Kinezjologia edukacyjna- ćwiczenia.doc

(185 KB) Pobierz
Kinezjologia edukacyjna - gimnastyka mózgu

 

Kinezjologia edukacyjna - gimnastyka mózgu

 

 

Lp.

Nazwa ćwiczenia

Opis ćwiczenia

Co kształtuje

Jak wygląda

ćwiczenia na przekraczanie linii środkowej ciała

1.

RUCHY NAPRZEMIENNE

Ćwiczenie wykonujemy powoli, na przemian dotykając prawym łokciem lewego kolana, a następnie lewym łokciem prawego kolana. Powtarzamy 6-7 razy. Ćwiczenie to można modyfikować w najróżniejszy sposób (dotykanie lewej stopy prawą ręką, wyciąganie jednocześnie prostopadle do ciała lewej nogi i prawej ręki itp. ważne, żeby ruchy były naprzemienne!)

·         Polepszają koordynację lewa-prawa strona.

·         Wzmacniają zmysł wzroku i słuchu.

·         Ułatwiają opanowywanie materiału i jego późniejsze odtwarzanie

 

2.

LENIWE ÓSEMKI (LEŻĄCE)

Ćwiczenie rozpoczynamy lewą ręką – trzymamy kciuk na wysokości oka w linii środkowej ciała. Trzymamy głowę nieruchomo i rysujemy płynnym nieprzerwanym ruchem symbol nieskończoności, cały czas wodząc za palcem wzrokiem. Zaczynamy od środka w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara do góry, z tyłu i dookoła, potem zgodnie ze wskazówkami zegara do góry, z tyłu i z powrotem do środka. Prawą i lewą ręką kreślimy "8" po kilka razy. Łączymy kciuki tworząc X. Koncentrując wzrok na środku X śledzimy złączone kciuki wykonując leniwe ósemki. Dla ułatwienia nauki tego ćwiczenia na początku można rysować na tablicy "8" i zaznaczać strzałkami kierunki kreślenia.

·         Koordynują pracę narządu wzroku.

·         Pomagają we wzrokowym przekraczaniu linii środka.

·         Poprawiają ruchliwość gałek ocznych.

 

3.

SŁOŃ

Lekko rozstawione kolana, głową dotykamy cały czas ramienia (można włożyć kartkę papieru między ramię a głowę),oczy otwarte, ręką w powietrzu kreślimy leniwą ósemkę, a wzrok śledzi nie rysującą dłoń, lecz rysowaną ósemkę. Podczas rysowania poruszamy całą górną połową ciała. Ćwiczenie to jest bardzo pomocne przy dysgrafii i dysleksji. Ósemkę rysujemy po trzy razy każdą ręką.

·         Koordynuje pracę mózgowych ośrodków słuchu obu półkul.

·         Koryguje nieprawidłowe napięcie mięśni szyi.

 



4.

RYSOWANIE OBURĄCZ

Obydwiema rękami równocześnie "bazgrzemy" w powietrzu dowolne kształty. Możemy podpowiadać kierunki rysunku, np. góra, dół, na zewnątrz. Można też polecić narysowanie czegoś konkretnego: choinki, serca, drzewa. Należy zwracać uwagę, by dzieci nie usztywniały ciała, lecz poruszały swobodnie głową i oczami. Efektem końcowym mają być lustrzane rysunki. Początkowo dzieci kreślą małe formy przechodząc do coraz większych. Gdy czas pozwoli można rysować nie tylko w powietrzu, lecz także na papierze, tablicy.

·         Koordynuje współdziałanie ręka-oko w różnych polach widzenia.

·         Poprawia orientację przestrzenną i wzrokowe rozróżnianie symboli.



ćwiczenia energetyzujące

5.

PUNKTY NA MYŚLENIE

Jedna ręka spoczywa na brzuchu, drugą masujemy miękką tkankę pod obojczykiem pomiędzy pierwszym a drugim żebrem. Ćwiczenie to powoduje, że mamy "jaśniejszy umysł". Początkowo dzieci narzekają na ból podczas masowania, ale nie jest on zbyt uciążliwy i po kilku sekundach ustępuje.

·         Przesyłanie informacji z prawej półkuli mózgu do lewej strony ciała i odwrotnie.

·         Lepsza koordynacja ciała.

 

6.

KAPTUREK MYŚLICIELA

Za pomocą kciuka i palca wskazującego dziecko delikatnie odchyla małżowinę uszną do tyłu, następnie, masując ją od góry po łuku ucha, schodzi palcami aż do płatka ucha.

·         Ułatwia słuchowe przekraczanie linii środkowej.

·         Powoduje wzrost umysłowej i fizycznej sprawności.

·         Poprawia formułowanie zdań, myśli w pamięci.



7.

KRĄŻENIE SZYJĄ

Unosimy barki do góry, pochylamy głowę do przodu i łagodnie kołyszemy się z boku na bok. Odchylamy głowę do tyłu i ćwiczymy krążenie tak jak poprzednio. Powtarzamy to ćwiczenie przy barkach opuszczonych. Jeśli wykonujemy je w pozycji stojącej, można przy tym przestępować z nogi na nogę.

·         Usuwa napięcie, rozluźnia, Poprawia przepływ krwi do mózgu.

 



ćwiczenia na pozytywne myślenie

8.

POZYCJA COOKA (ZWANA TEŻ POZYCJĄ DENNISONA)

Wersja trudniejsza:

Ćwiczenie składa się z 2 części. Najpierw zakładamy lewą nogę na prawą tak, by oprzeć kostkę na kolanie. Następnie prawą ręką obejmujemy kostkę lewej nogi, natomiast lewą ręką trzymamy stopę pod palcami. Siedzimy przez minutę głęboko oddychając z zamkniętymi oczami. W 2 części siadamy zwyczajnie, składamy dłonie tak, by dotykały się czubkami palców i przez następną minutę głęboko oddychamy.

 

·         Oddziaływanie jest podobne jak w przypadku ruchów naprzemiennych.

·         Pobudza korę mózgową.

·         Poprawia koncentrację.



Wersja łatwiejsza:

 

Uczniowie w pozycji siedzącej krzyżują nogi. Ramiona wyprostowane przed siebie, zewnętrzne strony dłoni skierowane do siebie, kciuki w dół. Teraz krzyżujemy dłonie, łączymy i przetaczamy je w stronę ciała. Opieramy je na mostku, język kładziemy na podniebieniu, przymykamy oczy. Oddychamy brzuchem spokojnie i równomiernie. Pozostajemy w tej pozycji dłuższą chwilę. Ćwiczenie to stosuje się gdy z różnych względów klasa jest pobudzona, a praca na lekcji wymaga pełnej koncentracji.

 

9.

PUNKTY POZYTYWNE

Dwoma palcami dotykamy punkty na czole (pomiędzy brwiami a linią włosów). Zamykamy  oczy i głęboko oddychamy, by się zrelaksować. Można poprosić drugą osobę: mamę, tatę, kolegę, by przytrzymał nasze punkty pozytywne – w ten sposób łatwiej jest się zrelaksować

·         zwiększenie przepływu krwi w przedniej części mózgu

·         złagodzenie stresu

·         pobudza myślenie kreatywne

ćwiczenia wydłużające

10.

AKTYWNA RĘKA

Podnosimy do góry wyprostowaną rękę i przytulamy do ucha. Robimy łagodny wydech przez usta stulone w "ryjek" . Równocześnie pobudzamy mięśnie ręki odpychając nią druga rękę w czterech kierunkach (w przód, w tył, do siebie i od siebie).

·         Ćwiczenie poprawia charakter pisma i ortografię.

 



11.

WYPADY W BOK

Stojąc w rozkroku z obniżonymi biodrami wykonujemy "wypady" połączone z wydechem, w lewo (prostując prawą nogę) i w prawo (prostując lewą nogę).

·         Polepszają koordynację lewa-prawa strona.

·         Rozluźniają.



...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin