PLAN ROZWOJU NAUCZYCIELA STAŻYSTY
Imię i nazwisko stażysty.............................................................................
Imię i nazwisko opiekuna stażu..................................................................
Data rozpoczęcia stażu................................................................................
Przewidywana data zakończenia stażu........................................................
CEL PODSTAWOWY: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego
l.p
Zadania
Formy realizacji
Termin
Dowody realizacji, wskazówki, uwagi
1.
Poznanie procedur awansu zawodowego nauczycieli.
· Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczyciela:
- ustawy (ustawa z dn. 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 z zm.)
- rozporządzenia (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli)
IX, X 2011 r.
- znajomość aktów prawnych
- stworzenie planu rozwoju
2.
Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu
Rozmowy i konsultacje dotyczące współpracy i sposobu realizacji stażu
IX 2011 r.
- kontrakt- omówienie wzajemnej współpracy między nauczycielem stażystą i opiekunem stażu
3.
Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której odbywa się staż (Rozp. MENiS z dn. 1 grudnia 2004 r. § 6 ust. 1 pkt 1.).
· Zapoznanie się z podstawowymi aktami prawnymi regulacjami pracę szkoły (§ 6 ust. 1 pkt 1 lit. a).
· Analiza następujących dokumentów:
- Statut Szkoły, program wychowawczy, wewnątrzszkolny system oceniania, kalendarium działalności szkoły.
· Poznanie sposobu prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole (§ 6 ust. 1 pkt 1 lit. b).
· Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy (§ 6 ust. 1 pkt 1 lit. c).
- znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły
- znajomość dokumentów
- znajomość i przestrzeganie przepisów BHP
- prowadzenie dziennika lekcyjnego
4.
Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli (Rozp. MENiS z dn. 1 grudnia 2004 r. § 6 ust. 1 pkt 2.).
· Obserwacja zajęć dydaktycznych w terminach zgodnych z zapisem w harmonogramie współpracy,
· Omawianie hospitowanych zajęć z prowadzącym. (§ 6 ust. 1 pkt 4).
Okres stażu
- scenariusze hospitowanych lekcji
- zapis wniosków i uwag sformułowanych przez prowadzącego zajęcia
- analiza porównawcza sposobów przeprowadzania lekcji
5.
Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły. Omawianie przeprowadzonych zajęć. Formułowanie wniosków. (Rozp. MENiS z dn. 1 grudnia 2004 r. § 6 ust. 1 pkt 3; § 6 ust. 1 pkt 2.).
· Opracowanie scenariuszy zajęć dydaktycznych, konsultacje z opiekunem stażu.
· Ocena i analiza słabych i mocnych stron przeprowadzonych zajęć z obserwatorem. (§ 6 ust. 1 pkt 4)
- scenariusze z zajęć,
- zapis wniosków sformułowanych przez obserwatora zajęć
6.
Uczestnictwo w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli (Rozp. MENiS z dn. 1 grudnia 2004 r. § 6 ust. 1 pkt 4)
· Udział w WDN,
· Praca w zespole wychowawczym,
· Udział w szkoleniowych Radach Pedagogicznych,
· Udział w lekcjach otwartych
- konsultacje z liderem WDN
- wdrażanie wniosków do planu rozwoju
7.
Doskonalenie warsztatu i metod pracy dydaktycznej i pedagogicznej
· Uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym wewnątrzszkolnym, pozaszkolnym i samokształceniu
· Udział w warsztatach doskonalenia zawodowego, wykładach pedagogiki zabawy
· Obserwacja pracy doświadczonych nauczycieli
· Studiowanie czasopism i literatury pedagogicznej i psychologicznej.
· Studiowanie podręczników metodycznych do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym
· Wyszukiwanie interesujących, aktualnych informacji w mediach i w Internecie
- zaświadczenia
- scenariusze zajęć, notatki i wnioski z konsultacji,
- tworzenie własnej biblioteczki z publikacjami metodyczno- pedagogicznymi
- baza stron www o tematyce pedagogicznej
- stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce
8.
Zdobywanie wiedzy dot. środowiska uczniów i ich problemów. Doskonalenie umiejętności współpracy ze środowiskiem uczniów. Poznawanie instytucji wspomagających szkolę w pracy wychowawczej.
· Pełnienie funkcji wychowawcy w oddziale 0 „a”
· Kontakty indywidualne z nauczycielami, rodzicami i dziećmi.
· Aktywne uczestniczenie w zebraniach z rodzicami
· Udział w wycieczkach i imprezach oddziału 0 „a”
· Studiowanie literatury
· Realizowanie zadań opiekuńczo - wychowawczych
· Rozmowy z psychologiem, logopedą współpracującymi ze szkołą
· Zapoznanie się z dokumentami zgromadzonymi w szkole (opinie i orzeczenia z przedszkoli, poradni psychologiczno- pedagogicznych)
- efektywna współpraca z innymi wychowawcami, nauczycielami oddziału 0 „a”
- współpraca z rodzicami i uczniami,
- wnioski oraz notatki własne
9.
Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem
· Dzielenie się wiedzą zdobytą podczas szkoleń
· Opracowanie scenariuszy zajęć
Goha_przez_samo_h