Desygnowanie.pdf
(
59 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - DESYGNOWANIE.doc
DESYGNOWANIE
1. Desygnowanie i denotowanie
Nazwa – to w semiotyce logicznej wyra
Ň
enie, które mo
Ň
e sta
ę
w miejscu
podmiotu lub orzecznika w zdaniu podmiotowo-orzecznikowym, czyli w zdaniu
o postaci „A jest B” (gdzie predykat „jest” mo
Ň
e by
ę
zast
Ģ
piony form
Ģ
o
dowolnej liczbie i czasie). Zauwa
Ň
my,
Ň
e w tego typu zdaniach podmiot (stoj
Ģ
cy
w miejscu „A”) wskazuje pewien przedmiot, a orzecznik (stoj
Ģ
cy w miejscu
„B”) go opisuje.
Rozwa
Ň
my kilka zda
ı
podmiotowo-orzecznikowych:
Jan jest uczestnikiem kursu semiotyki.
Ka
Ň
dy uczestnik kursu semiotyki jest inteligentny.
Ka
Ň
dy, kto uko
ı
czy kurs semiotyki, znajdzie dobr
Ģ
prac
ħ
.
Nazwami s
Ģ
wi
ħ
c wszystkie wyra
Ň
enia: „Jan”, „uczestnik kurs semiotyki”,
„inteligentny”, „ka
Ň
dy, kto uko
ı
czy kurs semiotyki”. Jak wida
ę
– semiotyczne
poj
ħ
cie nazwy ró
Ň
ni si
ħ
od potocznego. Nazwami s
Ģ
nie tylko imiona własne i
rzeczowniki pospolite, ale te
Ň
przymiotniki i ró
Ň
ne «nazwowe» wyra
Ň
enia
zło
Ň
one.
Nazwy pełni
Ģ
pewne funkcje semantyczne, tj. odnosz
Ģ
si
ħ
do
rzeczywisto
Ļ
ci pozaj
ħ
zykowej. Jedn
Ģ
z semantycznych funkcji pełnionych przez
nazwy – jest funkcja desygnowania.
Nazwa „
N
” desygnuje przedmiot
P
, gdy o przedmiocie
P
mo
Ň
na
prawdziwie orzec „
P
jest
N
-em” lub „
P
jest
N
-owe”.
Inaczej: przedmiot
x
jest desygnatem nazwy „N”, gdy „N” nadaje si
ħ
do
tego, aby przedmiot
x
wskaza
ę
.
Rozwa
Ň
my np. pewn
Ģ
czerwon
Ģ
ró
Ňħ
. Jest ona desygnatem nazwy „ró
Ň
a”,
gdy
Ň
mo
Ň
na o niej prawdziwe orzec „To jest ró
Ň
a”. Jest ona tak
Ň
e desygnatem
nazwy „czerwony”, gdy
Ň
mo
Ň
na o niej prawdziwe orzec „To jest czerwone”.
Ta-oto ró
Ň
a jest tak
Ň
e desygnatem nazwy „kwiat”, „ro
Ļ
lina”, „ciało o budowie
organicznej” czy „przedmiot”.
Denotacja nazwy
N
– to zbiór wszystkich desygnatów nazwy
N
. Do
denotacji nazwy „ró
Ň
a” nale
ŇĢ
wi
ħ
c wszystkie ró
Ň
e, a denotacj
ħ
nazwy
„czerwony” – tworz
Ģ
wszystkie przedmioty czerwone.
Na desygnaty nadaj
Ģ
si
ħ
tylko przedmioty
partykularne
, a wi
ħ
c takie,
które maj
Ģ
lokalizacj
ħ
czasoprzestrzenn
Ģ
(zarówno konkretne, jak i
abstrakcyjne). Desygnatami danej nazwy s
Ģ
jednak nie tylko istniej
Ģ
ce aktualnie
przedmioty, lecz tak
Ň
e przedmioty przeszłe i przyszłe, które mo
Ň
na byłoby lub
b
ħ
dzie mo
Ň
na t
Ģ
nazw
Ģ
prawdziwie nazwa
ę
. Do denotacji nazwy „ró
Ň
a” nale
ŇĢ
wi
ħ
c i ró
Ň
e, które ju
Ň
dawno przekwitły, i ró
Ň
e, które zakwitn
Ģ
za setki lat.
ņ
adna fikcyjna ró
Ň
a (np. ró
Ň
a Małego Ksi
ħ
cia) nie nale
Ň
y jednak do denotacji
nazwy „ró
Ň
a”.
2. Nazwy puste i niepuste, jednostkowe i ogólne
Nazwy, które nie maj
Ģ
desygnatów (czyli nie maj
Ģ
Ň
adnych rzeczywistych
korelatów) – to nazwy puste. Pozostałe nazwy (tj. nazwy posiadaj
Ģ
ce desygnaty
rzeczywiste) – to nazwy niepuste. Nazwy „fortepian”, „kompozytor” i „Krystian
Zimerman” s
Ģ
niepuste, gdy
Ň
posiadaj
Ģ
rzeczywiste desygnaty. Nazwy
„krasnoludek” i „Koszałek Opałek” – to nazwy puste, nie odnosz
Ģ
ce si
ħ
do
niczego rzeczywistego. Nazw
Ģ
pust
Ģ
jest tak
Ň
e nazwa „kwadrat”, gdy
Ň
nie ma
figur o idealnie prostych k
Ģ
tach i idealnie równych bokach; s
Ģ
tylko rysunki
odpowiadaj
Ģ
ce naszym wyobra
Ň
eniom kwadratów.
W
Ļ
ród nazw niepustych ze wzgl
ħ
du na liczebno
Ļę
denotacji wyró
Ň
nia si
ħ
nazwy jednostkowe (posiadaj
Ģ
ce dokładnie jeden desygnat) oraz nazwy ogólne
(posiadaj
Ģ
ce wi
ħ
cej ni
Ň
jeden desygnat). Nazwa „fortepian” jest ogólna, gdy
Ň
ma wiele desygnatów. Nazwa „Fryderyk Chopin”, a tak
Ň
e „kompozytor polski,
który urodził si
ħ
w 1810 roku w
ņ
elazowej Woli” – to nazwy jednostkowe.
Nazwy puste nie maj
Ģ
desygnatów, ale s
Ģ
one ogólne lub jednostkowe z
intencji – tj. gdyby miały desygnaty, to miałyby pewn
Ģ
liczb
ħ
desygnatów: albo
jeden, albo wi
ħ
cej ni
Ň
jeden.
Nazw
Ģ
jednostkow
Ģ
z intencji jest np. nazwa pusta „Papa Smurf”, gdy
Ň
gdyby nazwa ta była niepusta, to byłby tylko jeden jej desygnat. Nazwa „bohater
bajki o smurfach” – jest nazw
Ģ
z intencji ogóln
Ģ
. Nale
Ň
y przy tym pami
ħ
ta
ę
,
Ň
e
ani desygnat nazwy „Papa Smurf”, ani desygnaty nazwy „smurf” nie istniej
Ģ
rzeczywi
Ļ
cie
, wi
ħ
c nie s
Ģ
desygnatami
Ň
adnych nazw. Istniej
Ģ
oczywi
Ļ
cie
przedstawienia smurfów – ich obrazy. Ale one same, jako elekenty pewej fikcji,
nie istniej
Ģ
.
3. Nazwy generalne i indywidualne
W
Ļ
ród nazw wyró
Ň
niamy nazwy
generalne
i
indywidualne
.
Nazwy te wyró
Ň
nia si
ħ
ze wzgl
ħ
du na pozycj
ħ
, jak
Ģ
mog
Ģ
one zajmowa
ę
w zdaniu podmiotowo-orzecznikowym, czyli, jak pami
ħ
tamy, w zdaniu o
postaci „
A
jest
B
”.
Rozpatrzmy nast
ħ
puj
Ģ
ce zdanie podmiotowo-orzecznikowe:
(1) Ludwig van Beethoven jest kompozytorem.
Nazwy indywidualne s
Ģ
to nazwy, które w zdaniu podmiotowo-
orzecznikowym mog
Ģ
sta
ę
tylko w miejscu podmiotu. Nazwy generalne – s
Ģ
to
nazwy, które mog
Ģ
w zdaniu podmiotowo-orzecznikowym sta
ę
zarówno w
miejscu podmiotu, jak i w miejscu orzecznika.
Nazwa „kompozytor” mo
Ň
e sta
ę
w zdaniu podmiotowo-orzecznikowym
zarówno w miejscu podmiotu (2), jak i w miejscu orzecznika (3):
(2) Ludwig van Beethoven jest kompozytorem.
(3) Kompozytor jest muzykiem.
Natomiast nazwa „Ludwig van Beethoven” mo
Ň
e w «naturalny» sposób
wyst
Ģ
pi
ę
tylko w miejscu podmiotu (wyra
Ň
enie „Kompozytor jest Ludwigiem
van Beethovenem” odczuwaj
Ģ
Pa
ı
stwo, mam nadziej
ħ
, jako nienaturalne).
Nazwami indywidualnymi s
Ģ
wył
Ģ
cznie imiona własne.
Klasyfikacje nazw na jednostkowe i ogólne oraz na indywidualne i
generalne – s
Ģ
zale
Ň
ne. Nie ma nazw zarazem ogólnych i indywidualnych.
NAZWY JEDNOSTKOWE
NAZWY OGÓLNE
NAZWY
INDYWIDUALNE
Np. „Ludwig van Beethoven”
–
NAZWY GENERALNE
Np. „twórca
Symfonii
pastoralnej
”
Np. „kompozytor”
5. Nazwy konkretne i abstrakcyjne
Nazwy konkretne – to nazwy, których wszystkie desygnaty s
Ģ
(lub
byłyby, gdyby w ogóle istniały) konkretami, czyli rzeczami lub osobami. Nazwy
abstrakcyjne – s
Ģ
to nazwy, których wszystkie desygnaty s
Ģ
(lub byłyby, gdyby
w ogóle istniały) abstraktami, czyli nie-konkretami, np. własno
Ļ
ciami, stanami
rzeczy, zdarzeniami, relacjami.
Nazwami konkretnymi s
Ģ
np. nazwy: „kompozytor”, „batuta”,
„fortepian”, „Ludwig van Beethoven”. Nazwami abstrakcyjnymi s
Ģ
np.
„koncert”, „dyrygowanie”, „bł
ħ
kit”, „miło
Ļę
”.
Plik z chomika:
Kaacha91
Inne pliki z tego folderu:
Koncepcje pola znaczeniowego, D. Butler.pdf
(18975 KB)
Tokarski R. - Słownictwo jako interpretacja świata [w] Współczesny język polski.pdf
(11160 KB)
Puzynina, Srodki wyrazania w jezyku.pdf
(8293 KB)
Puzynina - Wartościowanie.pdf
(437 KB)
Semiotyka - prezentacja.ppt
(1323 KB)
Inne foldery tego chomika:
Filozofia
Gramatyka historyczna języka polskiego
Gramatyka języka staro - cerkiewno - słowiańskiego
Gramatyka opisowa
Językoznawstwo ogólne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin