WYZNACZANIE CHARAKTERYSTYKI OPOROWEJ KADLUBA.pdf
(
197 KB
)
Pobierz
WYZNACZANIE CHARAKTERYSTYKI OPOROWEJ KADŁUBA
BEZPO
Ś
REDNI LUB PO
Ś
REDNI UKŁAD NAP
Ę
DOWY STATKU
T
0
[kN] – siła naporu śruby swobodnej
v
p
[węzły] – prędkość wody dopływającej do śruby
v
s
[węzły] – prędkość statku
T [kN] – siła naporu pędnika za kadłubem
D
T [kN] – siła ssania
N
d
[kW] – moc na stoŜku śruby
N
w
[kW] – moc na wale
N
T
[kW] – moc naporu
N
To
[kW] – moc naporu śruby swobodnej
N
e
[kW] – moc efektywna lub uŜyteczne
Q [kNm] – moment zapotrzebowany przez śrubę
R
T
[kN] – siła całkowita oporu statku
METODA DAWSONA DLA WYZNACZANIA MOCY HOLOWANIA
Dla wzgl
ę
dnie wolnych morskich statków handlowych (F
n
£
0,20) o pełnotliwo
ś
ci kształtów wr
ę
gów (
j
=
0,68
¼
0,84; B/T = 3,5) mo
Ŝ
na stosowa
ć
wzór DAWSONA o postaci zbli
Ŝ
onej do wzoru Admiralicji.
Wzór DAWSONA ma posta
ć
:
2
v
Ñ
s
N
=
0
31
×
×
h
L
C
×
C
V
B
/
T
[m
3
] – wyporność statku
L [m] – długość statku
C
V
– współczynnik oporu lepkości
Ñ
2
(
C
=
R
/
0
×
r
×
v
×
S
)
V
V
1
B
C
B/T
– poprawka na wpływ stosunku B/T w zakresie 2,0-3,5:
C
=
1
-
×
-
2
2
B
/
T
15
T
T [m] – zanurzenie statku
B [m] – szerokość statku
F
n
[-] – liczba Froude’a:
v
s
F
=
n
g
×
L
,
gdzie v
s
[m/s]
PD
pion dziobowy - pionowa linia w płaszczyźnie symetrii statku, przechodząca przez punkt przecięcia letniej
wodnicy ładunkowej z przednia krawędzią dziobnicy. Dla statków z nietypowym kształtem połoŜenie pionu
dziobowego będzie odrębnie rozpatrywane przez PRS.
PR
pion rufowy – linia pionowa w płaszczyźnie symetrii statku przechodząca przez punkt przecięcia letniej wodnicy
ładunkowej z osi ą trzonu sterowego
PP
płaszczyzna podstawowa – płaszczyzna pozioma przechodząca na owręŜu przez górną krawędź stępki płaskiej lub
punkt przecięcia wewnętrznej krawędzi poszycia ze stępka belkową.
OwręŜe – płaszczyzna prostopadła do PP i PS leŜą ca w połowie odległości między pionami PD i PR.
L
c
długość całkowita – odległość mierzona od najbardziej wysuniętego stałego punktu konstrukcji w kierunku rufy
do najbardziej wysuniętego punktu konstrukcji w kierunku dziobu [m].
L
pp
długość między pionami – odległość mierzona na wysokości letniej wodnicy ładunkowej od PD do PR [m].
B
szerokość statku – największa szerokość statku mierzona pomiędzy zewnętrznymi krawędziami wręgów [m].
T
zanurzenie – pionowa odległość mierzona na owręŜu od PP do letniej wodnicy ładunkowej [m].
H
wysokość boczna – pionowa odległość mierzona przy burcie na owręŜu od PP do linii konstrukcyjnej najwyŜszego
pokładu ciągłego [m].
Współczynnik pełnotliwo
ś
ci kadłuba
– określany przy zanurzeniu T tj. do letniej wodnicy ładunkowej, w
odniesieniu do wymiarów L
pp
, B, V objętość podwodnej części kadłuba
Plik z chomika:
midebski
Inne pliki z tego folderu:
Badania modelowe statku pasażerskiego.doc
(14158 KB)
Holowanie na Morzu.pdf
(1859 KB)
Metoda Dawsona.pdf
(6311 KB)
Ocena bezpieczenstwa konstrukcji statku.pdf
(310 KB)
Okreslenie parametrow kontraktowych.doc
(1642 KB)
Inne foldery tego chomika:
ABC
Angielski dla marynarzy
Arabella
Arkusze kalkulacyjne
Astronawigacja
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin