Sprawozdanie
z realizacji planu rozwoju zawodowego
w okresie stażu na stopień
nauczyciela mianowanego
Imię i nazwisko: mgr Grażyna Denicka
Opiekun stażu: mgr Janusz Marczuk
Stanowisko i miejsce zatrudnienia: nauczyciel biologii w Liceum Ogólnokształcącym ZDZ i Technikum ZDZ w Białej Podlaskiej
Czas trwania stażu: 01.09.2008 – 31.05.2011r.
Jestem nauczycielem biologii w Liceum Ogólnokształcącym i Technikum ZDZ w Białej Podlaskiej. W 2004r. uzyskałam stopień nauczyciela kontraktowego w Zakładzie Doskonalenia Zawodowego w Białej Podlaskiej.
Specyfika pracy nauczyciela w szkole ponadgimnazjalnej stawia przed nauczycielami inne wymagania i jest ukierunkowana na przygotowanie uczniów do egzaminu maturalnego. Zawód nauczyciela wymaga od każdego z nas ciągłego rozwoju, poszerzania swojej wiedzy, nabywania nowych kompetencji. Aby sprostać wymaganiom postanowiłam rozpocząć staż na nauczyciela mianowanego.
Wniosek o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego złożyłam z dniem 1.09.2008r. Po głębokich przemyśleniach, przeanalizowaniu przepisów prawa oświatowego oraz gruntownej analizie dokumentów szkoły sporządziłam plan rozwoju zawodowego z uwzględnieniem zadań odpowiadających potrzebom szkoły oraz moim potrzebom i predyspozycjom. Planując własny rozwój brałam pod uwagę różne obszary działania nauczyciela – pracę dydaktyczną, współpracę z innymi nauczycielami , pracę na rzecz szkoły. Mój plan rozwoju zawodowego został zatwierdzony przez dyrektora szkoły Henryka Zacharuka. Następnym krokiem było podpisanie kontraktu z opiekunem stażu Panem Januszem Marczukiem, w którym zostały zawarte zasady naszej współpracy.
W okresie stażu udało mi się zrealizować wszystkie zaplanowane zadania ujęte w Planie rozwoju.
Poniższe sprawozdanie sporządziłam według wymagań zawartych w § 7 Rozporządzenia MENiS z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Z 2004r. Nr 260, poz. 2593).
1. §7 ust. 1 pkt 1 –
Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego.
Rozpoczynając pracę i staż na stopień nauczyciela mianowanego w Zakładzie Doskonalenia Zawodowego w Białej Podlaskiej gruntownie przeanalizowałam dokumenty szkolne, poznałam zasady funkcjonowania i organizacji szkoły, regulaminy obowiązujące nauczycieli i uczniów zawarte w następujących dokumentach: Statut Szkoły, Wewnątrzszkolny System Oceniania, Plan Wychowawczy Szkoły, Szkolny Program Profilaktyczny. W codziennej pracy zawsze starałam się przestrzegać dyscypliny pracy, obowiązujących przepisów i właściwie wywiązywać się z powierzanych zadań.
Jako nauczyciel biologii na początku każdego roku szkolnego planowałam pracę dydaktyczną dla każdego oddziału wyznaczonego w przydziale czynności, realizowałam zajęcia ujęte w planach wynikowych, prowadziłam zajęcia przygotowujące do egzaminu maturalnego z biologii. Skrupulatnie prowadziłam dokumentację szkolną obowiązującą nauczyciela - dzienniki lekcyjne, dzienniki zajęć pozalekcyjnych, sprawozdania z pracy.
Starałam się też rzetelnie wywiązywać z wszystkich innych obowiązków nauczyciela – uczestniczyłam we wszystkich posiedzeniach Rady Pedagogicznej, współpracowałam z nauczycielami szkoły, pracowałam w komisjach podczas próbnych egzaminów maturalnych, egzaminów maturalnych i egzaminów poprawkowych. Wywiązując się z powierzanych zadań ujętych w planie pracy szkoły sumiennie pełniłam dyżury śródlekcyjne, dbałam o powierzoną klasopracownię. Organizowałam i sprawowałam opiekę nad uczniami podczas dyskotek szkolnych, organizowałam otrzęsiny uczniów klas I (październik 2009 i październik 2010).
Sprawowałam opiekę nad młodzieżą w czasie wycieczek szkolnych i klasowych:
- klasowe ognisko integracyjne ( wrzesień 2008r)
- 9.01.2009r wycieczka szkolna do Warszawy, w trakcie której zwiedzaliśmy Gmach Sejmu RP, Muzeum Powstania Warszawskiego i obejrzeliśmy spektakl w teatrze Ateneum
- Kwiecień 2010r - Wycieczka do Lublina, gdzie zwiedzaliśmy Majdanek oraz Pałac Zamojskich w Kozłówce, spektakl „Widnokrąg” w Teatrze im. J. Osterwy w Lublinie
- 14.01.2011r. - wycieczka do Warszawy, gdzie zwiedzaliśmy Sejm RP, Muzeum Chopina, Centrum Nauk „Kopernik” i obejrzeliśmy spektakl „Stacyjka-Zdrój”
W trakcie trwania stażu prowadziłam współpracę z pedagogiem szkolnym Panią Haliną Zacharuk, którą informowałam o problemach wychowawczych uczniów mojej klasy.
Pani pedagog dawała mi wskazówki, w jaki sposób najlepiej postąpić w celu rozwiązania zaistniałego problemu, jak również uczestniczyła w prowadzeniu godzin wychowawczych. Gromadziłam również informacje o współczesnych problemach i zagrożeniach cywilizacyjnych, które dotykają młodzież. Zagadnienia te omawiałam na godzinach wychowawczych. W ramach godzin wychowawczych realizowałam zadania programu wychowawczego szkoły. Na bieżąco współpracowałam z pielęgniarką szkolną Panią Alicją Maj - Amilusik, którą zapraszałam na godziny wychowawcze, aby przedstawiła zagrożenia wynikające z narkomanii i alkoholizmu wśród młodzieży, zagrożenia wynikające z niewłaściwego odżywiania się.
Nawiązałam stały kontakt z rodzicami, których na bieżąco informowałam o postępach lub trudnościach w nauce na wywiadówkach, a także zapraszałam na indywidualne konsultacje, aby na bieżąco rozwiązywać problemy wychowawcze. Z niektórymi rodzicami miałam stały kontakt telefoniczny. Dzięki temu znałam sytuację rodzinną uczniów, rodzaje problemów, z którymi się borykają.
Zachęcałam moich wychowanków do aktywnego włączania się w akcje charytatywne organizowane przez Samorząd Uczniowski.
Podczas pracy wychowawczej starałam się kultywować tradycje poprzez organizowanie wigilii klasowych.
2. §7 ust. 1 pkt 2 –
Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia
W okresie całego stażu systematycznie pogłębiałam swoją wiedzę i umiejętności zawodowe samodzielnie oraz uczestnicząc w różnych formach kształcenia ustawicznego – brałam udział w doskonaleniu wewnątrzszkolnym i doskonaleniu zewnętrznym.
Samodzielnie pogłębiałam własną wiedzę metodyczną i merytoryczną studiując literaturę pedagogiczną. Korzystałam również z publikacji zamieszczonych na portalach internetowych dla nauczycieli.
W ramach szkolenia wewnątrzszkolnego brałam udział w :
- szkoleniowych posiedzeniach rady pedagogicznej dotyczących organizacji i przebiegu egzaminu maturalnego (22.04.2009, 28.04.2010, 20.04.2011r)
- szkoleniu prowadzonym przez nauczyciela informatyki Pana Andrzeja Jędryczkowskiego pt. „Multimedia w edukacji” :
· obsługa sprzętu audiowizualnego,
· wykonywanie prezentacji multimedialnych w Microsoft Power Point 2010,
· obsługa i wykorzystanie tablicy interaktywnej podczas zajęć lekcyjnych.
Podczas odbywania stażu wzbogacałam swoją wiedzę i doskonaliłam umiejętności również poprzez różne formy doskonalenia zewnętrznego przydatne w pracy dydaktycznej i wychowawczej. Uczestniczyłam w następujących szkoleniach:
- Technologia informacyjna i edukacja multimedialna w praktyce szkolnej – moduł I, II i III ( 17-19.11.2008r)
- „Nowa podstawa programowa – nowe wyzwania”. Jak udoskonalić nauczanie biologii w gimnazjum? (4 godz. Dydaktyczne. Jolanta Golanko, 16.03.2009r)
- Szkolenie z zakresu przeciwdziałania przemocy rówieśniczej w ramach projektu „KLASA BEZ PRZEMOCY” ( 17-18.10.2008r. 10 godzin)
- Kurs kierowników wycieczek szkolnych (30.05.2009r)
- Udział w Seminarium informacyjnym będącym częścią projektu „Kształcenie to rozwój II” współfinansowanego przez UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (15.05.2010r)
- Warsztaty „Lubelskie segreguje odpady”- 6-godzinne warsztaty teoretyczne z zakresu gospodarki odpadami opakowaniowymi i poużytkowymi
- Szkolenie przygotowujące do wdrożenia i realizacji programu edukacyjnego „Wybierz Życie – Pierwszy Krok” dotyczącego profilaktyki raka szyjki macicy (5.11.2010r.)
- Szkolenie „Obsługa platformy e-learningowej” w projekcie pt. „Dojrzała szkoła” współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
- Kurs dla kandydatów na egzaminatorów OKE w Krakowie ( kwiecień 2011r)
W poznaniu bazy podręcznikowej dostępnej na rynku pomógł mi udział w szkoleniach organizowanych przez wydawnictwa oświatowe:
- Spotkanie „łatwiej już się nie da! Biosynteza białek według Biologii z tangramem” (8.11.2008r)
- „Jak ugryźć odżywianie? Schematy i rysunki jako narzędzie do nauczania biologii” Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe ( 25.04.2009r)
- Spotkanie edukacyjne „DNA przekazywane drogą płciową i nie tylko...”. Warsztat metodyczny „Jak zaciekawić ucznia biologią na podstawie publikacji WSiP
Przez cały okres stażu kompletowałam bazę materiałów dydaktycznych - samodzielnie przygotowywałam testy, ćwiczenia , prezentacje multimedialne., krzyżówki. Gromadziłam również materiały z zakresu dydaktyki i metodyki.
3. § 7 ust. 1 pkt 3 –
Poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty w zakresie funkcjonowania szkoły z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły.
Poznałam procedury awansu zawodowego na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli jak również różnych publikacji w prasie oświatowej i Internecie . W okresie stażu systematycznie analizowałam przepisy dotyczące systemu oświaty, pomocy społecznej i postępowania w sprawach nieletnich, zapoznawałam się z dokumentami normującymi pracę nauczyciela. Aktualizowałam wiedzę na temat obowiązującego prawa oświatowego. Przeanalizowałam następujące dokumenty:
- Rozporządzenie MENiS w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli z dnia 1 grudnia 2004 r. (Dz. U. z 2004r. Nr 260, poz. 2593, zm. Dz.U. z 2007r. Nr 214, poz.1580),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późniejszymi zmianami),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz.U z 2004 roku nr 257, poz.2572 z późniejszymi zmianami),
- Podstawa programowa nauczania biologii,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 83 poz.562 z późniejszymi zmianami),
- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (tekst jednolity Dz. U. z 2002 roku nr 11, poz. 109 z późniejszymi zmianami).
- Konwencja o Prawach Dziecka z 1991r.
W okresie stażu systematycznie śledziłam wszystkie zmiany w przepisach prawa oświatowego przeglądając strony internetowe, w szczególności www.men.waw.pl,.
4. § 7 ust. 2 pkt 1 –
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.
We wrześniu 2008r. na mocy kontraktu nawiązałam współpracę z opiekunem stażu mgr Januszem Marczukiem. Kontrakt formułował w sposób jednoznaczny i przejrzysty formy współpracy. Obejmowały one hospitowanie moich lekcji przez opiekuna stażu raz w miesiącu przez cały okres stażu i obserwacje zajęć lekcyjnych prowadzonych przez opiekuna stażu dwa razy w semestrze , również w całym okresie stażu. Przeprowadzenie zajęć było poprzedzone zredagowaniem konspektu lekcji . Wspólnie z opiekunem dbałam , by każda lekcja została omówiona. W trakcie tych spotkań analizowałam moje mocne i słabe strony, wykorzystany materiał dydaktyczny, poziom wiedzy merytorycznej, a także asertywność i reakcje uczniów.
W okresie stażu współpracowałam z opiekunem oraz innymi nauczycielami, dzięki czemu miałam możliwość wzbogacania własnego warsztatu pracy, korzystania z rozwiązań edukacyjnych i pedagogicznych innych nauczycieli, pełniejszej oceny swoich umiejętności i podejmowanych działań.
Samodzielnie przygotowałam prezentację multimedialną dotyczącą wirusa HPV, którą wykorzystałam w trakcie Szkoleniowej Rady Pedagogicznej, którą poprowadziłam 2.12.2010r. Szkolenie to dotyczyło profilaktyki raka szyjki macicy w ramach programu Wybierz Życie – Pierwszy Krok”.
Jako szkolny koordynator programu Wybierz życie – Pierwszy Krok prowadziłam w klasach pierwszych zajęcia lekcyjne, na których informowałam uczniów o możliwych sposobach zarażenia wirusem HPV, chorobach jakie może powodować oraz o profilaktyce.
Jako nauczyciel biologii opracowałam prezentację multimedialną dotyczącą świńskiej grypy i prowadziłam pogadanki z wykorzystaniem tej prezentacji we wszystkich klasach licealnych i technikum ZDZ.
Po odbyciu szkolenia „Lubelskie segreguje odpady” przeprowadziłam na ten temat dwie lekcje ( w klasie II c i klasie III Tfp)
Przez cały okres pracy pedagogicznej starałam się doskonalić swój warsztat pracy i metody pracy pedagogicznej poprzez stosowanie metod aktywnych np. pracy w grupach, burzy mózgów. Do zajęć lekcyjnych często wykorzystywałam filmy edukacyjne, prezentacje multimedialne, foliogramy, animacje komputerowe.
Jako nauczyciel biologii na początku każdego roku szkolnego sporządzam plany wynikowe nauczania tego przedmiotu w poszczególnych oddziałach w oparciu o obowiązującą podstawę programową i wybrane programy nauczania. Na początku roku szkolnego zapoznaję z nimi moich uczniów, ustalając jasne zasady wzajemnej współpracy. Realizując tematykę ujętą w rozkładach materiału wykorzystuję posiadane środki dydaktyczne, sporządzam nowe, wyszukuję dodatkowe ćwiczenia, które według mnie w bardziej jasny sposób przybliżą uczniom nowe treści programowe. Dokonując ewaluacji działań dydaktycznych wprowadzam nieodzowne korekty, które przyczyniają się do zwiększenia efektywności zajęć. Aby osiągnąć lepsze efekty kształcenia, co roku udoskonalam kryteria oceniania ,
W trakcie trwania stażu publikowałam własne prace na stronach internetowych:
- plan rozwoju zawodowego na nauczyciela mianowanego w Portalu Edukacyjnym www.45minut.pl
- konspekt lekcji biologii dla klasy II „Budowa i replikacja DNA” w serwisie edukacyjnym Profesor.pl.
- Plan wynikowy z biologii dla klasy I Liceum Ogólnokształcącego w Portalu Edukacyjnym www.45minut.pl
- Regulamin Szkolnego konkursu "Życie i twórczość K.K. Baczyńskiego" w serwisie edukacyjnym Profesor.pl.
Praca nauczyciela w szkole ponadgimnazjalnej ukierunkowana jest głównie na dobre przygotowanie uczniów do egzaminu maturalnego. Aby sprostać tym wymaganiom przez cały okres stażu wzbogacałam własny księgozbiór o nowości wydawnicze zawierające różnorodne zadania pojawiające się w arkuszach egzaminacyjnych, dbałam o właściwe planowanie pracy w celu dobrego przygotowania młodzieży do tego egzaminu.
5. § 7 ust. 2 pkt 2 –
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
Włączałam się w przygotowanie imprez i uroczystości szkolnych:
- Pożegnanie klas III Liceum Ogólnokształcącego ( 24.04.2009r)
- Akademia z okazji DEN (październik 2009r)
- ...
katja11