Diagnoza4_interpretacja RISB.pdf

(331 KB) Pobierz
(Microsoft PowerPoint - Diagnoza 4 interpretacja RISB [tryb zgodno\234ci])
20081031
Diagnoza psychologiczna
Ćwiczenia – Psychologia rok III
Na podst. Stemplewskaśakowicz K. (red)Nowe spojrzenie na Test
Niedokończonych Zdań J.B. Rottera – Interpretacja Jakościowa.
Deklaracja teorii osobowości, w kontekście której
będzie przeprowadzona interpretacja testu
Deklaracja teorii osobowości
Teoria, na której diagnosta zamierza się oprzeć w interpretacjach
najwaŜniejsze pojęcia teoretyczne, kategorie jakie będą uŜywane do
opisu i interpretacji;
Jakich problemów będą dotyczyć pytania badawcze
Podejście poznawczo
fenomenologiczne
Funkcje orientacji teoretycznej:
Zmniejsza ryzyko błędu (wskaźniki), ogranicza moŜliwości
„fantazjowania” i własnych projekcji na cechy ob.
Ogranicza zakres stawianych hipotez, redukacja danych (wiemy czego
szukamy, pomijamy inf. nieistotne dla naszych celów, ułatwia
porządkowanie wniosków w spójną całość)
Uświadomienie, Ŝe jest to tylko jeden z moŜliwych modelu opisu
badanego (Ŝe nasze wnioski mają jedynie status hipotez) – dystans.
uzupełnienie do pracy
„Człowiek ma tyle różnych Ja ile jest ważnych dla niego relacji
interpersonalnych”
Wiliam James
Podejście poznawczofenomenologiczne
Podstawy teoretyczne koncepcji
Podejście poznawczofenomenologiczne
Podstawy teoretyczne koncepcji
Dwa poziomy przetwarzania : świadomy i nieświadomy – bodźce
mogą być odbierane i interpretowane mimo że nie zostały rozpoznane
na poziomie świadomości.
(W psychologii zostało to zaakceptowane, por. droga korowa i podkorowa w
powstawaniu reakcji emocjonalnych; efekt ekspozycji)
„Uzgadnianie jest procesem wspólnego nadawania własnym
doświadczeniom znaczenia, ujmowania go w ramy pewnych
funkcjonujących społecznie pojęć, interpretowania zgodnie z
założeniami pewnej rzeczywistości społecznie uzgodnionej,
podzielanej przez partnera uzgadniania.”
Społeczne negocjowanie znaczenia – świadome interpretacje naszych
doświadczeń powstają w relacjach z innymi ludźmi (system świadomy
potrzebuje pojęć, a te tworzą się w relacjach społecznych)
Usiłując zwerbalizować (albo nawet w myślach ubrać w słowa) nasze
doznania, przyczyny i konsekwencje zachowań opieramy się na naszej wiedzy
o świecie i zachodzących w nim procasach.
Czyli:
Żyjemy w dwóch rzeczywistościach:
„rzeczywistość doświadczana” to co faktycznie przeżywamy,
nasze własne emocje, odczucia
„rzeczywistość społecznie uzgodniona” tak jak to
interpretujemy w kontekście przekonań ważnej dla nas grupy, z którą
się identyfikujemy, pewien sposób myslenia
(Nie zdajemy sobie z tego sprawy – przyjmujemy uzgodnione interpretacje jako własne
odczucia.)
1
32420322.201.png 32420322.212.png
20081031
Podejście poznawczofenomenologiczne
Podstawy teoretyczne koncepcji
Podejście poznawczofenomenologiczne
Podstawy teoretyczne koncepcji
Dziecko początkowo żyje w „rzeczywistości doświadczanej”
Stopniowo uczy się języka, zaczyna więc poznawać pojęcia i rozumieć,
że służą one do opisu otoczenia, zdarzeń, zachowań własnych i innych
ludzi, ich przyczyn, rezultatów, towarzyszących temu emocji.
„Jedz, grzeczne dzieci zjadają wszystko” i dowiaduje się, że jeść należy nie z powodu
odczuwanego głodu, ale również dlatego żeby być grzecznym
Jest wprowadzane w „rzeczywistość uzgodnioną” opiekunów –
rodzina to pierwsza grupa w kontekście przekonań której powstają
pierwsze uzgadniane znaczenia.
Zaczyna poznawać „prawdy oczywiste” obowiązujące w rodzinie (w
każdej inne) np. „dobro jest silniejsze niż zło” albo odwrotnie, „bądź skromny, nie próbuj się
przebijać – jak będziesz dobry, to cię zauważą i docenią” albo : „świat dostrzega tylko tych, którzy
walczą o swoje – jeśli chcesz coś osiagnąć musisz się umieć pokazać”
„Mit rodzinny” zintegrowane przekonania podzielane przez wszystkich członków rodziny na temat
siebie nawzajem i rodziny jako całości.
Z czasem dochodzą inne źródła uzgadniania (szkoła jako instytucja,
koledzy z klasy, koledzy z podwórka itd.)
Każde doświadczenie może zostać inaczej uzgodnione (czyli
zinterpretowane) w zależności od grupy której przekonania
przyjmujemy (każdy ma kilka takich grup i ich przekonania mogą być
bardzo rozbieżne)
np. Nastolatek któremu słabo idzie w szkole
rodzinny kontekst uzgadniania – nie idzie mi w szkole bo jestem leniwy i słabo się
staram, wszystkim pracowitym ludziom nauka idzie dobrze i zawsze tak było w naszej
rodzinie.
k oleżeński kontekst uzgadniania – niepowodzenia w szkole to nieunikniona cena
za zachowanie niezależności od dorosłych
Czasem różne konteksty uzgadniania stoją ze sobą w sprzeczności, co
jeśli silnie identyfikujemy się z obydwoma grupami może być
przyczyną problemów.
Podejście poznawczofenomenologiczne
Podstawy teoretyczne koncepcji
Podejście poznawczofenomenologiczne
Implikacje dla RISB
Jednocześnie uzgodniona interpretacja własnego doświadczenia może
być bardziej lub mniej adekwatna w stosunku do tego, co osoba
rzeczywiście subiektywnie przeżyła.
Może się okazać, że osoba będzie zaprzeczać swoim własnym
odczuciom i przyjmie perspektywę uzgodnioną jao absolutnie własną
(„da się przekonać”, że tak ma czuć). To może być przyczyną trudności
i niezrozumiałych dla niej samej reakcji.
Mamy więc dwa systemy
wiedzę jawną – społecznie uzgodnione konstrukty
wiedzę utajoną – doświadczenie indywidualne jednostki
W interpretacji RISB próbujemy określić udział każdego z tych
systemów i odpowiadające im treści psychiczne.
Zakładamy, że podczas uzupełniania zdania w sytuacji testowej działają
zarówno procesy świadome, jak i nieświadome i dokończone zdanie
jest efektem kompromisu (może zawierać więcej jednych bądź drugich
treści).
Bezpośrednio nam dostępne są tylko końcowe produkty (uzupełnione
zdania), podczas interpretacji próbujemy się domyśleć „wkładu” jaki
ma wiedza utajona a jaki jawna.
ALE:
Fakt, że istnieje wiele kontekstów uzgadniania może sprawić, że to co
było niejawne w jednym z nich może zostać ujawnione i nazwane w
innym.
Podejście poznawczofenomenologiczne
Implikacje dla RISB
Podejście poznawczofenomenologiczne
Implikacje dla RISB
Hipotetyczny przebieg procesu uzupełniania zdania:
Stadium I – przetwarzanie nieświadome, wzbudzenie treści
subiektywnych, silnie nacechowane emocjami
Stadium II – reakcja systemu świadomego na bodziec testowy, ale
także na wzbudzone już emocje i treści utajone; próba dokończenia
zgodnego z systemem pojęć jaki znamy i wiedzą
Cele interpretacji (czego szukamy interpretując test wg koncepcji
poznawczofenomenologicznej):
Treści subiektywnego doświadczenia
Społecznego uzgadniania tych doświadczeń (jak doświadczenia
zostały opracowane, aby były zrozumiałe i akceptowalne dla
innych)
Na ile wiedza uzgodniona OB jest adekwatna wobec jej
doświadczeń
ostatecznie wygenerowane zdanie
W sytuacji, gdy rzeczywiśtość uzgodniona jest sprzeczna z odczuwaną
zdania mogą wydawać się dziwne, pokazywać pewną
niekonsekwencję.
np. „(Matka)...zawsze rozumie człowieka najlepiej, ale nie moja.”
2
32420322.223.png
20081031
Podejście poznawczofenomenologiczne
Implikacje dla RISB
Podejście poznawczofenomenologiczne
Implikacje dla RISB
Jak znaleźć kontekst uzgadaniania?
Ustalić kto byłby właściwym adresatem danej wypowiedzi testowej – kto
by ją zrozumiał bez dodatkowych wyjaśnień, dla kogo byłaby „oczywista”,
„właściwa”.
Dla kogo charakterystyczny jest język, jakim posłużyła się OB przy
uzupełnianiu danego zdania
Na jakich założeniach oparła się OB uzupełniając zdanie (dla jakiej grupy
taki sposób widzenia świata jest charakterystyczny)
Ostateczny efekt – do czego dążymy w interpretacji podłużnej
Jakie struktury wiedzy uzgodnionej ma OB do dyspozycji? Z jakiej
rzeczywistości uzgodnionej pochodzą?
W jakich kontekstach społecznych, relacjach interpersonalnych
zostały uzgodnione?
Jakie dają możliwości rozumienia I wyrażania subiektywnego
doświadczenia OB? Czy pozwalają adekwatnie opisywać
doświadczenia czy zmuszają do mistyfikacji? Czy OB może mówić
„własnym głosem” czy własne przeżycia zastępuje uzgodnioną
fikcją?
Jakie jest subiektywne doświadczenie OB?
Pułapki interpretacyjne:
Nie znamy wszelkich możliwych kontekstów uzgadniania (coś może nam
nie przyjść do głowy)
Sama sytuacja badania też jest kontekstem uzgadniania – nie można
zapomnieć, że OB będzie próbowała „dopasować” swoje wypowiedzi do
tego, co jej zdaniem jest akceptowalne dla diagnosty
Przykładowa analiza
(w świetle koncepcji poznawczofenomenologicznej)
Przykładowa analiza
(w świetle koncepcji poznawczofenomenologicznej)
1. Lubię … jeść
– Przejaw głównie własnych doświadczeń jednostki. Jedzenie większość
osób doświadcza jako przyjemne (ma to swoje uzasadnienie biologiczne),
OB nie zaktywizowała Ŝadnego systemu uzgadniania, tylko wprost
powiedziała o swoich odczuciach.
– Być moŜe OB jest głodna, co sprawiło, Ŝe te treści pojawiły się jako
pierwsze (zaspokojenie głodu to bardzo podstawowy popęd)
– OB sąduje, jaki system uzgadniania ma diagnosta – to początek testu,
jak zareaguje, kiedy mu napiszę o takiej prostej przyjemności.
– MoŜe to jednak odpowiedź unikowa – to co naprawdę lubi OB nie
mieściłoby się w rzeczywistości uzgodnionej badania, więc napisała o
czymś co jest powszechną przyjemnością I nie powinno nikogo zdziwić.
2. Najszczęśliwszy czas … jest w miłości
– OB powtarza dość powszechny pogląd (charakterystyczny dla wielu
moŜliwych grup, więc trudno osądzić, jaki jest kontekst uzgadniania), Ŝe
wartością dającą największe szczęście jest miłość. Nie musi to oznaczać,
Ŝe OB akurat tego doświadcza – w zdaniu nie ma nic co świadczyłoby o
osobistym stosunku.
– OB jest aktualnie zakochana, czuje się teraz szczęśliwa I wie, co jest
tego przyczyną, dlatego człon “najszczęśliwszy czas” od razu
zaktywizował doświadczenia związane z przeŜywaniem miłości.
– Tym bardziej, Ŝe nie było “potrzeby” ukrywania tego doświadczenia –
poglądy takie są powszechnie akceptowane.
Przykładowa analiza
(w świetle koncepcji poznawczofenomenologicznej)
Przykładowa analiza
(w świetle koncepcji poznawczofenomenologicznej)
3. Chcę wiedzieć … dokąd zmierzam
4. W domu rodzinnym … wszyscy na mnie czekają
– Zdanie bardzo ogólne, raczej nie jest to przejaw rzeczywistego odczucia
OB, za mało emocjonalne, bezosobowe
– Być moŜe kontekstem uzgadniania jest grupa znajomych – OB zaczyna
studia to typowy moment w Ŝyciu, aby zastanawiać nad przyszłością.
Prawdopodobnie to główny temat rozmów ze znajomymi w ostatnich
miesiacach.
– Forma dość nietypowa dla codziennego języka, „sztywna”, być moŜe
kontekstem jest tu jakaś inna, specyficzna grupa o nastawieniu
religijnym(?), filozoficznym(?) nie dokąd zmierzam ja sam, ale w ogóle
ludzie, swiat.
– Rzeczywistość uzgodniona rodziny – przekonanie, Ŝe dom to miejsce,
gdzie zawsze moŜesz wrócić
– Być moŜe mniej pozytywna treść uzgodniona w rodzinie – wielokrotnie
powtarzane cały czas czekamy, aŜ wreszcie zmądrzejesz i zaczniesz
doceniać to, co najwaŜniejsze, przestaniesz spędzać cas w towarzystwie
którego nie akceptujemy i będziesz znów jednym z “nas”.
– Aktualny stan rzeczy – badanie prowadzone było wieczorem, poza
domem OB, być moŜe faktycznie reszta domowników czekała (np. z
kolacją) i jest to sugestia dla diagnosty w rodzaju kończmy szybko, bo na
mnie czekają.
– Ale moŜe zdanie nie było wcale nastawione na “poinformowanie
diagnosty”, tylko człon mówiący o domu nasunął OB myśl, Ŝe jest późno i
mogą się niepokoić – a więc rzeczywiste doznanie.
3
32420322.234.png
20081031
Przykładowa analiza
(w świetle koncepcji poznawczofenomenologicznej)
5. śałuję … ale niczego nie Ŝałuję
– Zaprzeczanie nieświadomemu znaczeniu afektywnemu, jaki został
wzbudzony przez człon “Ŝałuję”. Mało prawdopodobne, aby badany
naprawdę niczego nie Ŝałował. Rzeczywistość uzgodniona jest
represyjna wobec tego rodzaju treści.
– Być moŜe nie nieświadome zaprzeczanie, ale zapisanie tylko końcowej
części pewnej dłuŜszej myśli. Uzupełniona część zaczyna się od „ale”,
być moŜe badany pomyślał o jakimś zdarzeniu, które mu się nie
powiodło, wpędziło go w kłopoty i jednocześnie stwierdza, Ŝe było
warto „Stało się ..., ale niczego nie Ŝałuję”.
Teoria Maslowa
uzupełnienie do pracy
Psychologia humanistyczna
Piramida potrzeb
Podejście humanistyczne pojawiło się w psychologii w latach
sześćdziesiątych XX wieku jako nurt opozycyjny do psychoanalizy i
behawioryzmu. Według psychologów humanistycznych psychoanaliza i
behawioryzm przedstawiają uproszczony i nieprawdziwy obraz
człowieka zredukowanego do nieświadomych popędów (psychoanaliza)
bądź sterowanego przez wzmocnienia pozytywne i negatywne
(behawioryzm), pomijają zaś czynniki typowo ludzkie, takie jak na
przykład: poczucie sensu Ŝycia, autonomia, ambicja, wolna wola,
kreatywność, miłość, rozwój osobisty.
Koncepcja Maslowa
Podstawy teoretyczne
Koncepcja Maslowa
Implikacje dla RISB
KaŜda z potrzeb to proces rozwojowy. Zgodnie z tą interpretacją moŜna
hierarchię potrzeb traktować jako opis faz rozwojowych. Potrzeba
podstawowa moŜe być w jednym z dwóch stanów: stanie aktywności
motywacyjnej i stanie uśpienia. Proces ten polega na tworzeniu swoistej
równowagi między potrzebą, środowiskiem Ŝycia jednostki.
Kluczowym pojęciem jest regresja – oznacza cofniecie się do wcześniejszych
faz rozwoju potrzeb podstawowych.
Np. gdy jednostka znajduje się w czwartej fazie rozwojowej – fazie
zaspokojenia potrzeb szacunku – i deprywacji ulegną potrzeby bezpieczeństwa
– np. w wyniku śmierci rodziców – to potrzeby aktualne ulegają uśpieniu i
jednostka wraca do fazy drugiej.
Jakie pojęcia i kategorie będą uŜywane w opisie ob?
Potrzeby niedoboru (podstawowe) w tym: fizjologiczne,
bezpieczeństwa, przynależności i miłości
Potrzeby wzrostu (metapotrzeby) np. dobra, piękna, harmonii,
sprawiedliwości
Deficyty w realizacji potrzeb, zaspakajanie potrzeb, rozwój,
samorealizacja, samoaktualizacja
4
32420322.001.png 32420322.012.png 32420322.023.png 32420322.034.png 32420322.045.png 32420322.056.png 32420322.067.png 32420322.078.png 32420322.089.png 32420322.100.png 32420322.111.png 32420322.122.png 32420322.133.png 32420322.144.png 32420322.155.png 32420322.166.png 32420322.167.png 32420322.168.png 32420322.169.png 32420322.170.png 32420322.171.png 32420322.172.png 32420322.173.png 32420322.174.png 32420322.175.png 32420322.176.png 32420322.177.png 32420322.178.png 32420322.179.png 32420322.180.png 32420322.181.png 32420322.182.png 32420322.183.png 32420322.184.png 32420322.185.png 32420322.186.png 32420322.187.png 32420322.188.png 32420322.189.png 32420322.190.png 32420322.191.png 32420322.192.png 32420322.193.png 32420322.194.png 32420322.195.png 32420322.196.png 32420322.197.png 32420322.198.png 32420322.199.png 32420322.200.png 32420322.202.png 32420322.203.png 32420322.204.png 32420322.205.png 32420322.206.png 32420322.207.png 32420322.208.png 32420322.209.png 32420322.210.png 32420322.211.png 32420322.213.png 32420322.214.png 32420322.215.png 32420322.216.png 32420322.217.png 32420322.218.png 32420322.219.png 32420322.220.png 32420322.221.png 32420322.222.png 32420322.224.png 32420322.225.png 32420322.226.png 32420322.227.png 32420322.228.png 32420322.229.png 32420322.230.png 32420322.231.png 32420322.232.png 32420322.233.png 32420322.235.png 32420322.236.png 32420322.237.png 32420322.238.png 32420322.239.png 32420322.240.png 32420322.241.png 32420322.242.png 32420322.243.png 32420322.244.png 32420322.002.png 32420322.003.png 32420322.004.png 32420322.005.png 32420322.006.png 32420322.007.png 32420322.008.png 32420322.009.png 32420322.010.png 32420322.011.png 32420322.013.png 32420322.014.png 32420322.015.png 32420322.016.png 32420322.017.png 32420322.018.png 32420322.019.png 32420322.020.png 32420322.021.png 32420322.022.png 32420322.024.png 32420322.025.png 32420322.026.png 32420322.027.png 32420322.028.png 32420322.029.png 32420322.030.png 32420322.031.png 32420322.032.png 32420322.033.png 32420322.035.png 32420322.036.png 32420322.037.png 32420322.038.png 32420322.039.png 32420322.040.png 32420322.041.png 32420322.042.png 32420322.043.png 32420322.044.png 32420322.046.png 32420322.047.png 32420322.048.png 32420322.049.png 32420322.050.png 32420322.051.png 32420322.052.png 32420322.053.png 32420322.054.png 32420322.055.png 32420322.057.png 32420322.058.png 32420322.059.png 32420322.060.png 32420322.061.png 32420322.062.png 32420322.063.png 32420322.064.png 32420322.065.png 32420322.066.png 32420322.068.png 32420322.069.png 32420322.070.png 32420322.071.png 32420322.072.png 32420322.073.png 32420322.074.png 32420322.075.png 32420322.076.png 32420322.077.png 32420322.079.png 32420322.080.png 32420322.081.png 32420322.082.png 32420322.083.png 32420322.084.png 32420322.085.png 32420322.086.png 32420322.087.png 32420322.088.png 32420322.090.png 32420322.091.png 32420322.092.png 32420322.093.png 32420322.094.png 32420322.095.png 32420322.096.png 32420322.097.png 32420322.098.png 32420322.099.png 32420322.101.png 32420322.102.png 32420322.103.png 32420322.104.png 32420322.105.png 32420322.106.png 32420322.107.png 32420322.108.png 32420322.109.png 32420322.110.png 32420322.112.png 32420322.113.png 32420322.114.png 32420322.115.png 32420322.116.png 32420322.117.png 32420322.118.png 32420322.119.png 32420322.120.png 32420322.121.png 32420322.123.png 32420322.124.png 32420322.125.png 32420322.126.png 32420322.127.png 32420322.128.png 32420322.129.png 32420322.130.png 32420322.131.png 32420322.132.png 32420322.134.png 32420322.135.png 32420322.136.png 32420322.137.png 32420322.138.png 32420322.139.png 32420322.140.png 32420322.141.png 32420322.142.png 32420322.143.png 32420322.145.png 32420322.146.png 32420322.147.png 32420322.148.png 32420322.149.png 32420322.150.png 32420322.151.png 32420322.152.png 32420322.153.png 32420322.154.png 32420322.156.png 32420322.157.png 32420322.158.png 32420322.159.png 32420322.160.png 32420322.161.png 32420322.162.png 32420322.163.png 32420322.164.png
20081031
Koncepcja Maslowa
Implikacje dla RISB
Przykładowa analiza
(w świetle koncepcji humanistycznej Maslowa)
Jakich problemów będą dotyczyć pytania badawcze?
Czy istnieją deficyty w realizacji potrzeb podstawowych?
Jakie potrzeby niedoboru są deprywowane?
(jeśli ob. mówi o potrzebie niŜszej tzn, Ŝe jest niezaspokojona, jeśli mówi o
potrzebie wyŜszej oznacza to, Ŝe właśnie jest realizowana (zaspakajana), chęć
rozwoju
Czy pojawiają się metapotrzeby?
Czy osoba badane koncentruje się raczej na potrzebach niedoboru czy
wzrostu?
Jaka jest zaleŜność osoby badanej od środowiska?
Czy u osoby badanej moŜliwa jest samorealizacja?
Uwaga! Pojawienie się metapotrzeb nie jest równoznaczne z samorealizacją
Jak osoba badana funkcjonuje?
1. Lubię … jeść
– Wskazanie, Ŝe dla osoby badanej bardzo waŜne jest zaspokajanie tej
podstawowej w Ŝyciu człowieka potrzeby, Ŝe stanowi to waŜny element
codzienności i daje przyjemność.
– Wskazanie na to, Ŝe nie moŜna myśleć tylko o wyŜszych
przyjemnościach w Ŝyciu, dobrze, kiedy umiemy czerpać radość z
najprostszych, codziennych spraw.
– Przejaw oporu, badany pisze rzecz oczywistą, waŜną dla kaŜdego
Ŝywego organizmu,nie chce pisać o tym, co rzeczywiście uwaŜa za
przyjemne.
– Przejaw lekcewaŜenia dla testu – głupi początek, głupio dokończę, nie
będę się zastanawiać nad odpowiedzią, bo to i tak bez sensu.
Przykładowa analiza
(w świetle koncepcji humanistycznej Maslowa)
Przykładowa analiza
(w świetle koncepcji humanistycznej Maslowa)
2. Najszczęśliwszy czas … jest w miłości
– Badany odkrył, Ŝe zaspokojenie potrzeby miłości i przynaleŜności moŜe
prowadzić do szczęścia.
– Badany powtarza slogan o tym, Ŝe największym szcześciem jest miłość
(tym bardziej, Ŝe forma zdania jest sztuczna, niedzisiejsza),
– Nie zaspokoił jeszcze tej potrzeby, ale ją dostrzega.
3. Chcę wiedzieć … dokąd zmierzam
– Potrzeba szacunku i uznania: forma autoprezentacji, jestem
inteligentnym, myślącym powaŜnie człowiekiem.
– Potrzeby wzrostu, na pewnym pziomie człowiek spostrzega swoje Ŝycie
w szerszej perspektywie, nie chce Ŝyć „z dnia na dzień”, tylko ustalić jakiś
plan działania na przyszłość.
– Próba przemyśleń nad sobą samym, do czego mnie doprowadzi
postępowanie takie, jakie obecnie prezentuję.
Przykładowa analiza
(w świetle koncepcji humanistycznej Maslowa)
Przykładowa analiza
(w świetle koncepcji humanistycznej Maslowa)
4. W domu rodzinnym … wszyscy na mnie czekają
– Zafiksowanie na potrzebie bezpieczeństwa – dopiero pełna rodzina
tworzy coś, co moŜna nazwać domem.
– Zaspokojona potrzeba afiliacji – w domu rodzinnym osoby badanej
centrum stanowią zgromadzeni w nim ludzie, czekają na siebie nawzajem.
– Niezaspokojona potrzeba uznania i szacunku – egocentryczne
przedstawienie siebie jako osoby, wokół której kręci się całe Ŝycie
domowe, postawienie siebie w centrum.
5. śałuję … ale niczego nie Ŝałuję
– Opór – badany nie chce powiedzieć, czego Ŝałuje.
– Niezaspokojona potrzeba uznania – osoba badana kreuje siebie jako
postępującą tak, Ŝe niczego w Ŝyciu nie musi Ŝałować.
– Być moŜe badany jest w fazie samorealizacji, interesuje go „tu i teraz”,
nie przykłada wagi do przeszłych zdarzeń, jako istniejących tylko na
poprzednim etapie Ŝycia.
5
32420322.165.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin