PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC LISTOPAD - GRUPA TRZYLATKI
Opracowany na podstawie Programu wychowania przedszkolnego W kręgu zabawy J. Pytlarczyk i przewodnika metodycznego ŚWIAT TRZYLATKA (M. Cieśla, M. Słojewska)
Temat kompleksowy: V. PRZYGOTOWANIA DO ZIMY
Zakres treści
Zamierzone osiągnięcia dzieci
Działania
Środki dydaktyczne
Zabawy ruchowe
Pomoce
literatura
MYŚLENIE TWÓRCZE
PERCEPCJA WZROKOWA
PAMIĘĆ
UWAGA
- rozwija wyobraźnię
- rozwija ekspresję twórczą
- składa obrazki w całość wg wzoru i bez wzoru
- rozwija pamięć wzrokową
- ćwiczy pamięć
- uważnie słucha utworu literackiego
– zabawa na powitanie „Jak się czujesz?” - identyfikowanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych
– zabawa „Szaro za oknami” - różnicowanie dźwięków otoczenia (cicho – głośno)
– rozmowa i zabawy dramowe, inspirowane wierszem E. Szelburg-Zarembiny Słota.
– poznawanie sposobów radzenia sobie z nudą w zabawie „Jesienne nastroje”
– zabawa plastyczna „Jesienna szaruga” - rozchlapywanie wybranej farby szczoteczką do zębów - wyrażanie za pośrednictwem barw określonego nastroju i emocji
– zabawa z zakrętkami od słoików - rozwijanie ekspresji twórczej
– zabawa słuchowo-ruchowa „Jesienne niespodzianki” (CD – piosenka –Jesienna kołysanka) - reagowanie na dźwięki instrumentów
– utrwalanie wiersza D. Gellner „Jesienna wróżka”
– zabawa dydaktyczna „Idziemy na spacer” - dostosowanie ubioru do aktualnej pory roku i pogody
– układanie obrazka parasola w całość wg wzoru i bez wzoru
– ćwiczenie relaksacyjne „Sześć parasoli”– masażyk wg M. Bogdanowicz do wiersza „Sześć –– parasoli” A. Łady-Grodzickiej
– zabawa na powitanie „Dzień dobry” - wprowadzenie wszystkich w dobry nastrój
– zabawa „Chodzi echo” - wykonywanie poleceń zgodnie z instrukcją słowną nauczyciela
– zabawy rytmiczne i ortofoniczne na podstawie piosenki –Jesienna kołysanka (CD)
– zabawa „Ulewa i kapuśniaczek” - różnicowanie i naśladowanie odgłosów otoczenia
– tworzenie opowieści dźwiękowych do wiersza B. Szelągowskiej Nastroje Pani Jesieni
– Nastroje Pani Jesieni – – nauka fragmentów wiersza B. Szelągowskiej.
– recytowanie z podziałem na role
– umuzycznienie wiersza Nastroje Pani Jesieni B. Szelągowskiej
– tworzenie opowieści dźwiękowej do wiersza
– przypomnienie piosenki „Witaminowa piosenka” (CD)
– zabawy badawcze w kąciku tematycznym „Spiżarnia”
– słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „W spiżarni”
– rozumienie i właściwe stosowanie słów: spiżarnia, zapasy, przetwory
– przeliczanie, określanie położenia przedmiotów w przestrzeni
– rozmieszczanie wg instrukcji zawartej w wierszu (laminowana karta pracy Spiżarnia)
– zabawa dydaktyczna „Szukaj do pary” - określanie i porównywanie wielkości, koloru i kształtu
– zabawa przy piosence –Witaminowa piosenka (CD)
– próby określania stanu emocjonalnego „Kostka emocji/znaczki emocji”
– zabawa oddechowa z piórami „Piórka” - prawidłowe gospodarowania oddechem
– uważne słuchanie wiersza E. Stadtmüller ilustrowanego sylwetami „Kto odlatuje, kto zostaje”
– rozmowa na temat treści utworu
– wykonanie ptaszka z plasteliny i suchych liści – rozwijanie inwencji twórczej
– zabawa ortofoniczna „Ptasie rozmowy” - prawidłowe gospodarowanie oddechem
– zagadki słuchowe „Kto odlatuje?” - rozpoznawanie i naśladowanie ptasich odgłosów
– oglądanie wystawy obrazków „Jesień w lesie”
– zabawa dydaktyczna „Jesienna kostka” (wykonywanie jesiennych zadań)
– opowieść ruchowa „W lesie” (na tle utworu R. Dziekańskiego –W lesie – CD) - kształtowanie płynności i swobody ruchów całego ciała
– zabawa plastyczna „Wiewiórka” - wyklejanie wiewiórki pociętą włóczką
– wprowadzenie do tematu piosenką „Jesienna kołysanka”– (CD)
– wykonanie maski – wypychanka „Jeż”
– zabawa „Podaj dalej coś, co jest….” - rozwijanie ekspresji teatralnej
– nauka wiersza D. Gellner ilustrowanego sylwetą jeża „Kolczasty jeżyk” - rozmowa na temat treści wiersza
– poznanie wyglądu i zimowych zwyczajów jeża
– zabawa integracyjna „Którego jeża brakuje?”
– lepienie z masy solnej „Jeż” - ćwiczenie małej motoryki
– zabawa na powitanie „Witaj” wprowadzenie wszystkich w dobry nastrój
– zabawa słuchowa „Gdzie jest miś?” (CD – piosenka Trzy misie) - rozwijanie aparatu głosowego i słuchu dziecka
– zabawy muzyczne w oparciu o piosenkę „Trzy misie” (CD)
– nauka piosenki
– rozumienie znaczenia liczebników porządkowych: pierwszy, drugi, trzeci
– układanie z naklejek postaci misia zgodnie z treścią wiersza B. Szurowskiej „Miś”
– zabawa integracyjna do piosenki Trzy misie (CD)
– zabawa „Szukaj brązowego” - rozpoznawanie i nazywanie koloru brązowego
– rozmowa z dziećmi na temat zimowych zwyczajów zwierząt leśnych na podstawie opowiadania B. Szelągowskiej oraz planszy „Zwierzęta w lesie” „Mieszkańcy lasu przygotowują się do zimy”.
– rozpoznawanie i nazywanie zwierząt po ich cieniu - karta pracy nr 8
– ćwiczenie relaksacyjne „Urodziny Misia Zbycia”– masażyk wg M. Bogdanowicz
Wysłuchanie i omówienie piosenki Jesienna kołysanka (CD) -śpiewanie refrenu piosenki
– zabawa dydaktyczna z kostką emocji - rozpoznawanie i nazywanie stanów emocjonalnych
– recytacja wiersza I. Salach. „Kto pamięta o zwierzętach” Wdrażanie do uważnego słuchania – utworu literackiego
– dostrzeganie konieczności pomagania zwierzętom podczas zimy, poznanie zawodu leśniczego
- chusta animacyjna, szablony parasolek, niebieskie lub szare kartki, szczoteczki do zębów, czarna lub szara farba plakatowa, widelec, CD – piosenki Wesoła zabawa (sł. B. Szelągowska, muz. J. Pietrzak), Jesienna kołysanka (sł. B. Szurowska, muz. B. Tartanus-Kowalska), odtwarzacz kompaktowy, orzechy lub małe klocki, kartki A4 (zapisane), instrumenty perkusyjne, zakrętki od
słoików
- tamburyn, lalka, ubranka dla lalek na różne pory roku, chusta animacyjna, CD – melodia ludowa Szot, odtwarzacz kompaktowy, okulary przeciwsłoneczne, parasol, kalosze, płaszcz przeciwdeszczowy, peleryna, kapelusz słomkowy, kozaki, gogle, duża sylweta parasola oraz drugi podobny, lecz porozcinany, 6 dużych papierowych parasoli ze wzorami wg treści wiersza
- drewienka/klawesy, CD piosenka Jesienna kołysanka (sł. B. Szurowska, muz. B. Tartanus-Kowalska), odtwarzacz kompaktowy, instrumenty alternatywne: torebki foliowe, plastikowe kubeczki, butelki z wodą, obręcze
- CD – piosenka Witaminowa piosenka (sł. B. Szelągowska, muz. J. Pietrzak), odtwarzacz kompaktowy, przetwory w słoikach, soki, warzywa, owoce, lupy, chusta integracyjna, opaski lub znaczki z rysunkiem: dżemu, soku lub weku, karta laminowana Spiżarnia, umyte połówki warzyw lub owoców
- sznurek, pióra, sylwety (bocian, żaby, skowronek, wrona, jaskółka, muchy, wróbel), karmnik, kostka emocji/znaczki emocji, wysuszone liście, plastelina, karton, klej wikol, CD – akompaniament do piosenki Wesoła Wróżka (sł. B. Szurowska, muz. J. Pietrzak), odtwarzacz kompaktowy
- obrazki przedstawiające jesień w lesie, „Jesienna kostka”, na której przyklejone są jesienne symbole, zagadki dotyczące leśnych zwierząt, piosenka na powitanie, CD – R. Dziekański W lesie, piosenka Jesienna kołysanka (sł. B. Szurowska, muz. B. Tartanus-Kowalska), odtwarzacz kompaktowy, orzech, żołądź, kasztan, jarzębina, piosenka na pożegnanie, szarfy, kartki z sylwetami wiewiórek, pocięta włóczka, klej w płynie
- piłeczka ping-pongowa, sylweta jeża, masa solna, cienkie makaronowe rurki, ziarna pieprzu, goździki, tacki, wypychanka – maska jeża, gumka lub opaski z kartonu dla dzieci, ilustracja przedstawiająca las, a w nim jeża, CD – piosenka Jesienna kołysanka (sł. B. Szurowska, muz. B. Tartanus-Kowalska), odtwarzacz kompaktowy, kartony A4
- CD – piosenka Trzy misie (sł. B. Szelągowska, muz. J. Pietrzak), odtwarzacz kompaktowy, karta laminowana Miś, pluszowe misie
...
dyrektor-1