5 plan (jesień).docx

(30 KB) Pobierz

 

 

Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej

opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej

„Nasze przedszkole” MAC Edukacja

 

 

 

             Termin realizacji: 25.10.2010 – 29.10.2010

 

 

             Oddział IVdzieci 5-,6- letnie

 

 

             Temat kompleksowy:  Jesień - drzewa maluje, liście rozsypuje.

 

 

 

 

 

 

                  Opracowała:

                  L.D. –S.

                 

 

 

 

 

Cele ogólne według programu

Rodzaj aktywności

Nr obszaru z podstawy programowej

Planowane sytuacje edukacyjne

Przewidywane osiągnięcia dzieci

Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy

i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki

Ø      Aktywność społeczna

Obszar nr 1.

prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania

dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich

współdziałanie podczas zabaw

uczestniczenie we wspólnych zabawach prowadzonych metodą W. Sherborne

pełnienie roli słuchacza i mówiącego

Obszar nr 2.

porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw

zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków

Ø      Aktywność językowa

Obszar nr 3.

rozpoznawanie instrumentów muzycznych

ćwiczenia oddechowe połączone z wypowiadaniem głosek

ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wypowiadaniem głosek, recytowaniem wierszy

wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami

stosowanie w wypowiedziach prawidłowych form fleksyjnych odmieniających się części mowy

Obszar nr 14.

składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru

układanie rymów do podanych słów

wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie

liczenie głosek w słowach

posługiwanie się różnymi rodzajami kredek, ołówków

wykonywanie prac plastyczno – konstrukcyjnych różnymi technikami

nabywanie płynności ruchów rąk

Ø      Aktywność poznawcza

Obszar nr 4.

uczestniczenie w zabawach rozwijających aktywność badawczą, umiejętność klasyfikowania

uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość

powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek

nauka na pamięć wierszy treściowo bliskich dzieciom

uczestniczenie w zabawach, pracach plastycznych, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi

uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych

rozwijanie myślenie logicznego

Obszar nr 13.

poruszanie się pod dyktando n-la

różnicowanie prawej i lewej strony ciała

dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach pór roku

budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania

klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej lub kilku cech wspólnych

Obszar nr 12.

oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu, nazywanie ich, wyjaśnianie przyczyny usychania liści

rozpoznawanie drzew po liściach i owocach

zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody, wykorzystywanie w działalności plastycznej

Ø      Aktywność artystyczna

Obszar nr 8.

uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce

reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu

estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce

improwizowanie piosenek ruchem

rozpoznawanie wybranych instrumentów

słuchanie utworów instrumentalnych muzyki poważnej

Obszar nr 9.

mieszanie barw, nazywanie powstałych

tworzenie roztworów o różnym stężeniu

uczestniczenie w zabawach z barwna plamą

rysowanie, malowanie farbami plakatowymi

odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego

Obszar nr 10

uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno – technicznych wykorzystujących doświadczenia zebrane podczas poznawania środowiska technicznego np. budowanie różnych konstrukcji z klocków

Ø      Aktywność ruchowa i zdrowotna

Obszar nr 5.

zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw ruchowych

uczestniczenie w zabawach ruchowych

uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie

uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod i metod twórczych

przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych

Obszar nr 6.

wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw

bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, przyrządów, urządzeń znajdujących się na placu przedszkolnym

 

1. poniedziałek: Jesień w parku.

W kąciku przyrody zabawy badawcze. Obserwacja zgromadzonych liści przez szkło powiększające. Opisywanie wyglądu ich fragmentów. Dostrzeganie różnic między obrazem oglądanym z wykorzystaniem lupy i bez niej. Rozbudzanie ciekawości i aktywności poznawczej dzieci.

Taniec listków ćwiczenia oddechowe. Kształtowanie nawyku wykonywania wdechu nosem i wydechu ustami. Pogłębianie oddechu. Wydłużanie fazy wydechowej. Usprawnianie pracy przepony.

• Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań. Zachęcanie do zgodnej zabawy. Zachowanie porządku po skończonej zabawie, odkładanie zabawek na ustalone miejsce. Kształtowanie nawyków porządkowych.

Parkową alejką – ćwiczenia grafomotoryczne. Rysowanie drogi pomiędzy wyznaczonymi liniami. Zwracanie uwagi na nie przekraczanie linii. Doskonalenie sprawności manualnych. Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.

Jeż – dziwny zwierz – nauka wiersza. Rozmowa na temat treści wysłuchanego wiersza. Próby powtarzania zapamiętanych fragmentów wiersza. Utrwalenie wiadomości na temat wyglądu i zwyczajów jeża. Ćwiczenia językowe doskonalące prawidłowa wymowę trudnych grup spółgłoskowych.

Turyści w parkuzabawa ruchowa przy muzyce z elementami pantomimy. Doskonalenie umiejętności przedstawiania emocji środkami niewerbalnymi (mimika). Doskonalenie ekspresji ruchowej oraz płynności wykonywanych ruchów.

Wiatr i liście – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Doskonalenie umiejętności szybkiej reakcji na sygnały umowne. Rozwijanie orientacji w przestrzeni. Ćwiczenie ogólnej sprawności fizycznej.

W parku wycieczka do parku. Obserwacja jesiennych zmian w przyrodzie. Opisywanie wyglądu jesiennego parku, określanie kolorystyki. Wyjaśnianie zjawiska zmiany koloru i opadania liści. Rozpoznawanie i nazywanie wybranych roślin po ich pokroju, liściach , owocach.

Jesienne zabawy - zabawy w ogrodzie przedszkolnym. Przestrzeganie zasad korzystania ze sprzętu znajdującego się na placu. Zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw na powietrzu.

2. wtorek: Bawiły się liście.

Spadają liściezabawa dydaktyczna. Rozwijanie orientacji  w schemacie własnego ciała. Rozróżnianie i wskazywanie prawej i lewej strony ciała.

Listek w parku – ćwiczenia słuchowe. Wyodrębnianie głosek w nagłosie i wygłosie. Liczenie głosek w wyrazie, układanie ich liczby z wykorzystaniem materiału przyrodniczego. Doskonalenie słuchu fonematycznego.

Jesienne liście - zabawy matematyczne. Łączenie liści w grupy pod względem cechy percepcyjnej (koloru, wielkości, drzewa, z którego pochodzą). Budowanie szeregu z tworzywa przyrodniczego. Przewidywanie jego dalszego ciągu. Doskonalenie umiejętności szeregowania i klasyfikowania. Rozwijanie spostrzegawczości, koncentracji uwagi i myślenia. Zachęcenie wszystkich dzieci do działania i do aktywnego uczestnictwa w zabawie.

Zabawy swobodne w kącikach zgodnie z zainteresowaniami dzieci. Zachęcanie do dzielenia się wrażeniami i spostrzeżeniami dotyczącymi zaistniałych w zabawie sytuacji. Uznawanie prawa do zabawy wszystkich dzieci. Uwrażliwianie dzieci na sposób odnoszenia się do innych, stosowanie form grzecznościowych.

Liście jak dłonie – zabawa graficzna. Rozróżnianie i nazywanie dłoni lewej i prawej. Odrysowywanie dłoni na kartonie. Dorysowywanie ogonków i unerwienia liści. Kolorowanie konturów liści powstałych z odrysowanych dłoni kredkami świecowymi w odpowiednich kolorach.

Bawmy się zabawy swobodne w małych grupach zgodnie z zainteresowaniami dzieci.  Realizacja własnych pomysłów. Wdrażanie do zgodnej i cichej zabawy w grupach. Respektowanie potrzeb i oczekiwań innych osób.

Jesienne liście – zabawa ruchowa z elementami kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona. Ćwiczenie ruchów naprzemiennych. Doskonalenie współpracy prawej i lewej półkuli mózgowej.

Kolorowe listki zabawa ruchowa ze śpiewem piosenki. Improwizacja ruchowa treści piosenki. Doskonalenie swobody ruchów ciała. Nabywanie umiejętności wykonywania płynnych ruchów.

Jesienne harce – zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą W. Sherborne. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Doskonalenie umiejętności współpracy z partnerem. Kształtowanie akceptacji samego siebie. Odczuwanie radości z podejmowania wysiłku i wspólnej zabawy.

Lubimy spacery - spacer w pobliżu przedszkola. Obserwacja najbliższego otoczenia. Rozmowy na temat z...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin