Cele edukacyjne dramy:ˇ kształcenie wrażliwości uczniów,ˇ doskonalenie umiejętności rozmowy o uczuciach własnych, wewnętrznych przeżyciach, stanach, lękach, kłopotach, radościach itp.ˇ wyrażanie stanów psychicznych, uzewnętrznianie uczuć,ˇ uświadomienie własnej indywidualności przy jednoczesnym poszanowaniu odrębności innych,ˇ kształcenie określonych zachowań społecznych (pomoc słabszym, poświęcenie, poszanowanie, koleżeństwo itp.),ˇ eliminowanie negatywnych zachowań wynikających z charakteru dziecka (poniżanie innych, kłamstwo, trema, wstyd, pycha),ˇ panowanie nad emocjami, koncentracja,ˇ doskonalenie mimiki, ekspresji, operowanie ciałem,ˇ wzbogacanie słownictwa, frazeologii, zakresu pojęć,ˇ doskonalenie umiejętności poprawnego władania językiem,ˇ rozwijanie fantazji, pobudzanie do aktywności, odkrywanie rzeczy nowych,ˇ przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu poprzez umiejętne i świadome korzystanie z dóbr kultury (muzyki, tańca, pantomimy, literatury, teatru),ˇ wdrażanie uczniów do skutecznego działania i samokształcenia,ˇ zapewnienie harmonijnego rozwoju psychicznego i fizycznego.
Wyróżnia się następujące cele dramy:1. Cel wychowawczy:- rozwija percepcję intelektualną, emocjonalną i duchową,- rozbudza wrażliwość moralną i estetyczną,- rozwija wewnętrzną dyscyplinę i postawy humanistyczne,- uczy tolerancji i rozumienia empatycznego,- przygotowuje dziecko do pełnienia przyszłych ról społecznych,- pomaga zrozumieć pewne mechanizmy zachowań i motywację działań,- kształtuje określone pozytywne zachowania społeczne,- eliminuje złe nawyki dziecka,- uczy analizy własnego postępowania,- umożliwia zmianę zachowania i myślenia. 2. Cel terapeutyczny:- umożliwia rozładowanie napięć wewnętrznych,- likwiduje negatywne emocje - głównie lęk, kompleksy, nieśmiałość,- ośmiela i wyzwala wiarę we własne siły,- pozwala osiągać osobistą satysfakcję i zadowolenie,- poprawia jakość kontaktów z rówieśnikami,- poprawia atrakcyjność i popularność w grupie,- ułatwia osiągnięcie dojrzałości emocjonalnej, wewnętrznego spokoju i poczucia wartości i bezpieczeństwa.3. Cel kreatywny:- rozwija pamięć, myślenie refleksyjne i wyobraźnię,- rozwija uzdolnienia i zainteresowania,- kształtuje wrażliwość dziecka,- rozwija twórczą aktywność.4. Cel inspirujący:- wyzwala możliwości twórcze,- przygotowuje dziecko do odbioru i korzystania z dóbr kultury (muzyka, taniec, teatr), - dostarcza naukowych doświadczeń i uczy sposobów zdobywania wiedzy,- umożliwia rozumienie tekstów kultury,- umożliwia ekspresję ruchową.5. Cel komunikacyjny:- rozwija umiejętność komunikowania werbalnego i pozawerbalnego,- rozwija słownictwo, frazeologię i zakres pojęć dziecka,- umożliwia swobodne i spontaniczne wyrażanie swoich myśli i uczuć,- uczy słuchania, zadawania pytań i twórczego rozwiązywania problemów,- uczy modulacji głosu.6. Cel integrujący:- wpływa na uspołecznienie dziecka,- wyrabia umiejętność współdziałania w grupie,- rozwija społeczne zrozumienie i współczucie,- uczy interpretacji wewnętrznych stanów uczuciowych, wyrażania stanów psychicznych i uzewnętrzniania uczuć,- rozwija umiejętność interpretowania wyglądu, mowy i czynów.6. Cel indywidualizujący:- umożliwia indywidualną kreację,- wyzwala samodzielność i inicjatywę,- daje okazję do własnego przygotowania roli, nadania jej wewnętrznego wyrazu i charakterystyki.
agacia_