Michael_Cook_SJ_-_Odpowiedzi_na_101_pytań_o_Jezusa.pdf

(3183 KB) Pobierz
447131490 UNPDF
ODPOWIEDZI NA 101 PYTAŃ
O JEZUSA
Autor Michael L. Cook SJ
Wydawnictwo WAM
SPIS TREŚCI
WSTĘP
I. ŹRÓDŁA I ICH INTERPRETACJA
1. Jeżeli Ewangelie są interpretacją i same były interpretowane w ciągu wieków, skąd
wiemy, że stykamy się z „prawdziwym" Jezusem?
2. Ale dlaczego Bóg nie mógł był tego ułatwić, na przykład dlaczego Biblii nie napisał
Jezus, tylko Jego uczniowie?
3. A zatem, czy Jezus powiedział i uczynił to wszystko, co utrzymują autorzy Nowego
Testamentu? A jeśli nie, dlaczego wkładaliby słowa w Jego usta lub wymyślali
historie o Jego wielkich czynach?
4. Ale dlaczego mam wierzyć, że coś jest prawdą jeśli się to rzeczywiście nie
wydarzyło?
5. Jeżeli Ewangelie są przede wszystkim dokumentami wiary, które przekazują
prawdy symboliczne, po co nam w ogóle potrzeba historycznego Jezusa? Czy
nie możemy po prostu zostać przy Mateuszu, Marku, Łukaszu i Janie?
6. Czy uczeni nie uczynili Jezusa niedostępnym? Jak zwykły człowiek może poznać i
zrozumieć te wszystkie najnowsze osiągnięcia krytyki biblijnej?
7. Dlaczego obecnie istnieje tak wiele różnych poglądów na temat Jezusa?
8. Dlaczego Jezus w tak wielu obrazach i posągach jest przedstawiany jako biały
mężczyzna z blond włosami i niebieskimi oczami, gdy w rzeczywistości był Żydem?
9. Dlaczego tak długo to trwało, zanim zbadano i doceniono człowieczeństwo Jezusa?
10. Czy wiemy o Jezusie więcej niż On wiedział o sobie samym?
II. ŻYCIE JEZUSA: PYTANIA HISTORYCZNE
A. NARODZENIE, NIEMOWLĘCTWO, DZIECIŃSTWO I WIEK MŁODZIEŃCZY
11. Czy opowiadania o poczęciu i narodzeniu Jezusa są prawdziwe?
12. A fakt, że Jezus narodził się z dziewicy? Czy to nie jest historyczne?
13. No dobrze, a czy Maryja i Józef wiedzieli, że Jezus jest Synem Bożym, kiedy się
urodził?
14. A fakt, że o Jezusie mówi się, że istniał przed czasem? Jak mógł być wieczny,
a jednak się narodzić?
15. Zgodnie z twoją zasadą ciągłej interpretacji, to jest w porządku, prawda? Ale ja
się zawsze zastanawiałem, co w Credo oznaczają słowa, że Jezus był „zrodzony, a
nie stworzony"?
16. Wracając na chwilę do niemowlęctwa i dzieciństwa Jezusa, kto Jezusowi dał imię?
Co znaczy „Jezus" i skąd pochodzi imię „Jezus Chrystus"?
17. Czy Jezus miał braci i siostry?
18. Dlaczego Maryja jest tak ważna? Wydaje się czasami, że poświęca się jej więcej
uwagi niż Jezusowi
19. Wspomniałeś, że Maryja była wdową. Co się stało z Józefem?
20. Mateusz i Łukasz chyba niewiele mówią nam o dzieciństwie i młodości Jezusa.
Czy są jakieś dokładne historyczne relacje o tym okresie w Jego życiu?
21. Kiedy Jezus się dowiedział, że jest Synem Bożym? Jako niemowlę, czy jako
dziecko, jako nastolatek, czy później?
447131490.002.png
2
22. Czy możemy powiedzieć, że w młodości Jezus był przywódcą, tak jak był nim
później jako człowiek dorosły?
23. Czy wiemy cokolwiek o wykształceniu Jezusa? Jaki rodzaj wykształcenia
otrzymał? A także, ile znał języków?
24. Czy Jezus naprawdę był cieślą? Czy to by oznaczało, że należał do niższej klasy i
był naprawdę biedny?
25. Czy Jezus kiedykolwiek mówił o pożądaniu seksualnym w swoim własnym życiu?
Czy był jak każdy nastolatek, który staje wobec tego normalnego popędu?
26. Dlaczego Jezus się nie ożenił? Czy odrzucał tę centralną i ważną część życia
ludzkiego?
B. DZIAŁALNOŚĆ PUBLICZNA: SŁOWA, CZYNY, LOS
27. Czy sugerujesz, że Jezus porzucił swą rodzinę? Czy nalegał, żeby apostołowie
zrobili to samo, gdy później poszli za Nim?
28. Dlaczego celibat jest tak ważny? Czy wymóg Kościoła dotyczący celibatu księży
ma swe źródło w Jezusie?
29. Lecz czy sam Jezus nie był kapłanem, lub przynajmniej rabinem? Wydajesz się
sugerować, że kapłaństwo powstało dopiero później
30. Dlaczego przywódcy żydowscy zadawali to pytanie, jeśli władza Jezusa pochodziła
od Boga?
31. Jeśli Jezus był bezgrzesznym Synem Bożym od chwili poczęcia, dlaczego
potrzebował się ochrzcić?
32. Jaka była to misja? Czego oczekiwał Ojciec od Jezusa?
33. Czy możesz nam powiedzieć więcej o tym, co Jezus rozumiał przez „królestwo
Boże"? Czy to nie jest przestarzałe pojęcie dla ludzi, którzy żyją w
społeczeństwach demokratycznych?
34. Jeśli Jezus wskazuje na Boga jako centrum życia ludzkiego, to czy nie wskazywał
po prostu na siebie?
35. Czy mógłbyś powiedzieć coś więcej o przypowieściach? Czy ten sposób nauczania
nie służy tylko dezorientowaniu ludzi?
36. Czy Jezus nie mówił o Bogu bardziej bezpośrednio? Co znaczy dla niego Abba?
37. Jeżeli Jezus był naprawdę Bogiem, dlaczego potrzebował się modlić, tak jak to
czynił w ogrodzie oliwnym?
38. Jak wygląda sprawa pokus? Czy Jezus doświadczał pokus tak jak my?
39. Czy Jezus nie był królem? Słyszałem jak niektórzy ludzie mówili, że był On
rewolucjonistą i że chciał przemocą obalić rządzących. Czy to prawda?
40. A co z szatanem? Czy Jezus nie odniósł zwycięstwa nad mocą diabła?
41. Dlaczego Jezus tolerował całe to złe traktowanie, jakiego doznawał od tylu ludzi w
ciągu swego życia? Przecież był Synem Bożym!
42. Na świecie było i jest tyle cierpienia. Czy Jezus miał naprawdę moc uzdrawiania?
43. Jak wielką moc miał Jezus? Czy mógł zrobić wszystko?
44. A co z władzą Jezusa nad przyrodą? Czy naprawdę szedł po wodzie, a raz
nakarmił pięć tysięcy ludzi?
45. Co wydarzyło się podczas Ostatniej Wieczerzy? Czy Jezus naprawdę zmienił
chleb i wino w swoje ciało i krew? Czy to nie jest cud natury?
46. Ewangelie wydają się przedstawiać Jezusa czasami rozgniewanego i
sfrustrowanego. Na przykład, dlaczego obrażał tę cudzoziemkę nazywając ją
psem i odmawiając uzdrowienia jej córki, albo dlaczego rzucił klątwę na drzewo
figowe tak, że uschło?
47. Czy Jezus był zawsze przebaczający i kochający, nie stosujący przemocy i pełen
spokoju?
447131490.003.png
3
48. Czasami Jezus wydaje się zbyt poważny. Czy kiedykolwiek się rozweselał i
wykazywał poczucie humoru?
49. Czy mógłbyś powiedzieć coś o przebaczaniu? Dlaczego Jezus powołał
„grzeszników", a nie „sprawiedliwych"?
50. Jeżeli Jezus był tak otwarty i zapraszał do królestwa wszystkich, dlaczego
wyłączył kobiety z kapłaństwa?
51. Kiedy powstał Kościół? Myślałem, że Kościół, który mamy dzisiaj założył Jezus
52. Dlaczego Jezus był tak surowy wobec swoich uczniów, każąc im nienawidzić
swych rodzin, a nawet nie wracać do domu, by się pożegnać lub pochować
zmarłych?
53. Jeżeli Jezus został posłany, by głosić królestwo Boże, a jednak Mu się nie
powiodło, czy cały czas wiedział, że będzie musiał za nas umrzeć?
54. Czyż Jezus nie przepowiedział swojej śmierci zanim to nastąpiło?
55. Dlaczego Jezus miał tylu przeciwników? Dlaczego Żydzi chcieli go zabić? I co z
tego przyszło by Rzymianom?
III. ŚMIERĆ JEZUSA: PRZEJŚCIE OD HISTORII DO TEOLOGII
56. Było wiele kontrowersji wokół filmu „Ostatnie kuszenie Chrystusa". Co o tym
myślisz? Czy Jezus miał ostatnie kuszenie?
57. A opuszczenie na krzyżu? Czy wtedy Jezus mógł być kuszony przeciwko Bogu?
58. Mógłbyś powiedzieć coś więcej o tym, co rozumiesz przez grzech?
59. Ale dlaczego Bóg chciałby uczynić coś takiego swemu niewinnemu Synowi?
Dlaczego Ojciec chciał, żeby Jezus umarł tak młodo i w tak przerażający i
poniżający sposób?
60. Czy Pismo święte nie mówi, że Bóg chciał, by Jezus umarł na krzyżu?
61. Czy to nie Bóg nas zbawia? Co ma do tego ludzka wolna wola?
62. Czy to było konieczne, żeby Jezus cierpiał na krzyżu za nasze grzechy? Dlaczego
każdy z nas nie mógłby wziąć odpowiedzialności za własne czyny, żeby uzyskać
zbawienie? Czy to nie wystarczy, jeśli okażemy skruchę i postępujemy według
nauczania Jezusa?
63. Jeżeli zbawienie to nadal przyszłość, dlaczego Jezus powiedział „wykonało się"?
64. Czy śmierć Jezusa naprawdę czegoś dowiodła, lub coś osiągnęła? Patrząc na świat
dzisiejszy, nie wydaje się, by zdziałała coś dobrego. Czy cokolwiek się zmieniło?
65. Lecz dlaczego musi być na świecie tyle cierpienia i zła? Czy to wszystko nie jest
raczej bez sensu dla ludzi, którzy cierpią z powodu nieszczęść, chorób lub
ubóstwa?
66. Jeżeli Jezus jest Bogiem, a cierpiał na krzyżu, czy to oznacza, że Bóg cierpi?
IV. ZMARTWYCHWSTANIE JEZUSA: DECEDUJĄCE WYDARZENIE
TEOLOGICZNE
67. Czy Bóg nie pokonał śmierci Jezusa w zmartwychwstaniu? Krzyż jest
wydarzeniem przeszłym. Czy nie powinniśmy kłaść większego nacisku na
zmartwychwstanie?
68. Czy twierdzisz, że przed zmartwychwstaniem Jezus nie był Bogiem?
69. Czy Jezus ma teraz to samo ciało, które miał przed śmiercią?
70. Słyszałem, że niektórzy ludzie nazywają zmartwychwstałego Jezusa „Chrystusem
kosmicznym". Co to znaczy?
71. Jeżeli Jezus ma teraz taką moc, dlaczego po prostu nie został na ziemi, żeby nadal
nam pomagać?
72. A co powiesz o ukazywaniu się Jezusa uczniom? Czy nie jest to dowodem, że Jezus
powrócił do życia doczesnego przynajmniej na chwilę?
447131490.004.png
4
73. Czy Jezus nie jadł i nie pił z uczniami po swoim zmartwychwstaniu?
74. Jeśli pusty grób wspomniany jest dopiero w Ewangelii według św. Marka, na ile
jest on ważny? Czy dowodzi, że Jezus zmartwychwstał?
V. PRZEPOWIADAJĄCY JAKO PRZEPOWIADANY: ROZWÓJ TRADYCJI
W KOŚCIELE
75. Na ile to, co wiemy o Jezusie zależy od zmartwychwstania?
76. Czy twierdzisz, że Jezus stał się czymś, czym przedtem nie był?
77. Chrystologia wydaje się bardzo zawiła. Dlaczego nie możemy po prostu spojrzeć
na Jezusa jako na dobrego człowieka, proroka lub świętego, który chciał nakłonić
innych do pełniejszej wiary w moc Boga?
78. Dlaczego czasem nazywamy Jezusa „Bogiem", a kiedy indziej nazywamy Go
„Synem Bożym"?
79. Czy mógłbyś powiedzieć coś więcej o Trójcy Świętej? Jak Bóg może być zarazem
jednym i trzema?
80. Kiedy Jezus przebywał na ziemi, czy ciągle był częścią Trójcy Świętej, czy
dopiero, kiedy zmartwychwstał?
81. W swoich wypowiedziach stale odwołujesz się do Biblii. A czy Kościół na soborach
nie rozstrzygnął tych wszystkich kwestii?
82. Jak Jezus mógł być w 100% człowiekiem i jednocześnie w 100% Bogiem. Czyż to
nie daje 200%?
83. Powiedziałeś kilka razy, że bóstwo nie konkuruje z człowieczeństwem. Co masz na
myśli?
84. Wracając do Pisma świętego, jeśli Jezus z Ewangelii św. Marka jest tak różny od
Jezusa z Ewangelii św. Jana, jak to pogodzić?
VI. KIM JEST DZISIAJ JEZUS CHRYSTUS?
85. Czy Jezus jest nadal obecny w dzisiejszym świecie?
86. Czy Duch Jezusa kształtował życie ludzkie zawsze i wszędzie?
87. Dlaczego mówi się często, że Jezus lub jego Duch żyje w każdym, gdy na świecie
jest tylu bezlitosnych morderców i zbrodniarzy. Czy Jezus jest ich częścią?
88. A co z ludźmi innych religii, jak hindusi, buddyści, czy nawet ateiści. Czy istnienie
Jezusa coś dla nich znaczy?
89. Czy oni wszyscy pójdą do nieba, nawet ci, którzy nigdy nie słyszeli o Jezusie? Czyż
chrzest nie jest konieczny, jeśli mamy być zbawieni?
90. Dlaczego Jezus po prostu nie zniszczył zła na zawsze i nie ustanowił królestwa na
ziemi?
91. Skąd wiem, czy Jezus mnie słucha? Dlaczego w moim życiu jest tyle bólu, jeśli
Jezus tak bardzo mnie kocha?
92. Czy w modlitwie musimy zawsze zwracać się do Ojca przez Jezusa, czy też
możemy modlić się bezpośrednio do Ojca?
93. Skąd wiem, jaka jest wobec mnie wola Boża?
94. W jakim stopniu Bóg chce, żebyśmy byli wolnymi? Czy obecnie nie kładzie się
zbyt wiele nacisku na robienie tego, co ja chcę?
95. Słyszymy dzisiaj wiele o sprawach kobiet. Czy feminizm jest chrześcijański?
96. Dlaczego wewnątrz chrześcijaństwa jest tyle podziałów?
97. Żyjemy w nowoczesnym, naukowym świecie. Czy Jezus ma coś do powiedzenia
naszej naukowej epoce?
98. Co niedzielę mówimy: „I oczekuję wskrzeszenia umarłych i życia wiecznego w
przyszłym świecie". Co to znaczy?
99. Jak wygląda sprawa pieklą? Czy Jezus nie powiedział, że złoczyńcy będą w ogień
wrzuceni, gdzie będzie płacz i zgrzytanie zębów?
447131490.005.png
5
100. Jakie będzie powtórne przyjście Chrystusa?
101. Jak sądzisz, co by się stało, gdyby Jezus powrócił dzisiaj?
WSTĘP
„Jest ponadto wiele innych rzeczy, których Jezus dokonał, a które, gdyby je szczegółowo
opisać, to sądzę, że cały świat nie pomieściłby ksiąg, które by trzeba napisać" (J 21, 25). Ani
też, można by dodać, ksiąg o księgach, które zostały napisane na temat słów i czynów,
śmierci i zmartwychwstania, właściwie całej cudownej tajemnicy, którą po prostu określamy
mianem „Jezus". A więc, dlaczego jeszcze jedna książka o Jezusie? Jeżeli chodzi o mnie,
odpowiedź jest zarówno osobista jak i zawodowa, chociaż nie rozdzielam i nie potrafię tych
dwóch spraw rozdzielić. Wstąpiłem do jezuitów w 1953 r. w niedojrzałym wieku lat sie-
demnastu, nie bardzo świadom Osoby, z którą miałem się spotkać. Do jezuitów przyciągnęli
mnie ci, których poznałem uczęszczając do szkoły Seattle Preparatory, lecz, jak to było u
wielu uczniów szkół średnich w tym czasie, Bóg był dla mnie raczej surowym sędzią który
nas nagrodzi, jeśli będziemy dobrzy, a ukarze, jeśli będziemy źli. Jezus był naprawdę tylko
innym nazwaniem Boga. To wszystko się zmieniło kiedy po raz pierwszy spotkałem Jezusa
jako serdecznego, ludzkiego, osobistego przyjaciela podczas odprawiania pełnych,
trzydziestodniowych Ćwiczeń Duchownych św. Ignacego Loyoli. Spotkałem kogoś, kto mnie
kocha, kogoś, kto mnie kocha całkowicie dla mnie samego i kto nie obwarowuje swej miłości
warunkami, a jego miłość jest potężnie przeobrażająca i wyzwalająca. Uważam, że nie ma nic
bardziej istotnego i ważnego dla zdrowego życia duchowego, niż doświadczenie bycia
kochanym dla samego siebie i odpowiednia zdolność do przyzwolenia na to, do
zaakceptowania własnej sympatyczności jako dobrowolnego i niezasłużonego daru. Takim
był dar Jezusa dla mnie.
Lecz taka miłość wywołuje oddźwięk, który zawiera przyjmowanie odpowiedzialności przez
całe swoje życie. Oczywiście ma to miejsce na wielu płaszczyznach. Dla mnie główną i
decydującą rolą jest rola zawodowego teologa. Od tego pierwszego, bardzo świeżego i nadal
tajemniczego doświadczenia Ćwiczeń Duchownych wiedziałem, że chcę poznać Jezusa bliżej,
kochać go żarliwiej i wierniej za Nim podążać. Już wtedy wiedziałem, że jedną z dróg do
wypełnienia tej modlitwy będzie studiowanie chrystologii, tj. nauki o tym, kim Jezus jest i co
o Nim w ciągu wieków powiedzieliśmy. Miałem wielkie szczęście, że mogłem to właśnie
robić w ciągu jakichś czterdziesto lat bycia jezuitą.
A więc, pierwsza odpowiedź brzmi, że piszę tę książkę dla siebie w tym sensie, że jest ona
wyrazem miłości i wdzięczności wobec tego, który mnie pokochał. Jednakże, jak wiemy,
miłość do Chrystusa popycha nas zawsze na zewnątrz, ku miłości do innych ludzi, a
zwłaszcza do „dzieci" (Mk 10, 14), wdów, nieznajomych, ubogich i uciśnionych i wszystkich
tych, którzy szukają Boga w sprawiedliwości, pokorze i życzliwości (Mi 6, 8). Stąd książka ta
została napisana dla wszystkich tych ludzi - studentów, przyjaciół i rodziny, kolegów,
przeróżnych słuchaczy -którzy nie tylko mnie słuchali, ale także reagowali w sposób, który
wzbogacił i pogłębił tę podróż, której się podjąłem jako towarzysz Jezusa. My wszyscy
jesteśmy „compańeros en Christo", jak to ujmuje św. Ignacy. Większość z tego, co uprzednio
napisałem było na bardziej naukowym poziomie, przeznaczonym dla moich akademickich
kolegów w zawodzie. Lecz większość z tego, czego doświadczyłem w klasach, salach
wykładowych i parafiach była bardziej duszpasterska i osobista. Od dawna jestem
przekonany, że teolodzy, by być skuteczni, muszą się angażować w jakiś rodzaj pracy
duszpasterskiej tak, aby ich naukowa praca zawodowa odzwierciedlała rzeczywistość świata,
w którym żyjemy, zarówno rzeczywistość przeciętnego parafianina, jak i rzeczywistość
447131490.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin