Zespół Szkół Specjalnych w Sochaczewie
Nauczyciel stażysta – ................ ubiegający się o stopień nauczyciela kontraktowego
Okres trwania stażu 9 m- cy od 1.09.2002
L.p.
Strefa rozwoju zawodowego
Zadanie
Sposób realizacji
Środki
1
Przygotowanie do pełnienia funkcji opiekuna stażu.
1. Zapoznanie z obowiązującymi przepisami prawnymi.
2. Zapoznanie z obowiązkami opiekuna stażu – instruktaż udzielony przez dyrektora stażu.
3. Regularne czytanie literatury fachowej, czasopism dotyczących awansu zawodowego.
4. Regularne śledzenie nowości w Internecie dotyczących awansu zawodowego.
Karta Nauczyciela, Rozp. MEN z 3. 08. 2000 z późniejszymi zmianami
„Głos Nauczycielski” Internet
Literatura
2
Organizacyjna
1. Nawiązanie współpracy opiekuna stażu z nauczycielem stażystą
2. Poznanie zasad funkcjonowania, organizacji pracy placówki i jej zadań
1. Rozmowa w trakcie, której ustalamy:
wstępny harmonogram współpracy (terminarz
spotkań i hospitacji)
tematykę spotkań
analizę zasobów
redagujemy kontrakt ( wzajemne zobowiązania)
2. Zapoznanie z dokumentami obowiązującymi w szkole
Statut ZSS
Program wychowawczy ZSS
Plan pracy ZSS itd.
3. Przygotowanie Planu Rozwoju zawodowego Nauczyciela Stażysty.
4. Opracowanie rozkładu materiału i planu pracy
5. Gromadzenie dokumentacji realizowanego planu rozwoju
Program wychowawczy
„Głos Nauczycielski”
„Poradnik, Robbe”
Publikacje książkowe
Internet
3
Osobista
Poszerzenie wiedzy i umiejętności poprzez udział w doskonaleniu zawodowym
1. Udział WDN – przygotowanie i przeprowadzenie Rady Pedagogicznej
2. Udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, przygotowanie semestralnego i rocznego sprawozdania z prowadzonych zajęć.
4
Dydaktyczna
1. Obserwacja i analiza możliwości ucznia
2. Przygotowanie do hospitacji lekcji opiekuna i stażysty.
3. Obserwacja zajęć w obecności opiekuna.
4. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna.
5. Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej.
1. Nawiązanie współpracy nauczyciela stażysty z wychowawcami – charakterystyka klas i uczniów.
2. Rola pedagoga szkolnego w rozwiązywaniu problemów. Współpraca z psychologiem.
3. Przygotowanie zadań i ćwiczeń dobranych do indywidualnych możliwości dzieci.
4. Ustalenie kryteriów oceny.
1. Ustalenie harmonogramu hospitacji, określenie wzajemnych oczekiwań i wątpliwości
2. Analiza opracowań dotyczących hospitacji
wzory, arkusze obserwacji, opinii pohospitacyjnej
ustalenie wzoru komentarza
3. Różne konspekty lekcji.
Omówienie hospitowanych zajęć
Zapisanie konspektu i opinii o lekcji.
1. Program WOS i Techniki realizowany przez stażystę – pomoce, metody( czasopisma, Internet, wideoteka, itp. )
2. Metody aktywizujące
3. Omówienie indywidualne, grupy, wdrażanie do samooceny
4. Opracowanie scenariusza akademii „Dzień Niepodległości”
5. Przygotowanie pokazowej lekcji dla rodziców połączonej z pokazem i krótką prelekcją.
Stanisław Wiosło
M. Jaśko
St. Kwiatkowski
Problemy
Zarządzanie w Oświacie
Kasperczyk „Gimnastyka korekcyjna w szkole”
Atlas ćwiczeń korekcyjnych
K. Owczarek
Kutzner – Kosiń
Gimnastyka korekcyjna
5
Wychowawczo – opiekuńcza
1. Poznanie warunków życiowych i środowiskowych uczniów.
2. Realizacja zadań wychowawczych przez gimnastykę korekcyjną i rehabilitację.
1. Kontynuowanie współpracy z nauczycielami, wychowawcami, pedagogiem, psychologiem, rozmowy indywidualne z rodzicami, udzielanie pomocy, konsultacje.
1. Wdrażanie dyscypliny i samodyscypliny podczas wykonywanych zadań
2. Zwracanie uwagi młodzieży na współczesne zagrożenia (AIDS, narkomania, nikotynizm, alkoholizm).
kowalski83