TEORIA PIAGETA
POZNAWCZY I EMOCJONALNY
ROZWÓJ DZIECKA
Barry J.Wadsworth
Tłumaczyła Małgorzata Babiuch
lAl
WSiP
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna
Warszawa, 1998
SPIS TREŚCI
Przedmowa .......................................... 7
Układ treści.......................................... 8
Wprowadzenie ........................................ 11
•/r-,:. - !:
Trzy typy teorii psychologicznych .'............... ,.r.. ^i? •: ...... 12
Biografia........................................... 15
Podejście do badań ..................................... 18
Rozdział l Organizacja intelektualna i adaptacja ........................ 24
Schemat ............................................ «t 25
Asymilacja .....,...............................;.... 28
Akomodacja .........................'.........., .t. ... 29
Równoważone ......... ............ .t. v .-.-'; .-h.--. .... ..... 30
"'•»,'
Rozdział 2
Rozwój intelektualny i inne czynniki......................... 33
Treść, funkcja i struktura .................. *.............. 33
Działanie i wiedza ..................................... 34 ,.,
Kontinuum rozwoju .................................... 38
Czynniki rozwoju ...................................... 40
Streszczenie ......................................... 45
Rozdział 3 Rozwój sensomotoryczny ................................. 46
Okres l. (0-1, mieś.): Aktywność odruchowa ...................... 49
Okres 2. (1.-4. mieś.); Dokonywanie pierwszych rozróżnień .............. 50
Okres 3. (4.-8. mieś.): Odtwarzanie interesujących zdarzeń ............... 54
Okres 4. (8.-12. mieś.): Koordynacja schematów .................... 57
Okres 5. (12.-18. mieś.): Wykrywanie nowych sposobów ................ 61
Okres 6. (18.-24. mieś.): Reprezentacje umysłowe .................... 64
Streszczenie ............... •:•......................... 68
Rozdział 4 Rozwój myślenia przedoperacyjncgo ..........:.............. 72
Reprezentacja ........................................ 72
Rozwój mowy ........................................ 76
Mowa i myślenie ...................................... 79
Uspołecznienie zachowania ................................ 81
Cechy myślenia przedoperacyjnego ............................ 82
Niezmienniki ........................................ 87
6 Spis treści
Rozwój afektywny: początki odwzajemniania i uczuć moralnych ............ 95
Pojęcia reguł u dzieci. ................................... 97
Streszczenie ......................................... 107
Rozdział 5 Rozwój operacji konkretnych .............................. 109
Czym różni się myślenie na poziomie operacji konkretnych od myślenia przedopera-cyjnego ............................................ 110
Operacje logiczne ...................................... 114
Rozwój afektywny: współpraca .............................. 120
Streszczenie ......................................... 129
Rozdział 6 Rozwój operacji formalnych .............................. 131
Czym operacje formalne różnią się od operacji konkretnych .............. 132
Struktury rozwijające się w stadium operacji formalnych ................ 133
Treść myślenia formalnego ................................. 140
Rozwój afektywny a dorastanie .............................. 145
Rozwój intelektualny a dorastanie ............................ 150
Streszczenie ......................................... 157
Rozdział 7 ' . 4 Dalsze aspekty teorii Piageta ............................. 159
',.-, Rozwój intelektualny — streszczenie ..',........................ 159
".. Właściwości rozwoju poznawczego i afektywnego .................... 160
;;; Inteligencja i przystosowanie ................................ 164
Czynniki rozwoju intelektualnego ............................. 165
Wiedza a rzeczywistość: konstrukcja ........................... 166
Afekt i poznanie ...................................... 167
Rozdział 8 Implikacje teorii Piageta dla edukacji: regidy konstruktywizmu ...... 170
Jak nabywana jest wiedza: eksploracja .......................... 172
Motywacja: zaburzenie równowagi ............................. 173
Autonomia intelektualna .................................. 177
Co można skonstruować ........................ .". ........ 179
Wspieranie uczuć moralnych i postępowania moralnego .;......-.-..-... 184
Rozdział 9 Zastosowania teorii Piageta .............................. 187
Konstruktywistyczna teoria Piageta a edukacja matematyczna ....... .s...... 187
Co teoria Piageta mówi o nauce czytania i pisania .................... 192
Teoria fconstruktywistyczna a trudności w uczeniu się .................. 195
Uwagi konstruktywistów do dyskusji na temat metod nauczania czytania ....... 201
Słowo końcowe ....................................... 203
Bibliografia.......................................... 205
Ważniejsze prace Piageta wydane w Polsce ..................... 213
Indeks rzeczowy ....................................... 214
PRZEDMOWA
Książka ta stanowi rozwinięcie pierwszych czterech wydań Piagefs Theory of Cognitive and Affective Development. Jej cele nie uległy zmianie: zapoznać studenta pedagogiki lub psychologii z pojęciami teorii Jeana Piageta, unikając uproszczeń i zafałszowań. W pierwszych dwóch wydaniach skupiałem się przede wszystkim na pracach Piageta dotyczących rozwoju poznawczego i intelektualnego, natomiast w wydaniu trzecim i w niniejszej edycji śledzę także obszerne studia Piageta nad rozwojem afektywnym, których znaczna część pozostała nie zauważona przez psychologów i wychowawców. Włączyłem także większość najważniejszych rozwinięć teorii Piageta z ostatnich kilku lat. Mam nadzieję, że zrozumienie jego dzieł przyniesie Czytelnikowi wiele korzyści.
Piaget - jeden z najbardziej twórczych i przenikliwych umysłów naszego stulecia - nakreślił niezwykle przekonujący obraz tego, jak dzieci konstruują i nabywają wiedzę. Koncepcja ta została oparta na dokładnych obserwacjach, przemyśleniach i badaniach prowadzonych przez 60 lat. Naukowcy są na ogól zgodni co do tego, że Piaget przesunął granice myśli psychologicznej tak daleko, jak dotąd żaden z nich. Pedagogowie i psychologowie dziecięcy podzielają pogląd, że doprowadził on do nowego, ważnego sposobu rozumienia rozwoju dzieci.
Jako nauczyciel w szkole podstawowej miałem początkowo wątpliwości co do niektórych praktyk wychowawczych tam stosowanych. Moje intuicje często wskazywały mi kierunek, który odbiegał od tradycji i w którym moi koledzy nauczyciele nie chcieli podążać. Dzięki odkryciu prac Piageta rozwinąłem w znacznym stopniu swoją zdolność rozumienia dzieci i procesu kształcenia;
lepiej też zrozumiałem, czego w istocie dotyczyły moje intuicje.
Idee Piageta zacząłem popularyzować w 1969 roku jako nauczyciel akademicki. Gdy pracowałem nad pierwszym wydaniem mojej książki, nazwisko tego uczonego akurat zaczynało być głośne w amerykańskiej pedagogice i psychologii. Po upływie 25 lat teoria Piageta nie jest już tak popularna, jak niegdyś, wydaje się mniej nowatorska, a nawet przez wielu jest odrzucana jako przestarzała. Ja jednak, i nie tylko ja, jestem mocno przeświadczony, że teoria Piageta ma dziś nie mniej do zaoferowania psychologii i pedagogice niż przed laty. Jest ona dla mnie tak samo fascynująca, jak w latach 60., i wciąż stanowi mój najbardziej użyteczny - choć nie jedyny - przewodnik w rozważaniach nad kształceniem.
8 Przedmowa
W ciągu ostatnich 25 lat teoria Piageta uległa zmianom, tak jak zmieniają się i muszą się zmieniać wszystkie teorie. Jako jej popularyzator czuję się nawet nieco zakłopotany niektórymi interpretacjami, które opublikowałem w latach 70., lecz podnosi mnie na duchu świadomość, że wówczas całkiem sensownie oddawały one moje rozumienie tej teorii. Jeśli jakościowo udoskonaliłem ujecie teorii Piageta, to aktualne interpretacje powinny być bardziej uzasadnione. Na tym właśnie, jak chciał nas przekonać Piaget, polega budowanie wiedzy.
W latach 60. i 70. większość uczniów Piageta koncentrowała się na rozwoju poznawczym, zrównując go z rozwojem intelektualnym. Nie było to słuszne. Piaget powiedział nam, że rozwój intelektualny to coś więcej niż poznanie, tęcz my nie sfucda/isnry gff. On zaffss? ź^w/er^Ą '^ cfsv^ ^lainwiflatii* poznawczego rozwój ma także składnik afektywny, społeczny oraz etyczny, moralny.
Chciałbym podziękować następującym osobom, które przeczytały manuskrypt piątego wydania mojej książki i dostarczyły wielu pomocnych mi uwag:
Kay Alderman, University of Akron , Helmutowi W. Bartel, Tempie University
Jamesowi A. DeRuiter, University of Northen Colorado
Yoko Ishigaki Karjala, San Jose State University
Janice Patillo, Stephen F. Austin State University
Charlesowi Tempie, Hobart&William Smith Colleges
Układ treści
Wprowadzenie zawiera krótki rys historyczny, obejmujący biografię Piageta oraz dyskusję nad jego podejściem do badań. W rozdziale l. opisuję cztery centralne pojęcia wszystkich prac Piageta: schematu, asymilacji, akomo-dacji i równoważenia. Rozdział 2. traktuje o składnikach inteligencji i czynnikach wpływających na Jej rozwój, o trzech typach wiedzy, o wyróżnianycn przez Piageta poziomach rozwoju oraz o rozwoju afektywnym.
Każdy z rozdziałów od 3. do 6. poświęcony jest jednemu z czterech poziomów rozwoju poznawczego i afektywnego. W rozdziale 7. dyskutowany jest problem związku między rozwojem poznawczym i afektywnym a zachowaniem młodzieży. Rozdział 8. zawiera podsumowanie poprzednich rozdziałów oraz dyskusję dotyczącą kilku bardziej ogólnych implikacji prac Piageta dla kształcenia i wychowywania dzieci.
W rozdziale 9. omawiam dyskusję nad Piagetowskimi pojęciami konstruk-tywistycznymi w odniesieniu do nauczania matematyki, czytania i pisania oraz do problemów trudności w nauce.
Układ treści 9
Poprzednie wydania tej książki byty krytykowane za to, że nie włączyłem do nich w szerszym zakresie relaq'i z badań oraz przeglądów prac teoretycznych, które przypuszczalnie wykraczają poza teorię Piageta (mieszczą się w nurcie neopiagetowskim). Decydując o tym, co włączyć do tego wydania, postanowiłem nie zajmować się wszystkim, tak jak to często starają się czynić autorzy podręczników, lecz skupić się na teorii Jeana Piageta, która przeszła pomyślnie test czasu jako solidna i użyteczna koncepcja rozwoju intelektualnego. Ponadto starałem się zwrócić uwagę na to, co uważam za zwykłe niedociągnięcia w rozumieniu tej teorii, i uczynić to możliwie jasno i zwięźle.
Zajmując się praktyką edukacyjną i zdając sobie sprawę z tego, że reguły ...
nati175