Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej
opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej
„Nasze przedszkole” MAC Edukacja
Termin realizacji: 25.10.2010 – 29.10.2010
Oddział IV – dzieci 5-,6- letnie
Temat kompleksowy: Jesień - drzewa maluje, liście rozsypuje.
Opracowała:
L.D. –S.
Cele ogólne według programu
Rodzaj aktywności
Nr obszaru z podstawy programowej
Planowane sytuacje edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy
i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki
Ø Aktywność społeczna
Obszar nr 1.
• prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania
• dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich
• współdziałanie podczas zabaw
• uczestniczenie we wspólnych zabawach prowadzonych metodą W. Sherborne
• pełnienie roli słuchacza i mówiącego
Obszar nr 2.
• porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw
• zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków
Ø Aktywność językowa
Obszar nr 3.
• rozpoznawanie instrumentów muzycznych
• ćwiczenia oddechowe połączone z wypowiadaniem głosek
• ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wypowiadaniem głosek, recytowaniem wierszy
• wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami
• stosowanie w wypowiedziach prawidłowych form fleksyjnych odmieniających się części mowy
Obszar nr 14.
• składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru
• układanie rymów do podanych słów
• wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie
• liczenie głosek w słowach
• posługiwanie się różnymi rodzajami kredek, ołówków
• wykonywanie prac plastyczno – konstrukcyjnych różnymi technikami
• nabywanie płynności ruchów rąk
Ø Aktywność poznawcza
Obszar nr 4.
• uczestniczenie w zabawach rozwijających aktywność badawczą, umiejętność klasyfikowania
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość
• powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek
• nauka na pamięć wierszy treściowo bliskich dzieciom
• uczestniczenie w zabawach, pracach plastycznych, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi
• uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych
• rozwijanie myślenie logicznego
Obszar nr 13.
• poruszanie się pod dyktando n-la
• różnicowanie prawej i lewej strony ciała
• dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach pór roku
• budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania
• klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej lub kilku cech wspólnych
Obszar nr 12.
• oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu, nazywanie ich, wyjaśnianie przyczyny usychania liści
• rozpoznawanie drzew po liściach i owocach
• zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody, wykorzystywanie w działalności plastycznej
Ø Aktywność artystyczna
Obszar nr 8.
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu
• estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce
• improwizowanie piosenek ruchem
• rozpoznawanie wybranych instrumentów
• słuchanie utworów instrumentalnych muzyki poważnej
Obszar nr 9.
• mieszanie barw, nazywanie powstałych
• tworzenie roztworów o różnym stężeniu
• uczestniczenie w zabawach z barwna plamą
• rysowanie, malowanie farbami plakatowymi
• odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego
Obszar nr 10
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno – technicznych wykorzystujących doświadczenia zebrane podczas poznawania środowiska technicznego np. budowanie różnych konstrukcji z klocków
Ø Aktywność ruchowa i zdrowotna
Obszar nr 5.
• zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw ruchowych
• uczestniczenie w zabawach ruchowych
• uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie
• uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod i metod twórczych
• przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych
Obszar nr 6.
• wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, przyrządów, urządzeń znajdujących się na placu przedszkolnym
1. poniedziałek: Jesień w parku.
• W kąciku przyrody – zabawy badawcze. Obserwacja zgromadzonych liści przez szkło powiększające. Opisywanie wyglądu ich fragmentów. Dostrzeganie różnic między obrazem oglądanym z wykorzystaniem lupy i bez niej. Rozbudzanie ciekawości i aktywności poznawczej dzieci.
• Taniec listków – ćwiczenia oddechowe. Kształtowanie nawyku wykonywania wdechu nosem i wydechu ustami. Pogłębianie oddechu. Wydłużanie fazy wydechowej. Usprawnianie pracy przepony.
• Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań. Zachęcanie do zgodnej zabawy. Zachowanie porządku po skończonej zabawie, odkładanie zabawek na ustalone miejsce. Kształtowanie nawyków porządkowych.
• Parkową alejką – ćwiczenia grafomotoryczne. Rysowanie drogi pomiędzy wyznaczonymi liniami. Zwracanie uwagi na nie przekraczanie linii. Doskonalenie sprawności manualnych. Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
• Jeż – dziwny zwierz – nauka wiersza. Rozmowa na temat treści wysłuchanego wiersza. Próby powtarzania zapamiętanych fragmentów wiersza. Utrwalenie wiadomości na temat wyglądu i zwyczajów jeża. Ćwiczenia językowe doskonalące prawidłowa wymowę trudnych grup spółgłoskowych.
• Turyści w parku – zabawa ruchowa przy muzyce z elementami pantomimy. Doskonalenie umiejętności przedstawiania emocji środkami niewerbalnymi (mimika). Doskonalenie ekspresji ruchowej oraz płynności wykonywanych ruchów.
• Wiatr i liście – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Doskonalenie umiejętności szybkiej reakcji na sygnały umowne. Rozwijanie orientacji w przestrzeni. Ćwiczenie ogólnej sprawności fizycznej.
ᴥ W parku – wycieczka do parku. Obserwacja jesiennych zmian w przyrodzie. Opisywanie wyglądu jesiennego parku, określanie kolorystyki. Wyjaśnianie zjawiska zmiany koloru i opadania liści. Rozpoznawanie i nazywanie wybranych roślin po ich pokroju, liściach , owocach.
• Jesienne zabawy - zabawy w ogrodzie przedszkolnym. Przestrzeganie zasad korzystania ze sprzętu znajdującego się na placu. Zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw na powietrzu.
2. wtorek: Bawiły się liście.
• Spadają liście – zabawa dydaktyczna. Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała. Rozróżnianie i wskazywanie prawej i lewej strony ciała.
• Listek w parku – ćwiczenia słuchowe. Wyodrębnianie głosek w nagłosie i wygłosie. Liczenie głosek w wyrazie, układanie ich liczby z wykorzystaniem materiału przyrodniczego. Doskonalenie słuchu fonematycznego.
ᴥ Jesienne liście - zabawy matematyczne. Łączenie liści w grupy pod względem cechy percepcyjnej (koloru, wielkości, drzewa, z którego pochodzą). Budowanie szeregu z tworzywa przyrodniczego. Przewidywanie jego dalszego ciągu. Doskonalenie umiejętności szeregowania i klasyfikowania. Rozwijanie spostrzegawczości, koncentracji uwagi i myślenia. Zachęcenie wszystkich dzieci do działania i do aktywnego uczestnictwa w zabawie.
• Zabawy swobodne w kącikach zgodnie z zainteresowaniami dzieci. Zachęcanie do dzielenia się wrażeniami i spostrzeżeniami dotyczącymi zaistniałych w zabawie sytuacji. Uznawanie prawa do zabawy wszystkich dzieci. Uwrażliwianie dzieci na sposób odnoszenia się do innych, stosowanie form grzecznościowych.
• Liście jak dłonie – zabawa graficzna. Rozróżnianie i nazywanie dłoni lewej i prawej. Odrysowywanie dłoni na kartonie. Dorysowywanie ogonków i unerwienia liści. Kolorowanie konturów liści powstałych z odrysowanych dłoni kredkami świecowymi w odpowiednich kolorach.
• Bawmy się – zabawy swobodne w małych grupach zgodnie z zainteresowaniami dzieci. Realizacja własnych pomysłów. Wdrażanie do zgodnej i cichej zabawy w grupach. Respektowanie potrzeb i oczekiwań innych osób.
• Jesienne liście – zabawa ruchowa z elementami kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona. Ćwiczenie ruchów naprzemiennych. Doskonalenie współpracy prawej i lewej półkuli mózgowej.
•Kolorowe listki – zabawa ruchowa ze śpiewem piosenki. Improwizacja ruchowa treści piosenki. Doskonalenie swobody ruchów ciała. Nabywanie umiejętności wykonywania płynnych ruchów.
ᴥ Jesienne harce – zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą W. Sherborne. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Doskonalenie umiejętności współpracy z partnerem. Kształtowanie akceptacji samego siebie. Odczuwanie radości z podejmowania wysiłku i wspólnej zabawy.
• Lubimy spacery - spacer w pobliżu przedszkola. Obserwacja najbliższego otoczenia. Rozmowy na temat z...
dyrektor-1