ZABAWY DLA PRZEDSZKOLAKÓW.pdf

(144 KB) Pobierz
ZABAWY DLA PRZEDSZKOLAKÓW
ZABAWY DLA PRZEDSZKOLAKÓW
JEDZIE POCIĄG
Zabawa ruchowa. Dzieci dzielimy na trzy grupy, odliczając kolejno
do trzech. Każda grupa ma inny tekst do powtarzania.
Grupa pierwsza („jedynki”) mówi: „Jedzie pociąg, jedzie pociąg”,
druga („dwójki”) – „Coraz prędzej, coraz prędzej”,
a trzecia („trójki”) – „Ciuch, ciuch, ciuch, ciuch, ciuch, ciuch”.
Gdy dzieci stoją już w wężyku, tworząc pociąg (naprzemiennie: osoba z
grupy pierwszej, osoba z grupy drugiej, osoba z grupy trzeciej),
nauczyciel podaje sygnał do odjazdu i pociąg zaczyna jechać.
Dzieci w jednym rytmie wypowiadają jednocześnie swój tekst.
Rytm podaje nauczyciel.
KRĄŻĄCE WORECZKI
Materiały: woreczki z grochem.
Dzieci siedzą na krzesłach w kręgu. Nauczyciel rzuca jeden woreczek do
wybranego dziecka i głośno nadaje mu numer „jeden”. Dziecko chwyta
woreczek i rzuca go do kolejnego dziecka, nadając mu numer „dwa”.
Czynność wykonujemy, aż wszystkie dzieci będą miały swój numer.
Ostatnie dziecko odrzuca woreczek do nauczyciela (lub kładzie
woreczek obok siebie na podłodze). W działaniu tym każde dziecko może
być tylko jeden raz wybrane – unikniemy wtedy sytuacji, gdy jedno
dziecko będzie miało dwa lub więcej numerów.
W drugiej turze powtarzamy całe działanie tak, jak miało
to miejsce na początku. Nauczyciel mówiąc „jeden”, rzuca drugi
woreczek do dziecka z tym numerem. Dzieci po kolei wykonują
tę czynność tak, by woreczek dotarł do ostatniego dziecka.
Można kilka razy wykonać tę czynność, by dzieci zapamiętały dokładnie,
do kogo rzucały woreczek i od kogo go otrzymywały.
Gdy kolejność jest już ustalona i każdy wie, do kogo rzuca i od kogo
otrzymuje woreczek – nauczyciel może wprowadzić do zabawy dwa
i więcej woreczków w pewnych odstępach czasu tak, by dzieci mogły
prawidłowo i dokładnie podawać woreczki. Wtedy dzieci w grupie
przekazują między sobą równocześnie kilka woreczków.
Można także zmienić tempo, jak również kierunek przekazywania
przedmiotów. Całe działanie rozpoczyna dziecko, które miało ostatni
numer. Woreczek „wędruje” od ostatniego do pierwszego dziecka
w naszym taśmociągu. Teraz ostatnie dziecko mówi głośno numer
przedostatniego dziecka, do którego rzuca woreczek, np. „dziesięć”.
Osoba z numerem „dziesięć” mówi „dziewięć” i odrzuca woreczek do
osoby z tym numerem. W tej „poczcie zwrotnej” również wszystkie
dzieci biorą udział, a następuje tylko zamiana kolejności – od numeru
największego do najmniejszego. Dziecko z numerem „jeden” zbiera
woreczki.
KSIĄŻKA DLA TRZECH ZMYSŁÓW
Materiały: koszulki foliowe do segregatora formatu A5 lub A4, różne
drobne, kolorowe przedmioty z różnorodną fakturą powierzchniową (np.
kasza, nasiona, ryż, makarony, żołędzie, małe kasztany, groch, małe
suche liście, koraliki, kapsle, guziki, kawałki grubej włóczki lub kolorowe
nitki, folia błyszcząca, kolorowe spinacze biurowe, konfetti, pocięte
rurki do napojów, gąbka, bibuła, patyczki plastikowe, kolorowe kartki
papieru itp.), taśma klejąca.
Praca konstrukcyjna przy stolikach. Każde dziecko wykonuje według
własnego pomysłu strony do książki dla trzech zmysłów – dotyku, wzroku
i słuchu. Do koszulki foliowej należy włożyć różne drobne przedmioty,
które mogą zaciekawić i przyciągnąć uwagę użytkowników książki. W
folii umieszczamy kilka małych przedmiotów tak, aby można je było
dokładnie obejrzeć, dotknąć każdy z osobna, poruszać i usłyszeć
wydawane przez nie odgłosy.
Po umieszczeniu zawartości wewnątrz foliowej koszulki
zaklejamy jej brzegi taśmą klejącą.
Gdy każde dziecko wykona kilka stron, możemy je połączyć grubą
włóczką lub kolorowym sznurkiem,
tworząc ciekawą książkę dla trzech zmysłów.
Przykładowa strona książki dla trzech zmysłów widoczna na zdjęciu
poniżej.
OWOCE
Materiały: zwinięta w ciasny rulon gazeta.
Zabawa integracyjna dla grupy do 15 dzieci.
Wszyscy siedzą w kręgu. Każde dziecko wybiera sobie nazwę dowolnego
owocu, tak jednak, by nazwy się nie powtarzały.
Jedna osoba wchodzi do środka kręgu. Jej zadaniem jest lekko dotknąć
papierowym rulonem w kolana wywołany „owoc”.
Wywołana osoba, aby uniknąć dotknięcia, musi szybko wywołać kolejny
„owoc”. Jeżeli ktoś nie zdąży przed dotknięciem wywołać kolejnej osoby,
wywoła siebie samego, wywoła osobę stojącą w kręgu lub owoc, którego
nie ma pośród uczestników – wchodzi do środka koła i teraz on próbuje
380610008.001.png
„strącać wywoływane owoce”. Dziecko, które siadło na wolnym miejscu,
rozpoczyna zabawę na nowo.
UWAGA! Należy często przypominać, aby nie uderzać zbyt mocno
papierowym rulonem.
PAPIEROWY KWIATEK
Materiały: gazety czarno-białe, kolorowe koła z papieru o średnicy 3-5
cm, taśma klejąca, klej.
Należy zwinąć bardzo ciasno arkusz gazety po przekątnej,
by otrzymać papierowy patyczek. Końcowy fragment gazety sklejamy
taśmą. Każde dziecko z kolorowych papierowych kół tworzy płaską
kompozycję przedstawiającą kwiat. Poszczególne elementy kompozycji
należy przykleić klejem. Tak wykonany kielich kwiatu dzieci przyklejają
na wierzchołku patyczka (łodygi), a po bokach przyklejają liście, tworząc
je z papierowych kół. Wykonane kwiaty umieszczamy w wazonie i
ustawiamy jako element dekoracyjny i efekt pracy grupy na widocznym
miejscu w sali.
Przykładowe prace można zobaczyć na zdjęciu poniżej.
380610008.002.png
TĘCZA
Materiały: kolorowe koła z papieru o średnicy 3-5 cm, taśma klejąca.
Nauczyciel prosi dzieci, aby wybrały sobie jedno papierowe koło spośród
kół w czterech kolorach – czerwone, zielone,
żółte lub niebieskie. Papierowe koła są przyklejane taśmą klejącą
do ubrań jako emblematy.
Wszystkie dzieci siedzą na krzesłach w kręgu. Nauczyciel stoi obok
siedzących i wymienia kolory, np.: „zielony i czerwony”. Wtedy dzieci,
które mają emblematy w tych kolorach, szybko zamieniają się z sobą
miejscami. Nauczyciel może podać kolejne – z innymi konfiguracjami
kolorów – polecenia do wykonania. Natomiast na hasło: „tęcza” wszyscy
mają zmienić miejsce i także nauczyciel szuka miejsca
w kręgu dla siebie. Ten z uczestników, który nie zdążył usiąść na
krześle, przyjmuje rolę prowadzącego i kontynuuje zabawę, wydając
nowe polecenia do zamiany miejsc przez bawiących się.
Dopiero po podaniu hasła „tęcza” osoba prowadząca
może wraz ze wszystkimi uczestnikami
szukać dla siebie miejsca na krześle.
Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
ZABAWY Z WYKORZYSTANIEM METODY DRAMY :
“Minki” Przebieg: 1. Dzieci podzielone na trzy, cztery grupy. Każda
grupa
siada w odrębnym kole. Nauczycielka podchodzi do każdego koła i
informuje,
jaki rodzaj emocji, uczucia będą pokazywać za pomocą gestów, mimiki,
np. jesteście weseli, smutni, zamyśleni, przestraszeni, zdziwieni itp.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin