wykłady- ekonomika jakości.doc

(57 KB) Pobierz

RACHUNEK KOSZTÓW JAKOŚCI

 

      1.  Charakterystyka firmy.

2. Proponowane koszty jakości, jakie mogą i powinny być ewidencjonowane w Firmie CATERINGOWEJ

3.  Koszty, jakie ponoszą konsumenci produktów.

4.  Mierniki kosztów jakości.

5.  Procedura ewidencji, analizy i optymalizacji kosztów jakości.

1.      Wpływ jakości na poziom kosztów jakości, kosztów wytwarzania i świadczenia usług, utargów, zysków.

 

1.      Charakterystyka firm

 

Firma CATERINGOWA

Jest firmą produkcyjno- usługową, trudni się przygotowaniem posiłków, oraz sprzedażą żywności dla uczniów szkół średnich.

Każdy racjonalnie zorganizowany system zarządzania firmą, powinien być wyposażony w procedury pozwalające ocenić efektywność podejmowanych działań. W tym celu powinno się przede wszystkim rejestrować i analizować ponoszone koszty z uwzględnieniem kosztów jakości. Firma CATERINGOWA nie prowadzi ewidencji kosztów jakości, chciałam zaproponować koszty jakości, jakie mogła by Firma CATERINGOWA ewidencjonować.

 

2.      Proponowane koszty jakości, jakie mogą i powinny być ewidencjonowane w Firmie CATERINGOWEJ.

 

Podział kosztów jakości wg rodzajów:

 

2.1. Koszty zgodności:

·         koszty prewencji

·         koszty oceny

 

2.2. Koszty niezgodności:

·         koszty wadliwości wewnętrznej

·         koszty wadliwości zewnętrznej

2.3. Koszty utraconych możliwości

 

2.1. Koszty zgodności:

 

Koszty prewencji

 

·         koszty projektowania i badań rynku, zwłaszcza w części dotyczącej pozyskiwania informacji o preferencjach konsumenckich,

·         Koszty projektowania i wdrażania procedur sterowania jakością,

·         Koszty szkolenia pracowników,

·         Koszty ubezpieczeń usług

·         Koszty reklamy

·         Przeglądy techniczne urządzeń

·         Koszty szukania poddostawców w celu zapewnienia wymaganego poziomu jakości surowców, materiałów, materiałów pomocniczych i wyposażenia technicznego dostarczanego przez zewnętrznych dostawców.

 

 

Koszty oceny

 

·         Koszty zatrudnienia pracowników

·         Badania satysfakcji klienta

·         Koszty legalizacji sprzętu kontrolno pomiarowego, pomiarowego także amortyzacja tego sprzętu

 

2.2. Koszty niezgodności

 

Koszty wadliwości wewnętrznej

 

·         Koszty utraty czasu i surowców, materiałów, energii, robocizny zużytej do wytworzenia braków nie naprawialnych

·         Upusty cenowe wynikające ze złej jakości świadczonych usług

 

 

Koszty wadliwości zewnętrznej

 

·         Koszty mandatów jednostek kontrolujących

·         Odszkodowania za straty poniesione przez konsumentów

 

Koszty utraconych możliwości

·         Utrata zysków

·         Utrata dobrej pozycji rynkowe

·         Utrata zaufania

3.  Koszty, jakie ponoszą konsumenci produktów.

 

 

·         Koszty składania reklamacji do producenta

·         Koszty leczenia

·         Koszty straty czasu do ponownego zakupu produktu

·         Koszty moralne

 

4.  Mierniki kosztów jakości.

 

·        Udział kosztów złej jakości w stosunku do kosztów zużycia materiałów

·        Koszty jakości ogółem w stosunku do kosztów ogólnozakładowych

·        Koszty prewencji w stosunku do kosztów wytwarzania

 

 

 

 

Przekrój rodzajowy: koszty zgodności i niezgodności  w procesie przygotowania żywności

 

Planowanie i zamawianie żywności

Koszty zgodności                                

Koszt robocizny potrzebny do wytworzenia dodatkowego planu poprawnego wprowadzenia zamówień,

koszty niezgodności

koszty strat żywności na wskutek nadmiernego planowania, koszty drogich alternatywnych produktów na wskutek złego planowania.

Przygotowanie i podawanie żywności

Koszty zgodności

Koszty materiałowe: robocizna i energia potrzebne do wytworzenia planowanej żywności

koszty niezgodności

koszty strat żywności w robociźnie na wskutek niewłaściwego przygotowania i pakowania.

Dostawa żywności

Koszty zgodności    

Koszty dostarczenia żywności o określonych porach

koszty niezgodności

koszty wystąpienia opóźnień, złych dostaw

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.Wpływ jakości na poziom kosztów jakości, kosztów wytwarzania i świadczenia usług, utargów, zysków.

 

Celem działalności firmy Cateringowej jest osiągnięcie zysków, utrzymanie dobrej pozycji na rynku. Osiąganie tych celów możliwe jest przez:

- zaoferowanie konsumentom dużego wybory żywności, dobrej jakości, zaspokajającej oczekiwania

- konkurencyjne ceny usług

- wykwalifikowany personel

Koszty poniesione na jakość usług mają duży wpływ na poniesiony poziom kosztów i przychodów, a jest to możliwe do osiągnięcia dzięki poprawie jakości, która daje:

- obniżenie kosztów usług

- dostosowanie się do potrzeb klienta

- wzrost osiąganych zysków

- dostosowanie czasu świadczonej usługi do potrzeb klienta

- dobry przepływ informacji o świadczonych usługach

- umocnienie pozycji firmy na rynku

- zapewnienie godziwych warunków pracy

- wzrost efektywności działań

 

Wpływ jakości na poziom kosztów jakości

Poprawa jakości usług prowadzi do wzrostu zadowolenia klienta, wzrostu zysków i spadku kosztów złej jakości. Celem podnoszenia jakości jest obniżenie kosztów jakości.

1.      koszty zapobiegania- poprawa jakości prowadzi do wzrostu kosztów

2.      koszty oceny- poprawa jakości generuje wzrost tych kosztów

3.      koszty szkód wewnętrznych- maleją wraz ze wzrostem jakości

4.      koszty szkód zewnętrznych- również maleją wraz z poprawą jakości

Wpływ jakości na poziom kosztów świadczenia usług przez firmę Cateringową.

Poprawa jakości świadczenia usług przekłada się w znacznym stopniu na zmniejszenie się całkowitych kosztów jakości

 

Wpływ jakości na poziom zysków:

Poziom osiąganych zysków jest uzależniony od wielkości świadczonych usług, oraz oferowanych cen

- wielkość sprzedaży- poprawa jakości umożliwi wzrost liczby konsumentów, jak również wzrastają przychody, zyski dla firmy. Pogorszenie oferowanych usług, prowadzi do zmniejszenia liczby konsumentów i możliwość utraty dobrej pozycji rynkowej.

- poziom osiąganych cen- lepsza jakość świadczonych usług pozwala na podniesienie cen usług, a tym samym wzrost przychodów i zysków firmy. Wyższe zarobki personelu dają lepszą jakość ich pracy i zaangażowanie co prowadzi do obniżenia kosztów, gdyż mniej reklamacji i niezadowolenia- wzrasta motywacja do pracy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin