kategoriach
zewnętrznych, a więc w oparciu o nasze przekonania, osądy czy podejrzenia. Drugą skrajnością jest takie
wczuwaniesięwsubiektywnyświatmyśliiprzeŜyćdrugiegoczłowieka,ŜezapominamyowłasnejtoŜsamościi
utoŜsamiamy się z tym człowiekiem. Asertywność to zdolność i odwaga wpuszczania innych ludzi do naszego
wewnętrznego świata myśli i przeŜyć. Empatia natomiast to zdolność i odwaga wchodzenia do subiektywnego
światainnychludzi.
Psychologia słusznie podkreśla, Ŝe udzielanie odpowiedzialnej i skutecznej pomocy wychowawczej nie jest
moŜliwebezempatycznegowczuwaniasięwsubiektywnąsytuacjęwychowanka.Wychowawca,któryogranicza
się jedynie do patrzenia na wychowanka poprzez pryzmat jego zewnętrznych zachowań, nie jest w stanie
zbudowaćpogłębionejwięziwychowawczejaniokazaćwychowankowimiłości.Zkoleiwychowawca,którytak
wczuwa się w świat myśli i przeŜyć wychowanka, Ŝe aŜ utoŜsamia się z nim, nie będzie w stanie udzielić mu
skutecznej pomocy wychowawczej. Wychowanek nie potrzebuje, bowiem lustra, aby się przejrzeć, lecz
spotkania z silniejszym i dojrzalszym od siebie przyjacielem, aby nauczyć się czegoś z jego mądrości i
dojrzałości,bowtedybędziemógłlepiejzrozumiećsamegosiebieorazrozsądniejpokierowaćwłasnymŜyciem.
Badania psychologiczne potwierdzają, Ŝe nie wystarczy, by wychowawca chciał słuchać wychowanka w
empatycznysposób,abytaksięwłaśniestało.Sama dobrawolatu niewystarczy. Rodziceiinniwychowawcy
musząspełniaćokreślonewarunki,bezktórychwczuwaniesięwsubiektywnyświatdrugiegoczłowiekaniejest
moŜliwe. Pierwszym z tych warunków jest właściwa intencja, która towarzyszy słuchaniu. Słuchać moŜna
przecieŜ z wielu powodów: z ciekawości, z poczucia obowiązku, ze strachu, z dobrego wychowania, z chęci
zysku, a nawet po to, by ośmieszyć drugiego człowieka czy by wyrządzić mu krzywdę. W takich sytuacjach
słuchaniejestzawszeselektywneorazinteresowne,atowykluczaprawdziwewczuciesięwświatmyśliiprzeŜyć
drugiegoczłowieka.EmpatycznewsłuchiwaniesięjestmoŜliwetylkowtedy,gdywczuwamysięwświatinnych
osóbwsposóbbezinteresowny,czylizmiłości.Poprostu,dlatego,Ŝesąonicenniwnaszychoczach.
Kolejnym warunkiem wsłuchiwania się w sposób empatyczny jest dobra znajomość własnych sposobów
myśleniaiprzeŜywaniaemocjonalnego.Tylkowtedy,gdydokładniewiemy,codziejesięwnassamych,moŜemy
odróŜnićto,comyśliiprzeŜywarozmówca,odnaszychwłasnychmyśliiprzeŜyć.Ten,ktoniejestwdobrym
kontakciezsamymsobą,będziemiałtendencję,byutoŜsamiaćto,codziejesięwnimsamymztym,comówii
coprzeŜywadrugiczłowiek.
Innymjeszczewarunkiemempatiijestrównowagapsychicznaibogactwowewnętrznegoświataosoby,która
słucha.JeśliktośmapowaŜnetrudnościpsychiczneczyteŜprzeŜywasiebieiświatwsposóbjednostronny,np.
głównie poprzez pryzmat lęku czy poczucia zagroŜenia, to nie będzie w stanie zrozumieć tych ludzi, którzy
inaczejprzeŜywająsiebieiświat.Ponadtoczłowiekztrudnościamipsychicznymimatendencję,bywszystkich
osądzać według własnych kryteriów oraz nie dysponuje wystarczającą wolnością wewnętrzną, by przyznawać
ludziom prawo do odmiennego spojrzenia na Ŝycie i świat. Innymi słowy człowiek zaburzony psychicznie jest
przekonany,Ŝetoonmazawszerację.AtakapostawawykluczazdolnośćwczuwaniasięwświatmyśliiprzeŜyć
drugiegoczłowieka.
Kolejnym warunkiem słuchania empatycznego jest zdolność całkowitego skupienia się na tym, co w danym
momenciemówiosobiedrugiczłowiek.Wymagatozdystansowaniasięwtedyodwszystkichinnychosób,sprawi
wydarzeń. Wymaga takŜe zdystansowania się od samego siebie, czyli od tego, co w nas samych dzieje się w
chwili, gdy wsłuchujemy się w drugiego człowieka. Słuchanie empatyczne wymaga wreszcie zrezygnowania z
naszychdomysłówioczekiwańnatemattego,codziejesięwdrugimczłowiekuioczympowinienonnamteraz
powiedzieć. Wychowawca, który pragnie empatycznie wczuwać się w subiektywny świat przekonań i przeŜyć
swojego wychowanka, musi zatem czynić to z bezinteresownej miłości, być zrównowaŜonym emocjonalnie,
posiadaćbogactwomyśliiprzeŜyć,przyznawaćdrugiemuczłowiekowiprawodoodmiennościiniedoskonałości
orazbyćzdolnymdocałkowitegoskupieniasięnatym,oczymwdanymmomenciemówiwychowanek.
Zachęcając z całą mocą wszystkich wychowawców, by uczyli się dojrzałej empatii, pragnę powiedzieć, Ŝe
sama empatia nie wystarczy, by udzielać odpowiedzialnej pomocy wychowawczej. A takie właśnie magiczne
rozumienieempatiisugerujeczęśćpsychologówipedagogów.Poprzestawanienaempatycznymwczuwaniusięw
światmyśliiprzeŜyćdrugiejosobyjestwłaściwąpostawąjedyniewobecBoga.Jedynie,bowiemwBoguto,co
subiektywne,odpowiadajednocześnieobiektywnejprawdzieimiłości.Wczłowiekutakajednośćnigdyniejest
wpełniosiągalna.ZtegowzględuwobliczuwychowankaprawienigdyniemoŜemypoprzestaćnaprzyjęciudo
wiadomościibiernymzaakceptowaniutego,cozrozumieliśmyzjegosubiektywnychmyśli,przeŜyćczypragnień.
Dlaprzykładubyłobywręcznieszczęściem,gdybyśmypoprzestawalinawczuwaniusięwsubiektywnemyślii
pragnienia człowieka uzaleŜnionego od alkoholu. Pośrednio akceptowalibyśmy wtedy te zachowania, które
prowadzą go do śmierci. Podobnie byłoby przejawem niedojrzałości i naiwności wychowawców, gdyby
poprzestawalinawczuwaniusięwsubiektywnyświat ichwychowanków,którzyprzecieŜzdefinicjisąjeszcze
niedojrzaliaichsubiektywneprzekonaniaiodczuciawymagająprocesuformowania.Niektórzyzwychowanków
są np. subiektywnie przekonani, Ŝe piwo nie jest napojem alkoholowym, albo, Ŝe sięganie po narkotyki nie
uzaleŜnia a jedynie wprowadza w miłe nastroje. Zadaniem wychowawcy jest nie tylko pomaganie
wychowankowi,abyuświadomiłsobieto,codziejesięwjegownętrzuiabyprzekonałsię,Ŝewychowawcago
rozumie. Zadaniem wychowawcy jest takŜe pomaganie wychowankowi, by zajął on dojrzałą postawę wobec
własnychmyśli,przekonań,pragnieńczyprzeŜyćemocjonalnych.
A oto inny przykład, który potwierdza, Ŝe w kontakcie z wychowankiem nie wolno poprzestać na samej
empatii.Jeślikilkuletniedzieckozwierzasięmamiezeswoichlękówczyniepokojącychsnów,toniewolnotych
przeŜyć lekcewaŜyć, dyskwalifikować, negować czy ośmieszać. Jednak równie niebezpieczna wychowawczo
byłabysytuacja,wktórejmamapoprzestałabynawyjaśnieniudziecku,iŜwczuwasięwjegolękiijerozumie.
Słuchanie empatyczne ma znaczenie wychowawcze dopiero wtedy, gdy wychowawca pomaga wychowankowi
mądrze pokierować własnymi przeŜyciami i zająć wobec nich dojrzałą postawę! We wspomnianej sytuacji
dojrzałość mamy będzie polegała na tym, Ŝe uświadomi dziecku, iŜ odczuwane przez nie lęki nie mogą mu
wyrządzić rzeczywistej krzywdy. Innymi słowy chodzi o to, by mama pomogła zrozumieć dziecku, Ŝe pomimo
realnieprzeŜywanychlękówniegrozimuŜadnerealneniebezpieczeństwoiŜewzwiązkuztymniemusisięono
baćswoichlęków.Alęki,którychnietrzebasiębać,majątodosiebie,Ŝedosyćszybkoznikają.
WtymkontekściemoŜnaprzytaczaćwieleinnychsytuacji,którepotwierdzajązasadę,iŜwychowawcomnie
wolnopoprzestawaćnaempatycznymwczuwaniusięwsubiektywnyświatmyśliiprzeŜyćdziecka.Dziejesiętak
np.wobliczu jegolenistwa,agresjiczyprzejawów egoizmu.Najwspanialszymwzorcemwtymwzględziejest
postawaChrystusa,którypostanowiłtakbardzowczućsięwsytuacjęczłowieka,Ŝedosłowniestałsięjednymz
nas. Pomimo to zachował własną toŜsamość, pozostając sobą: we wszystkim podobny do nas oprócz grzechu.
Jego wcielenie się w świat człowieka nie jest, zatem celem samym w sobie. Jest natomiast najbardziej
przemawiającymznakiemmiłości,ajednocześnienajbardziejskutecznymwezwaniem,byśmystawalisięnowym
człowiekiem.Podobniedladojrzałegowychowawcyempatianiejestcelemsamymwsobie,aleśrodkiem,dzięki
któremuwychowaneknietylkopoczujesięzrozumianyipokochany,leczbędziemiałszansę,bylepiejzrozumieć
samegosiebieorazbyzająćdojrzalsząpostawęwobecwłasnychmyśli,pragnieńiprzeŜyć.
Osobiście niemal codziennie przekonuję się, Ŝe tak rozumiana empatia jest bardzo skuteczna w tworzeniu
więzi zaufania między wychowawcą a wychowankiem oraz umoŜliwia udzielanie odpowiedzialnej pomocy
wychowawczej.Otoprzykład.WjednejzparafiiwdiecezjiwrocławskiejmiałemspotkaniezmłodzieŜą.Wrazz
organizatoramiprzybyłemnamiejscespotkaniakilkuminutwcześniej.Zaoknembyłzimny,styczniowyporanek.
W sali znajdowała się na razie jedna tylko dziewczyna. ZauwaŜyłem, Ŝe jest zziębnięta i Ŝe wciągnęła dłonie
głębokowrękawykurtki.Podszedłemdoniej,byjąpozdrowićispytałemczymarękawiczki.Pochwiliwahania
odpowiedziała,Ŝemarękawiczki,aleichniewzięłazdomu.Nieuległempokusie,byczegośsiędomyślać,np.Ŝe
mam przed sobą lekkomyślną osobę, lecz starałem się zrozumieć sytuację z perspektywy tej dziewczyny.
Powiedziałem,Ŝeprzykromijest,gdywidzęjakmarznieispytałemczychcemipowiedzieć,dlaczegoniewzięła
rękawiczek.Przezchwilępatrzyłanamniewmilczeniuapotempowiedziała:"jasiębojęrękawiczek".Znowu
nieuległempokusiedomyślaniasię,jakinterpretowaćjejlęk,leczspytałem:czychceszmiwyjaśnić,dlaczego
boisz się rękawiczek? JuŜ bez oporów zaczęła mówić o najbardziej bolesnej tajemnicy jej Ŝycia: o chorobie
alkoholowejtaty.PrzeddwomalatywzimowywieczórtatawróciłdodomupijanyizaatakowałmamęnoŜem,
trzymanymwrękawiczce.Mojarozmówczynipowiedziała,ŜeodtądnieuŜywajuŜrękawiczek.Spytałemwtedy,
czyboisięrównieŜnoŜa.Powiedziała,ŜeodtamtegoczasunigdyniemiałanoŜawręku.Jeśliniemawdomu
mamyanistarszejsiostry,torozrywachlebręką.Albokupujesobiebułki.Tatęnigdynieprosi,bypokroiłjej
chleb.PospotkaniuzmłodzieŜądziewczynatapoprosiłaoosobistąrozmowę.NiebyłobytomoŜliwebezwczucia
sięw"drobiazg":wzmarznięteręcenastolatkibezrękawiczek.Jednakempatycznewczuciesięwjejsytuację
niebyłokresem,leczjedyniepunktemwyjściawudzieleniupomocywychowawczej.
Wskazanie empatii jako podstawowego znaku miłości, który tworzy klimat bezpieczeństwa oraz umoŜliwia
budowanie pogłębionych więzi międzyludzkich jest niezaprzeczalnym wkładem współczesnej psychologii i
pedagogiki.DopierojednakodwołaniesiędopostawyChrystusaodkrywaostatecznysensempatii.Asensemtym
jest pomaganie wychowankowi, by uświadomił sobie własną subiektywność, by lepiej zrozumiał samegosiebie
orazbyzająłdojrzalsząpostawęwobectychmyśli,przekonań,przeŜyćipragnień,któresąjeszczeniedojrzałe
czyproblematyczne.
BIBLIOGRAFIA
ADLERR.B.,Understandinghumancommunication,NewYork,HoltRinehartWinston,1985
BANDLERR.GRINDERJ.,Lastrutturadellamagia,Roma,Astrolabio,1981
DZIEWIECKIM.,Lacongruenzanellacomunicazioneinterpersonale,Roma,Universita'Salesiana,1985
DZIEWIECKIM.,Odpowiedzialnapomocwychowawcza,Wydawnictwo„Ave”,Radom1999
FISKEJ.,Introductiontocommunicationstudies,NewYork,Methuen,1982
ROGERSC.R.,Communication:conceptsandprocesses,NewJersey,EnglewoodCliffs,1971
ROSSITERC.M.PEARCEW.B.,Communicatingpersonally,NewYork,TheMerrilCo.,1975
SHUTERR.,Communicating:conceptsandskills,NewYork,HoltRinehartWinston,1984
WATZLAWICKP.BEAVINJ.H.JACKSOND.D.,Pragmaticadellacomunicazioneumana,Roma,Astrolabio,1971
WILMOTW.,Dyadiccommunication,atransationalperspective,London,AddisonWesleyPubl.,1975
Tekst ten ukazał się w odcinkach na łamach tygodnika Diecezji Radomskiej "Ave" w nr 7-9 (1999)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin