METODY, TERAPIE, PROGRAMY
Rodzaje terapii:
Lista obserwacji zachowań dziecka ułatwiająca określenie zaburzeń zmysłowych.Człowiek posiada więcej niż pięć zmysłów – dotyk, wzrok, słuch, smak i węch. Jedne z nich bardziej sobie uświadamiamy, o innych nie myślimy dopóki rozwój przebiega w sposób prawidłowy, ponieważ są bardziej pierwotne i kształtują się jakby poza naszą świadomością – po prostu dzieje się samo.
Zaburzenia zmysłów powodują różne, często niezrozumiałe dla otoczenia zachowania i określane bywają jako dziwaczne. Jeśli osoba taka ma trudności z komunikowaniem się z otoczeniem, może pojawić się problem.
Jak, poprzez obserwację, określić czy dana osoba ma zaburzenie w odbiorze bodźców zewnętrznych? Spróbuj sam dojść do pewnych wniosków i przedyskutuj z kimś kto pomoże Ci w rozszyfrowaniu pozornie bezsensownych zachowań podopiecznego lub w łamaniu barier rozwojowych dziecka. Prowadź obserwacje w różnych sytuacjach, zapisuj je. Rodzice niepełnosprawnych dzieci i specjaliści przekazują sobie listę obserwacji zachowań, w odniesieniu do konkretnych sytuacji. Jest ona przydatna, choć dla wnikliwego obserwatora zbędna. Nie mniej ważna jest umiejętność wyciągania wniosków.
Słuch
· sprawia wrażenie głuchego
· unika bodźców dźwiękowych
· nie odbiera bodźców dźwiękowych
· ucieka od hałasów
· zatyka uszy rękami, ignoruje dźwięk
· słucha z przyjemnością dźwięków wydawanych przez siebie
· zwraca się w kierunku dźwięków łagodnych
· często ma lekki sen, trudności ze snem
· boi się zwierząt i dźwięków, które wydają
· boi się strzyżenia włosów
· nie lubi mycia uszu
· boi się tłumu, ruchu ulicznego, syren
· boi się burzy, deszczu, wiatru, szumu fal
· ucieka, chowa się przed dźwiękami
· szuka głośnych dźwięków - świat jest za cichy
· krzyczy, rzuca przedmiotami, trzaska
· przykłada ucho do wibrujących powierzchni
· uwielbia hałasy
· siedzi i przysłuchuje się włączonej maszynie, pralce, odkurzaczowi
· lubi przebywać w kuchni, łazience
· drze i mnie w rękach papier
· otwiera i zamyka z różną siłą drzwi
· lubi bawić się dzwoniącymi i piszczącymi zabawkami
· lubi uliczny gwar
· ostukuje przedmioty, zabawki
· uderza głową, zagłusza dźwięki pochodzące z zewnątrz
· wsłuchuje się w bicie serca
· po posiłku słucha odgłosów układu trawiennego
· często wybucha krzykiem bez widocznej przyczyny
· kołysze głową, całym ciałem
· zwiesza się głową w dół
· wydaje ciche dźwięki i wsłuchuje się w nie
SMAK
· do próbowania używa końca języka
· reaguje na silne smaki nudnościami
· nie lubi gazowanych napojów
· „niejadek”, wybredny
· niska tolerancja na smaki
· używa boków języka
· niewybredne, jedzą wszystko, nawet rzeczy obrzydliwe w smaku
· biorą do ust. i mogą zjeść rzeczy niejadalne
· używają boków i tyłu języka
· ciągle czują w ustach jakiś smak
· ssie własny język i policzki, żeby wydobyć z nich smak
· czasem zwracają zjedzony pokarm i ponownie go żują
· nie zwracają szczególnej uwagi na jedzenie, pozwalają się karmić, ale rzadko jedzą w pełni samodzielnie
WZROK
· przyglądają się drobnym pyłkom i punkcikom
· wykonuje nagłe ale kontrolowane ruchy ciała - na boki, w przód, tył- zbliżanie i oddalanie się od przedmiotu
· lubi kręcące się koła, bąki, płyty
· ma dobrą pamięć wzrokową
· lubi patrzeć przez małe dziurki, szkło
· nie lubi luster, oglądania własnego odbicia, fotografii
· przygląda się długo i uważnie
· boi się ciemności
· nie lubi silnego blasku słońca, błysków światła
· ciągłe miarowe kołysanie się
· zainteresowane źródłami światła, słońcem
· chodzi dookoła przedmiotu i przygląda się - ustala granice przedmiotu
· jeździ zabawkami po krawędziach
· boi się wysokości, schodów, ciemnych tuneli, szybkości
· obraca przedmioty przed oczami
· interesuje się lustrami, błyszczącymi przedmiotami, powierzchniami
· bawi się przed oczami dłońmi, wygina palce
· porusza miarowo przedmiotami lub własnym ciałem (kręciołki)
· często ma rozszerzone źrenice
· patrzy przez ludzi, przez rzeczy
· patrzy tak, jakby ich oczy były zwrócone do wewnątrz
· często dotyka powiek, rozciąga je, trze
· nie nawiązuje kontaktu wzrokowego
· sprawia wrażenie dziecka niewidomego
DOTYK
· unika dotyku
· unika dotyku ubrania
· nie chce zakładać ubrań szorstkich, ciasnych
· nie lubi wody o innej temperatury niż ciało
· nie lubi zmian temperatury niż ciało
· nie lubi zmian temperatury i ciśnienia
· wybiera miękkie zabawki i używa ich do delikatnego łaskotania ciała
· dotyka swego ciała, delikatnie głaszcze, łaskocze
· kąpanie, obcinanie paznokci sprawia ból
· generalnie unika wrażeń dotykowych
· gryzie rękę
· śmieje się podczas bicia
· wydaje się nie reagować na doznania cielesne
· ...
veronaa