Nawigacja morska Zadania kontrolne: Przeliczanie namiarów
Przykład 1
Z jachtu dokonano na latarnię morską namiaru burtowego z lewej burty NBL = 030°, oraz namiaru kompasowego NK = 130°. Z mapy nawigacyjnej odczytano: Variation 1,5° E (-10') The Magnetic Curves are for 1987. Siła wiatru 3° B, kierunek wiatru ENE. Dewiacja podana jest dla kursu kompasowego we fragmencie tabeli. Obliczyć kąt drogi jachtu na rok 2005.
KK
140
150
160
170
180
δ
0
-1
-3
-5
-4
Rozwiązanie:
NB = (- 030°) lub NBL = (030°) ; NK = 130° KK = NK - NB KK = 130 - (- 030) = 160 KK = 160° d = (- 1,5°); δ = (-3°); pw = (+5°) KDw = KK + (±d) + (±δ) + (±pw) KDw = 160 + (-1,5) + (-3) + (+5) = 160,5 KDw = 160,5°
Przykład 2
Z jachtu płynącego kursem kompasowym KK = 180° dokonano namiaru bocznego lewo - burtowego na pławę nawigacyjną typu LAMBA, który wyniósł NBL = 030°. Całkowita poprawka kompasu wyniosła cp = (+5°). Obliczyć namiar rzeczywisty na pławę LAMBA.
KK = 180° ; NBL = 030° ; cp = (+5°) NBL + K = 360° K = 360° - NBL K = 360 - 030 = 330 K = 330° KR = KK + (±cp) KR = 180 + (+5) = 185 KR = 185° NR = K + KR NR = 330 + 185 = 515 NR = 515° NR = 515 - 360 = 155 NR = 155°
Przykład 3
Z jachtu płynącego kursem kompasowym KK = 320° dokonano namiaru na latarnię morską. Zmierzony kąt kursowy wyniósł 250°, z mapy nawigacyjnej odczytano i uaktualniono deklinację, która wyniosła d = (-2°). Dewiacja dla kursu kompasowego, którym płynął jacht wyniosła δ = (+4°). Obliczyć namiary na latarnię: a) kompasowy b) magnetyczny c) rzeczywisty d) boczny
a) namiaru kompasowego:
NK = K + KK NK = 250 + 320 = 570 NK = 570 - 360 = 210 NK = 210°
a) namiaru magnetycznego:
KM = KK + (±δ) KM = 320 + (+4) = 324 KM = 324° NM = K + KM NM = 250 + 324 = 574 NM = 574 - 360 = 214 NM = 214°
można też wykorzystać rozwiązanie a)
NM = NK + (±δ) NM = 210 + 4 = 214 NM = 214°
a) namiaru rzeczywistego:
KR = KK + (±d) + (±δ)KR = 320 + (-2) + (+4) = 322 KR = 322° NR = K + KR NR = 250 + 322 = 572 NR = 572 - 360 = 212 NR = 212°można też wykorzystać rozwiązanie b)
NR = NM + (±d) NR = 214 + (-2) = 212 NR = 212°
a) namiaru bocznego:
Ponieważ kąt kursowy jest większy niż 180° namiar boczny będzie namiarem lewo-burtowym NBL
NBL + K + 360° NBL = 360° - K NBL = 360 - 250 = 110 NBL = 110°
midebski