ZESTAWY ZABAW I ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH - W FORMIE OPOWIEŚCI RUCHOWYCH
Miś w lesie
Autor: Bożena Forma
- Pewnego dnia miś Trufelek wybrał się na spacer do lasu - dzieci idą w określonym kierunku przenosząc ciężar ciała z nogi na nogę.Powtarzają za prowadzącą - Idzie miś, idzie miś, miś jest bardzo głodny dziś - równocześnie tupią zgodnie z rytmem wypowiadanego tekstu.- Oj, zjadło by się coś dobrego, mru, mru - zatrzymują się i rozglądają w różne strony, następnie robią daszek nad oczami, spoglądają w górę.- Tam jest gniazdo pszczół, czuję zapach słodziutkiego miodu - głaszczą się po brzuchach. - Muszę koniecznie wdrapać się na drzewo - przechodzą do przysiadu, naśladują powolne wspinanie się na drzewo. Przechodzą do pozycji stojącej, unoszą się na palcach.- Nagle pojawiły się pszczoły. Bzzz.., bzzz... - naśladują brzęczenie pszczół.- Nagle jedna z nich użądliła misia w nos. Miś pac, spadł na ziemię - dzieci przewracają się na dywan. Miś próbuje jeszcze raz.Zabawę powtarzamy dwa, trzy razy.- Bęc, bęc, bęc, spada miś, nie zje miś miodku dziś - przechodzą do pozycji siedzącej, klaszczą zgodnie z rytmem wypowiadanego tekstu.- Miś poturlał się między krzaki - turlają się w wyznaczonym kierunku.- Bardzo się zmęczył i zasnął - leżą na wznak przez kilka sekund.- Śniło mu się, że ma duży słoik pachnącego, świeżego miodu. Przechodzą do siadu skrzyżnego. - Wąchamy jak pachnie miód - dzieci pozostają w siadzie skrzyżnym, wciągają nosem powietrze, następnie wypuszczają je ustami.- Chyba się zdrzemnąłem - przeciągają się i siadają wyciągając nogi do przodu. Unoszą ręce w górę przenoszą je na boki. Przechodzą do stania wykonują skręty tułowia raz w lewą, raz w prawą stronę.- Widzę wejście do nory. Tutaj mieszka lis. Zaraz go odwiedzę, muszę się, schylić chociaż to nie takie proste - idą na czworakach w wyznaczonym kierunku. Dzieci powtarzają za prowadzącą.
Pani Wiosna
- Pani Wiosna wychodzi z domu - dzieci przenoszą ręce na biodra maszerują za prowadzącą. - Kiedy dotyka ziemi ,topnieje śnieg i pojawiają się kwiaty - wykonują przysiady dotykając dłońmi dywanu.- Trochę się zmęczyła. Przysiadła na starym pniu drzewa i postanowiła odpocząć - wszyscy przechodzą do leżenia na plecach.- Głęgoko oddychała,wciągając pachnące świeżą ziemią powietrze - wciągają powietrze nosem, wypuszcają ustami. - Jak przyjemnie, szkoda,że nie mogę dłużej posiedzieć. Zobaczę co słychać w sadzie - nogi wyciągnięte lekko na boki.Przeciągają się unosząc ręce w górę, na boki.- Wyczaruję liście na drzewach i zaproszę ptaki. Niech wypełnią swym śpiewem okolicę - wykonują podskoki wyciągając ręce w górę.- Muszę przeskoczyć strumyk, nie mocząc sukni - kilka podskoków obunóż.- Posłucham jeszcze śpiewu ptaków - lekki rozkrok. Nie odrywając nóg od podłoża wykonują skręty tułowia nadstawiając raz jedno raz drugie ucho.- Pora wracać do domu. Zanim to zrobię porozmawiam jeszcze z drzewami - pozostają w pozycji stojacej, kołyszą rękami w dowolnych kierunkach równocześnie naśladując szum drzew z różnym natężeniem.
Spacer po parku
- Idziemy do parku na wiosenny spacer. - dzieci spacerują po sali.- W parku rosną różne drzewa: wysokie - stają na palcach, ręce wyciągnięte w górę - i niskie - przechodzą do przysiadu. - W nocy padał deszcz, na alejkach pełno kałuż - dzieci przeskakują z nogi na nogę.- Na drzewach widać świeże wiosenne liście którymi lekko porusza ciepły wietrzyk. - dzieci kołyszą rękami wdowolnych kierunkach.- Parę dni temu burza powaliła olbrzymie drzewo - dzieci przechodzą do leżenia na plecach.- Gałęzie zajęły całą alejkę - rozkładają ręce na boki, nad głowę, wzłuż tułowia.- Teraz znowu grzeje wiosenne słońce. Dzieci cieszą się i wesoło podskakują - wykonują przeskoki z nogi na nogę.- Jesteśmy zmęczeni, wracamy do domu odpocząć - marsz za prowadzącą.
Spotkanie z Gutkiem
Opowieść ruchowa przeznaczona dla dzieci 3 - letnich. Podzielona na trzy części (realizowana w ciągu trzech kolejnych dni).CZĘŚĆ PIERWSZA: Nad morzemNauczycielka zapoznaje dzieci z postacią psa Gutka. Przynosi skrzynię z otworem, w środku znajduje się maskotka. Zwraca się do dzieci: - Słyszycie szczekanie? - po czym wyciąga z pudełka maskotkę. - Gutek wrócił znad morza. Dużo mi opowiadał i prosi, abyście zrobili to co on robił nad morzem.Prowadząca przy pomocy maskotki "pieska Gutka", zwraca się do dzieci:- Jestem piesek Gutek. Bardzo lubię podróżować. Zbliża się czas wakacji. Zapraszam was nad morze. Pakujemy plecaki, zakładamy wygodne buty i wyruszamy - dzieci wstają, naśladują zakładanie plecaka i maszerują za nauczycielką.- Wsiadamy do pociągu - zajmują miejsca za prowadzącą, tworzą pociąg i przemieszczają się w nim za nauczycielką.- Jesteśmy nad morzem. Idziemy na plażę - rozbiegają się w dowolne strony.- Wsłuchujemy się w szum morza - nasłuchują raz jednym, raz drugim uchem przykładając do niego dłoń. - Nadmuchujemy koła do pływania - naśladują nadmuchiwanie.- Idziemy się kąpać, skakać przez fale - podskoki obunóż.- Pływamy - naśladowanie rękami ruchów wykonywanych podczas pływania żabką.- Jesteśmy bardzo zmęczeni, idziemy spać - dzieci leżą na dywanie.CZĘŚĆ DRUGA: W górachGutek zwraca się do dzieci:- Pakujemy namiot i plecak, wyruszamy w góry. Lecimy samolotem. - dzieci wyciągają ręce na boki i na palcach biegną za nauczycielką. - Lądujemy - przechodzą do przysiadu.- Idziemy górską ścieżką. Słuchamy śpiewu ptaków - nauczycielka naśladuje dzięcioła (stuk - puk), kukułkę (ku - ku); dzieci powtarzają.- Nagle, ojej! Potykamy się o wystający kamień. Boli nas kolano. Musimy je rozmasować - dzieci rozcierają kolana.- Jesteśmy na szczycie. Jaki piękny widok - rozglądają się.- Na pamiątkę zrobimy zdjęcie - prowadząca występuje w roli fotografa.CZĘŚĆ TRZECIA: Nad jeziorem- Gutek postanowił wyruszyć nad jezioro rowerem.-Najpierw pływał kajakiem - siad w rozkroku, naśladowanie ruchów wioseł. - Potem płynął żaglówką. Wiał silny wiatr i wydymał żagle - dzieci dmuchają naśladując wiatr, bez wydymania policzków.- Łowił ryby - przysiad, naśladowanie trzymania wędki.- Kąpał się w jeziorze - naśladowanie ruchów obrazujących chlapanie wodą.
W wiejskiej zagrodzie
- Nastał ranek, z kurnika wychodzi domowe ptactwo - marsz po sali, naśladowanie głosów ptactwa domowego:• kury - ko, ko, ko• indyki - gul, gul, gul• kogut - kukuryku- Zatrzymują się, machają skrzydłami - wykonywanie ruchów rękami. - Rozglądają się czy gospodarz niesie dla nich ziarno - wykonanie skrętów szyi w prawą i lewą stronę.- Kogut wskoczył na płot - wykonywanie podskoków obunóż.- Gospodarz sypie ziarno - skłony w przód.- Gospodarz idzie do obory. Wyprowadza konie, krowy na pastwisko - przemieszczają się na czworakach.- Zwierzęta żeby dojść na pastwisko przechodzą przez mostek - przejście na czworakach po szerokiej ławeczce.- Zwierzęta się najadły. Odpoczywają ciekawie się rozglądając - przejście do leżenia przodem, podparcie dłońmi o podłogę, unoszenie głowy jak najwyżej, spoglądanie raz w jedną, raz w drugą stronę.- Zapadają w drzemkę, leżą na jednym boku, po chwili odwracają się na drugi bok - przechodzą z leżenia na prawym boku do leżenia na lewym boku.- Zbliża się wieczór, zwierzęta wracają do obory - chód na czworakach, przejście przez "mostek" (jak wyżej).Na zakończenie ćwiczenie rozluźniające - stanie w lekkim rozkroku, swobodny zwis tułowia i rąk.
Zwiedzamy Warszawę
Nauczycielka wykonuje duże kartonowe sylwety (mogą to być prostokąty wycięte z brystolu, na których mocuje duże zdjęcia): Syrena, Stare Miasto, Pomnik Chopina. Podczas "zwiedzania" informuje dzieci na co należy zwrócić szczególną uwagę. Opowiadanie może mieć dowolną formę na przykład: opowieść ruchowa, teatr cieni.Nauczycielka zwraca się do dzieci:- Przed nami pomnik Fr. Chopina posłuchamy jednego z jego utworów - fragment nagrania z płyty CD.- Oto Kolumna Zygmunta - każdy swobodnie opuszcza głowę, spogląda w dół. Powoli unosi ją coraz wyżej "spoglądając na postać króla stojącego na kolumnie".- Teraz widzimy Stare Miasto - zwiedzamy zamek. Ręce splecione z tyłu, dzieci przechadzają się powoli w dowolnych kierunkach. - Zatrzymujemy się i przyglądamy wiszącym na ścianach obrazom. Przenosimy się w dawne czasy, pokażemy jak wyglądał "dworski ukłon". Marsz w dowolnych kierunkach po sali. Na sygnał "dźwięk tamburyna" tworzenie par i wykonanie głębokich ukłonów.- Wszędzie widać zamkowe lustra. Przeglądamy się w nich. - Dzieci dobierają się parami. Jedno wymyśla dowolną figurę, drugie stara się ją powtórzyć. Następnie pozostają przez chwilę w bezruchu.- Jesteśmy nad Wisłą. Spacerujemy. - w rytmie bębenka marsz w dowolnych kierunkach po sali. Na hasło "uwaga woda" - naśladujemy "puszczanie kaczek", wykonują zamaszyste ruchy raz lewą, raz prawą ręką.
ZESTAWY ZABAW I ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH - POZOSTAŁE
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody R. Labana [002]
MIEJSCE ZABAWY: przedszkolne podwórko.1. Dzieci maszerują w dowolny sposób w rytmie wystukiwanym na kołatce.2. Wyczucie własnego ciała. Dotykanie jedną częścią ciała drugiej:- ręce witają się ze mną- ręce witają kolana- ręce witają nos, uszy, szyję, pięty- kolana witają się z łokciami.3. Wyczucie ciężaru i czasu. Nauczycielka wyznacza miejsce, które dzieci mają zająć oraz to, do którego mają dojść. Dzieci przenoszą "duży kamień", który przeszkadza im na podwórku. Odpoczywają od czasu do czasu - rozluźniając całe ciało.4. "Nagle nie wiadomo skąd przyleciały dokuczliwe muchy" - dzieci opędzają się od nich (mogą również wykonywać przysiady).5. Wyczucie przestrzeni - zabawy z piłką.Toczenie "piłki" w dowolnie wybranych kierunkach.6. Dzieci rysują patyczkiem literę "o", po której biegają.7. Rozwijanie poczucia płynności ruchów i ciężaru ciała w przestrzeni i w czasie. Pokazujemy kolegom i koleżankom jakie figury wykonywał łyżwiarz oglądany w telewizji - pokaz zakończony ukłonem.8. Adaptacja ruchów własnych do ruchów partnera lub grupy. Ćwiczenie w parach. Jedno dziecko podąża po wyznaczonej linii "drodze", wykonuje różne ruchy. Drugie je naśladuje (np. kopnięcie kamyka, rzut piłką, podskok, przeskok przez przeszkodę).9. Dzieci przemieszczają się po podwórku w rytmie muzyki. Gdy muzyka milknie dobierają się w pary i każdy dotyka dowolną część ciała partnera, po czym pozostaje w bezruchu do momentu, aż usłyszy muzykę. Ćwiczenie powtarzamy w trójkach i czwórkach.10. Dzieci wracają do "domu" - żegnają się z kolegami w dowolny sposób.11. Marsz po obwodzie koła z równoczesnym wykonywaniem głębokich oddechów.
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody R. Labana [001]
1. Dzieci maszerują jedno za drugim, podchodzą do pojemnika i zabierają po jednej nakrętce od dużych butelek plastikowych (w każdej nakrętce wklejon kolorowe kółko, najlepiej z folii samoprzylepnej).2. Wyczucie własngo ciałaDzieci zajmują miejsca w rozsypce. Każde trzyma w prawej ręce nakrętkę. Dotyka nakrętką poszczególnych części ciała zaczynając od głowy (prawa ręka dotyka lewej strony). Następnie przełożenie nakrętki do lewej ręki i dotykanie nią prawej strony.3. Wyczucie ciężaruDzieci kładą nakrętkę na podłodze. Przechodzą do lekkiego rozkroku powoli biorąc nakrętkę w ręce. Ruchy wykonują w taki sposób, jakby nakrętki były bardzo ciężkie. Próbują je przenieść w inne miejsce. Po wykonaniu zadania "bardzo się cieszą", że udało się im przenieść tak duży ciężar - ruchy żywe, wesołe.4. Ćwiczenie z elementem czworakowaniaPrzed każdym dzieckiem leży nakrętka. Czworakując dzieci popychają nakrętkę rękami, kierując się w dowolną stronę sali. Co jakiś czas odpoczywają w dowolnej pozycji.5. Ćwiczenie równowagiNa środku sali naczycielka umieszcza ławeczki. Każda ławeczka oznaczona jest kolorem zgodnym z kolorem nakrętek (oznaczenie wewnątrz nakrętki). Dzieci zajmują miejsca przed ławeczkami zgodnie z kolorem. Kolejno wchodzą na ławeczkę, popychając stopą leżącą przez sobą nakrętkę.6. Zabawa bieżna z elementem wyściguUstawienie jak w poprzednim ćwiczeniu. Dzieci kolejno biegną do ławeczki, kładą swoją nakrętkę, obiegają ławeczkę i wracają na swoje miejsce (nakrętki kładą jedna na drugą).7. Zabawa Oddaj.Dzieci tworzą pary, siadając twarzami do siebie w dużych odległościach. Jedno dziecko z pary kładzie nakrętki na otwartej dłoni (nałożone jedna na drugą). Zadaniem jest dojście do kolegi z pary w taki sposób, żeby nakrętki nie spadły na podłogę. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy zwracając uwagę, żeby nakrętki były przenoszone raz na prawej, raz na lewej dłoni.8. RzutyNauczycielka trzyma w rękach dużą obręcz. Za obręczą kładzie materac. Dzieci kolejno rzucają nakrętkę w taki sposób, aby trafiła ona w obręcz i upadła na materac.9. SkokiDzieci wspólnie z prowadzącą układają w poprzek sali linię z nakrętek. Z miejsca pojedynczo przeskakują przez nią.10. Ćwiczenie wyprostneDzieci dobierają się parami. Jedno przechodzi po przysiadu skrzyżnego. Drugie stoi przed nim trzymając w rękach dwie nakrętki i unosząc wysoko ręce. Dziecko siedzące także unosi ręce wysoko w górę, nie odrywając pośladków od podłogi.11. Ćwiczenie przeciw płaskiej stopieDziecko przechodzi do siadu. Nogi swobodnie wyciągnięte w przód. Próbuje palcami raz lwej, raz prawej stopy chwycić nakrętkę.12. Zabawa Podaj dalej.Dzieci siedzą w dużym kole. Nauczycielka wystukuje rytm, głośno wypowiadając liczby jeden, dwa. Na jeden dzieci kładą dłoń na nakrętce, na dwa przesuwają ją w stronę partnera znajdującego się po prawej stronie. Tempo reguluje prowadząca.
Zes...
tyna221