2003-02-21_fundusze_strukturalne.doc

(99 KB) Pobierz
Rola turystyki w gospodarce Polski

Ministerstwo Gospodarki, Pracy

i Polityki Społecznej

 

Departament Turystyki

 

 

 

„Wykorzystanie funduszy strukturalnych do wspierania przedsięwzięć turystycznych w świetle prac nad Narodowym Planem Rozwoju”

 

 

 

           Zgodnie z zatwierdzonym 24 kwietnia 2001 roku dokumentem rządowym „Strategia rozwoju turystyki w latach 2001-2006. Rządowy program wsparcia rozwoju turystyki w latach 2001-2006” celem głównym polityki państwa jest poprawa konkurencyjności polskiej oferty turystycznej na rynku międzynarodowym i krajowym.

              Z rozwojem turystyki Polska wiąże duże nadzieje na dynamiczny wzrost gospodarczy kraju i wielu regionów. Turystyka stanowi sektor mogący w istotny sposób wspomóc realizację ważnych programów rządowych, w szczególności przyczyniając się do zapewnienia rozwoju gospodarczego, tworzenia nowych miejsc pracy, stymulowania przekształceń strukturalnych i nowoczesnych form działalności związanych z formowaniem się społeczeństwa informacyjnego, umożliwiając rozwój i zaspokojenie potrzeb życiowych mieszkańców wszystkich regionów Polski.

 

              Już w 1990 roku turystyka w Polsce  została oceniona przez ekspertów Unii Europejskiej i ekspertów międzynarodowych instytucji finansowych (Banku Światowego i Międzynarodowego Funduszu Walutowego) jako modelowy sektor gospodarki rynkowej, który najszybciej włączył się w proces przebudowy polskiej gospodarki. Uznano, że przemysł turystyczny w Polsce ma szanse szybkiego wzrostu, stanowiąc koło napędowe rozwoju innych branż gospodarki narodowej.

Potwierdzeniem tej oceny było przyznanie Polsce środków pomocowych na realizację programów TOURIN, podzielonych na kilka etapów: TOURIN I, TOURIN II i TOURIN III.

Obejmowały one m.in. następujące przedsięwzięcia:

-          wsparcie instytucjonalne, organizacyjne i merytoryczne dla resortu właściwego dla turystyki;

-          kształcenie i szkolenie kadr dla turystyki;

-          promocję turystyki przyjazdowej;

-          rozwój turystyki na terenach wiejskich i zalesionych;

-          opracowanie Strategii Rozwoju Krajowego Produktu Turystycznego, wyodrębnienie 5 obszarów markowych produktów turystycznych (turystyka: biznesowa, miejska i kulturowa, na terenach wiejskich, kwalifikowana i specjalistyczna, przygraniczna i tranzytowa);

-          powołanie Polskiej Organizacji Turystycznej – państwowej osoby prawnej, której głównym zadaniem jest promowanie Polski jako kraju atrakcyjnego turystycznie.

 

W Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przez przeszło dwa lata trwały intensywne prace nad przygotowaniem Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004-2006. Dokument ten 14 stycznia 2003 roku został przyjęty przez Radę Ministrów.

Celem strategicznym Narodowego Planu Rozwoju  jest budowa nowoczesnej gospodarki, opartej na wiedzy, zdolnej do trwałego, zrównoważonego rozwoju, z nowymi, trwałymi miejscami pracy w konkurencyjnych regionach.

W perspektywie przyszłego członkostwa Polski w Unii Europejskiej NPR ma stanowić podstawę planowania poszczególnych dziedzin interwencji strukturalnych, jak i zintegrowanych wieloletnich  programów operacyjnych o charakterze horyzontalnym i regionalnym. Zawiera on propozycje celów, działań oraz wielkości interwencji funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności ukierunkowanych na zmniejszenie dysproporcji w rozwoju społeczno-gospodarczym pomiędzy Polską a Unią Europejską.

Na podstawie tego dokumentu Polska prowadzić będzie uzgodnienia z Komisją Europejską w zakresie Podstaw Wsparcia Wspólnoty – określających i potwierdzających zaangażowanie środków finansowych Wspólnoty w realizację celów i priorytetów przedstawionych w Narodowym Planie Rozwoju.

Głównymi zasadami NPR są: proinnowacyjność, polityka prozatrudnieniowa, zrównoważony rozwój, równość szans kobiet i mężczyzn.

Narodowy Plan Rozwoju zawiera:

-          szczegółowy opis sytuacji społeczno-ekonomicznej kraju,

-          wytyczenie celów i struktury priorytetów,

-          uzasadnienie struktury celowej na podstawie dokumentów planistycznych (strategie) opracowanych w kraju,

-          zarys programów operacyjnych poprzez które NPR będzie realizowany.

 

Według opracowanej w toku prac międzyresortowych koncepcji Narodowy Plan Rozwoju składa się z pięciu Sektorowych Programów Operacyjnych i Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Dodatkowo dla ułatwienia realizacji programów operacyjnych i Podstaw Wsparcia Wspólnoty został przygotowany odrębny program pomocy technicznej.

 

Sektorowe programy są integralną częścią Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004-2006  i służą wdrażaniu Podstaw Wsparcia Wspólnoty na poziomie centralnym.

Swoje programy przygotowują:

 

1.      Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

 

-          SPO „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich”

-          SPO „Rybołówstwo i przetwórstwo”

 

2.      Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej

 

-          SPO „Wzrost konkurencyjności gospodarki”

-          SPO „Rozwój zasobów ludzkich”

 

3.      Ministerstwo Infrastruktury

 

-          SPO „Transport – Gospodarka Morska”

 

W Zintegrowanym Programie Operacyjnym Rozwoju Regionalnego znalazły się działania związane z rozwojem turystyki.

W ramach tych działań przewidujemy:

 

1.      Rozwój markowych produktów turystycznych.

2.      Promocję markowych produktów turystycznych.

3.      Specjalistyczne szkolenia pracowników w sektorze usług turystycznych.

4.      Rozwój bazy informacyjnej i dystrybucyjnej dotyczącej usług turystycznych, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju usług via Internet.

5.      Rozwój badań statystycznych i narzędzi badawczych, wspierających procesy zarządzania w turystyce.

6.      Rozbudowę infrastruktury turystycznej ze szczególnym uwzględnieniem:

-          infrastruktury służącej rozwojowi aktywnych form wypoczynku;

-          inwestycji na obszarach chronionych i w ich sąsiedztwie;

-          inwestycji przystosowujących obiekty dziedzictwa kulturowego dla potrzeb turystyki;

-          infrastruktury gmin uzdrowiskowych dla potrzeb turystyki.

 

Grupa działań w ramach rozwoju turystyki podzielona została na 4 obszary wyodrębnione przez Komisję Europejską w kategorii 17 „turystyka”. Są to:

-          171 inwestycje materialne (centra informacji, baza noclegowa, zaplecze gastronomiczne, punkty usługowe),

-          172 inwestycje niematerialne (rozwój i świadczenie usług turystycznych, działalność sportowa, kulturalna, wypoczynek oraz dziedzictwo kulturowe),

-          173 usługi dla sektora turystycznego, w tym MŚP (działalność promocyjna i informacyjna, konferencje i targi handlowe),

-          174 specjalistyczne szkolenia zawodowe w dziedzinie turystyki.

 

Turystyka postrzegana jest jako ten sektor, który wymaga większego współdziałania zarówno między samymi rządami, jak i między rządami, przedsiębiorstwami i jednostkami samorządu terytorialnego.

 

Poniżej przedstawiamy krótki opis działań związanych z rozwojem turystyki przewidywanych do realizacji w Zintegrowanym Programie Operacyjnym Rozwoju Regionalnego Narodowego Planu Rozwoju.

 

Działanie 1

 

Rozwój  markowych produktów turystycznych

 

Nastąpi wybór marek turystycznych objętych realizacją zadań spośród następujących  obszarów wyselekcjonowanych w ramach programu TOURIN II:

 

-          turystyki w miastach i kulturowej (uczestnictwo w imprezach kulturalnych, zwiedzanie miejscowości i obiektów zabytkowych i historycznych, kultowych, muzeów),

-          turystyki rekreacyjnej, kwalifikowanej i specjalistycznej (tradycyjna turystyka rekreacyjno-wypoczynkowa wykorzystująca walory środowiska naturalnego – góry, jeziora, morze oraz uzdrowiskowa: aktywna-sportowa oraz specjalistyczno-hobbystyczna,

-          turystyki na terenach wiejskich ( agroturystyka, imprezy folklorystyczne, na obszarach chronionych: parki narodowe i krajobrazowe, kompleksy leśne),

-          turystyki biznesowej (konferencje i kongresy, targi i wystawy, podróże motywacyjne i szkolenia, spotkania biznesowe),

-          turystyki przygranicznej i turystyki tranzytowej ( handlowa, imprezy w strefie przygranicznej) z prezentacja turystyczną terenów sąsiadujących wraz z wykorzystaniem infrastruktury wzdłuż głównych tras tranzytowych.

 

W ramach wybranych marek turystycznych tworzone będą ograniczone liczebnie pakiety produktów turystycznych, odpowiadających na potrzeby i oczekiwania turystów, oraz promowanie ich na wybranych rynkach.

 

Działanie 2             

 

Promocja  markowych produktów turystycznych

 

W ramach tego działania planujemy:

-          opracowanie i realizację multimedialnych kampanii reklamowych uwzględniających preferencje turystów i priorytety rynkowe,

-          przygotowanie materiałów promocyjno-informacyjnych w układzie krajowym, w tym także spotów dla stacji telewizyjnych,

-          opracowanie promocyjno-informacyjnej strony internetowej wraz z możliwością rezerwacji/zakupu usług turystycznych,

-          organizacje podróży poznawczych dla dziennikarzy i touroperatorów,

-          organizacje masowych imprez promocyjnych w kraju i za granicą,

-          promocję najlepszych – wskazywanie wzorcowych rozwiązań w zakresie krajowych markowych produktów turystycznych,

-          pomoc przy kreacji indywidualnych znaków (logo) i wizualizacji,

-          udział w wyselekcjonowanych imprezach targowych,

-          pomoc techniczną i finansową dla działań marketingowych, promocji i zdobywania rynków dla produktu/pakietu produktów turystycznych w wybranej marce turystycznej,

-          szkolenie regionalnych i lokalnych kadr ( z instytucji i urzędów wojewódzkich, powiatowych, gminnych oraz organizacji pozarządowych) zaangażowanych w realizację projektu,

-          współfinansowanie kampanii, działań marketingowych i promocji produktu/pakietu produktów turystycznych wobec wybranych grup klientów na zidentyfikowanych rynkach – np. współfinansowanie przygotowania strategii promocji, opracowania i produkcji materiałów reklamowych i promocyjnych, uczestnictwa w targach, wysyłek pocztowych, spotkań branżowych, itp.

 

Działanie 3

 

Specjalistyczne szkolenia pracowników  w sektorze usług turystycznych

 

              Potrzeba dostosowania standardu usług polskiej gospodarki turystycznej do standardów jakościowych obowiązujących w Unii Europejskiej, jak też poprawa jej konkurencyjności stały się priorytetami w obszarze szkolenia i doskonalenia kadr dla turystyki.

Celem planowanych działań w zakresie szkoleń jest przede wszystkim:

-          podniesienie kwalifikacji i wypracowanie jednolitych standardów usług turystycznych świadczonych przez profesjonalny personel, posiadający odpowiednie predyspozycje do bezpośrednich kontaktów z klientem,

-          szkolenie, przekwalifikowanie pracowników innych branż jako instrument walki z bezrobociem,

-          zwiększenie konkurencyjności polskiej oferty na międzynarodowym rynku turystycznym poprzez: pomoc małym i średnim przedsiębiorstwom sektora turystycznego rozpoczynającym działalność turystyczną oraz podejmującym działalność w nowych miejscach i sektorach turystycznych.

 

Działanie 4

 

Rozwój bazy informacyjnej i dystrybucyjnej dotyczącej usług turystycznych, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju usług via Internet

 

Celem podejmowanych działań jest promocja Polski jako kraju atrakcyjnego turystycznie oraz zwiększenie dostępności krajowego produktu turystycznego poprzez zapewnienie funkcjonowania i rozwijania polskiego, jednolitego i kompleksowego systemu informacji turystycznej w kraju i na świecie, wspomaganie prac nad utworzeniem i rozwojem systemu rezerwacji i dystrybucji usług turystycznych,  w tym nowoczesnej, interaktywnej sieci informacji internetowej.

 

Działanie 5

 

Rozwój badań statystycznych i narzędzi badawczych, wspierających procesy zarządzania w turystyce

 

Celem działań w tym zakresie jest dostosowanie statystyki turystyki w Polsce do wymagań Unii Europejskiej przez:

-          wspieranie doskonalenia i metodologii badań statystycznych w turystyce zwłaszcza badań granicznych i prac metodologicznych nad rachunkiem satelitarnym,

-          dostosowanie częstotliwości badań do wymogów Unii Europejskiej.

 

Jednym z priorytetów w tym zakresie jest uruchomienie rachunku satelitarnego. Przeprowadzenie badań TSA umożliwi ocenę efektów ekonomicznych turystyki i porównanie ich z efektami innych rodzajów działalności gospodarczej, doskonalenie metodologii będzie ukierunkowane na dokonanie pomiaru efektów ekonomicznych działalności turystycznej, udziału turystyki w dochodach podatkowych, zatrudnienia i w tworzeniu nowych  miejsc pracy.

Obecnie, dysponując standardowymi procedurami statystyki gospodarczej nie ma możliwości dokonania pomiarów efektów ekonomicznych turystyki, które pokazałyby znaczenie turystyki jako instrumentu aktywizującego gospodarkę.

Potrzeba  realizowania badań statystycznych na poziomie centralnym wynika przede wszystkim z:

-          konieczności uzyskiwania informacji na temat stanu sektora turystycznego przy określeniu polityki rządu wobec tego sektora, przygotowywaniu rządowych programów rozwoju turystyki oraz promocji turystyki, a także przy ocenie realizacji zadań, zawartych w tych programach; temu celowi ma także służyć przygotowywany rachunek satelitarny turystyki dla Polski;

-          konieczności wsparcia dla przedsiębiorców przy podejmowaniu decyzji o zakresie i kierunkach prowadzenia działalności gospodarczej;

-          konieczności wsparcia dla samorządów terytorialnych przy przygotowywaniu programów rozwoju regionów i kierunków promocji;

-          zobowiązań Polski w stosunku do organizacji międzynarodowych, których Polska jest członkiem.

 

Działanie 6

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin