Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju na nauczyciela mianowanego.doc

(100 KB) Pobierz
Sprawozdanie

 

 

 

Sprawozdanie

z  realizacji  planu  rozwoju  zawodowego 

w  okresie  stażu  na  stopień 

nauczyciela  mianowanego

 

 

 

 

 

 

 

 

Imię  i  nazwisko: mgr  Grażyna  Denicka

 

Opiekun  stażu:    mgr  Janusz  Marczuk

 

Stanowisko  i  miejsce  zatrudnienia: nauczyciel  biologii                           w  Liceum  Ogólnokształcącym  ZDZ  i Technikum  ZDZ    w  Białej  Podlaskiej

 

Czas trwania  stażu: 01.09.2008 – 31.05.2011r.

 

 

 

 

Wstęp

 

 

 

 

 

 

Jestem  nauczycielem  biologii  w  Liceum  Ogólnokształcącym  i  Technikum  ZDZ      w  Białej  Podlaskiej.   W  2004r. uzyskałam  stopień  nauczyciela  kontraktowego                         w  Zakładzie  Doskonalenia  Zawodowego  w  Białej  Podlaskiej.

Specyfika  pracy  nauczyciela  w  szkole  ponadgimnazjalnej  stawia  przed  nauczycielami  inne  wymagania  i  jest  ukierunkowana  na  przygotowanie  uczniów                  do  egzaminu  maturalnego. Zawód  nauczyciela  wymaga  od  każdego  z  nas ciągłego  rozwoju, poszerzania  swojej  wiedzy, nabywania nowych  kompetencji. Aby sprostać wymaganiom postanowiłam rozpocząć  staż na nauczyciela mianowanego.

Wniosek  o  rozpoczęcie  stażu  na  stopień nauczyciela  mianowanego  złożyłam                z  dniem 1.09.2008r.  Po  głębokich  przemyśleniach, przeanalizowaniu  przepisów prawa oświatowego  oraz  gruntownej  analizie dokumentów  szkoły  sporządziłam plan  rozwoju  zawodowego  z uwzględnieniem zadań odpowiadających potrzebom  szkoły oraz moim potrzebom i predyspozycjom. Planując własny rozwój brałam pod uwagę różne obszary działania  nauczyciela – pracę dydaktyczną, współpracę z innymi nauczycielami , pracę na rzecz szkoły.  Mój  plan  rozwoju  zawodowego  został zatwierdzony  przez  dyrektora  szkoły  Henryka  Zacharuka. Następnym  krokiem  było podpisanie  kontraktu  z  opiekunem  stażu Panem Januszem Marczukiem, w którym  zostały  zawarte zasady  naszej  współpracy.

W okresie  stażu udało mi się zrealizować wszystkie zaplanowane  zadania  ujęte                 w  Planie  rozwoju.

Poniższe sprawozdanie  sporządziłam  według  wymagań zawartych  w  § 7 Rozporządzenia  MENiS  z  dnia 1 grudnia  2004r. w sprawie  uzyskiwania  stopni  awansu  zawodowego  przez  nauczycieli (Dz. U. Z  2004r. Nr 260, poz. 2593).

 

 

         

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                         

1.      §7 ust. 1 pkt 1 –

Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych                      z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły           oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego.

             

 

Rozpoczynając pracę i staż na stopień nauczyciela mianowanego w Zakładzie  Doskonalenia Zawodowego w Białej Podlaskiej  gruntownie przeanalizowałam dokumenty szkolne, poznałam zasady funkcjonowania i organizacji szkoły, regulaminy obowiązujące nauczycieli i uczniów zawarte w następujących dokumentach: Statut Szkoły, Wewnątrzszkolny System Oceniania, Plan Wychowawczy Szkoły, Szkolny Program Profilaktyczny. W codziennej pracy zawsze starałam się przestrzegać dyscypliny pracy, obowiązujących przepisów i właściwie wywiązywać się z powierzanych zadań.

Jako nauczyciel biologii  na początku każdego roku szkolnego planowałam pracę dydaktyczną dla każdego oddziału wyznaczonego w przydziale czynności, realizowałam zajęcia ujęte w planach wynikowych, prowadziłam zajęcia  przygotowujące do egzaminu maturalnego z biologii. Skrupulatnie prowadziłam dokumentację szkolną obowiązującą nauczyciela - dzienniki lekcyjne, dzienniki zajęć pozalekcyjnych, sprawozdania z pracy.

Starałam się też rzetelnie wywiązywać z wszystkich innych obowiązków nauczyciela – uczestniczyłam we wszystkich posiedzeniach Rady Pedagogicznej, współpracowałam
z nauczycielami szkoły, pracowałam w komisjach podczas próbnych egzaminów maturalnych,  egzaminów maturalnych i  egzaminów poprawkowych. Wywiązując się                    z powierzanych zadań ujętych w planie pracy szkoły sumiennie pełniłam dyżury śródlekcyjne, dbałam  o powierzoną klasopracownię.  Organizowałam i sprawowałam opiekę nad uczniami podczas dyskotek  szkolnych, organizowałam otrzęsiny  uczniów klas I (październik 2009               i październik 2010).

Sprawowałam opiekę nad młodzieżą w czasie wycieczek szkolnych i klasowych:

-          klasowe ognisko integracyjne ( wrzesień 2008r)

-          9.01.2009r wycieczka  szkolna  do  Warszawy, w trakcie której zwiedzaliśmy Gmach Sejmu RP, Muzeum Powstania  Warszawskiego i obejrzeliśmy  spektakl w teatrze Ateneum

-          Kwiecień 2010r - Wycieczka  do Lublina, gdzie zwiedzaliśmy Majdanek oraz Pałac Zamojskich w Kozłówce, spektakl „Widnokrąg” w Teatrze im. J. Osterwy w Lublinie

-          14.01.2011r. - wycieczka  do  Warszawy, gdzie zwiedzaliśmy  Sejm RP, Muzeum Chopina, Centrum Nauk  „Kopernik” i obejrzeliśmy spektakl „Stacyjka-Zdrój”

W trakcie trwania stażu prowadziłam współpracę  z  pedagogiem szkolnym Panią Haliną Zacharuk, którą informowałam o problemach wychowawczych uczniów mojej klasy.

Pani pedagog dawała mi wskazówki, w jaki sposób najlepiej postąpić w celu rozwiązania zaistniałego problemu, jak również  uczestniczyła w  prowadzeniu  godzin  wychowawczych. Gromadziłam również informacje o współczesnych problemach i zagrożeniach cywilizacyjnych, które dotykają młodzież. Zagadnienia te omawiałam na godzinach wychowawczych. W ramach godzin  wychowawczych realizowałam zadania programu  wychowawczego szkoły. Na bieżąco  współpracowałam  z  pielęgniarką szkolną Panią Alicją Maj - Amilusik, którą zapraszałam na godziny wychowawcze, aby przedstawiła zagrożenia wynikające z narkomanii i alkoholizmu wśród młodzieży, zagrożenia wynikające z niewłaściwego odżywiania się.

Nawiązałam  stały  kontakt  z  rodzicami, których  na  bieżąco  informowałam                     o postępach lub trudnościach  w  nauce  na  wywiadówkach, a także zapraszałam  na  indywidualne  konsultacje, aby na bieżąco rozwiązywać problemy  wychowawcze. Z niektórymi rodzicami miałam stały  kontakt  telefoniczny. Dzięki temu znałam sytuację rodzinną  uczniów, rodzaje problemów, z którymi się borykają.

Zachęcałam moich wychowanków do aktywnego włączania się w akcje  charytatywne organizowane przez Samorząd Uczniowski.

Podczas pracy wychowawczej  starałam  się kultywować tradycje  poprzez  organizowanie  wigilii  klasowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.      §7 ust. 1 pkt 2 –

Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielnie
lub przez udział w różnych formach kształcenia

 

 

W okresie całego stażu systematycznie pogłębiałam swoją wiedzę i umiejętności zawodowe samodzielnie oraz uczestnicząc w różnych formach kształcenia ustawicznego – brałam udział w doskonaleniu wewnątrzszkolnym i doskonaleniu zewnętrznym.

Samodzielnie pogłębiałam własną wiedzę metodyczną i merytoryczną studiując literaturę pedagogiczną. Korzystałam również z publikacji zamieszczonych na portalach internetowych dla nauczycieli.

W ramach szkolenia wewnątrzszkolnego  brałam udział  w :

-          szkoleniowych posiedzeniach rady pedagogicznej dotyczących organizacji i przebiegu egzaminu maturalnego (22.04.2009, 28.04.2010, 20.04.2011r)

-          szkoleniu prowadzonym  przez nauczyciela informatyki  Pana Andrzeja Jędryczkowskiego pt. „Multimedia w edukacji” :

·         obsługa sprzętu audiowizualnego,

·         wykonywanie prezentacji multimedialnych w Microsoft  Power Point 2010,

·         obsługa i wykorzystanie tablicy interaktywnej podczas zajęć lekcyjnych.

Podczas odbywania stażu wzbogacałam swoją wiedzę i doskonaliłam umiejętności również poprzez różne formy doskonalenia zewnętrznego przydatne w pracy dydaktycznej
i wychowawczej. Uczestniczyłam w następujących  szkoleniach:

 

-          Technologia informacyjna  i  edukacja  multimedialna  w  praktyce  szkolnej – moduł I, II i III ( 17-19.11.2008r)

-          „Nowa  podstawa  programowa – nowe wyzwania”. Jak udoskonalić nauczanie  biologii  w  gimnazjum?  (4 godz. Dydaktyczne. Jolanta Golanko, 16.03.2009r)

-          Szkolenie z zakresu  przeciwdziałania  przemocy  rówieśniczej  w  ramach  projektu  „KLASA  BEZ  PRZEMOCY” ( 17-18.10.2008r. 10 godzin)

-          Kurs  kierowników  wycieczek  szkolnych (30.05.2009r)

-          Udział w Seminarium  informacyjnym  będącym  częścią projektu „Kształcenie  to  rozwój II” współfinansowanego  przez UE  w  ramach  Europejskiego  Funduszu  Społecznego (15.05.2010r)

-          Warsztaty „Lubelskie  segreguje  odpady”- 6-godzinne  warsztaty teoretyczne                                  z  zakresu  gospodarki  odpadami  opakowaniowymi  i poużytkowymi

-          Szkolenie przygotowujące  do  wdrożenia  i  realizacji  programu  edukacyjnego „Wybierz  Życie – Pierwszy  Krok” dotyczącego  profilaktyki  raka szyjki  macicy (5.11.2010r.)

-          Szkolenie „Obsługa  platformy e-learningowej” w projekcie pt. „Dojrzała  szkoła” współfinansowanym  ze środków Europejskiego  Funduszu  Społecznego

-          Kurs  dla  kandydatów  na  egzaminatorów  OKE  w  Krakowie ( kwiecień 2011r)

 

W poznaniu  bazy  podręcznikowej  dostępnej  na  rynku  pomógł  mi udział w szkoleniach  organizowanych  przez  wydawnictwa  oświatowe:

-          Spotkanie „łatwiej już się nie da! Biosynteza  białek  według  Biologii z tangramem” (8.11.2008r)

-          „Jak  ugryźć  odżywianie? Schematy i  rysunki  jako  narzędzie do  nauczania  biologii”  Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe ( 25.04.2009r)

-          Spotkanie  edukacyjne „DNA przekazywane  drogą płciową i  nie  tylko...”. Warsztat metodyczny „Jak zaciekawić ucznia biologią na podstawie publikacji  WSiP

Przez  cały  okres  stażu   kompletowałam  bazę  materiałów  dydaktycznych  - samodzielnie przygotowywałam  testy, ćwiczenia , prezentacje  multimedialne., krzyżówki. Gromadziłam  również  materiały  z  zakresu  dydaktyki  i  metodyki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.      § 7 ust. 1 pkt 3 –

Poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty                       w zakresie funkcjonowania szkoły z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły.

 

 

Poznałam  procedury  awansu  zawodowego na podstawie Rozporządzenia  Ministra Edukacji i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu  zawodowego przez nauczycieli jak również różnych publikacji w prasie oświatowej                         i Internecie . W okresie stażu systematycznie analizowałam przepisy dotyczące systemu oświaty, pomocy społecznej i postępowania w sprawach nieletnich, zapoznawałam się z dokumentami  normującymi pracę nauczyciela. Aktualizowałam wiedzę na temat obowiązującego prawa oświatowego. Przeanalizowałam następujące dokumenty:

-          Rozporządzenie MENiS w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego
przez nauczycieli z dnia 1 grudnia 2004 r. (Dz. U. z 2004r. Nr 260, poz. 2593, zm. Dz.U. z 2007r. Nr 214, poz.1580),

-          Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.  - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97,
poz. 674,  z późniejszymi zmianami),

-          Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz.U z 2004 roku nr 257, poz.2572 z późniejszymi zmianami),

-          Podstawa programowa nauczania biologii,

-          Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U.
Nr 83 poz.562 z późniejszymi zmianami), 

-          Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (tekst jednolity Dz. U. z 2002 roku nr 11, poz. 109 z późniejszymi zmianami).

-          Konwencja o  Prawach Dziecka z 1991r.

W okresie stażu systematycznie śledziłam wszystkie zmiany w przepisach prawa oświatowego przeglądając strony internetowe, w szczególności www.men.waw.pl,.

 

 

 

 

 

4.      § 7 ust. 2 pkt 1 –

Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.

 

We  wrześniu 2008r. na mocy  kontraktu  nawiązałam  współpracę  z  opiekunem  stażu  mgr Januszem  Marczukiem. Kontrakt  formułował w sposób  jednoznaczny  i  przejrzysty formy  współpracy. Obejmowały  one  hospitowanie  moich  lekcji  przez opiekuna stażu  raz w miesiącu przez cały  okres  stażu i obserwacje  zajęć lekcyjnych prowadzonych  przez opiekuna stażu dwa razy  w semestrze , również w całym okresie stażu. Przeprowadzenie zajęć było poprzedzone zredagowaniem  konspektu lekcji . Wspólnie z opiekunem dbałam , by każda lekcja została omówiona. W  trakcie tych  spotkań analizowałam  moje mocne i słabe strony, wykorzystany materiał dydaktyczny, poziom wiedzy  merytorycznej, a także asertywność i reakcje uczniów. 

W okresie stażu współpracowałam z opiekunem oraz innymi nauczycielami, dzięki czemu miałam możliwość wzbogacania własnego warsztatu pracy, korzystania
z rozwiązań edukacyjnych i pedagogicznych innych nauczycieli, pełniejszej oceny swoich umiejętności i podejmowanych działań.

Samodzielnie przygotowałam  prezentację multimedialną dotyczącą  wirusa HPV, którą wykorzystałam w  trakcie Szkoleniowej  Rady  Pedagogicznej, którą  poprowadziłam 2.12.2010r. Szkolenie to dotyczyło profilaktyki  raka  szyjki  macicy w ramach programu Wybierz Życie – Pierwszy Krok”.

Jako szkolny koordynator programu Wybierz życie – Pierwszy Krok  prowadziłam w klasach pierwszych zajęcia lekcyjne, na których informowałam uczniów o możliwych sposobach zarażenia wirusem HPV, chorobach jakie może powodować oraz o profilaktyce.

Jako nauczyciel biologii opracowałam prezentację multimedialną dotyczącą świńskiej grypy i prowadziłam pogadanki z wykorzystaniem tej prezentacji we wszystkich klasach licealnych i technikum ZDZ.

Po odbyciu szkolenia „Lubelskie segreguje odpady” przeprowadziłam na ten temat dwie lekcje ( w klasie II c i klasie III Tfp)

Przez  cały  okres  pracy  pedagogicznej starałam się doskonalić  swój  warsztat  pracy i metody  pracy  pedagogicznej   poprzez  stosowanie  metod aktywnych np. pracy             w grupach, burzy mózgów. Do zajęć lekcyjnych  często wykorzystywałam filmy  edukacyjne, prezentacje multimedialne, foliogramy, animacje komputerowe.

Jako nauczyciel  biologii  na początku każdego roku szkolnego sporządzam plany wynikowe nauczania tego przedmiotu w poszczególnych oddziałach w oparciu
o obowiązującą podstawę programową i wybrane programy nauczania. Na początku roku szkolnego zapoznaję z nimi moich uczniów, ustalając jasne zasady wzajemnej współpracy. Realizując tematykę ujętą w rozkładach materiału wykorzystuję posiadane środki dydaktyczne, sporządzam nowe, wyszukuję dodatkowe ćwiczenia, które według mnie
w bardziej jasny sposób przybliżą uczniom nowe treści programowe.  Dokonując ewaluacji działań dydaktycznych wprowadzam nieodzowne korekty, które przyczyniają się
do zwiększenia efektywności zajęć. Aby osiągnąć lepsze efekty kształcenia, co roku udoskonalam  kryteria oceniania ,

W trakcie  trwania  stażu  publikowałam  własne prace  na stronach  internetowych:

-          plan  rozwoju  zawodowego na nauczyciela  mianowanego  w Portalu  Edukacyjnym  www.45minut.pl

-          konspekt lekcji  biologii  dla  klasy II „Budowa i replikacja  DNA”  serwisie edukacyjnym Profesor.pl.

-          Plan wynikowy z biologii dla klasy I Liceum Ogólnokształcącego w Portalu  Edukacyjnym  www.45minut.pl

-          Regulamin Szkolnego konkursu "Życie i twórczość K.K. Baczyńskiego" w  serwisie edukacyjnym Profesor.pl.

Praca nauczyciela w szkole ponadgimnazjalnej ukierunkowana jest głównie na dobre przygotowanie uczniów do egzaminu maturalnego. Aby sprostać tym wymaganiom
przez cały okres stażu wzbogacałam własny księgozbiór o nowości wydawnicze zawierające różnorodne zadania pojawiające się w arkuszach egzaminacyjnych, dbałam  o właściwe planowanie pracy w celu dobrego przygotowania młodzieży do tego egzaminu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.      § 7 ust. 2 pkt 2 –

Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.

 

 

Włączałam się w przygotowanie imprez i uroczystości szkolnych:

-          Pożegnanie  klas III Liceum  Ogólnokształcącego ( 24.04.2009r)

-          Akademia z okazji DEN (październik 2009r)

-          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin