ARPA.DOC

(35 KB) Pobierz
ARPA

                             ARPA

 

ARPA - Szybkie otrzymywanie informacji

 

Zalety:

 

1.Szybkie otrzymywanie danych

2.Śledzenie wielu obiektów

3.Możliwa zmiana szybkości I kursu

4.Możliwość kontroli ruchu obiektów - rysowanie

 

Otrzymujemy:

 

1.Reange

2.Bearing

3.Course

4.Speed

5.CPA

6.TCPA

 

 

ARPA musi posiadać 2 sposoby wybierania(akwizycji) ech

1.ręczna - okienko śledzenia obiektu zmienia swoje rozmiary - może wystąpić

  błąd oznaczania obiektów.

2.automatyczna - na akwenach otwartych - przyjęto system rozróżniania ech.

  Przy obiektach dużych - wyspy - ARPA nie rozpoczyna śledzenia.

  Są 2 rozwiązania akwizycji automatycznej - GUARD RINGS - 1 lub 2

  pierścienie o zmiennej szerokości, można wycinać sektory w pierścieniach.

  Drugi pierścień - wyłapuje obiekty słabsze.

  Przy linii brzegowej ustawiamy 2 linie poza którymi automatyczna  

  akwizycja nie funkcjonuje.

  Drugi sposób to SEARCH AREA - w postaci pewnego obszaru(wycinka koła lub

  koła) - sposób lepszy, szybsza akwizycja niż w pierścieniach.

  Obiekt powoduje wywołanie alarmu - dżwięk I oznaczenie echa.

 

OGRANICZENIA automatycznej akwizycji

 

1.Brak 100% wykrywalności obiektów

2.Brak możliwości rozróżniania obiektów

 

TRIAL MANOUVERE

 

Musi występować w każdej ARPIE - umożliwia zasymulowanie naszego

manewru - pokazuje skutki tego manewru w stosunku do naszego statku.

Oznaczenie T lub TRIAL - zostaje wyświetlone na ekranie po włączeniu

tej opcji.

Istnieje możliwość przesunięcia obrazów w czasie - przesunięcie wektorów

pewien czas - echa pozostają w swoich miejscach.

Przy zwrotach I zmianach prędkości nasz wektor ulega zmianie

Przy ruchu rzeczywistym wektory innych statków nie zmieniają się - ulegają

zmianie dane dla poszczególnych obiektów.

Po włączeniu TRIAL obiekty kolizyjne oznaczone są dodatkowo trójkątem.

Musimy doprowadzić do sytuacji aby trójkąty zniknęły.

Przy ruchu względnym wektory obiektów zmieniają się - dodatkowa informacja

o niebezpieczeństwie.

 

TURN RATE  - oznacza jak szybko statek wykonuje zwrot (*/min)

SPEED RATE - węzły/min

TTM        - określa czas jaki pozostał do wykonania manewru

MT         - czas manewru

 

Manewr próbny może być realizowany dynamicznie(uwzględniona dynamika

statku) lub statycznie.

 

ZOBRAZOWANIE

 

1.Alfanumeryczne:

                  Range, Bearing, Course, Speed, CPA,TCPA

 

2.Graficzne:

             Wektory,Symbole,PPC,PAD,SOD

PAD





CPA limit

wprowadzany

przez nas

Sektor kursów

granicznych

dla uniknięcia

kolizji



 

 

 















 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 







                                                                                            Predactor Area of Danger





 

 

 

 

 

        PPC











 

 

 

Długość PAD zależny od stosunku prędkości

Długość linii PAD  NIE JEST WEKTOREM PRĘDKOŚCI

Zalety: łatwy wybór kursu, trudny szybkości.

 

ŚLEDZENIE

 

Powinno być automatyczne - przystawka radarowa - określa pozycję względną

obiektów - min.20

Powyżej 20 - obiekty mogą być śledzone ale nie zaznaczane na ekranie.

ARPA wyświetla historię śledzonego obiektu

Okienko wyprzedza następną pozycję obiektu, gdy brak echa - okienko

zwiększa swoje wymiary

 

WADY  ARPY

 

1.Zamiana obiektów

2.Grubienie obiektów

 

Wektor jest wynikiem średnim ze stałej ilości obserwacji obiektu.

Zmiana kursu statków daje odbicie na ekranie po upływie około 0,5 min

Podstawowe ograniczenia w śledzeniu:

    1.Zamiana obiektów - okienko obejmuje 2 obiekty blisko siebie

    2.Grubienie obiektów(słabe odbicie fali radaru przez obiekt,

                         gwałtowny zwrot,obiekty znajdują się w jednym

                         namiarze - drugi pogrubiony,wyjście poza granice

                         śledzenia)

 

Na dokładność śledzenia mają wpływ manewry naszego statku oraz obiektu,

opóżnienia w obróbce informacji.

Wektory rzeczywiste są obarczane większym błędem.

 

DOKŁADNOŚĆ  ARPA

 

Po 1 minucie - kurs względny może się zmieniać od 7-15*

             - prędkość względna - 0,6-2,8 w.

             - dmin. - od 1,0-2 mil

 

Po 3 minutach - kurs względny - 2-5*

              - prędkość wzgl.- 0,3-0,9 w.

              - dmin.- 0,5-1,0 mili

              - Tmin. - 1 minuta

              - Kurs rzeczywisty - 2-7*

- prędkość rzeczywista - 0,8-1,2 węzła

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin