Historia - arkusz podst. dla niesłyszących.pdf
(
2645 KB
)
Pobierz
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
WPISUJE ZDAJĄCY
Miejsce
na naklejkę
z kodem
KOD
PESEL
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII
Arkusz dla osób niesłyszących
POZIOM PODSTAWOWY
MAJ 2012
Instrukcja dla zdającego
Czas pracy:
120 minut
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 24 strony
(zadania
1 – 36).
Ewentualny
brak
zgłoś
przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.
2. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym
przy każdym zadaniu.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
6. Na tej stronie oraz na karcie odpowiedzi wpisz swój
numer PESEL i przyklej naklejkę z kodem.
7. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Liczba punktów
do uzyskania: 100
MHI-P1_7P-122
2
Egzamin maturalny z historii dla osób niesłyszących
Poziom podstawowy
Zadanie 1.
(3 pkt)
Do przedstawionych dzieł sztuki dopasuj kręgi cywilizacyjne. Wybierz je spośród
podanych i wpisz pod ilustracjami.
cywilizacja chińska, cywilizacja egipska, cywilizacja hinduska, cywilizacja rzymska
1. .....................................
2. ...................................
3. ...................................
....................................
[w:]
Sztuka świata
, t. 1, Warszawa 1989, s. 73;
Sztuka świata
, t. 2, Warszawa 1990, s. 234, 321.
.....................................
....................................
Zadanie 2.
(1 pkt)
Na podstawie ilustracji wykonaj polecenie.
[w:]
Encyklopedia historyczna świata
. T. II, oprac. K. M. Ciałowicz, J. A. Ostrowski, Kraków 2000, s. 132.
Podaj nazwę wojska greckiego przedstawionego na ilustracji.
.......................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z historii dla osób niesłyszących
Poziom podstawowy
3
Zadanie 3.
(3 pkt)
Na podstawie mapy i własnej wiedzy wykonaj polecenia.
A. Uzupełnij zdanie.
Na mapie zaznaczono m.in. najważniejsze bitwy z okresu wojen między Grekami
a ........................................ w V wieku p.n.e.
B. Zaznacz na mapie literą X bitwę, w której dowódcą wojsk greckich był Leonidas,
król Sparty.
C. Zaznacz na mapie literą Y jedną z bitew, w której zwyciężyli Grecy.
Na podstawie: W. Chybowski,
Historia. Gimnazjum – zeszyt do ćwiczeń na mapach konturowych,
Warszawa
2002, s. 5.
4
Egzamin maturalny z historii dla osób niesłyszących
Poziom podstawowy
Zadanie 4.
(5 pkt)
Na podstawie ilustracji i własnej wiedzy wykonaj polecenia.
[w:] J. Dumanowski, S. Olszaniec,
Starożytność i średniowiecze w tekstach źródłowych
, Rumia 2002, s. 37, 38.
A. Podaj nazwy dyscyplin sportowych przedstawionych na ilustracjach.
.................................................................. ..................................................................
B. Podaj nazwy dwóch innych dyscyplin sportowych, w których rywalizowali
zawodnicy w starożytnej Grecji podczas zawodów sportowych.
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
C. Podaj nazwę zawodów sportowych w starożytnej Grecji.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 5.
(4 pkt)
Na podstawie tekstu Polibiusza i własnej wiedzy wykonaj polecenia.
Były trzy składniki władzy państwowej, konsulowie, senat, lud. Otóż konsulowie, póki (1)
z legionami nie wyruszą w pole (2) decydują o wszystkich sprawach publicznych.
Bo wszyscy inni urzędnicy, z wyjątkiem trybunów ludowych [...] słuchają ich. Jeżeli chodzi
o senat, to ma on przede wszystkim władzę nad skarbem publicznym; mianowicie zarządza
wszystkimi dochodami i tak samo wydatkami. Lud rozdaje urzędy między godnych ludzi.
Ma on także prawo zatwierdzania ustaw; a co najważniejsze postanawia o pokoju i wojnie.
[w:] T. Maresz, K. Juszczyk,
Historia w tekstach źródłowych
, t. I, Rzeszów 1999, s. 31.
Słowniczek
(1)
póki
–
jeśli
(2)
nie wyruszą w pole –
nie pójdą na wojnę
Egzamin maturalny z historii dla osób niesłyszących
Poziom podstawowy
5
A. Podkreśl dobrą odpowiedź.
Polibiusz opisuje ustrój starożytnego państwa –
1. Egiptu rządzonego przez faraona Cheopsa.
2. demokratycznych Aten.
3. republiki rzymskiej.
4. Cesarstwa Rzymskiego.
B. Podaj nazwę najważniejszych urzędników w tym państwie, którzy mieli władzę
cywilną i wojskową.
.......................................................................................................................................................
C. Napisz, o czym decydowało zgromadzenie ludowe. Podaj dwa przykłady.
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
Zadanie 6.
(3 pkt)
Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenia.
[...] Gdy możni (1) dokonali oznaczenia działów królestwa (2)
i podzielili je na trzy części,
trzej królowie [...], w mieście [...] Verdun, rozdzielili państwo pomiędzy siebie: Ludwik [...]
otrzymał część wschodnią, Karol [...]
zachodnią. Lotariuszowi, najstarszemu z nich, los
przydzielił środkową, leżącą między dwoma poprzednimi.
[w:]
Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii,
studentów i uczniów
, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1997, s. 74–75.
Słowniczek
(1)
możni –
ludzie mający władzę, bogaci
(2)
dokonali oznaczenia działów królestwa –
podzielili państwo
A. Podaj rok, w którym zdecydowano o podziale państwa.
.......................................................................................................................................................
B. Uzupełnij tekst.
Uwaga: wpisz w (1) imię i przydomek władcy-cesarza, w (2) nazwę miasta.
Wymienieni w tekście królowie: Ludwik, Karol i Lotariusz to wnukowie władcy
(1) ............................................................., który w roku 800 został ukoronowany
w (2) ................................ na cesarza.
Plik z chomika:
LeStrange19
Inne pliki z tego folderu:
Język włoski - transkrypcja rozsz.pdf
(44 KB)
Język włoski - arkusz rozsz. cz. II.pdf
(310 KB)
Język włoski - arkusz rozsz. cz. I.pdf
(301 KB)
Język włoski - transkrypcja podst.pdf
(75 KB)
Język włoski - arkusz podst.pdf
(386 KB)
Inne foldery tego chomika:
2010
2011
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin