scenariusz_01_2006_porozmawiajmy_o_czasie.doc

(41 KB) Pobierz
Swierszczyk nr 1 / 2006 scenariusze

 

Porozmawiajmy o czasie

 

 

Przewidywane osiągnięcia uczniów:

• Uczeń rozumie pojęcia: czas, upływ czasu; podaje przykłady niektórych zmian zachodzących na świecie na przestrzeni wieków (np. życie ludzi w mieście dawniej i dziś).

Próbuje zdefiniować pojęcie czasu.

Samodzielnie wyszukuje różne informacje w tekście, wykorzystuje je w rozmowie z innymi.

Bawi się przy muzyce, śpiewa piosenkę i ilustruje ją ruchem.

Przydadzą się:

Świerszczyk” nr 1/2006

małe karteczki, długopisy,

zegar demonstracyjny (do zabawy matematycznej),

duże arkusze szarego papieru z tabelką pod tytułem „Dawne miasto, współczesne miasto”,

mazaki, flamastry, kredki,

klej, nożyczki

 

Odczytuje wskazania zegara – godziny i minuty.

Dokonuje prostych obliczeń zegarowych.

Twórczo współpracuje w zespole.

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

 

◙  „Wszyscy pięknie się witamy” – zabawa integracyjna w kole.

Prowadzący zaprasza dzieci do kręgu (śpiewa piosenkę i macha ręką), dzieci tworzą koło, idą po jego obwodzie i śpiewają piosenkę wraz z prowadzącym. Na zakończenie wszyscy się kłaniają.

(Piosenka: „Scenariusze zajęć dziennych” klasa 2., semestr 2., część 1., Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2002, s. 54)

 

Co to jest czas? – próba zdefiniowania przez uczniów pojęcia czas (wykorzystanie techniki „śniegowej kuli” z grupy metod aktywizujących).

Każde dziecko otrzymuje karteczkę, na której pisze swoją definicję pojęcia. Następnie dzieci łączą się w pary, czytają swoje definicje i tworzą z nich jedną – wspólną dla każdej pary, a potem zapisują ją na nowej kartce. Po chwili pary łączą się w czwórki, dzieci w czwórkach czytają swoje dwie definicje, ustalają wspólnie nową definicję i zapisują ją na nowej kartce. Ostatnim etapem jest połączenie czwórek w ósemki (kolejność czynności jak poprzednio).

Przedstawiciel każdej grupy (ósemki) odczytuje definicję. Dzieci porównują swoje definicje, wybierają najtrafniejszą lub wspólnie w klasie układają ostateczną wersję definicji.

 

„Świerszczyk naszym źródłem informacji – szukamy w nim wiadomości o czasie i historii zegarka.

Samodzielne czytanie tekstu „Chcę wiedzieć więcej o… czasie” („Świerszczyk” nr 1/2006). Wypowiedzi uczniów na temat różnych rodzajów zegarów używanych przez ludzi na przestrzeni wieków. Udzielenie odpowiedzi na pytanie: Dlaczego ludzie korzystają z zegarów?

(Alternatywnie można zaproponować dzieciom zabawę twórczą w przewidywanie skutków paradoksalnej sytuacji: Co by było, gdybyśmy nagle nie mogli korzystać z zegarków i nie mierzylibyśmy upływającego czasu?)

 

Oglądanie ilustracji przedstawiającej życie w belgijskim mieście 120 lat temu („Kapsuła czasu” – „Świerszczyk nr 1/2006). Swobodne wypowiedzi uczniów na temat przedstawionych na ilustracji scen z życia mieszkańców dawnego miasta europejskiego.

 

Co zmieniło się w życiu ludzi w miastach w czasie ostatnich 100–150 lat?

Wskazanie różnic i podobieństw w życiu ludzi dawnej i dziś w miastach na podstawie ilustracji w „Świerszczyku” i własnych wiadomości, obserwacji, doświadczeń uczniów (praca w grupach). Uzupełnienie tabelki Dawne miasto, współczesne miasto” (dzieci mogą pisać albo rysować).

 

 

Dawne miasto

Współczesne miasto

Komunikacja (środki transportu):

Komunikacja (środki transportu):

 

 

 

 

 

 

Tu ludzie robili zakupy:

 

 

 

 

 

 

Tu ludzie robią zakupy:

Tak wyglądały ulice:

 

 

 

 

 

 

Tak wyglądają ulice:

Tak ubierali się ludzie – mieszkańcy miast:

 

 

 

 

 

 

Tak ubierają się ludzie – mieszkańcy miast:

 

(ostatnie rubryki – puste, do uzupełnienia według propozycji dzieci)

 

 

 

 

 

 

Prezentacja plakatów poszczególnych grup, ocena wykonania zadania. Podsumowanie: Jak zmieniło się życie mieszkańców miast?

 

„Którą godzinę wskazuje zegar?” – zabawa matematyczna.

Odczytywanie wskazań zegara (pełne godziny, godziny i minuty). Obliczenia w pamięci – ile czasu upłynie od godziny… do godziny…. (nauczyciel określa warunki zadań do rozwiązania).

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin